Valg av ny receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av ny receiver

Lurer veldig på hva jeg skal velge av receiver. Jeg har veldig lite grie på dette men ser at å samenligne watt er lite hjelpsomt da en receiver som har 7x 160 watt kan være mye billigere enn en på 7x95w. Hvordan skal man egentelig lese disse spesifikasjonene. Jeg testet først en Pioneer vsx 520k til 1800 spenn hos Elkjøp.

Har nå en Onkyo TX-SR608 men synes ikke den heller har nok kraft til å drive mine Dali concept 2 fronthøyttalere, mangler detaljene og klarheten i lydbildet synes jeg, men bassen er jo ikke ille (har selfølgelig koblet alt til receiveren med HDMI). Har en aktiv jamo subb også og tenker å kjøpe dali concept senter snart, det blir mitt enkle hjemmekino annlegg foreløpig.Vinkel-stuekinoen er 4,80 x 3 meter pluss en tarm inn til stuen ca 2,5 x 2 meter uten noen dør til selve stuen, men har dør som skiller stuen ifra gangen. Har bare testet receiveren med bluray filmer.

Hva med disse
    Pioneer VSX-920
    Yamaha RX-V767
    Pioneer VSX-820K
    Er de kraftigere en denne Onkyo TX-SR608?

Jeg liker et luftig detaljert lydbilde der diskanten også kommer godt frem, kanskje det blir bedre når jeg får plusset på med Dali concept senterhøytaler? Nå har jeg ikke prøvd å gjøre en slik romtest med mikrofonen som fulgte med min Onkyo TX-SR608 enda.

La merke til at med min Pioneer vsx 520k trenkte jeg bare å skru opp til lydnivå 35 før det ble ganske høyt men med Onkyo TX-SR608 må jeg opp til 55 for å få like høy lyd. Det har sikkert ikke mye å si, bare at jeg la merke til det. Men min Onkyo TX-SR608 gir meg litt mer detaljer i lydbildet enn min Pioneer vsx 520k ved høyt lyd volum.

Så klart er det jo best med en receiver til 12-15 laken men ettersom kona har lyst på mat og tak over hodet må jeg foreløpig begrense meg litt. Har dessverre bare 4 laken å svi av på en receiver.

Er det noen som har noen tips til en grei receiver?

Newcomer ArildE. sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig at det er lydsignaturen i 608 du ikke er helt fonøyd med, og ikke mangelen på kraft? Det høres ut som du etterlyser en forsterker som har en litt "lys" signatur. 608 er ganske "varm", ihvertfal etter min mening. "Varm" er det motsatte av "lys" i denne sammenhengen =) Tror Pioneer har rykte på seg for å være den "lyseste" av reciverne du har listet opp.

Hvis du ønsker mer detaljer og luft så er jeg redd du må vesentlig opp i pris. Men kanskje noen andre har noen brennheite tips =) Mulig du finner noe på brukten?

Edit: Jeg må også vri volumet til 50-60 for å få noenlunde høy lyd. Har lest at dette er helt normalt. Videre har 608 vunnet en drøss med tester og er helt klart en god receiver. Bare så det er sagt =)
    Dali Mentor 1 - Dali Mentor Vokal - B&W M1 Surround - XTZ sub 10" - Pioneer LX55 - Emotiva XPA5 - Panasonic 65" ST60 tv - Panasonic BDT500 blurayspiller

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ArildE.
    Er det mulig at det er lydsignaturen i 608 du ikke er helt fonøyd med, og ikke mangelen på kraft? Det høres ut som du etterlyser en forsterker som har en litt "lys" signatur. 608 er ganske "varm", ihvertfal etter min mening. "Varm" er det motsatte av "lys" i denne sammenhengen =) Tror Pioneer har rykte på seg for å være den "lyseste" av reciverne du har listet opp.

Hvis du ønsker mer detaljer og luft så er jeg redd du må vesentlig opp i pris. Men kanskje noen andre har noen brennheite tips =) Mulig du finner noe på brukten?

Edit: Jeg må også vri volumet til 50-60 for å få noenlunde høy lyd. Har lest at dette er helt normalt. Videre har 608 vunnet en drøss med tester og er helt klart en god receiver. Bare så det er sagt =)

Takk for gode tips. Det var godt å høre at det er normalt at man må opp på nivå ca 55 for å få nogenlunde lyd på Onkyo 608 så det ikke er min receiver det er noe galt med. Men det spørs om jeg ikke skulle satse på en Pioneer vsx 920 da, ettersom jeg liker litt mer lyst lydbilde.

Newcomer ArildE. sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lest denne?

Pioneer VSX-920 Home cinema amplifier review - from the experts at whathifi.com

Her står det blant annet:

As is often the case with Pioneer amps, there’s as much emphasis on the upper frequencies as you could ever want, but as long as your speakers aren’t similarly exuberant it shouldn’t be problematic.

Pioneer 920 kan nok være det rette valget for deg :smile:
    Dali Mentor 1 - Dali Mentor Vokal - B&W M1 Surround - XTZ sub 10" - Pioneer LX55 - Emotiva XPA5 - Panasonic 65" ST60 tv - Panasonic BDT500 blurayspiller

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •