Blæh.. Låneforsterker..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Lunatech sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blæh.. Låneforsterker..

Når jeg kom hjem fra jobben i går sto min to måneder gamle Pioneer LX-73 og blinket så smått fra en lampe som het Ipod/Iphone.. Aldri sett det før så jeg skrudde den på, hvorpå den skrudde seg av igjen etter et sekund for å begynne å blinke igjen. Etter litt feilsøking fant jeg i bruksanvisningen at om denne lampen blinket betydde det at enten var det en høyttalerkabel inntil kabinettet bak eller så var det "en kritisk feil". Etter å ha koblet ut alt og ventet en stund uten strømkabel i.. fortsatt samme feil.

Leverte den til rep. hos Elkjøp i dag og fikk med en låneforsterker hjem. Dette er en "billig" Yamaha sak (huker ikke modellnummer) som kostet rundt 4.000-5.000. Sikkert ikke all verden effekt og finesser, men får i alle fall bilde og litt lyd imens jeg venter på "my precious" skal komme tilbake.

Hvis dere ser på minhjemmekino linken under ser dere hva jeg har i dag av opplegg. Han sa at jeg måtte være svært forsiktig med å "dra på" med denne låneforsterkeren da dette kunne sprenge høyttalerene mine. Har aldri hørt om dette før med en mindre forsterker, men tenkte jeg ville spørre her.

Bør jeg være forsiktig med å spille på denne lille karen? Eventuelt hvor forsiktig?

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet er at du lettere vil "maxe" ut den mindre forsterkeren når du drar på. Litt feilforklart for elkjøp dog, du vil ikke sprenge elementene. Dette skjer ytterst skjeldent og er en konsekvens av for mye vandring på elementet over lengre tid. da kan det bli såpass varm o.l at selve limen som holder membran og spolen går i stykker, pakningen går istykker osv.

Det som er faren med å bruke en mindre forsterker en man er vant til er at når man drar på det lille ekstra er det ikke sikkert den lille forsterkeren har nok strømreserver til å møte dine krav. Den vil fortsette å gi ut signal men istede for å få en fin sinuskurve vil forsterkeren kutte. man får da ett signal som ikke er sunt for høytaleren pga det skaper mye varmeutvikling.
    Til syvende og sist ender det opp med at man smelter spolen i elementet og dermed brenner elementet. Samtidig kan dette signalet også være en dreper for diskantelementet.

Bruk sunn fornuft sier jeg bare=), da går det bra. du hører når forsterkeren begynner å slite.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamahareceivere fra RX-V667 og oppover er relativt strømsterke, og de slår seg av når de blir for varme. Den klarer seg nok, høyttalere er mer utsatt, som svennand forklarte.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RXV 667 er det som det er snakk om. Leste specsa nå og var ikke så ille som jeg hadde fryktet. Nå skal jeg ikke ha konsert hjemme her, men er jo hyggelig å kunne dra på 'litt' når man ser film. Får ta det relativt pent for å spare Mantrane mine

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dårlig av Elkjøp å gi deg låneforsterker fra dag 1 - det her du egentlig ikke krav på. En del hakker på Elkjøp for dårlig service. Dette bør de få kred for :smile:.

Ellers er det som en sier ikke bra men for svak forsterker da den kan klippe lyden å produsere signal som knekker høytalerne, men du er vel forsiktig med ting du låner - ikke ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke dårlig av Elkjøp å gi deg låneforsterker fra dag 1 - det her du egentlig ikke krav på. En del hakker på Elkjøp for dårlig service. Dette bør de få kred for :smile:.

Ellers er det som en sier ikke bra men for svak forsterker da den kan klippe lyden å produsere signal som knekker høytalerne, men du er vel forsiktig med ting du låner - ikke ?
    man har vel forøvrig krav på låneforsterker fra dag en, hvis reparasjonen er ventet å vare lengre en 10dager?

Skal ikke si det med sikkerhet dog.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det er noe slik jeg også. Man har krav på låneprodukt fra dag èn, hvis reparasjonen er forventet å ta mer enn en viss tid. 2 uker?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    man har vel forøvrig krav på låneforsterker fra dag en, hvis reparasjonen er ventet å vare lengre en 10dager?

+1 Dersom det er ventet at det tar mer enn 2-3 uker så kan du spørre om å få et låneprodukt.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    +1 Dersom det er ventet at det tar mer enn 2-3 uker så kan du spørre om å få et låneprodukt.
    Man har krav på låneprodukt dersom reperasjonen er forventet å ta mer enn en uke . Var vel også litt ekstra frustrert her pga. at jeg måtte vente i nesten 2 mnd. lengere enn hva jeg ble lovet levering fra Elkjøp når jeg bestilte den - noe som var utrolig kjedelig da alt annet også var nytt og bare sto å ventet på siste brikken... Når den først ble levert ga den meg kun to mnd med mye lyd, bilde og glede før den i går plutslig ikke funket.. Det ekstra kjipt (selv om det selvfølgelig ikke er Elkjøp sin feil) De sa at det skulle ta mellom 1-3 uker å fikse den. Kort oppsummering av forbrukerens rettigheter her: VG Nett| Dine Penger : Krev din rett i butikken

PS: Forsiktig med det jeg låner ja, men var ikke forsterkeren som kunne ta skade her skjønte jeg. Ser faktisk at den er oppgitt til 170 x 7 w som rent teknisk ikke er langt fra LX-73, men med ICE power og bare ved å løfte på den ser jeg jo at det er litt mer fart i LX-73

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Spurte forbrukerrådet om dette en gang, og de sa at dersom reperasjon forventes å ta mer enn 2 uker, så har man krav på å få med seg låneprodult hjem fra dag 1.

Har de ikke tilgjengelige låneprodukter er de faktisk pliktig å ta ut en av varelageret..

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand

OK, her er loven. Det ser ut til at man kan kreve fra dag 1 hvis rep tar mer enn en uke. Trodde man først kunne kreve det etter en uke.

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •