Supplere eller erstatte NAD C372 med receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Supplere eller erstatte NAD C372 med receiver

Hei,

Jeg har en NAD C372 stereoforsterker (hatt den 5-6 år), som jeg er svært fornøyd med. Jeg liker lydsignaturen den gir, og den har mer enn nok krefter til å drive høyttalerne ypperlig. Men dessverre så er det jo slik da at den har null digitaler innganger, HDMI etc. etc...

Så, jeg funderer nå på om jeg skal supplere den med en billig/middels receiver med pre-out, eller erstatte den helt med en dyrere receiver som har minst like mye krefter. I NADs receiver-serie må jeg da opp i 18k for å få noe med tilsvarende stereo-kraft, og det er betydelig mer enn jeg tenkte å bruke...

Har vurdert Yamaha sine RX-V767/667, men er usikker på om lydsignaturen vil passe meg. Ønsker et så luftig lydbilde som mulig, med smell i bunnen. Har også vurdert Pioneer VSX-2020 (omtrent identisk med LX-53), men den blir ganske dyr igjen (som erstatning tror jeg den blir for svak). Skal jeg erstatte NAD'en helt, har jeg vurdert LX73 eller tilsvarende - men er usikker på om den kan gi samme trøkk og ikke minst kontroll i stereo? Men muligens vil en receiver i denne klassen gi det største løftet i lydkvalitet uansett...? Skal jeg høyere i pris kan jeg like godt gå for en NAD-receiver, så er jeg sikker på at jeg får effekten jeg vil ha.. 8)

Kontroll og trøkk i bassen er alfa omega for meg. Synd "watt" ikke er watt, gjør det vanskelig å sammenligne... Ser for meg at jeg må opp på noe som skryter av godt over 2x200W for å være i nærheten av NAD sine 2x150W (2x220W dynamisk) i 8ohm, 20-20kHz, men mulig jeg tar feil... :???:

Uansett, for å oppsummere ønsker jeg følgende:
    - God DAC, som kan gi et markant løft i lydkvalitet fra analog tilkobling (PS3, Squeezebox Touch etc.)
    - HDMI-svitsjing med pass-through av alle typer signal (minst 5 innganger, hvorav 1 i front)
    - Pre-out
    - Lydsignatur som er høyoppløst, luftig og har massevis med trykk i bunnen (men dette får jeg kanskje uansett hvis jeg benytter NAD'en som effekt?)
    - Hvis valget blir å erstatte: Minst like kraftig og kontrollert stereoeffekt som NAD'en (i tillegg til alt det andre).

Jeg har kun stereo-oppsett, uten sub, primært for musikk (ca 90-10 musikk/film). Høyttalerne er Proson Conquest 6030 MKII, og dere kan bare le av dem, men jeg synes de spiller utrolig godt Prøvde å overtale meg selv til å bytte dem i B&W683, men syntes ikke det var verdt bryet - hørte liten eller ingen lydforbedring (testet dem på NAD'en)... Så det blir ikke der oppgraderingspengene skal gå

Er takknemlig for alle innspill, forslag, og råd - det finnes sikkert flere muligheter enn de eksemplene jeg har kommet med

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter å ha lest igjennom posten min skjønner jeg at det ikke er så lett å gi anbefalinger... Har jo ikke sagt noe om makspris egentlig, men poenget er altså at jeg kan betale litt mer (men maks rundt 10-12k) for å bytte ut NAD'en og sitte igjen med bare èn boks, så lenge den boksen gir minst like bra stereokraft. Hvis jeg skal bruke NAD'en som effekt vil jeg helst ikke over 4k for receiveren, så derfor har jeg bestemt meg for å prøve RX-V767 og se om jeg liker den - de hadde akkurat fått den inn på lager på Lefdal her, så henter den nå idag. Så får vi se

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •