Forforsterker mellom DAC og effekt??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Forforsterker mellom DAC og effekt??

Jeg har all musikk i iTunes på iMac, og sender trådløst til Apple Airport Express. Derifra går det optisk til Abrahamsen V.6. DAC. Alt styres fra min iPhone, og jeg trenger verken volumkontroll eller å veksle mellom kilder.

Videre har jeg Tandberg 3026 effektforsterker og 3018 forforsterker.

I dag koblet jeg DAC´en forbi 3018 og rett i 3026. Det fungerer veldig greit rent praktisk, men jeg klarer ikke kvitte meg med en følelse av at lyden er flatere, og mer upresis. Jeg trodde at færre elementer i systemet, ville gjøre lyden "riktigere".

Er det jeg som er paranoid, eller gjør faktisk forforsterkeren en forskjell?

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterkeren utgjør en forskjell, så nei, du er nok ikke paranoid.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok bedre om bruker forforsterkerens volumkontroll ja, å regulere volum digitalt er ikke så optimalt. Du kan da fortsatt sette volum på forforsterker på et gitt nivå og da bruke iPhone til å dempe lyden midlertidig.
    Mine aktive høyttalere spiller også mye bedre med forforsterker imellom de og en kilde, så jeg har samme erfaring som deg ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjønner litt mer, men ikke nok...

Jeg er ikke paranoid! Det var forskjell på lyden. Så langt jeg har funnet ut nå, dreier det hele seg om volumjusteringen i iTunes. Den forringer lyden ved lave nivåer. Nå er forforsterkeren tilbake, iTunesvolumet står på fullt, og jeg smiler igjen :-)

Men...

Finnes det DAC´er som kan erstatte forforsterkeren? Jeg vurderer både Electrocompaniet PD1 og LINN Majik/Akurate? Hvilke erfaringer har dere der ute?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du justerer volumet i itunes så justeres det digitalt, og da reduseres også dynamikken, i mangel på bedre beskrivelse. Digital demping av volum går ut over lydkvaliteten. Jeg har et anlegg oppkoblet med cd-spiller koblet direkte på effekt, men den spilleren har analog volumkontroll, og det låter flott hele veien ned.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •