Fra surround til stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra surround til stereo

Hei

Dette er anlegget mitt nå:
    Yamaha RX-V3900
    Abrahamsen V4 effekt
    Front: Klipsch F1
    Surroundht: PSB Image B1
    Sub: Definitive Technology SuperCube II

Anlegget brukes nesten bare til musikk, svært sjelden jeg ser film. Trenger derfor ikke surround, og har lenge tenkt på å gå over til et rent stereo oppsett. Når jeg hører musikk, er jeg nødt til å ha yamahaen i Pure Direct. Da kan jeg virkelig nyte musikken.

Nå har jeg i dag prøvd de gamle PSB'ene som front. Og ble ganske imponert. Etter litt jobbing med plasseringen føler jeg at de spiller bedre enn de store Klipsch høyttalerne. Jeg tror Klipsch F1 rett og slett blir for stort i det lille rommet mitt. PSB Image 1B er små stativht som gjør det mye lettere å plassere de riktig. Kan ha de lengre fra bakvegg, noe som forbedrer lyden veldig. Rommet mitt er bare 12 kvadrat.
    Problemet er bassen. Jeg ønsker å bruke sub når jeg hører på musikk.
    Jeg har tenkt på å kjøpe en ny stereoforsterker med utgang til sub. Jeg vil også helst ha en forsterker med digitale innganger, men det er ikke et krav, siden jeg alltids kan kjøpe en ekstern dac.

XTZ Class A100 D3 passer jo meg ganske bra. Den er heller ikke så veldig dyr. Denne har jeg hatt før også, og likte da lyden godt. Men sendte den tilbake og satset heller på surround (dum som jeg var). Slik jeg husker den, er den ganske nøytral. Abrahamsen V4 har en mer varm fyldig klang, som jeg liker veldig godt. Er derfor redd jeg skal bli skuffet over XTZ, nå som jeg har blitt så glad i lyden fra Abrahamsen.
    En annen forsterker jeg har tenkt litt på er Harman Kardon HK990. Men jeg vet ingenting om hvordan den låter.

Hegel har jeg også sett litt på. H100 for eksempel som har USB inngang. Den koster like mye som Harman Kardon HK990. Men jeg har aldri hørt Hegel, så jeg aner ikke om jeg liker lyden. Hadde vært spennende å hørt både HK og Hegel.

Pris er ikke så viktig. Kan godt strekke meg til 20000 hvis jeg må. Men trenger jeg virkelig så dyr forsterker til to små stativhøyttalere som i sin tid kostet 2000?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    XTZ'n har fått gode omtaler, og har desuten av/prosessor inngang, noe som er kult. Da kan du integrere den i surround oppsettet du har (hvis du har pre out på kanalene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •