Hvordan få stereo på venstre fremme og venstre bakhøytaler i 5.1 oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvordan få stereo på venstre fremme og venstre bakhøytaler i 5.1 oppsett

Hei
    Når jeg lytter til musikk sitter jeg 90grader i forhold til hvor jeg sitter når jeg ser film. Recieveren er et 5.1 oppsett.
    Når vi hører på musikk/ikke sitter forran tv ser vi på tvers inn i lyttesonen slik at vi ikke får stereolyden rettet mot oss, men på tvers av oss.
    Jeg kunne tenkt meg en recievre somk kan route stereosignalet til vf og vb høyttaler slik at vi får stereolyden mot oss. Dette ser ikke ut til å være mulig uten å kjøpe et sett høyttalere til og kjøre disse i sone2 modus på kanal 6 og 7. Jeg ønsker å benytte de høyttalerene jeg har da alle 4 er identiske.

Er det noen som har en god løsning på dette? En form for switch på høyttalerkablene kanskje?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan hende jeg missforstår men er det ikke bare sette reciever til "ALL CH STEREO" så spiller den stereo/samme signal ut av alle HT? Da har det jo ikke noe si om 2 andre HT i tillegg spiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men da får jeg ikke stereo mot meg, da får jeg både venstre+høyre kanal på min venstre side og venstre+høyre kanal på min høyre side.
    Vurderer å lage en mekanisk svitsj som jeg må legge over når jeg kjører stereolyd, men hvis det er noen med en mer elegant løsning hadde det vert kjekt med litt input.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel bare å bruke en switch som du sier?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zone 1 / Zone 2

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg kan mekke til en svitsj ala slike sporvekslere de bruker i jernbaneverket, men hadde håpet på en mer elegant løsning. Jeg tenkte kanskje det finnes en slik sak med terminaler og kanskje fjernkontrol.

Sone 1/2 funker kun hvis du har et ekstra par høyttalere ellers må jeg koble sammen utkangstrinn 1 og 3 med 6 og sju bak forsterkeren og da må jeg være sikker på at 1 og 3 er galvanisk skilt fra elektronikk når jeg benytter 6 og 7 ellers vil jeg komme til å kjøre signalet tilbake i forsterkeren når jeg kjører sone 2.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •