Fra gammel Denon 2 kanals til moderne Yamaha 7.1 - hvor ble det av bassen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra gammel Denon 2 kanals til moderne Yamaha 7.1 - hvor ble det av bassen?

Bytet ut min gamle Denon PMA 925 med en Yamaha RXV 767.

Når jeg nå spiller musikk i "2ch mode" syns jeg det låter utrolig annerledes enn før. Akkurat som den dype deilige bassen er borte....

Høyttalerne er Dali 808. Er det rett og slett for lite juice i yamahaen? Den gir så vidt jeg har skjønt 95w i 8 ohm. Denonen var spekket på 2x80w i 8 ohm.

Dali'ene kjører i 4 ohm, men dette har jeg konfigurert i yamaha forsterkeren...

Pussig?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ofte at en hjemmekinoreceiver låter slappere, flatere og ja rett og slett dårligere enn en stereoforsterker på musikk. det er ikke bare watt det går på, men også forforsterkeren i receiveren. den er tunet mhp film. mange kjøper seg en effektforsterker til receiveren og kjører pure direct på musikk. det KAN bli bedre med det... min stereoforterker til 5000 (60watt) latterliggjør min hjemmekinoreceiver til 16000 (130watt) på musikk.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Bytet ut min gamle Denon PMA 925 med en Yamaha RXV 767.

Når jeg nå spiller musikk i "2ch mode" syns jeg det låter utrolig annerledes enn før. Akkurat som den dype deilige bassen er borte....

Høyttalerne er Dali 808. Er det rett og slett for lite juice i yamahaen? Den gir så vidt jeg har skjønt 95w i 8 ohm. Denonen var spekket på 2x80w i 8 ohm.

Pussig?
    Innstillinger...innstillinger...Kjører du straight mode så spilles det stereo pluss sub....pass på at den ikke er satt opp=om du bruker sub.....kjører du pure direct så er det bare 2 kanaler....og din Yamaha forsterker har nok ikke "innebygget loudness" som din gamle Denon hadde....
    Og lyd er lyd er lyd....enten det er film eller musikk....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Den beste lyden kommer når jeg setter den i Pure Direct mode. Da antar jeg at man bypasser modding av signalet så godt det lar seg gjøre. Men godt å høre at andre opplever det samme.

Det er akkurat som Ding Chavez skriver - lydbildet oppleves som flatere...Slappere, mindre dynamikk.

Men på film er det selvsagt en ny verden, og det var uansett prioriteringen.

Men da kan det altså kanskje være en ide å prøve med en ren effektforsterker koblet etter Yamahaen....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det eller en integrert med home theatre inngang. Da switcher du til itegrert stereo med et tastetrykk. Denon og hegel feks har dette på noen av sine. Men vet om flere som har fått løft i lyden med bare en effekt koblet til...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har vi grunnen til at jeg virkelig ikke klarer å bytte ut min NAD M15 mot noe nytt med HD-dekoding. :-)
    Hadde jeg hatt nok penger så...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da kan det altså kanskje være en ide å prøve med en ren effektforsterker koblet etter Yamahaen....
    Hvordan gjøres dette? Og hvordan vil det i praksis fungere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjerne en integrert forsterker med muligheter for fixed-level(låst volum) eller prosessorinngang...

Jeg hadde en slik opplevelse trådstarter beskriver en gang - og bare effektforsterker hjalp ikke noe særlig på musikken for min del.
    Måtte ha forforsterkeren i en stereo-amp i tillegg.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz PM8003 og Abrahamsen V2.0 er forsterkere som har en egen hjemmekino inngang. Så da du kan du bruke den som ren stereo forsterker på musikk og bruke den som effektforsterker til frontene når du ser film.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har mulighet for å velge mellom 4 og 8 ohm, så kan det være en fordel å velge 8 ohm selv om høyttalerene er oppgitt til 4 ohm. Når du velger at du har høyttalere som er 4 ohm, så velger du på samme tid at reciveren ikke skal yte max. Med andre ord du får ikke "bruke" alle kreftene som bor i reciveren.

Connecting 4-ohm Speakers to an 8-ohm Receiver — Reviews and News from Audioholics

Setting the A/V Receiver Impedance Selector Switch — Reviews and News from Audioholics

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel strengt tatt ikke noe i veien for å koble den gamle denonen på preout på yamahaen. Kan koble den på en av linjeinngangene. Da blir yamahaen bare forforsterker og denonen driver høyttalerne.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du da å koble frontene på Denon'en, og resten på Yamahaen?

Blir det ikke da litt rot med volumkontroll og når man kjører i Sourround mode? Da vil vel plutselig frontenes volum reguleres på Denon og resten på yamaha.. Eller har jeg misforstått noe 8)

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har misforstått bare litt, slapp av
    Volumkontrollen på Yamahaen vil virke som normalt, men den på Denonen vil fungere i tillegg. Utfordringen blir å finne ut hvor "null-nivået" på denonen er. Antageligvis circa halvveis, men det går det an å høre seg frem på. Da vil lyden i frontene bli nogenlunde som den var før!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Du har misforstått bare litt, slapp av
    Volumkontrollen på Yamahaen vil virke som normalt, men den på Denonen vil fungere i tillegg. Utfordringen blir å finne ut hvor "null-nivået" på denonen er. Antageligvis circa halvveis, men det går det an å høre seg frem på. Da vil lyden i frontene bli nogenlunde som den var før!
    Eventuelt å kalibrere kinoen på nytt på et bestemt lydnivå (på Denon).
    Gjerne da så nærme "0-punktet" som mulig som du sier...

Trådstarter:
    I dette tilfellet vil du jo også koble andre analoge kilder til Denon'en for best mulig resultat i stereo.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens!

Og jeg som trodde lyd ikke var så komplisert....

Vi hører en del på radio, men når vi skal høre dedikert på musikk går det mest i fra squeezebox. Den er i dag koblet digital til yamahaen...

Jeg skal aller først prøveå sete yamahaen tilbake på 8 Ohm, og så får jeg se hvor jeg går derifra.....

Mye kunnskap blant forummedlemmene her. Takk for villigheten til å dele

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Eventuelt å kalibrere kinoen på nytt på et bestemt lydnivå (på Denon).
    Gjerne da så nærme "0-punktet" som mulig som du sier...

Trådstarter:
    I dette tilfellet vil du jo også koble andre analoge kilder til Denon'en for best mulig resultat i stereo.
    Problemet med denne løsningen er at man sikkert har lyst å justere volum på denon forsterkeren når man hører på musikk. Da blir jo alt feil hvis man ikke setter volumet tilbake til "0-punktet" før man setter på en film igjen. Jeg hadde kjøpt en brukt effektforsterker på foumet her hvis det ikke hadde satt meg for mye tilbake mhp penger.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det er en par minuser med å bruke en integrert forsterker på en receiver, men gjør han det rett så blir det den beste måten å utnytte det utstyret han allerede har.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    ja, det er en par minuser med å bruke en integrert forsterker på en receiver, men gjør han det rett så blir det den beste måten å utnytte det utstyret han allerede har.
    Jepp... Og effekt alene løfter ikke alltid lydbildet på to-kanals stereo med relativt billige recievere...

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Jepp... Og effekt alene løfter ikke alltid lydbildet på to-kanals stereo med relativt billige recievere...
    Derfor kan det være lurt å prøve denne løsningen før han svir av en neve dollar på effektforsterker.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt yamaha tilbaketil 8ohm, og det var faktisk ganske stor forskjell. Nå er det faktisk bass igjen, selv om den myke, deilige bassen som Denon'en produserte på lave volum er helt fraværende.

Tenker jeg kommer til å teste dette med å koble Denon'en etter Yamaha - det virker som den beste måten å utnytte eksisterende utstyr som det påpekes. Selv om jeg egentlig ikke har tatt hensyn til denne ekstra komponenten da jeg kjøpte stereo-rack.... 8)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •