Heve sub-signalnivået ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom

Jeg splitter forøvrig akkurat slik du sier. Bruker vel 2-3 yledd etter receiveren. Der det går signal til de 2 svs'ene, og 1 til sofaforsterker (testet med både med og uten reckhorn før forsterkeren). Men for at det skal bli liv i sofaen, må som sagt nivået fra receiver stilles høyt, minimum +6dB.
    Du har ikke sofa tilkoblet under kalibrering av receiveren?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du har ikke sofa tilkoblet under kalibrering av receiveren?
    Uansett blir de vel kalibrert som en sub, eller?

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått kalibrert noe helst enda, da sofaen nettopp ble ferdig, og nye komponenter skal prøves ut. Men uansett hvordan utfallet av kalibreringen blir, så må nivået fra receiver minst være +6dB eller mer for at det skal kjennes i sofaen. Og det er vel ikke optimalt mtp signalet til svs'ene? Iallefall ikke ifølge div kalibreringstråder og svs sin egen..? Der rådes det at signalet skal stilles lavt om jeg ikke husker helt feil, men jeg kan ta feil, da det er noen år siden jeg leste disse guidene.

Og hvordan jeg skal få kalibrert begge subbene + sofaen, blir jo et sirkus i seg selv. Men jeg vil ha på plass de riktige komponentene før jeg begynner med den faenskapen

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt som da jeg gikk fra lettdrevet paradigm til selvbygd tungdrevet jbl 15"sub, ganske mange hakk opp på receiveren.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet

Uansett blir de vel kalibrert som en sub, eller?
    Joda, men aldri sammen med automatikken fra receiveren eller på den vanlige normale "gammeldagse" måten.
    BodyShaker krever en helt spesiell og manuell kalibrering for implementering i et eksisterende system.

Det holder med 100 Watt power til 3x18" og det samme til 2x15"

Legger ved bilder av innmaten som illustrerer oppsettet i dagens BodyShaker

Først et par bilder av utsiden på BodyShakeren

Så er det innmaten i en BodyShaker:

med tilhørende puff:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest tråden med målingene ac Crown forsterkeren, er jeg enda mer forvirret. Crown folkene menerdet er målemetoden det er noe feil med og ikke forsterkeren i seg selv. Andre som bruker forsterkeren til sub forsterker (2000 og 4000) sier den spiller som bare det.
    Hvordan er din forsterker som ren sub forsterker? Merket du at den ikke spilte under 35 Hz? Dette bør jo være lett å høre.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Kort fortalt:

Har en "bodyshaker" (sofa med 3 stk 15" elementer).

Problemet er: Jeg kjører subutgang fra receiver gjennom et reckhorn delefilter, og videre til forsterker. Reckhornfilteret demper signalet vesentlig, slik at når receiveren har et normalt sub-utnivå, og forsterkeren til bodyshakeren står på maks, så er det for "lite futt". For å kompensere for dette, må jeg ha et "unormalt" høyt sub-utnivå fra receiveren, og dette er lite ønskelig mtp på signalstøy osv til 2 stk aktive SVS. Har prøvd forskjellige forsterkere, både kraftige PA-forsterkere og vanlige subforsterkere, uten at dette gjør det store utslaget.

Slik jeg ser det, så må jeg ha en "boks/forsterker" som forsterker opp signalet "litt" før forsterkeren til bodyshakeren. Finnes det noe slikt? Kan en behringer dsp1124 eller deq2496 gjøre noe med dette?
    Hva med denne ART CLEANBOX:

http://www.intersalg.no/?page=module...FVY33godSC_U5g

The ART Cleanbox - why you might need one, and how to modify it for subwoofer usage.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Eller kanskje enda bedre, slipper mod. :

Vedlegg 74909

AVshop.no / Samson S-convert - Bump Box

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Joda, men aldri sammen med automatikken fra receiveren eller på den vanlige normale "gammeldagse" måten.
    BodyShaker krever en helt spesiell og manuell kalibrering for implementering i et eksisterende system.
    Du har ikke laget eller sett en guide for hvordan man kalibrerer bodyshakeren inn i et system?

Sitat Opprinnelig postet av lambc
    Etter å ha lest tråden med målingene ac Crown forsterkeren, er jeg enda mer forvirret. Crown folkene menerdet er målemetoden det er noe feil med og ikke forsterkeren i seg selv. Andre som bruker forsterkeren til sub forsterker (2000 og 4000) sier den spiller som bare det.
    Hvordan er din forsterker som ren sub forsterker? Merket du at den ikke spilte under 35 Hz? Dette bør jo være lett å høre.
    Det er jo ikke bare den tråden jeg referer til, dette er noe som går igjen i hele forumet føler jeg. Det er jo i grunn "lest og vedtatt" at xti'en ikke er egnet for subbruk. Nei, jeg har som sagt solgt xti'en da jeg aldri fikk den til å fungere som jeg ville. Men siden du allerede har kjøpt en slik, så er det jo bare å teste selv, og om du ikke blir fornøyd som er det jo bare å returnere på 14-dagers, eller selge.

Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Eller kanskje enda bedre, slipper mod. :

Vedlegg 74909

AVshop.no / Samson S-convert - Bump Box

Ja det er jo noe slikt jeg etterlyste når jeg skrev en "box" i den første posten.

Men jeg vil som sagt prøve en forforsterker først. Eller er det noen med masse kunnskap om hva en forforsterker gjør, som kan bekrefte at dette vil eller ikke vil fungere?

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det vil fungere!!

har gjort det selv da jeg ikke hadde sub-utgang men kun 2preout (2ch stereo)

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utålmodig som jeg er så stakk jeg og kjøpte en behringer 502 mixer idag:

Joda, den hevet nivået og vel så det, så det funket. MEN,halleluja for en støy! Hørte ikke så mye i soffaen, men når jeg testet en høyttaler gjennom hele frekvensspekteret, så var det alt for mye susing/brumming.

Stakk og byttet den i en Samson S-convert, og det ble stille som natten!
    Kanskje idiotisk å kjøpe mixeren før S-converteren når jeg hadde fått tips om denne, men den var dyrere enn mixeren, og jeg tenkte at en mixer hadde flere bruksområder.

Takker så mye for hjelpa!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0