Yamaha RX-V767 - spørsmål om ProLogic og Pure Direct

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer MiSP sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-V767 - spørsmål om ProLogic og Pure Direct

Sitter og pusler med min nye RX-V767 nå. Jeg har tre spørsmål:

1. Jeg har koblet til en Wii. Den støtter som kjent Dolby ProLogic II. Men er dette noe som må velges manuelt? Jeg trodde receiveren valgte dette automatisk, eller er gjelder det alt annet enn ProLogic II (som Dolby Digital, DTS, etc.)?

2. Når man velger Straight Decode, mister man da ProLogic II? Mister man noe annet (Dolby Digital, DTS, etc.)?

3. Når man bruker Pure Direct, mister man da innstillingene som er gjort gjennom YPAO?

Edit: To nye spørsmål:

4. Hva er egentlig forskjellen mellom "Straight" og "Pure direct" dersom man velger "Through" på EQ-en og uansett har slått av alt av Enhancer osv.?

5. Når jeg velger en EQ-innstilling gjennom "Speakers"-innstillingene, under "Manual", så beholder den vel fremdeles justeringer gjort av YPAO?

På forhånd takk for svar!

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av MiSP
    Sitter og pusler med min nye RX-V767 nå. Jeg har tre spørsmål:

1. Jeg har koblet til en Wii. Den støtter som kjent Dolby ProLogic II. Men er dette noe som må velges manuelt? Jeg trodde receiveren valgte dette automatisk, eller er gjelder det alt annet enn ProLogic II (som Dolby Digital, DTS, etc.)?

2. Når man velger Straight Decode, mister man da ProLogic II? Mister man noe annet (Dolby Digital, DTS, etc.)?

3. Når man bruker Pure Direct, mister man da innstillingene som er gjort gjennom YPAO?

På forhånd takk for svar!
    1: Hvis det kommer et lydsignal som er kodet=Dolby Digital osv inn i receiveren, så vil den vise det.
    Hvis Wii'en din bare sender ut vanlig PCM lyd i mono eller Stereo så må du selv aktivisere ProLogic...men det betyr ikke at du får noe særlig surround lyd
    for det....
    2: Du mister ingenting, men er det bare Stereo inn og du kjører STRAIGHT, så er det det du får...trykker du på surround encode så får du f. eks Pro Logic ut av samme signal...men fremdeles ikke mye surround...kommer an på signalet
    og om det er et Dolby surround signal som er mikset ned til STEREO...
    da kan det bli nesten OK surround...
    NRK sender nå DD 5.1 lyd på tre kanaler....men har ennå tilgode å ha sett et program/film med DD 5.1 lyd....men det kommer vel...

mange knapper å trykke på....og alle gir deg et forskjellig resultat.
    Det er bare å trykke vekk og se hva som gjør hva...
    3: NEI...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer MiSP sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Såvidt jeg har fått med meg koder Wii inn 5.1 i stereosignalet via PLII. Da skal det, ifølge deg, dukke opp på receiveren automatisk. Det gjør det imidlertid ikke - når jeg går inn i informasjon om lydsignalet står det bare 2.0, og den velger ikke en PLII-modus automatisk.

Har to nye spørsmål:

4. Hva er egentlig forskjellen mellom "Straight" og "Pure direct" dersom man velger "Through" på EQ-en og uansett har slått av alt av Enhancer osv.?

5. Når jeg velger en EQ-innstilling gjennom "Speakers"-innstillingene, under "Manual", så beholder den vel fremdeles justeringer gjort av YPAO?

Newcomer MiSP sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen andre som har noe å tilføye på spørsmål 1, 2, 4 og 5? Det virker ikke som om receiveren automatisk merker når noe er kodet med ProLogic (ikke forveksle med Dolby Digital). Stemmer dette?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Noen andre som har noe å tilføye på spørsmål 1, 2, 4 og 5? Det virker ikke som om receiveren automatisk merker når noe er kodet med ProLogic (ikke forveksle med Dolby Digital). Stemmer dette?
    Det er vel ingen som sender med Dolby ProLogic (lenger)....hvis det er noen som har noengang
    Dett er en krets som lager en slags surroundeffekt ut av et vanlig stereo signal, og en ennå bedre effekt ut av Dolby Digital 2.0.....
    Det som kommer fra TV kanaler, via parabol/kabel/digitalt bakkenett vil forsterkeren dekode og vise deg....
    For meg som har 7.1 oppsett så har jeg lagt til EX/ES på begge parabolboksene mine....da får jeg "lyd" i alle 7 kanaler....
    Enten det er Stereo fra tv2/tvNorge eller 5.1 lyd fra NRK(uten at det er noe ordentlig surround lyd der foreløpig...)(men vi venter i spenning etter 6 uker med 5.1 lyd...eneste jeg har oppdaget var LIVE fra Holmenkollen under VM)
    På kilder med bare stereo så kan du si at den sal bruke ProLogic Movie så får du "lyd" i 5 kanaler....når det kommer "ordentlig" DD/DTS med og uten HD så vil det overstyre ProLogic innstillingen din....
    Straight gir deg lyden som den er, Pure Direct tar bort all prosessering...
    og du kan jo sjekke hva slags lyd du har på alt du dytter inn i Yamahaen ved å sjekke information og Audio....

PS: har ikke noen form for TV spillbokser.....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4. Pure direct er jo bare noe man bruker når man skal spille musikk, gir jo et rent stereo signal fra kilde og ut av reciever, er sikkert noen som ikke liker hvordan det høres ut, jeg personlig liker spille musikk fra pure direct når jeg hører på stereo signaler, jeg bruker aldri pure direct til noe annet.

Er vel bare bytte mellom straight og pure direct, så hører du nok forskjell, hva du selv liker bruke når du hører på musikk er vel opp til deg.

5. ja du beholder jo fortsatt innstillingene ra YPAO. Jeg kjørte REW på alle de forskjellige EQ innstillingene, var ikke store forskjellen, endte opp med "through" fordi jeg syns det hørtes best ut selv. Fikk litt mer boost nederst i frekvensene, men det var mikroskopisk forskjell.

Når det gjelder de første spm, så sleit jeg selv med å få til DTS og dolby etc, fikk liksom bare straight, måtte åpne dekselet på fjernkontrollen og trykke på knappen surr. decode. Da bytter du mellom at kilden (altså WII'en) din eller reciever skal ta seg av dekodingen. Om det ble noe forskjell klarte jeg ikke høre så mye etter, så lenge signalet ditt fra kilden er DTS så tar vel yamahan fikser det gjennom straight uansett. Men jeg liker jo at det står i displayet at det spiller de forskjellige formatene

Newcomer MiSP sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @classic46: Dolby PLII er en måte å kode et surroundsignal inn i et vanlig stereosignal på, på en måte som gjør det helt transparent dersom formatet ikke støttes i andre enden. Jeg snakker ikke om å bruke PLII-modus på et helt vanlig stereosignal, jeg snakker om å bruke modusen på signalet fra Wii-en min som faktisk sender lyden (for de aller fleste spill) som et surroundsignal kodet ned til stereo via PLII. Da får man faktisk ekte 5.1 surroundlyd.

Jeg snakker altså ikke om å bruke PLII-modusen for å ekspandere stereo til receiverens gjetning av hvordan 5 1 høres ut, jeg snakker om å bruke modusen til å dekode et faktisk PLII-kodet signal fra Wii-en min. Spørsmålet mitt er altså om receiveren automatisk kan merke om den får PLII-signaler, eller om PLII må aktiveres manuelt. Receiveren merker så klart når den får fullt kodede signaler a la Dolby Digital, DTS eller lignende, som er nødt til å dekodes for å få lyd i det hele tatt.

MR.Chill: Takk for svar! Men igjen, angående ProLogic II, så er det ikke snakk om at Wii-en dekoder det - det er et surroundsignal kodet til det som virker å være et vanlig stereosignal for de "uinnvidde" dekoderne.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, meget mulig jeg missforsto spm litt :P

håper du finner ut av det hvertfall

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

@classic46: Dolby PLII er en måte å kode et surroundsignal inn i et vanlig stereosignal på, på en måte som gjør det helt transparent dersom formatet ikke støttes i andre enden. Jeg snakker ikke om å bruke PLII-modus på et helt vanlig stereosignal, jeg snakker om å bruke modusen på signalet fra Wii-en min som faktisk sender lyden (for de aller fleste spill) som et surroundsignal kodet ned til stereo via PLII. Da får man faktisk ekte 5.1 surroundlyd.

Jeg snakker altså ikke om å bruke PLII-modusen for å ekspandere stereo til receiverens gjetning av hvordan 5 1 høres ut, jeg snakker om å bruke modusen til å dekode et faktisk PLII-kodet signal fra Wii-en min. Spørsmålet mitt er altså om receiveren automatisk kan merke om den får PLII-signaler, eller om PLII må aktiveres manuelt. Receiveren merker så klart når den får fullt kodede signaler a la Dolby Digital, DTS eller lignende, som er nødt til å dekodes for å få lyd i det hele tatt.

MR.Chill: Takk for svar! Men igjen, angående ProLogic II, så er det ikke snakk om at Wii-en dekoder det - det er et surroundsignal kodet til det som virker å være et vanlig stereosignal for de "uinnvidde" dekoderne.

Ok. Jeg har aldri og vil aldri ha et TV spill i mitt hus og fra DOLBY sin netteside står det følgende: om Dolby Pro Logic:Transforms Stereo into Surround Sound.....
    Så jeg forholder meg til lyd fra TV-satelittbokser og Blu-Ray/DVD/CD....
    Så hvis din Wii sender ut Dolby Pro Logic...fine...
    Men tror ikke receiveren din dekoder det av seg selv...men det er bare å sette det som førstevalg på den inngangen du bruker til Wii'en din...og se på info hva som kommer inn...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •