Rca vs XLR vs coax vs optisk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rca vs XLR vs coax vs optisk

Har fått meg en utmerket XTZ class a D3, og lurer på hva som er forskjell på coax vs optisk? Skal koble til PS3, og hvilken inngang blir best å bruke. Er det forskjell på digitale kabler, eller kan det bli det samme hvilken jeg bruker. Hva med tilslutning av cd-spilleren. Har et par Nordost Rca kabler, bør jeg skite disse til fordel for XLR eller digitalt? Takknemlig for tilbakemelding...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du Coax ut på PS3 da? Jeg har ikke det på min. Bare Toslink/optisk og analog.
    Fordelen med å bruke optisk er at den ikke plukker opp støy som en Coax kabel kan plukke opp på veien. Eventuelle jordingsproblemer vil også ikke gå gjennom en optisk kabel.
    Noen mener dog at Coax gir bedre lyd, men det har jeg ikke noen formening om.

Det at du har digitale innganger på forsterkeren betyr at du også har en DAC i den for å konvertere digitale signaler til analoge signaler.
    Bruker du digitalt fra CD-spiller til forsterker så benytter du forsterkerens DAC for denne konverteringen.
    Bruker du de anaoge inngangene fra CD-spilleren så vil CD-spillerens DAC bli benyttet.
    Du kan jo ganske lett svitsje mellom disse og finne ut hvilken løsning som gir best lyd.
    Har forsterkeren din XLR-innganger? Det er ingen vits å bruke XLR ut fra CD for så å konvertere til RCA på forsterkersiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt og oppklarende svar:-)! Da forstår jeg det slik at jeg bruker optisk fra PS3 fremfor Rca. Er det viktig hvilket merke jeg velger, eller er det slik at det ved digital signaloverføring ikke vil spille noen rolle? XTZ forsterkeren har ikke XLR, så hva er da vitsen med XLR på deres cd spiller? I følge bruksanvisningen har begge enheter samme innebygde DAC, så lyden burde jo bli lik, uavhengig av hvilken inngang jeg bruker?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro DAC'en i forsterkeren er bedre enn i PS3 så bruk optisk mellom de to. Dette med hvilken kabler og hva som gi best lyd er jo mildt sagt stor splid om
    Jeg vet ikke om man hører forskjell på forskjellige optiske kabler.
    Siden forsterker og Cd har samme DAC så burde det være samme hvilken av de du benytter vil jeg tro. Sikkert forskjellige meninger om det også, men har ikke hørt noen anbefalinger for eller mot i et slikt tilfelle.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koaks og optisk sender nøyaktig samme signal. Optisk kabel virker som et galvanisk skille, som kan hindre støy hvis kilden er en PC (eller en annen komponent med jordingsproblemer).

RCA har en pol for pluss og en pol for minus/jord, mens XLR har adskilt jord. Dette er en stor fordel på lange kabelstrekk, men har neppe betydning på korte. Imidlertid blir signalet litt kraftigere med XLR, og litt høyere lyd høres "bedre" ut. Skru opp et "knepp" på volumkontrollen, og lyden fra RCA skulle bli identisk.

XTZ-forsterkeren har på papiret en svært bra DAC innebygd, og det er svært usannsynlig at lyden skulle bli dårligere med digital tilkobling, enn med analog, uansett kilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar-da ble alt klarere:-)!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •