Pioneer SC-Lx83 VS Onkyo Tx-NR5008

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer SC-Lx83 VS Onkyo Tx-NR5008

Ja her kommer enda en Reciever runde..
    Denne gang en runde som sikkert ikek bare jeg sitter fast på.

`Jeg` er nå kommet til den tiden for fornying, hvor jeg skal bytte min H\k 7000 mot noe mer moderne.

Jeg har lest mye frem og tilbake om disse to recieverene

Pioneer lx 83(Pioneer SC-LX83 - www.pioneer.no) og onkyo 5008Onkyo Europe - TX-NR5008

Ser det er flere linker her inne men de ser ikke ut til og kommet frem til noe endelig. Og det er ikke mye for og mot disse, til at jeg klarer og kommet til ett endelig stand punkt..
    Jeg ønsker jo at noen kan hjelpe meg her med litt egenerfaringer.

Mine problem spørsmål ender da slik:

Pioneer`en har i sine tester blitt satt til og være kraftigere med alle kanaler i drift(amrikansk test jeg leste om her inne hvor pioneeren hadde 95w\kanal og onkyo`en hadde 86w\kanal).Kan dette stemme da pioneeren har 190w mot onkyo`s 220w, da tenker sikkert mange at det er jo ikke watt oppgitt som er riktig måleverdi da det er mange forskjellige måle måter . Det er jeg fult klar over. Jeg har da også sett på hva er det for strøm reserver de har tilgjengelig under lokket. lx83 har gode strøm reserver som forbruker opp til 770w\h men nr5008 sitter på en litt større kjernetrafo på hele 1170w strømforbruk. Så vidt jeg har kommet frem til, så blir jo altid watt ut i høytalerne hovedsaklig begrenset av tilgang på strøm inn til recieveren.
    Dermed lite krutt inn gjør jo ikek at du for den største smellen etterpå.
    Men da sitter jeg og lurer på hvordan Pioneer`en kan være sterkere?

Så kommer en over på Tilkoblinger og utganger.
    Her viser det seg jo at nr5008 har alt Lx83 har + litt til.
    er dette nok til og velte vurderinga?

Ser også litt rundt dette med jitter.
    Pioneer har jo denen funksjonen med enkelte av sien egene spillere der ute, mens Onkyo`n har dette mot stort sett alle spillere på markedet
    Er dette en stor fordel?

Så litt om varme og plassering. Har jo lest litt, men er det en kjempe fordel med lx83 med tanke på varme den skaper med sin ice teknologi mot nr5008`s trafo som danner mye varme med tanke på plassering og kjøling?.

Hva med romkorreksjon. Audyssey mot MCACC, hva er best?

Jeg ser da også at onkyo har 9-2 mot pioneer som kjører 7-1
    Er det ikke da best med tanke på litt frem tid å kjøpe noe som har 9-2 eller er det bare noe ekstra som ikke er noe serlig og tenke på ennå da meste kommer i 7-1?

3d. Ser også at Pioneer er 3d-reddy og skilter masse med dette.
    hva med Onkyoen. De skilter ikke med det og det virker som de ikke har noe serlig 3d fuksjon på denne eller er den også 3d,reddy?
    samt pioneer har jo 3d spillere der ute som skal være bra. slik som lx54.
    Men når det kommer til onkyo så kan jeg ikk finne noe spiller fra dem som er 3d spillere.?(Blueray)

Og til slutt. litt rundt høtalere. Jeg har selv vurdert i mente når det kommer til disse reciverene om hvordan spiller disse på hvilke høytalere
    Har lest litt at lx83 sliter litt på toppen når den spilles hardt og at den har en tendens til og være litt skarp på diskanten.

Onkyo har derimot mer fylde og trøkk.

Jeg har vurdert Dali ikon 7 mk2 og derfor hadde det vært knall om noen kan gi litt tilbake meldinger rundt dette også da dali har bond diskanter på toppen og er jo tynne og klare nok som de er.
    Vurderte også B&w683 men etter e tur på hifi klubben så satt jeg igjen med at det var innestengt og hul lyd i b&w mot daliene. Samt de virka litt tunge og drive, da med tanke på disse to recieveren så håper jeg noen der ute kan gi meg litt råd til høytalere som er prøvd på disse to recieverene, hva som funker best.

Selv sikter jeg selvfølgelig på ett eget kino rom og trenger da høytalere som passer til film og musikk.

Kommer jeg på mer jeg lurer på så kommentere jeg det utover på denne linken.

Men takker for alle som kan ta seg tid og hjelpe med og alle der ute som sitter og lurer.

(Ps.. Pioneer`en ser jo penere ut da )

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge støtter 3D

Onkyos Audyssey MultEQ® XT32 er mer avansert enn Pios MCACC (+).

Onkyo er bedre i topp, og oppleves generellt som mer trygg i lyden, selv om Pioneer har ICE-forsyning.

Mtp fremtid; øvre front, doble sub-utganger Audyssey DSX etc virker Onkyo å være et mer fremtidssikkert valg.

Dali på ICE skal visst heller ikke være den beste kombo, uten at jeg har hørt den.

Finner ikke særlig info om kondensatorbanken(e) til Pioneer, men mener på at Onkyoen har 2stk på 22,000 μF hver.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kjempefornøyd med min 5008. Den blir litt varm, men ikke noe å bekymre seg for. Lyden er stor og oppløst.

Har problemer med at usb inngangen får små klikkelyder i direct og pure audio modus, så jeg må sende den inn til service. Ser på andre forum at flere har samme problem.

Ingen erfaring med pioneer sin receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Takker for tilbake meldinger. Håper flere kommer med info her.
    Men en ting jeg ikke har fått med meg her er om onkyo har noe 3d blueray spillere.?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i grunn ingen gode tips, men lurer på om du hørte 683en i Oslo? Marcus Thranes gt? Jeg hørte på de der, og synes det låt skikkelig dårlig. Lurer på om det kanskje er noe galt med de? 684 hadde en MYE finere lyd, selv om den manglet dypbassen...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt; Oppgitt strømtrekk på baksiden av forsterkere måles på forskjellige måter, så du kan ikke lese deg fram til hvor kraftig en forsterker er på antall watt den er oppgitt til å bruke. Noen, f.eks Pioneer oppgir snittforbruk, mens andre, f.eks Harman/Kardon oppgir maxtrekk.

Når det gjelder varme, så blir Onkyo ekstremt varme, og pioneer med ICE så vidt lunken.

Resten må noen andre svare deg på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki.. den blir så varm ja. men hva med hjelpe vifter?
    Så vidt jeg har fått lest til så er det 770w maks drag på pioneer`en og 1170 maks på onkyoen

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobsroadkill
    oki.. den blir så varm ja. men hva med hjelpe vifter?
    Så vidt jeg har fått lest til så er det 770w maks drag på pioneer`en og 1170 maks på onkyoen
    Husk at ICE POWER er nærmere 90% effektivt, mot 70% på det meste andre!!!

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser i flere tråder at dette med presence og ekstra høydehøyttalere osv argumenteres sterkt for når det angår fremtid.

Er ikke dette bare gimmick? Folk flest, spesielt de av oss med en bedre halvdel inn i bildet, har jo den streve strid med å få på plass et 5.1 system?
    Et 7.1 evt 9.1 system er jo utkastelsesgrunn? 7.1 og 9.1 er vel forbeholdt de med dedikert kinorom eller er så heldig og får dekorere stuen med høyttalere :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan vel si at jeg fikk beskjed om og finne noe andre høytalere til stua når vi flytet til større hus.. (cerwin vega al 1000 som jeg hadde)hhehe . men som jeg sa da,da skal jeg ha ett eget rom i det nye huset som jeg skal ha som kino ellers blir det ikke noe hus.. men tror du jaggu ikke. jeg fikk dobbel garasje til alt jeg ville ha der. Samt jeg fikk en hel kjeller disponert derav også ett greit rom(12-15m2) jeg kan bygge ut til kino. Noe som skal gjøres.. så 9.2 er for den saken skyld ikke noe problem. .
    så ja jeg ser den at det kan bli problem for enkelte.. bare å ikke tøfle guttær. sett ned foten

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Ser i flere tråder at dette med presence og ekstra høydehøyttalere osv argumenteres sterkt for når det angår fremtid.

Er ikke dette bare gimmick? Folk flest, spesielt de av oss med en bedre halvdel inn i bildet, har jo den streve strid med å få på plass et 5.1 system?
    Et 7.1 evt 9.1 system er jo utkastelsesgrunn? 7.1 og 9.1 er vel forbeholdt de med dedikert kinorom eller er så heldig og får dekorere stuen med høyttalere :razz:
    Har nå etter omfattende forhandlinger med "regjeringen" klart å få igjennom 7.2 med front hight.

Ikke helt imål med kalibreringring og finish enda men det høres og ser bra ut synes jeg ihvertfall. Får litt mere dybde og høyde i lyden i front. Front hight høytalere kan være meget små da det ikke går mye bass til de.

Når det gjelder SCLX83 mot 5008 så er begge meget sterke recivere. På jitter området ser det ut som PIoeer har et fortrinn med meget lave jitter verdier(lavest i reciver klassen) iflg HIFI-news. På ren effekt virker det å være forskjell på USA målinger(115V) og 230V målinger. I Hifi og musikk ble både 5008 og SCLX83 testet mot hverandre og begge fikk sånn ca likt. Onkyo har mest utstyr og muligheter mens Pioneer fikk skryt for mere crisphet i lydbildet. Pioneer ble målt til ca 2X170W mens onkyo ble målt til ca 2X195W hvis husken er rett. Onkyo var i denne testen kraftigere enn Pioneer. Men som de sa om 5008 sett den på 4 ohm og mist mye effekt men du får en forstkerer som du kan leve med rent varme messig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av åsmund_teodor
    Jeg har i grunn ingen gode tips, men lurer på om du hørte 683en i Oslo? Marcus Thranes gt? Jeg hørte på de der, og synes det låt skikkelig dårlig. Lurer på om det kanskje er noe galt med de? 684 hadde en MYE finere lyd, selv om den manglet dypbassen...

jeg hørte på disse på hifiklubben i sarpsborg. de kjørte en nad forsterker. husker ikke modellen.
    b&w virka hule og snodige. ikke serlig med lyd. dermed virket tunge..
    og da med og koble over til ikon 6 og 7 så forandret volumet og dyp bassen seg grassalt og når han på klubben tok sin egen musikk noe rockere så og dro på langt over det jeg ville så kom virkelig bassen frem og ble helt konge på ikonene. så det er ingen tvil at daliene var bedre om du ikke kjører på med mucho mer power på B&w`ene . men med tanke på at jeg har ett mellomstort rom så ville jeg ikke hatt noe større. Men det som virka forskjellig på dali og B&w var blant annet på ett par metallica låter som jeg dro ut med symfoni cd`ene dems. her kom virkelig alt frem, hele orkesteret fra strykere til vær lille knirk som var der..

I morgen skal jeg sjekke ut litt onkyo om vår butikk her i området har 5008 inne blir jeg gla. får da kanskje hørt dette på klipsch, patos og kanskje canton ref kommer om jeg får hørt slik som jeg vil:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk i dag hørt på klipsch rf 83, men da blei jeg egentlig litt skuffet. Kanskje rommet var litt for lite, men fikk en liten følelse av at hornet ødela den klare detaljerte lyden. Men fikk høre at de spilt pent og høyt. bra med bass og de var fryktelig klare i toppen. men til bare film tror jeg de er enorme.
    Fikk nesten ett ett tilbud en ikke kunne si nei til også(15k). men så var det dette med dali mk7 de spilte serriøst lekkert. bra punch og fikk frem musikken flott. Da uten og skrike i toppen. Men fy så morro det er og farte rundt og skjekke ut utstyr når en skal koste på seg litt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har nå etter omfattende forhandlinger med "regjeringen" klart å få igjennom 7.2 med front hight.

Ikke helt imål med kalibreringring og finish enda men det høres og ser bra ut synes jeg ihvertfall. Får litt mere dybde og høyde i lyden i front. Front hight høytalere kan være meget små da det ikke går mye bass til de.

Når det gjelder SCLX83 mot 5008 så er begge meget sterke recivere. På jitter området ser det ut som PIoeer har et fortrinn med meget lave jitter verdier(lavest i reciver klassen) iflg HIFI-news. På ren effekt virker det å være forskjell på USA målinger(115V) og 230V målinger. I Hifi og musikk ble både 5008 og SCLX83 testet mot hverandre og begge fikk sånn ca likt. Onkyo har mest utstyr og muligheter mens Pioneer fikk skryt for mere crisphet i lydbildet. Pioneer ble målt til ca 2X170W mens onkyo ble målt til ca 2X195W hvis husken er rett. Onkyo var i denne testen kraftigere enn Pioneer. Men som de sa om 5008 sett den på 4 ohm og mist mye effekt men du får en forstkerer som du kan leve med rent varme messig.
    Heisan! Hvis jeg går for 7.2 så kan jeg altså bruke Mirage Omd-5 i front high?. Har Omd-28 i front. -Gratulerer med "forhandlingsresultatet!"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk i dag hørt på klipsch rf 83, men da blei jeg egentlig litt skuffet. Kanskje rommet var litt for lite, men fikk en liten følelse av at hornet ødela den klare detaljerte lyden. Men fikk høre at de spilt pent og høyt. bra med bass og de var fryktelig klare i toppen. men til bare film tror jeg de er enorme.
    Fikk nesten ett ett tilbud en ikke kunne si nei til også(15k). men så var det dette med dali mk7 de spilte serriøst lekkert. bra punch og fikk frem musikken flott. Da uten og skrike i toppen. Men fy så morro det er og farte rundt og skjekke ut utstyr når en skal koste på seg litt.
    Lurt av deg å gå på lytterunder.
    Selv gikk jeg fra Onkyo (905) til Yamaha og er utrolig fornøyd.
    1.Onkyo ser litt gamle ut.
    2.Man kan ikke stille manuelt etter at romkorreksjonen er kjørt.
    3.Hver gang man må skifte kilde eller fra f.eks stereo til pure direct må man vente noen sek før lyd og bilde kommer igjen.
    4.Jeg måtte slå på TV før jeg fikk lyd.Gikk jeg fra stereo til pure direct måtte jeg også finne fjernkontrollen og slå på TV igjen for så å slå det av igjen.TUNGVINT.
    5.Man kan ikke lytte mens man gjør innstillinger på eq,man må som nevnt over vente noen sekunder før lyden kommer igjen.
    6.Yamaha-en er noe varmere i lyden og har mer futt i bassen.
    7.Kanalseperasjonen oppleves noe bedre på Onkyo.Dvs retningsbestemte kuler/hendelser er lettere å plassere.Yamaha-en har vesentlig høyere
    kinofølelse.Høyttalerene forsvinner lettere i rommet.
    8.Yamaha-en har gøye listening modes og man trykker rett på Adventure,sci-fi osv ettersom hvilken film man ser på.
    9.Onkyo kan brokobles for morsomme øyeblikk som ikke varer så lenge.Ble selv redd for varmgang og testet ca 20 min av gangen.Sammenligner man mot f.eks Nad 218 så var det virkelig krutt i Onkyo-en.Imponerende.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greven
    Heisan! Hvis jeg går for 7.2 så kan jeg altså bruke Mirage Omd-5 i front high?. Har Omd-28 i front. -Gratulerer med "forhandlingsresultatet!"
    Takker Jepp funker fint med OMD-5 som front hight hos meg. OMD28 sprer jo lyden temmelig bra fra før men merker lyd bildet er litt høyere enn før og enda mere rundt i rommet på effekter. Har montert mine helt under taket opp/ned. Kun sett 1 film så langt men merket det på lydbildet med høyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det Greven..
    -------

hmm må jo si dette var sånne svar jeg jager litt etter her ¨SVEN1978¨.
    Jeg må jo da si at slik som du forteller der det er jo slikt jeg trenger og vite. .possitive og neggative funksjoner.
    Jeg har hørt mye godt om Yamaha. Men skal jeg ha det så er det MC og heter R1. Så den veien kommer jeg ikke til og tippe ved dette kjøpet.

Og det at onkyoen ser gammel ut ja det er jo det eneste som er kjipern da. eller det første som er kjipt med den.
    Men må si at jeg har ikke sjekket dette med tid det tar fra forandringer blir gjort til ting skjer. Det må jeg ut og sjekke i morra..
    Dette med at kinoen kommer mer frem med Yamaha`n og høytalere forsvinner. .. Det har vel også litt med og si at du har høytalere som er perfekt for din forsterker. Samt at det er bra instillt da. ?
    takker for knall svar.
    -------------

Hvem selder egentlig mirage om dagen? hva ligger disse omg`ene på?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser denne flere plasser.. men kan dette serriøst være noe fakta?
    Fatter ikke det at onkyo har mer krutt og skikkelige strømreserver også kommer den ut med halvparten av pioneeren. ?

Nå har det kommet måling av SC-37 som er USA utgaven av LX83.
    Under ser en samme måling av Onkyo 5008 som heller ikke er bortevekk når det gjelder effekt-men må se seg slått.
    Yamaha pleier som regel å ligger under Onkyo med alle kanaler i drift.

The SC-37 measures at:

5 channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 135.7 watts
    1% distortion at 171.9 watts

7 channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 125.4 watts
    1% distortion at 164.7 watts

While the Onkyo TX-NR5008 measures at:

0.1% distortion at 79.1 watts.
    1% distortion at 95.5 watts.

0.1% distortion at 78.7 watts.
    1% distortion at 94.6 watts.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser denne flere plasser.. men kan dette serriøst være noe fakta?
    Fatter ikke det at onkyo har mer krutt og skikkelige strømreserver også kommer den ut med halvparten av pioneeren. ?

Nå har det kommet måling av SC-37 som er USA utgaven av LX83.
    Under ser en samme måling av Onkyo 5008 som heller ikke er bortevekk når det gjelder effekt-men må se seg slått.
    Yamaha pleier som regel å ligger under Onkyo med alle kanaler i drift.

The SC-37 measures at:

0.1% distortion at 135.7 watts
    1% distortion at 171.9 watts

0.1% distortion at 125.4 watts
    1% distortion at 164.7 watts

While the Onkyo TX-NR5008 measures at:

0.1% distortion at 79.1 watts.
    1% distortion at 95.5 watts.

0.1% distortion at 78.7 watts.
    1% distortion at 94.6 watts.
    Yamaha RX 3067 måler visst mer enn Emotiva UPA 7.
    På noen andre målinger måler Denon 4810 til 25.000 mindre enn Onkyo 608 til noen få tusen når det kommer til 7 kanaler.
    Når det er sagt så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke velger Pioneer Lx 73 og en effetforsterker eller evt en Yamaha Rx V 3067 og en effektforsterker.
    Når jeg testet Onkyo-en på mine Monitor Audio etter jeg gikk fra B&W 803 N og Meridian 2x200 w effekt så ble jeg rimelig fortvila over byttet.Den fantes jo ikke bass i Monitor Audio-ene.Angrer ikke et sekund nå etter jeg etter div prøvinger fikk på riktig receiver som pre og en matchende effekt.MA basser skikkelig.
    Har mange ganger tenkt det samme som deg hvor fett og ryddig det hadde vært med kun receiver uten effekt.Du får så utrolig mye mer igjen for pengene med å gå ned til f.eks Pioneer LX 73 + en god effektforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det Greven..
    -------

hmm må jo si dette var sånne svar jeg jager litt etter her ¨SVEN1978¨.
    Jeg må jo da si at slik som du forteller der det er jo slikt jeg trenger og vite. .possitive og neggative funksjoner.
    Jeg har hørt mye godt om Yamaha. Men skal jeg ha det så er det MC og heter R1. Så den veien kommer jeg ikke til og tippe ved dette kjøpet.

Og det at onkyoen ser gammel ut ja det er jo det eneste som er kjipern da. eller det første som er kjipt med den.
    Men må si at jeg har ikke sjekket dette med tid det tar fra forandringer blir gjort til ting skjer. Det må jeg ut og sjekke i morra..
    Dette med at kinoen kommer mer frem med Yamaha`n og høytalere forsvinner. .. Det har vel også litt med og si at du har høytalere som er perfekt for din forsterker. Samt at det er bra instillt da. ?
    takker for knall svar.
    -------------

Hvem selder egentlig mirage om dagen? hva ligger disse omg`ene på?
    Ærlig svar :
    Jeg har ikke stilt inn mitt anlegg sånn som de virkelig flinke gutta her på forumet.Subbene henger ikke med på hva front-systemet klarer.
    Bakkanalene står ca 3-4 meter bak sweetspot,noe som er langt fra optimalt.
    Jeg har hatt Yamaha toppmodell før i andre oppsett og husker fremdeles hvor rå den var mot toppmodeller fra f.eks Denon.Kinofølelse vs kanalseperasjon var også den gangen grunnen til at jeg digget Yamaha.Hadde på samme tid Harmon Kardon og Thule processorer (uten effektforsterkere innebygd) som var dyre.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •