Stereo Forsterker : Cambridge 840A vs Lyngdorf TDA2200

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo Forsterker : Cambridge 840A vs Lyngdorf TDA2200

Hei

Etter å ha kommet i mål med min stue-hjemmekino står stereo for tur.
    Av forsterkere er det to kandidater som foreløpig vurderes, det er Cambridge 840A og Lyngdorf TDA2200. Synes begge disse forsterkerne låter "nøytralt og korrekt", men Lyngdorfen kan kansje bli litt for "nøytral"?
    Cambridge har jeg hørt både på diverse B&W og Monitor Audio og synes det låter bra, Lyngdorf egentlig kun på B&W DM683, det låt meget bra.
    Er det andre høyttaler merker som passer Lyngdorf?, noen som har hørt B&W CM-serie på Lyngdorf? Er litt redd for at en kombinasjon med Lyngdorf B&W CM-serie kan låte litt "kjedelig"?, kan bli for pent og korrekt.
    Høyttalere er som sagt ikke bestemt enda, men kan tenke meg det blir noe B&W eller Monitor Audio, CM-serie eller RX/GS-serie i utgangspunktet.
    Føler kansje Cambridge har den fordelen at den passer til flere forskjellige høyttaler merker?, noe som gjør at det kan være "lettere" å bytte til noe annet senere uten å måtte også bytte elektronikk. Det er så mange mulige kombinasjoner i denne jungelen, at det er ikke så lett å velge.
    -Cambridge--> B&W, MA
    -Lyngdorf--> B&W, Dali?
    -Hegel--> B&W,MA
    -Abrahamsen-->MA, B&W
    -Rotel-->B&W

Noen som har noen innspill?, bør jeg satse videre på Lyngdorfen eller Cambridge?, andre forslag?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TDAI2200 har jeg hatt selv. Den låter bra men ble litt kjedelig som du sier. Veldig "rett".

Hegel og B&W kan anbefales.

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    TDAI2200 har jeg hatt selv. Den låter bra men ble litt kjedelig som du sier. Veldig "rett".

Hegel og B&W kan anbefales.

Geir Arne
    Hei

En spesifik forsterker du tenker på her?, og høyttaler?
    Har hørt B&W CM9 og Monitor Audio RX6 på både Hegel H100 og H200.
    Låt meget godt alle disse kombinasjonene, men best på CM-serie.
    Synes Cambridge har noen av de samme egenskapene som Hegel, men er endel billigere i innkjøp, men mangler litt i bånn, fyldigere bass på Hegel.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde med min Bladelius thor mkII til hifiklubben og testet den på cm9. Det låt meget bra imo. Han i butikken innrømmet at cm9 låt langt bedre med denne tilkoblet enn f eks nad m3 som til vanlig var demo i butikken med cm9.
    Bladelius thor er er innimellom til salgs på brukten. Tror det ligger en på hifisentralen til 13k nå.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

En spesifik forsterker du tenker på her?, og høyttaler?
    Har hørt B&W CM9 og Monitor Audio RX6 på både Hegel H100 og H200.
    Låt meget godt alle disse kombinasjonene, men best på CM-serie.
    Synes Cambridge har noen av de samme egenskapene som Hegel, men er endel billigere i innkjøp, men mangler litt i bånn, fyldigere bass på Hegel.
    805S og H200 kan jeg i allefall gå god for. Har ikke levd med den selv da, bare testet.

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    805S og H200 kan jeg i allefall gå god for. Har ikke levd med den selv da, bare testet.

Geir Arne
    Hei

B&W805 er nok desverre utenfor min rekkevidde prismessig per idag.
    Blir vell til at jeg går for B&W CM8 og Cambridge 840A og 840C hvis ikke jeg blir fornøyd med hvordan min Lyngdorf TDAI2200 spiller på B&W CM8.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

B&W805 er nok desverre utenfor min rekkevidde prismessig per idag.
    Blir vell til at jeg går for B&W CM8 og Cambridge 840A og 840C hvis ikke jeg blir fornøyd med hvordan min Lyngdorf TDAI2200 spiller på B&W CM8.
    Brukt 805S ligger på samme pris som CM8, og kommer til stadighet på brukten.

Men du får garantert mer skyv i CM8.

Men si hva du skal høre på og hvilke egenskaper du liker. Lettere å anbefale da.

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt 805S ligger på samme pris som CM8, og kommer til stadighet på brukten.

Men du får garantert mer skyv i CM8.

Men si hva du skal høre på og hvilke egenskaper du liker. Lettere å anbefale da.

Geir Arne
    Hei

Hører igrunn på alt utenom opera og klassisk. Blir veldig mye "listepop" om dagen, også hører jeg endel på R&B, Rap/Hip-Hop, Rock og litt Dance/Techno.
    Veldig variert musikksmak med andre ord. Liker klangen nøytral, med minst mulig sminking av lyden, samtidig som det heller litt mot det varme hvis man kan beskrive det slik. Også er jeg nok litt glad i bass, men ikke noe sånn voldsomt. Når jeg tenker Rock, tenker jeg på John Olav Nilsen & Gjengen og gode gamle grupper som Metallica, Bon Jovi, Def Leppard, Guns N Roses, Aerosmith, Whitesnake, Europe osv.....
    Av høyttalere hadde jeg i utgangspunktet tenkt meg noe fra B&W eller Monitor Audio, muligens Dali. Prisklasse for høyttalere og forsterker, maks 30.000,- 10-15000,- til høyttaler og 10-15000,- til forsterker.
    Hvis jeg hadde funnet høyttalere til min Lyngdorf TDAI2200 ville nok det være det beste, penger spart!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hører igrunn på alt utenom opera og klassisk. Blir veldig mye "listepop" om dagen, også hører jeg endel på R&B, Rap/Hip-Hop, Rock og litt Dance/Techno.
    Veldig variert musikksmak med andre ord. Liker klangen nøytral, med minst mulig sminking av lyden, samtidig som det heller litt mot det varme hvis man kan beskrive det slik. Også er jeg nok litt glad i bass, men ikke noe sånn voldsomt. Når jeg tenker Rock, tenker jeg på John Olav Nilsen & Gjengen og gode gamle grupper som Metallica, Bon Jovi, Def Leppard, Guns N Roses, Aerosmith, Whitesnake, Europe osv.....
    Av høyttalere hadde jeg i utgangspunktet tenkt meg noe fra B&W eller Monitor Audio, muligens Dali. Prisklasse for høyttalere og forsterker, maks 30.000,- 10-15000,- til høyttaler og 10-15000,- til forsterker.
    Hvis jeg hadde funnet høyttalere til min Lyngdorf TDAI2200 ville nok det være det beste, penger spart!
    Utav det du beskriver der så har vi samme musikk smak og det virker som samme preferanser for lyd. Du har jo allerede Rotel-1572 kjøp en Rotel Forforsterker og et sett CM8 kan jo hende at 1582 vil gi deg den ekstra varmen som 1572 ikkje gir samt mere trykk og rytme Just my two cents

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jon Olav Nilsen Og Gjengen høres taktfast og fint ut på mine CM8 med Rotel forsterkeri.
    Men beveger jeg meg ned i metal sjangeren blir det fort skarpt spesielt med el gitarer.
    Klassisk, jazz, blues, listepop, elektronica er perfekt for høytalerene og elektronikken.
    Men for eksempel Dire Straits og Pink Floyd sine gitar soloer fungerer veldig bra.

Min Cambridge erfaring på CM vil jeg si er nøytral og oppløst.
    Det som mangler er vel det at Cambridge spiller for lyst og får høytaleren til og høres kjedeligere en den egentlig er.

Men det er jo smak og behag.
    Lyngdorf har jeg ikke hørt.
    Synes også du bør se på Parasound. Hørt nevnte merke på CM7 og den har liksom begge verdener med lys og mørk klang.
    God oppløsning, detaljer og med god trøkk når det trengs.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for gode forslag og innspill !

Hei

Takker for gode forslag og gode innspill her. Rotel og B&W trenger ikke å være dumt nei. Har jo Rotel RB-1572 effektforsterkeren, så å kjøpe en Rotel Pre kan absolutt ikke være så dumt. En annen mulighet er jo rett og slett å vurdere en annen høyttaler, kjører jo fullt CM-serie oppsett i stue-hjemmekinoen, så kansje det blir litt kjedelig med CM i et stereo oppsett også. Dali Mentor burde jo fungere på Lyngdorf. Monitor Audio på Abrahamsen/Cambridge. Dali Ikon mkII. Som sagt, ikke lett det her.......

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åååh trudde du sku bytte ut Stue kinoen til stereo evnt. mindre høytalere i front derops:

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av and_elli
    Åååh trudde du sku bytte ut Stue kinoen til stereo evnt. mindre høytalere i front derops:
    Hei

Nei, stue-kinoen er jeg nettopp kommet i mål med. Dette skal være et rent stereo oppsett i et annet rom. Derfor det er så vansklig. Også har jeg som sagt en Lyngdorf TDAI2200 forsterker og Rotel effektforsterer liggendes fra før.
    På en måte ønsker jeg å få brukt Lyngdorfen, men den lar seg ikke lett matche med alt mulig. Derfor jeg også vurderer andre forsterkere og alternativer.
    Ønsker egentlig også å bruke så lite som mulig, da stue-kinoen allerede har dratt en god del penger. Hvis jeg beholder Lyngdorfen ser jeg for meg at jeg kan bruke 15-20000,- på høyttalere. Skal jeg ha både høyttalere og forsterker ser jeg for meg maks 25-30000,- totalt! Har jo endel tenkte alternativer, men vansklig å velge.
    Alternativ 1. (Beholde Lyngdorf)
    Lyngdorf forsterker og Dali Mentor?/B&W CM8?/Monitor Audio RX8/GS20?
    Alternativ 2.
    Kjøpe inn Rotel Pre til Rotel Effektforsterker og B&W høyttalere
    Alternativ 3.
    Cambridge 840A + 840C og B&W CM8 eller Monitor Audio RX8/GS20
    Alternativ 4.
    Abrahamsen forsterker og Monitor Audio RX8/GS20
    Alternativ 5.
    Parasound forsterker og B&W eller Monitor Audio høyttalere.
    Alternativ 6.
    Hegel forsterker og B&W (H100 og CM8?)
    Alternativ 7.
    System Audio Mantra 30/60 og passende forsterker?

Ønsker som sagt at det skal koste så lite så mulig, men det må låte bra!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til musikksmaken din lurer jeg på om du burde sjekke ut Dali Ikon og System Audio Mantra 60. Kanskje til og med JBL LS40.

Vil bare gjøre deg obs på en "tabbe" jeg gjorde. Og velge 2 så like oppsett som du er i ferd med vil fort gjøre at du kun hører på det "beste". Med CM9 i kinoen ser jeg liten grunn til å høre på CM8 i et annet rom. Kikk derfor på noe annet, eller oppgrader kinoen. Det er mitt beste tips.

Har du RP på TDAI2200?

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til musikksmaken din lurer jeg på om du burde sjekke ut Dali Ikon og System Audio Mantra 60. Kanskje til og med JBL LS40.

Vil bare gjøre deg obs på en "tabbe" jeg gjorde. Og velge 2 så like oppsett som du er i ferd med vil fort gjøre at du kun hører på det "beste". Med CM9 i kinoen ser jeg liten grunn til å høre på CM8 i et annet rom. Kikk derfor på noe annet, eller oppgrader kinoen. Det er mitt beste tips.

Har du RP på TDAI2200?

Geir Arne
    Hei

Nei, har ikke RP på min TDAI2200, har noen ganger vurdert å få det etter innstallert, men det koster jo skjorta. Ser den med å kjøre et så likt oppsett.
    Probelmet er jo ofte at "stuen er opptatt", av enten barn eller kone.
    Derfor ønske om et stereo oppsett i et annet rom, slik man kan stikke seg bort og nyte litt musikk. Nå blir det veldig ofte at man ikke har muligheten til å nyte musikk før unger er i seng. Har som sagt tenkt tanken at jeg burde velge noe annet enn B&W CM-serie, men er jo samtidig veldig fornøyd med den.
    Stereo oppsettet trenger egentlig heller ikke å spille like godt som B&W CM9 gjør, kan godt være litt "røffere" i stilen, derav tanken på en høyttaler som Monitor Audio RX8. Også er det problemet med Lyngdorfen da?, satse på den eller rett og slett gå for en annen forsterker og høyttalere. Inntrykket mitt er jo at det stort sett er B&W som blir kjørt sammen men Lyngdorf, ikke mye annet. Dali Mentor 5/6?, kan det være en bra høyttaler til Lyngdorf?, disse koster jo endel igjenn og er kun aktuell hvis jeg beholder Lyngdorf forsterkeren. Dali Ikon ja, hørte dem på HFK, ble meget positiv overrasket over disse, låt veldig bra. Det beste jeg har hørt fra Dali, innrømmer jeg har hatt litt fordommer mot Dali opp gjennom tiden, og som regel konsenkvent takket nei til å høre på Mentor. Men Ikon 6&7 MK2 overrasket. System Audio har jeg ikke hørt noe særlig på, men har jo fått med meg at disse også har endel modeller som får gode skussmål. Hvilken forsterker til System Audio?, Vil Lyngdorf kunne passe System Audio Mantra?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Ganilsen skrev så kunne JBL LS40 være spennede siden den er litt røff i stilen

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Nei, har ikke RP på min TDAI2200, har noen ganger vurdert å få det etter innstallert, men det koster jo skjorta. Ser den med å kjøre et så likt oppsett.
    Probelmet er jo ofte at "stuen er opptatt", av enten barn eller kone.
    Derfor ønske om et stereo oppsett i et annet rom, slik man kan stikke seg bort og nyte litt musikk. Nå blir det veldig ofte at man ikke har muligheten til å nyte musikk før unger er i seng. Har som sagt tenkt tanken at jeg burde velge noe annet enn B&W CM-serie, men er jo samtidig veldig fornøyd med den.
    Stereo oppsettet trenger egentlig heller ikke å spille like godt som B&W CM9 gjør, kan godt være litt "røffere" i stilen, derav tanken på en høyttaler som Monitor Audio RX8. Også er det problemet med Lyngdorfen da?, satse på den eller rett og slett gå for en annen forsterker og høyttalere. Inntrykket mitt er jo at det stort sett er B&W som blir kjørt sammen men Lyngdorf, ikke mye annet. Dali Mentor 5/6?, kan det være en bra høyttaler til Lyngdorf?, disse koster jo endel igjenn og er kun aktuell hvis jeg beholder Lyngdorf forsterkeren. Dali Ikon ja, hørte dem på HFK, ble meget positiv overrasket over disse, låt veldig bra. Det beste jeg har hørt fra Dali, innrømmer jeg har hatt litt fordommer mot Dali opp gjennom tiden, og som regel konsenkvent takket nei til å høre på Mentor. Men Ikon 6&7 MK2 overrasket. System Audio har jeg ikke hørt noe særlig på, men har jo fått med meg at disse også har endel modeller som får gode skussmål. Hvilken forsterker til System Audio?, Vil Lyngdorf kunne passe System Audio Mantra?
    Kanskje den vil passe på Mantra. JBL LS som jeg nevnte spiller jeg med nå på kl.D fra Primare. Låter fett, og noe røffere og "in your face" enn B&W kan jeg si med en gang. Mentor er det ultimate fra Dali hvis man tar pris/ytelse, men den havner over budsjett. Min personlige mening om TDAI er at den er litt slapp i bassen. Eller, veldig snill i begge ender egentlig. Vokal kommer veldig godt frem, og det går dypt men uten noen partykul. Ganske avslørende på dårlige innspillinger og den gjøre ikke popmusikk og rock speseielt morsomt. Det hjelper noe med RP. Men det er også avhengig av hvor du har peaks i rommet. Kanskje Lyngdorfen er akkurat passe hos deg. Tror også Lyngdorf og Mentor kan gi mye sjel på akustisk musikk og stemmer. Vil du ha mer fart kan du titte over på Hegel. Primare kan også være god match til Dali og SA.

Kommer du over et sett Explorer brukt til rundt 15k så er det noe jeg kan anbefale å teste. Fart og morro. Går overaskende dypt. SUPER diskant, men ikke like "hei, her er jeg" i mellomtonen som B&W. En virkelig fantastisk høyttalere det virker som om kunne passet deg bra. Den spiser strøm til frokost, men tror den kunne fungert OK på Lyngdorf.

Ta med Lyngdorfen din til Soundgarden, der kan du teste den på Explorer. Ta i tilegg å prøv noen runder med JBL LS40 og Dynaudio Focus 140. Detter ikke haken din da så skjønner ikke jeg noe. :P

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Likte tanken på System Audio og Lyngdorf !

Kanskje den vil passe på Mantra. JBL LS som jeg nevnte spiller jeg med nå på kl.D fra Primare. Låter fett, og noe røffere og "in your face" enn B&W kan jeg si med en gang. Mentor er det ultimate fra Dali hvis man tar pris/ytelse, men den havner over budsjett. Min personlige mening om TDAI er at den er litt slapp i bassen. Eller, veldig snill i begge ender egentlig. Vokal kommer veldig godt frem, og det går dypt men uten noen partykul. Ganske avslørende på dårlige innspillinger og den gjøre ikke popmusikk og rock speseielt morsomt. Det hjelper noe med RP. Men det er også avhengig av hvor du har peaks i rommet. Kanskje Lyngdorfen er akkurat passe hos deg. Tror også Lyngdorf og Mentor kan gi mye sjel på akustisk musikk og stemmer. Vil du ha mer fart kan du titte over på Hegel. Primare kan også være god match til Dali og SA.

Kommer du over et sett Explorer brukt til rundt 15k så er det noe jeg kan anbefale å teste. Fart og morro. Går overaskende dypt. SUPER diskant, men ikke like "hei, her er jeg" i mellomtonen som B&W. En virkelig fantastisk høyttalere det virker som om kunne passet deg bra. Den spiser strøm til frokost, men tror den kunne fungert OK på Lyngdorf.

Ta med Lyngdorfen din til Soundgarden, der kan du teste den på Explorer. Ta i tilegg å prøv noen runder med JBL LS40 og Dynaudio Focus 140. Detter ikke haken din da så skjønner ikke jeg noe. :P

Geir Arne
    Hei

Takker for gode tilbakemeldinger og svar. Likte veldig godt tanken på System Audio Mantra 60 og Lyngdorf. Jeg for ta med Lyngdorfen på Soundgarden og teste den på System Audio og andre merker de har. Demo på Lyngdorf og Dali Mentor/Ikon burde ikke være noe problem på HFK. Etter det, må jeg bare se om det er noen av disse alternativene som passer meg godt sammen med Lyngdorf forsterkeren. Endel av alternativene i tråden lengre opp kan jeg egentlig eliminere med det samme. Blir nok ikke aktuellt å kjøpe inn noe Rotel Pre til Rotel effektforsterkeren, den effektforsterkeren passer nok best til effekt i hjemmekino og ikke i et stereo oppsett, frister ikke med Rotel klasse D i et stereo oppsett. Også alternativet med Parasound er lite aktuellt, så alternativ 2 og 5 eliminerer jeg med det samme. Skal få tatt meg en lytterunde til uken.

Alternativ 1. Finne høyttalere til Lyngdorf TDAI2200
    Aktuelle høyttalere: System Audio Mantra, Dali Mentor, Dali Ikon, B&W CM og JBL.

Alternativ 2. Ny forsterker og høyttalere.
    Aktuelle forsterkere: Cambridge, Abrahamsen og Hegel
    Aktuelle høyttalere: B&W CM, Monitor Audio RX/GS, Dali Ikon og System Audio
    Aktuelle DAC: Cambridge, Abrahamsen og Hegel

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frister ikke med Rotel klasse D i et stereo oppsett.
    Du er klar over at Lyngdorf også er kl.D? Den er vel til og med "heldigital".

Eller var det bare Rotel du siktet mot?

Geir Arne

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Mentor + Lyngdorf = NEI!

Funker kun hvis du liker skrikete diskant.
    Byttet ut mine Lyngdorf med Parasound, og Mentor 6 spilte i en helt annen liga.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •