Yamaha 767 vs Pioneer 2020?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha 767 vs Pioneer 2020?

Valget står mellom en:

-Yamaha 767 (4000,-)
    -Onkyo 708 (5800,-)
    -Pioneer 2020 (6700,-)

Noen med meninger om disse tre?
    Yamahaen ligger en prisklasse under Pioneer og Onkyo.. Faller den rett igjennom?

Har forelsket meg helt i iphone-appen for å styre Pioneer receiveren, Onkyo kommer vel med app for **8 serien når som helst. Yamaha uten.

Skal brukes mest til film, men den må ikke være helt borte mtp musikk heller.

Hovedspørsmålet er om Yamahaen blir liten iforhold til Pioneeren og kanskje Onkyo?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bruke reciver som pre-out er valget enkelt med 767 i mine øyne. Yamahaen er meget gunstig for tiden og er i samme klasse som de andre virker å være priskrig på denne modellen for tiden-ekstremt mye for penga!

RXV 1067 og TXSNR 808 er vel mere lik 2020 rent effekt messig.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Onkyo 708 ligger mer midt imellom Pioneer 2020 og yamaha 767 mtp på krefter den da...?

Hadde håpet å greie meg uten effektforsterker, iallefall til å begynne med, da jeg er student. Og hvis jeg tar med råd til effektforsterker så blir det isåfall kun på frontene..

Har noen YH631 fronter, med tilhørende center og surround. Frontene er oppgitt til: sensitivity: 90dBpower handling: 30-150 WRMSimpedance: 4ohm.
    Men dette sier vel lite uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg prøvd med Yamaha og evt kjøpe ekstra effekt for mellom legget på 3k opp til Pioneern. VIl faktisk tro at du får mere for penga da. Kombiner med f.eks en sånn på frontene så vil jeg tro du bil fornøyd! Parasound brødre (Effektforst.) vurderes solgt. - FINN Torget

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser en del på brukt'en, da jeg hadde håpet å finne noen av de jeg ønsker der, men må muligens vente til at årets forsterkermodeller kommer snart, for da er det vel en del som kvitter seg med "gammelt" utstyr :lol:

Men til opplysning, jeg har en Xindak 6850 integrert forsterker. Kan denne brukes som effekt til Yamahaen eventuelt?
    Den så ikke dum ut den Parasound'en, men vil en slik "gammel" effektforsterker henge med i svingene på mtp lydkvalitet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Valget står mellom en:

-Yamaha 767 (4000,-)
    -Onkyo 708 (5800,-)
    -Pioneer 2020 (6700,-)
    Fikk satt opp 767 i går. Erstattet en Onkyo 605 og bruker Dali Ikon 5 som fronthøyttalere uten forforsterking. Den gir litt ekstra omph og er litt varmere virker det som. Men skulle gjerne hatt litt mer fres.

Nå er jeg i imidlertid i borettslag og kan bare svært sjelden måkke på.

(Byttet stort sett fordi jeg har en haug HDMI-greier å koble på, fordi Onkyoen begynte å fuske og fordi prisen var såpass god (3.999 eller noe sånn) på Komplett).

PS. Ellers ser jeg at onscreen-menyene fra Yamahaen ser ut som alt annet enn HD. Som å bruke gamle apps på en ny retina display iPhone.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den menyen til Yamaha så kjedelig ut i forhold til Pioneer sin.

Pioneer sin meny

Samt Pioneer har den "show-off"-appen for iphone, der man kan styre forsterkeren.
    Men alt dette er jo egentlig bagateller, som raskt blir kjedelig vil jeg tro.

Prøver bare å overbevise meg selv om at en Yamaha 767 er god nok.

Men hvordan er signaturen i Yamaha'en? Mener å ha lest en del tester som sier at denne ampen er god på film, samt den er litt mørk i lyden? For meg passer dette ypperlig. Men nå har det seg slik at jeg hev meg på et tilbud på en Rotel RB-1070, for å drive frontene. Men har i ettertid lest at Rotel er spiss og lys i toppen? Vil da Rotelen "ødelegge" den mørke/dype signaturen til Yamaha, og fjerne bassen/punchen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget nysgjerrig på det samme, siden det står mellom Yamaha og Onkyo'n for min del
    Noen formeninger om hvordan YPAO'n til Yamaha funker i forhold til Audyssey??
    Verdt de ekstra kronene liksom??
    Skal for øvrig brukes opp mot B&W 6-serie med Emotiva XPA-2 som effekt
    Hvilken lydsignatur vil matche?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    On screen menu er vel ikke noe man bruker hver dag, men fancy det Pioneer har, det skal de ha.

Yamaha har vel overlay på sin on screen menu (667 har det ihvertfall), om det er viktig for deg. Det gjør det sabla enkelt å endre noe mens man ser film/tv.

Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en 667 med rotel blokker, og det sparker i stua med dali 710.
    Sikla på en 767 i starten, men da 667 kom på tilbud til 2500 var det ikke noe å lure på. Lyden er som nevnt mer boom og en smule varmere en det min gml marantz var, men det er så mye mer moro på film. På marantzen var jeg alltid inne å bumpa opp bassen når jeg så på film til +4/6 mens på yamaha'n er den alltid på null, og noen ganger -,05/1.
    Marantz'en manglet også hdmi, så hd lyd ble vanskelig fra ps3, men det er på plass nå, og det er artig.
    Menyen er som ,også, nevnt litt døll (ihvertfall når jeg ser pioner sin) men den får gjort jobben, og , nå er jeg ikke sikker på hvordan det er på de andre
    receivererne , men du trenger ikke å bekrefte lydvalgene før du hører hva de gjør, det skjer realtime.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min 767 idag..

Og ved første test (stereo,musikk) så er jeg særdeles skuffet. Punchen og dypbassen er fraværende.

Byttet ut en Pioneer 1015 receiver. Jeg tror Yamahaen nesten er svakere enn denne også. Har nå hatt en Cav 2086 en ukes tid, som midlertidig forsterker frem til Yamahaen kom idag

Cav'en spiller i en helt annen klasse når det angår varme, dypde og punch.

Er det klangen/signaturen til Yamahaen som gjør dette, eller er det for lite krefter? Håper dette endrer seg når jeg får Rotel RB-1070 imorgen. Men vil det gjøre det? Vil signaturen til Yamahaen dominere også når Rotelen er på plass?

Liker ikke klusse med eq osv, liker det rent, og originalt når det kommer til musikk.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min 767 idag..

Og ved første test (stereo,musikk) så er jeg særdeles skuffet. Punchen og dypbassen er fraværende.

Byttet ut en Pioneer 1015 receiver. Jeg tror Yamahaen nesten er svakere enn denne også. Har nå hatt en Cav 2086 en ukes tid, som midlertidig forsterker frem til Yamahaen kom idag

Cav'en spiller i en helt annen klasse når det angår varme, dypde og punch.

Er det klangen/signaturen til Yamahaen som gjør dette, eller er det for lite krefter? Håper dette endrer seg når jeg får Rotel RB-1070 imorgen. Men vil det gjøre det? Vil signaturen til Yamahaen dominere også når Rotelen er på plass?

Liker ikke klusse med eq osv, liker det rent, og originalt når det kommer til musikk.
    Synes min RX-V665 spiller tilfredstillende i hele spekteret, synes ikke den hadde noe særlig annerledes "frekvensgang" enn andre forsterkere jeg har hatt (se sign.). Er det ikke heller at CAV'en smører på litt i bassen da? Det hadde vel vært typisk for produkter fra den kanten.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har slått meg at Cav'en kanskje var påsmørt som du sier. Men uansett hvor mye jeg tweaker Yamahaen mtp det nedre frekvensspekteret, så når den ikke Cav'en til knærne en gang, og lyden blir i tillegg mye dårligere siden den er "kunstig" tweaket så mye. I tillegg kan Cav'en gå enda "dypere" og med mer trykk hvis den tweakes. Synd den er utdatert mtp inn/utganger, men krefter det har den.

Har heller ikke funnet noe info om andre erfaringer som sier at Cav'en har en kunstig høy dybde.

Får satse på at ting blir bedre med en liten effektforsterker i tillegg. :-)

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kan bruke CAV'en som effektforsterker...

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel mulig i teorien, ja, men det blir vel neppe bra?

Har en Xindak xa6950 som kunne vært brukt som effekt også, men siden dette er en integrert forsterker, og cav'en er en receiver så blir jo som sagt dette neppe bra?

Mener en gang å ha lest at når en går for en slik løsning, kontra effektforsterker, så må lyden prosesseres 2 ganger, (først i recieveren, deretter i neste receiever eller integrert forsterker. Og dette forringer lyden mer enn nødvendig.

Mulig noen andre med peiling på dette feltet kan supplere?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosesseres er vel kanskje ikke rette ordet, og nå vandrer jeg nok litt ut på vidda... En forforsterker forsterker vel signalet en del, samt at den demper variabelt med volumkontrollen slik at man kan velge et volum som er høyere eller lavere enn det som kommer inn. Den trenger ikke nødvendigvis redusere lydkvaliteten så mye, da hadde vel flere drevet og koblet signalkilden rett i effekttrinnet. Så to forforsterkere i serie er vel ikke i seg selv et problem, men det kan være litt greit å vite hvor "nullnivået" er på volumkontrollen.

Hadde et litt kreativt oppsett for noen år tilbake (apparatene har jeg enda):
    En NAD3100 og en 2100 brokoblet med en 917 som pre, samtidig som jeg brukte pre-delen i 3100'en til en bassgitar. Med to forforsterkere i serie fikk jeg guffet opp det passive signalet fra jazzbassen nok til at jeg kunne spille på anlegget, og det låt bedre enn alle bassforsterkere jeg har prøvd. Høyttalerne var en passiv dobbeltspole 10" paradigmsub med delefilter med MA monitor 9 Gold koblet på med deling 6db/okt på 100hz. Det var et oppsett med en enorm bass, og nydelig pen og avslappet lyd hele veien opp.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke nekte for at det låt bra :wink:

"Prosesseres" er muligens feil ord ja, men har som sagt lest noe om det. Skal prøve å finne artikkelen/tråden igjen.

Men spørsmålet er jo om signalet blir farget av Yamahaen, eller om det går urørt igjennom (bortsett fra en nøytral heving/forsterkning av signalet i takt med volumpådrag).

Samt 2 receivere ser jo mindre "kult" ut enn 1 receiver og 1 effektforsterker :wink:

Edit: jeg som muligens roter ja. Ser ikke ut til at det er noe problem å kjøre 2 recievere i serie, eller med en integrert forsterker. Bare at det kan være upraktisk mtp lydjustering osv.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke nekte for at det låt bra :wink:
    Men spørsmålet er jo om signalet blir farget av Yamahaen, eller om det går urørt igjennom (bortsett fra en nøytral heving/forsterkning av signalet i takt med volumpådrag).
    Samt 2 receivere ser jo mindre "kult" ut enn 1 receiver og 1 effektforsterker :wink:
    Min oppfatning av Yamaha er at de er ekstremt nøytrale i lyden. Skulle ønske jeg hadde mer teknisk kjennskap til hvordan forsterkere fungerer men jeg var så dum at jeg gikk allmenn og ikke elektro på vgs... (blew it)

Det vil se litt korny ut med 2 receivere i oppsettet ja, ser den.... jeg har også en liten psykologisk sperre på plass for slike ting.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det vil se litt korny ut med 2 receivere i oppsettet ja, ser den.... jeg har også en liten psykologisk sperre på plass for slike ting.
    Jeg har egentlig ikke noen sperre for antall boxer, men samboeren har :wink:

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis har jeg ikke det handycapet at jeg trenger å ta hensyn til WAF hehe, så i det oppsettet jeg har nå er det 7 enheter + 6 høyttalere, alle av forskjellige merker, samt at det også er enda et anlegg i samme stua med ytterlige 4 komponenter + 2 høyttalere... får ikke tid til å bruke alt da men pytt'sann

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •