Trenger forklaring..forforsteker, effekt, forsterker osv..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger forklaring..forforsteker, effekt, forsterker osv..

Hei.

Etter mye testing og prøving har jeg endelig bestilt meg KEF IQ90 hos soundgarden og får de i slutten av uken...jiipppii

Nå gjenstår å kjøpe forsteker.
    Etter en del lesing blir jeg fremdles ikke helt klok på dette.Er det noen som hjelpe meg med å forstå de forskjellige kombinasjonene, begrepene, hadde jeg vært meget glad.

Planen er jevnt og trutt å kjøpe center, bak og sub høytalere for å bygge opp hjemmekino.

Da må jeg selvsagt ha ren surround receiver. I og med At IQ90 er litt krevende bør jeg gå for en dyr receiver.
    Men hva med en midt på treet, som har preout.,

Da kan jeg kjøpe en stereoforsterker som kan drive min fronter mens receiveren driver resten.
    Det er her jeg blimser litt..
    Kan jeg kjøpe en effektforsteker og kjøre kun denne på preout på receiveren for mine fronter?
    Eller kan jeg gjøre dette med en forforsterker?
    Eller kan bare gjøre dette men en stereoforsterker?

Hvilken nytte har en effektforsterker på 2 kanaler når jeg kjører 5 kanaler?
    Gir den dra hjelp kun til stereo?eller kun 2 kanaler i et 5.1 oppsette.

i bunn og grunn er spørsmålet mitt:
    Hva vil gjøre nytten hvis jeg har en 5/7.1 receiver?
    Effektforsterer, forforsterker eller kun forsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har integrerte forsterkere som også har muligheten for å være effekt i surround, men i tillegg ha muligheten til å ha tilkoblet andre kilder direkte.
    Dvs en integrert med prosessor-inngang/fixed level (mulighet for å låse volumet på en inngang).
    (Denne "delen" kan også deles opp i forforsterker (alla Parasound NC2100) og egnet effekttrinn.

Dette vil gi det det "beste" av to verdener.

Dette vil gi bedre resultat til to-kanals stereo enn en "billig" Surround Reciever med "bare" et effekttrinn tilkoblet.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forforsterker, Effektforsterker, Forsterker og Forsterker med HomeTheater/Processor

Hei

Litt enkelt forklart.
    Forsterker, en forsterker som har innebygd både forforsterker og effektforsterker i samme kabinett, som regel to kanaler, stereoforsterker.

Effektforsterker, som sagt en forsterker med kun effektdelen, må brukes sammen med en forsterker/receiver med forforsterkerdel, en forforsterker eller surround receiver. Kommer i både to kanaler, tre kanaler, fem kanaler og syv kanaler.

Forforsterker, en forsterker med kun forforsterkerdelen, trenger da også effektforsterkerdelen.

Forsterker med HomeTheater/Processor/FixedLevel inngang, som regel en stereoforsterker som også kan brukes som effektforsterker i et surroundoppsett, brukes da som effekt til fronthøyttalerne. Forsterkeren brukes da som en vanlig stereoforsterker i stereo, og som effektforsterker til frontene ved surround ved å bytte over til HomeTheater/Processor inngangen. Noen Stereo forsterkere med denne funksjonen, Hegel H100, Hegel H200, Cambridge Azur 840A, Cambridge Azur 740A og Lyngdorf TDAI2200. Dette er ofte et veldig godt alternativ, da det ofte som skrevet over gir deg det beste av to verdener, men er som regel også et dyrere alternativ enn å gå for en vanlig effektforsterker.

Mange velger å bruke effektforsterker til fronthøyttalerne ved surround, da fronthøyttalerne som oftest er de største høyttalerne og krever mest krefter, da vil også surroundreceiveren få en "lettere" jobb med å drive de restrerendes høyttalerne i oppsettet. Effektforsterkeren avlaster jobben til surroundreceiveren.

Dette var helt enkelt forklart.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for begge svar.

nr. var litt mer forståelig for oss vanlige dødelige

da betyr det i grunn at jeg kan se etter en effektforsterker også som pre for min surround receiver.

Tenker at det er bedre å kjøpe en bedre forforsterker eller effektforsterker og en grei receiver enn å putte på mye penger i receiveren.

Får da mye mer glede av komboen da receivere er dusinvare og det skjer mye på den fronten fra år til år mens en forforsterker eller effektforsterker kan jeg bruke i mange år.

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av njofra
    Tenker at det er bedre å kjøpe en bedre forforsterker eller effektforsterker og en grei receiver enn å putte på mye penger i receiveren.
    Du vil ikke trenge en forforsterker til det oppsettet du planlegger. Med en effektforsterker koblet til surround receiveren er det receiveren som er forforsterkeren din. Det du kan koble til pre-out på receiveren er enten en effektforsterker (en forsterker uten volumkontroll, tonekontroll o.l., kun forsterkerdelen) eller en integrert forsterker, altså en med både forforsterker og effektforsterker innebygget, men kun bruke forsterkerdelen i den integrerte forsterkeren, så resultatet blir det samme som ved bruk av effektforsterker.

Om du kobler en forforsterker på pre out utgangen kobler du til en boks som ikke gir noen ekstra effekt til høyttalerne dine.

Ellers er planen din om å ikke legge alt for mye penger i receiver og heller kjøpe en skikkelig effektforsterker god. Da kan effektforsterkeren beholdes i mange år, mens surround receiveren kan byttes ut etter behov.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for begge svar.

nr. var litt mer forståelig for oss vanlige dødelige

da betyr det i grunn at jeg kan se etter en effektforsterker også som pre for min surround receiver.

Får da mye mer glede av komboen da receivere er dusinvare og det skjer mye på den fronten fra år til år mens en forforsterker eller effektforsterker kan jeg bruke i mange år.
    Hei

Som Postbudt også sier, i oppsettet som du tenker trenger du en effektforsterker. For (Surround) receiveren vil da fungere som Pre (Forforsterker). Men du må kjøpe deg en receiver som har PreOut (muligeter for å koble til effektforsterker), de rimligste modellene har gjerne ikke denne muligheten. Altså en receiver med PreOut og effektorsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis fokuset ditt bare er på film, så holder det med "bare" effekt. Skal du høre mye på to-kanals musikk vil du nok merke stor forskjell på (dusinvare) Recieveren som forforsterker og integrert/forforsterker+effekt. :-)

Når jeg var helt fersk i gamet, hadde jeg NAD C372. Så fikk jeg interessen for surround og kjøpte en NAD T754 (eller noe slikt) som lå omtrent i samme prisklassen (5-6000). Da lot jeg fortsatt effektdelen på C372 gjøre jobben på frontene - men med Recieveren som forforsterker, mistet musikken masse dynamikk og trøkk selvom den hadde like mye power.

Og det hørte jeg stor forskjell på til tross for at jeg absolutt ikke hadde peiling (har ikke peiling nå heller, men...). Manglet liksom noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er jeg en del klokere

Har sett på yamaha A-S700.
    Får den ny for kr 3000.
    Den har fått gode skussmål i lyd og bilde.

Yamaha føler jeg er et godt match til KEF, da den er varm og kef er klar og skarp.

Kjører idag på en lånereceiver, yamaha 567 og det er grei lyd.(har ikke sammenlignet med noe annet igrunn).

Tror dere at denne yamaha stereoforsterkeren vil være et godt match for KEF IQ90 , eller vil høytalere fremdeles være undermotoriserte?

Og ikke minst, vil jeg høre noe forskjell mellom de to, dvs kontroll, fylde, varmen?
    Nå er jeg selv en newbi så ørene mine er ikke spisse

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •