hovedforskjeller på arcam og rotel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hovedforskjeller på arcam og rotel

denne posten kan bli veldig lang ettersom det sikkert er mye å si om disse to produsentene, så jeg skal prøve å begrense emnet en smule.

jeg har lest mye om rotel og arcam og begge typene av forsterkeri er visstnok like på mange områder.
    eksempelvis oppkonvertering til komponent, ringkjernetrafo, mange av de samme dekoderene, ganske så gode stereoegenskaper, 12v trigger, flust av koblingspunkter m.v.

det jeg kunne tenkte meg å få vite litt mer om er hvordan lydforskjellene er.

whoppass cheese sendte meg en pm og forklarte ganske godt litt om hvordan man bør prøve å matche høyttalere med elektronikk. etter det jeg forstod er det viktig at en forsterker ikke forsterker en negativ side ved høyttaleren. f.eks at en høyttalers litt harde/skarpe diskant ikke forsterkes og blir enda mer "synlig" (altså hørbar) gjennom en forsterker.
    altså på hvilke områder utfyller rotel/arcam en høyttaler best?

hvilke negative sider forsterker rotelen?
    hvilke negative sider forsterker arcamen?

håper jeg ikke formulerte meg altfor uforståelig og dumt.

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ett interessant spørsmål siden du ikke nevner noen spesielle modeller. Jeg har faktisk testet en stor mengde Rotel og Arcam produkter gjennom tidene, riktignok mest stereo-produkter under 10.000,- og har noen formeninger om lydforskjellene.

Arcam har ofte en varme og fylde i lyden. De låter også dynamisk og raskt. Imidlertid er jeg litt usikker på om de er best på luftighet og åpenhet og stereoperspektivet. Arcam får deg til å bevege på rockefoten.

Rotel har veldig ærlig, nøytral og kontrollert lyd. De har veldig bra åpenhet, luftighet og stereoperspektiv. Dynamikk og raskhet er fantastisk. Jeg synes ikke Rotel har spesielt fyldig lyd og dette kan være ett tegn på at de perfeksjonerer produktene i stedet for å tilpasse produktene til en bestemt klang.

Det hadde vært interessant å høre om noen andre kjenner seg igjen i denne beskrivelsen om dere har kjennskap til i hvertfall ett av disse merkene.

Jeg kan også tilføye at jeg ofte har anbefalt Arcam til venner, men har selv kjøpt Rotel til surroundbruk da jeg er nødt til å ha ærlig og åpen lyd. Jeg fikk imidlertid ikke testet de dyreste Arcam produktene som sikkert er meget gode.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei audi.

jeg har nå bestemt meg for jmlab 926 og rotel 1075+1068.
    spilte på noen electra 926'ere som ikke var skikkelig innspilt.

har en kompis som har samme electrahøyttalere, men en arcam avr300.

altså, jeg har komponenter med pre+effekt, mens han kjører reciever.

den åpenheten du snakker om føler jeg på en måte at jeg kjenner litt igjen. er det en dristig påstand av meg hvis jeg sier at rotel'n "svelger all" musikk like bra, og har bedre stereoperspektiv enn arcam'n?

regner med å legge ut bilder av oppsettet mitt om noen uker. :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audi: Jeg vil heller si at jeg har det motsatte inntrykket av hva du har.

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt Arcam hjemme (AVR 300) i noen dager nå for test. Har prøvd den på to forskjellige høytalere. Den en Audio Pro Bravo FX 10 og den andre PSB Gold i. På AP var dette klasselyd i stereo, med ren og skikkelig lyd i stereo. Må berømme direct-linjen til Arcam der lyden blir MEGET bra. På hjemmekino må jeg dessverre si den ble i kjedeligste laget. Man ventet og ventet på det store smellet uten at det kom.
    På PSB ble den dessverre for veik når den ble presset. Høytalerne skrapte og lidde skikkelig. Ble ikke orden på dette før jeg brokobblet høytalerene og 6-7 høytalerinngang på receiveren. Dessverre var også dette litt "kjedelig" lyd i hjemmekino. Må si (etter min smak) at Rotel slår Arcam så noe inn i helv... på stereo og hjemmekino hvis man liker bass og fart.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    merkelig lite saft med tanke på trafoen på over 1200VA, som en 6liters motor med under 200hester. noen som vet lyttebank størrelsen på denne?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay, mye bra her. liker dette