Heve sub-signalnivået ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Heve sub-signalnivået ?

Kort fortalt:

Har en "bodyshaker" (sofa med 3 stk 15" elementer).

Problemet er: Jeg kjører subutgang fra receiver gjennom et reckhorn delefilter, og videre til forsterker. Reckhornfilteret demper signalet vesentlig, slik at når receiveren har et normalt sub-utnivå, og forsterkeren til bodyshakeren står på maks, så er det for "lite futt". For å kompensere for dette, må jeg ha et "unormalt" høyt sub-utnivå fra receiveren, og dette er lite ønskelig mtp på signalstøy osv til 2 stk aktive SVS. Har prøvd forskjellige forsterkere, både kraftige PA-forsterkere og vanlige subforsterkere, uten at dette gjør det store utslaget.

Slik jeg ser det, så må jeg ha en "boks/forsterker" som forsterker opp signalet "litt" før forsterkeren til bodyshakeren. Finnes det noe slikt? Kan en behringer dsp1124 eller deq2496 gjøre noe med dette?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva et Reckhornfilter er, men du trenger vel ikke filter når signalet kommer fra receiveren? Den har jo filter.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et reckhorn filter er kun et aktivt delefilter. Reckhorn.com

Grunnen til at jeg må ha et aktivt delefilter, er at jeg må dele lavere enn hva jeg deler inn til de aktive subbene. Altså jeg har en bodyshaker (sofaen) + 2 stk svs pb10.

Men har også prøvd å droppe reckhornfilteret, ved å benytte en subforsterker med innebygd delefilter, men også da ble nivået for lavt. Forsterkeren stod på fullt, men det ble for lite futt i sofaen.

off topic, noen som vet hva som er forskjellen på "bass" og "mono" modus på en zachry d-250 ?

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med en forforsterker imellom? så får du økt signalet

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er vel kanskje så banalt enkelt. Ja, jeg er jo kun ute etter å øke signalet. Har aldri brukt en forforsterker, så jeg har aldri tenkt over dens funksjonaliteter i grunn. For den forsterker jo signalet før en effektforsterker?
    Så i teorien skal dette kanskje fungere da.

Har en tilgang til en gammel Rotel 960AX forforsterker. Får prøve å få tak i den da. Takker for svar :-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Y-splitte om de pb10 subene er så nye at de har eget delefilter ?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verre er det ikke. Skulle likt å høre hvordan du har koblet 3 stk. 15" med tanke på impedans?

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, er pb10 nsd, de uten delefilter innebygd. Selv om jeg evt dropper reckhornfilteret, og kjører sofaen på samme delefrekvens som svs'ene, så blir nivået uansett for lavt.

Ja, 3 stk elementer er noe herk. 2 og 4 er greit, men ikke 3. Men slik som det ligger an nå, så kommer jeg til å parallellkoble 2 av dem, 8hm pr sub, altså 4 ohms belastning på ene kanalen, og kjøre den siste subben på den andre kanalen. Altså 4 og 8 ohms belastning. Men de forsterkerne jeg har tilgjengelige skal klare dette fint.
    edit: crap, dette vil jo ikke gå. Muligens jeg dropper det ene elementet. Evt parallellkobler alle elementene, 2ohm, og prøver en forsterker som er oppgitt til å takle en slik last.

Men kommer som sagt til å prøve en forforsterker for å prøve å heve signalnivået til forsterkeren til sofaen.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Større forsterker til ræv-resteran som tåler lav Ohm

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    off topic, noen som vet hva som er forskjellen på "bass" og "mono" modus på en zachry d-250 ?
    Tipper det er med og uten delefilteret, er det den du bruker på sofaen?

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Større forsterker til ræv-resteran som tåler lav Ohm
    Så 8-og 4-ohms belastning vil gi et dårlig resultat? man får jo en skjevfordeling av effekt til elementene, men kanskje det vil fungere i praksis... eller ikke...?

Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Tipper det er med og uten delefilteret, er det den du bruker på sofaen?
    Var det jeg trodde jeg også, men leste en kommentar på et svenskt forum at "bass" var en form for "loudness", altså, den hevet bassfrekvensene (ulineært!). Fikk forsterkeren idag, så har ikke rukket å teste så mye.

Har også testet med en Xindak 6950, samt en Crown XTI 2000 forsterker (2x800w i 4 ohm), alle med elendig resultat. Altså, resultatet blir bra så fremt subutgangen har et unormalt høyt nivå. Men dette vil jeg som sagt unngå. At Crown forsterkeren leverte dårlig har en naturlig forklaring, da den presterer helt hinnsides dårlig på lave frekvenser.

Men jeg ser egentlig ikke dette som noe problem lengre, hvis en forforsterker uansett vil heve signalet... Så fremt ikke en slik løsning også har noen ulemper da?

Men takker uansett for hjelpa! :-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flere elementer gir en større belasning til forsterker.

vet ikke om det er noen forskjell på motstand for elementer montert i en kasse og de som er montert "free-air" rumperister i tilleg til ohm motstand.

2*800 i 4 ohm burda jo hjelpe godt på vei.
    Mulig og brokoble den for en test ?

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke peiling på hvordan free-air elementene påvirker lastmotstanden til forsterkeren, men vil tro det blir lettere...

Crown-forsterkeren leverte 2x1000w i 2 ohm, og 2000w brokoblet (4 ohm) , men det hjalp svært lite da XTI serien er "feildesignet", da de leverer omkring 20w ved 20hz, og generelt helt elendig på lave frekvenser. Får ikke testet mer med den dessverre da den er solgt.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grunnen til at jeg må ha et aktivt delefilter, er at jeg må dele lavere enn hva jeg deler inn til de aktive subbene.
    Hvorfor ikke bare la sofan deles på 80Hz ?

Kanskje du burde prøve en dingz som denne:
    (Bruker denne i eget oppsett)

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg dropper reckhornfilteret, og deler sofaen likt som subbene (80hz), så blir signalet for svakt. (Litt teit formulert i 1.posten).

Men hvilke muligheter har jeg med en slik box kontra en forforsterker? Prisen er rundt 1000 lappen + frakt etter hva jeg fant, eller?
    Edit: evt 500-600 inkl frakt hvis denne gjør samme nytten ALTO AMX-80 MIXING CONSOLE ebay

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare bruke en mc -> mm transformator til å øke signalstyrken med da. Disse trenger ikke koste mange kronene.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv nå med den forforsterkeren du hadde først. funker sikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør at crown leverer så dårlig på lave frekvenser. Jeg har kjøpt en xti2000 for å bruke til subforsterker.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Selv om jeg dropper reckhornfilteret, og deler sofaen likt som subbene (80hz), så blir signalet for svakt.
    Ser ikke helt hvorfor konklusjonen din blir: "signalet blir for svakt"

Det er vel ingen som bruker/brukte flere Y-ledd enn meg på 1 sub-utgang, og signalstyrken har aldri vært et problem.

Det viktigste for en BodyShaker er, etter Y-splitt på receiver, å ha separat linjenivåjustering på effekttrinnet.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xoop
    Kan du ikke bare bruke en mc -> mm transformator til å øke signalstyrken med da. Disse trenger ikke koste mange kronene.
    Jeg fant ikke noe fornuftig svar på hva dette er for noe?

Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    prøv nå med den forforsterkeren du hadde først. funker sikkert.
    Jepp, men denne er pakket vekk, og det vil ta noen dager å få den tilsendt.

Sitat Opprinnelig postet av lambc
    Hva gjør at crown leverer så dårlig på lave frekvenser. Jeg har kjøpt en xti2000 for å bruke til subforsterker.
    Kanskje ikke det smarteste valget? Etter at jeg slet med å få Xti'en til å prestere (uansett hvor høyt nivået på subsignalet ble satt), så fant jeg raskt veien til avsforum.com og lign, der XTI'en er blitt avkledd totalt mtp å bruke denne som subforsterker. XTI'en har fått et virkelig dårlig rykte der igården. Se bl.a målinger gjort på xti 1000,
    Measuring Amplifiers - Page 24 - AVS Forum

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ser ikke helt hvorfor konklusjonen din blir: "signalet blir for svakt"

Det er vel ingen som bruker/brukte flere Y-ledd enn meg på 1 sub-utgang, og signalstyrken har aldri vært et problem.

Det viktigste for en BodyShaker er, etter Y-splitt på receiver, å ha separat linjenivåjustering på effekttrinnet.
    Problemet er at jeg må stille subutgangen på receiveren til +6dB eller mer for å få nok effekt ut fra "sofaforsterkeren". Og i de fleste kalibreringstråder mtp subber, så sies det at receiveren bør stilles til et subnivå på ca -6dB, dette mtp støy osv. Samt at jeg begrenser muligheten til å skru opp lyden på receiveren når en av utgangene stilles over 0dB.

Jeg splitter forøvrig akkurat slik du sier. Bruker vel 2-3 yledd etter receiveren. Der det går signal til de 2 svs'ene, og 1 til sofaforsterker (testet med både med og uten reckhorn før forsterkeren). Men for at det skal bli liv i sofaen, må som sagt nivået fra receiver stilles høyt, minimum +6dB.

Dette har litt med sensitiviteten til forsterkerne å gjøre så vidt meg bekjent?

For å ta et eksempel:

Crown XTI 2000 er oppgitt til
    Sensitivity (volts RMS) for full rated power at 4 ohms = 1.4Vrms.

Så for å få full effekt fra XTI'en, så må signalet være 1.4Vrms, mens kanskje receiveren produserer et signal på 1Vrms ved utgangen innstilt til 0dB. Så for å få 1.4Vrms, må jeg oppjustere subutgangen.

Derfor må jeg trolig anskaffe en forforsterker, evt en slik mixer du foreslo?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •