Fra gammel Denon 2 kanals til moderne Yamaha 7.1 - hvor ble det av bassen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For at det skal være sammenlignbart må fronthøyttalerne stå i "LARGE"

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skal teste det. Har ikke fått vært grundig gjennom all config'en enda, så tar en ekstra runde på det før jeg evt prøver å koble på Denon...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Ok, skal teste det. Har ikke fått vært grundig gjennom all config'en enda, så tar en ekstra runde på det før jeg evt prøver å koble på Denon...
    Altså - dette blir jo akkurat som i "gamle dager" for din del... Er jo bare surround som ikke "skal" være koblet på Denon'en. :-)

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt frontene til large nå. Merket ikke store forskjellen.

På Denon'en min spilte det HØYT når volumknotten stod på klokka 12.

På Yamahaen må man opp på rundt -25 db for å få passe volum på film. Nå er jo skalaen logaritmisk, så en 10db økning skal vel gi en omtrent dobling av opplevd volum. På gamle volumkontroller var det kanskje en mere lineær økning av volum i forhold til utslag på fysisk knott ?

Jeg "føler" uansett at yamahaens 95w er utrolig mye mer puslete de gamle 80w. Burde vel lagt mere $$ i receiver......

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en Denon PMA 480 (2x50W) fra 1993 inntil for noen år siden, og føler det var mer saft i den enn i 767-en min nå. Men sånn er det med alle receivere i denne prisklassen. Kan ikke måle seg med rene stereoforsterkere.

For å spille musikk med mer fylde og tyngde i bassen (PS: jeg har ikke sub), gikk jeg inn i menyen (Parametric EQ) på Yamahaen og boosta bassområdet en smule (kalibreringa hadde justert de laveste frekvensene ned med 1,5 dB). Dessuten synes jeg Yamahaens "Enhancer"-funksjon gjør en bra jobb når en spiller på lavt volum. Mulig disse justeringene får HiFi-politiet til å reagere, men jeg synes musikken nå er mye mer engasjerende å høre på. Hater overdreven bass, men trenger litt fundament og fylde i bunn

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et litt mer generelt spørsmål:

Hvis en kobler en effektforsterker til en receiver som antydet tidligere, vil dette løfte musikk i stereo vesentlig? Altså vil ikke receiveren uansett prege/farge/strippe signalet før det går til effektforsterkeren? Det er jo forforsterkeren i receiveren som står for signalbehandlingen... Har ikke rukket å teste mange sekunder, men synes ikke det ble så alt for mye bedre med en Emotiva effektforsterker.. Men har som sagt ikke rukket å gjøre noen instillinger og testing så langt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focalom: Har du egentlig lest tråden ?? :-D

Mener da at det er nevnt flere ganger at sålenge du bruker forforsterkeren i en relativt billig Reciever, så vil det ikke merkes noe særlig at du har ekstra effekt, da forforsterker-delen i rimelige recievere dessverre (vet ikke om dette gjelder absolutt alt) er for dårlig til musikk.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskuterte med noen andre folk i går, og det viser seg at flere har rett og slett beholdt sin gamle 2kanal amp til musikk. De har koblet høyttalerne(frontene) inn på begge forsterkerne i parallell - og sørger da for å skru av gammel/ny forsterker etter om det går i musikk eller surround mode... Hmm....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskuterte med noen andre folk i går, og det viser seg at flere har rett og slett beholdt sin gamle 2kanal amp til musikk. De har koblet høyttalerne(frontene) inn på begge forsterkerne i parallell - og sørger da for å skru av gammel/ny forsterker etter om det går i musikk eller surround mode... Hmm....
    Hehe... Dette hørtes svært merkelig ut....
    Da ville jeg heller bare koblet Pre-Out inn på en linje-inngang på amp'en (CD/DISC/AUX/osv) og kalibrert kinoen med et satt punkt på volumkontrollen.

Så har man hvertfall litt protect-ledd osv. :-)

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må du ikke finne på å gjøre! Dette kan ta livet av utgangene på den andre forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har tenkt på at receiveren er rett og slett er for svak til å drive høytalerne? 100 watt i en receiver er ikke det samme som 100 watt i ett effekttrinn, langt i fra. En av grunnen til dette er strømforsyningen, er det ikke nok juice i strømforsyningen så blir det dvaskt og slappt uansett.

Jeg driver Swans F2.2 med ett effekttrinn som er på 2x70 watt, lett. Grunnen til dette er strømforsyningen i effekttrinnet.

Har vært igjennom denne problemstillingen selv, og har endt opp med det beste fra begge leire. Effekttrinn til frontene, en forforsterker med prosessorinngang slik at jeg har en ren stereoløsningen med ett knappetrykk. Å spille musikk via receiveren i Pure Audio makter jeg bare ikke, selv med ett effekttrinn, det låter tynt og spinkelt med fravær av dypbass. Da er det bedre å kjøre romkorreksjon og bruke denne, det går helt fint å bruke romkorreksjon og sette modus til stereo, det må ikke være på død og liv være Pure Audio.

Som sagt, jeg har tråkket i denne stien selv, og det viste seg til å bli både dyrt og frustrerende, men lærerikt har det absolutt vært.

Mine tips til deg: Parasound NC2100 og ett Vincent SP-331 effekttrinn, dette får du tak i på brukten til under 10.000.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du prøver det må du sørge for å filme det som skjer og legge ut video her. Det kan også være lurt å ha brannslokningsapperat tilgjengelig.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •