Finnes det er slik forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Finnes det er slik forsterker

Jeg skal bygge hus og ønsker å 4-5 datamaskiner som skal spille musikk. Dette er en del av et smarthus.

Jeg lurer da på om det finnes en forsterker som fungerer på den måten at jeg sender inn et signal via den vanlig phono(den sorte og røde, heter det ikke det) kabelen fra PC til forsterker, så sendes dette tilbake til høytalere. Men da med mange slik i samme boks.

Sånn at jeg kan ha flere stereo forsterkere i samme boks, og at alle kan forsterke sitt input hele tiden.

Håper dette var forståelig nok.

Newcomer JarlDR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vurdert feks Sonos?
    Der kan du ha mange eksterne enheter som kan styres med en eller flere fjernkontroller (eller iphone/ipad osv).
    Den kan streame musikk fra nas eller pc, samt spille musikk fra spotify.
    Les litt om Sonos, kan hende den er noe i den duren du er ute etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Jeg har vurdert Sonos, men dette gjør at jeg da må benytte et annet system for musikk enn det jeg skal for alt annet i huset.

Ønsker bare en "dum" stereo forsterker boks som kan ta mange innput og koble mange høytalere til.

Men ellers så syntest jeg Sonos er et bra system

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skjønner det riktig så skal du koble PCene til en kontakt i veggen, som så bare sender signalet til en forsterker og deretter høyttaler i samme rom? Eller skal du ha mulighet til å styre signalet til et annet rom?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik som denne ? ^^

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kvelland
    Jeg har vurdert Sonos, men dette gjør at jeg da må benytte et annet system for musikk enn det jeg skal for alt annet i huset.

Ønsker bare en "dum" stereo forsterker boks som kan ta mange innput og koble mange høytalere til.

Men ellers så syntest jeg Sonos er et bra system
    Hvis jeg forstår deg rett skal du ikke ha en "dum stereo forsterker" men
    en multikanals effektforsterker, slik som f.eks Earthquake - Cinénova 16
    se vedlegg.

Importør/salg dynaBel AS

Finnes jo mange andre som ikke har så mange kanaler.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet, dobbelpost

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper dette var forståelig nok.
    Det er flere amerikanske produsenter som lager slike systemer; f.eks. Russound og SpeakerCraft. Jeg tror at ELKO også har hatt noe lignende, men vet ikke om det fortsatt produseres. Enkelte forsterkere fra harman/kardon og Cambridge kan også brukes som utgangspunkt for litt enklere multirom-systemer.

I prinsippet dreier det seg om en "sentral" som sender musikk- (og evt. vide0-) signaler over nettverkskabler. Man trenger en "mottaker" med forsterker i hvert rom.

Jeg vet ikke i hvilken grad slike systemer er standadiserte og kan integreres med andre smarthus-systemer. Det kan også fort bli temmelig dyrt, og ikke nødvendigvis særlig fremtidsrettet, sammenlignet med digitale nettverksløsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akkurat denne ja

Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Hvis jeg forstår deg rett skal du ikke ha en "dum stereo forsterker" men
    en multikanals effektforsterker, slik som f.eks Earthquake - Cinénova 16
    se vedlegg.

Importør/salg dynaBel AS

Finnes jo mange andre som ikke har så mange kanaler.

dette var akkurat dette jeg kikket etter. Ringte dem og fikk prisen på den 16 kanalers saken, den skulle de ha 26.000 for. Interesant! Takk for hjelpen. Om noen har noen erfaringer med slike produkter så tar jeg gjerne imot tips

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt off topic

Er det noen som foresten vet lengde man kan ha på kabler her? Både kabel fra pc og høytaler kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppfølgningsspørsmål

Sånn rent strømmessig.. Er det sånn at om jeg hadde kjøpt inn 4 enkle stereoforsterkere til hver sone at dette hadde brukt mer strøm enn å fått tak i en flerkanals effektforsterker med tilsvarende kanaler?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn rent strømmessig.. Er det sånn at om jeg hadde kjøpt inn 4 enkle stereoforsterkere til hver sone at dette hadde brukt mer strøm enn å fått tak i en flerkanals effektforsterker med tilsvarende kanaler?

Dersom de står i ilde tror jeg 4x vil kreve mer enn 1x. Men dersom du har oppvarming, vannkoker etc så vil alt det kreve MYE mer strøm enn høyttalere og forsterkere. Kanskje 10-50W ilde for 4 forsterkere.

Noe av det letteste er nok å kjøpe 4 forsterkere.

Hva med å kjøpe et mixebord + flerkanals forsterker. Der har du flere aux send, monitor send og main-out. f.eks
    Yamaha MG166CX 8 mono/4 stereo/effektprosessor [Yamaha MG166CX] : ID Musikk as, Musikkinstrumenter og lydutstyr

Da kan du styre input volum på hver kanal, samt justere utgangsvolum til hver kanal. Det blir heller ikke så enormt dyrt. Kontra dyre sofistikerte systemer og sonos. Mixsebord har også ballanserte innganger, slik at du kan ha lange kabelstrekk 100m+
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Dersom de står i ilde tror jeg 4x vil kreve mer enn 1x. Men dersom du har oppvarming, vannkoker etc så vil alt det kreve MYE mer strøm enn høyttalere og forsterkere. Kanskje 10-50W ilde for 4 forsterkere.

Noe av det letteste er nok å kjøpe 4 forsterkere.

Hva med å kjøpe et mixebord + flerkanals forsterker. Der har du flere aux send, monitor send og main-out. f.eks
    Yamaha MG166CX 8 mono/4 stereo/effektprosessor [Yamaha MG166CX] : ID Musikk as, Musikkinstrumenter og lydutstyr

Da kan du styre input volum på hver kanal, samt justere utgangsvolum til hver kanal. Det blir heller ikke så enormt dyrt. Kontra dyre sofistikerte systemer og sonos. Mixsebord har også ballanserte innganger, slik at du kan ha lange kabelstrekk 100m+
    Ok. Om det bare skiller minimalt med separerte forsterkere. Det er jo også veldig sjeldent man spiller på alle soner i huset.

Jeg ser det selges såkalte monoblokker.. er dette noe jeg kan benytte i rom hvor jeg bare skal 1 høytaler? Eller kan også en monoblokk kobles til 2 høytalere. Beklager spørsmål som for dere sikkert er gankse dumme

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Om det bare skiller minimalt med separerte forsterkere. Det er jo også veldig sjeldent man spiller på alle soner i huset.

Jeg ser det selges såkalte monoblokker.. er dette noe jeg kan benytte i rom hvor jeg bare skal 1 høytaler? Eller kan også en monoblokk kobles til 2 høytalere. Beklager spørsmål som for dere sikkert er gankse dumme

Om monoblokkene er stabile i f.eks 4 ohm. Så kan du koble 2 8@ohm høyttalere parallelt. Du vil bare få mono. Men det skal fint gå.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en stereoforsterker / monoforsterker per sone/rom ettersom hva du har behov for. Cat6 er glimrende kabling for denne typen lyd. bruk alle parene. Fargede ledere = + og hvit med stripe = -

Kjøper du forsterker med mekanisk av/på (fysisk av/på bryter ikke no elektronikk tull) kan du ganske enkelt styre stikkontakten som forsterkeren er plugget inni via KNX eller hvilket som helst styresystem slik at den går av og på sammen med lyset eller alarmen til huset eller hva du måtte ønske.

Da slipper du mange forsterkere som drar standbystrøm og det blir mye billigere enn en dyr multikanal forsterker.

En monoblokk som tåler 4 ohm belastning kan du som tidligere nevnt koble to 8 ohms høyttalere i paralell.

Cat 6 kabel er helt glimrende til dette formålet så sant du ikke skal drive kjempestore elementer som krever store strømmer. Sammenlagt er arealet ikke så værst, og dette er tross alt kabel som er meget godt skjermet og tåler frekvenser laaaaaaaaaaaaaaaaaangt over det du noen sinne vil få ut av forsterkeren din. Billig er det også!

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om flere har tenkt dette, men en annen god løsning er Airport Express Om du velger å bruke itunes kan du styre alle romene fra alle maskinene.

Jeg vurderte først å bruke sone systemet som er innebygget i forsterkeren min, men fant fort ut at det blir et lite ******* å trekke kabler over alt.

Så tenkte jeg Sonos, men det ble ganske dyrt.

Så nå har jeg gått for Airport express m Itunes, om du ikke liker Itunes kan du bruke airfoil og bruke hvilken som helst annen mediaspiller. Kobler da aktive høytallere opp mot Airport express. Selv har jeg valgt minste høytallerene til audio pro. Du kan selvfølgelig koble airport express rett til en forsterker om du ønsker det også.

Har du iphone / pad / touch kan disse kobles 1 mot 1 om du har behov for det. Eller så kan du styre alt sentralt fra datamaskinen og velge hvilke rom som skal spille fra sine respektive ekspress enheter. Håper ikke dette ble alt for rotete.

PS: En liten bonus er at disse airport expressene også boster wifi signalet ditt der de står.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Om monoblokkene er stabile i f.eks 4 ohm. Så kan du koble 2 8@ohm høyttalere parallelt. Du vil bare få mono. Men det skal fint gå.
    Flott.. da løste deg litt problemer for meg Da får jeg finne noen billige monoblokker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereo Light
    Vet ikke om flere har tenkt dette, men en annen god løsning er Airport Express Om du velger å bruke itunes kan du styre alle romene fra alle maskinene.

Jeg vurderte først å bruke sone systemet som er innebygget i forsterkeren min, men fant fort ut at det blir et lite ******* å trekke kabler over alt.

Så tenkte jeg Sonos, men det ble ganske dyrt.

Så nå har jeg gått for Airport express m Itunes, om du ikke liker Itunes kan du bruke airfoil og bruke hvilken som helst annen mediaspiller. Kobler da aktive høytallere opp mot Airport express. Selv har jeg valgt minste høytallerene til audio pro. Du kan selvfølgelig koble airport express rett til en forsterker om du ønsker det også.

Har du iphone / pad / touch kan disse kobles 1 mot 1 om du har behov for det. Eller så kan du styre alt sentralt fra datamaskinen og velge hvilke rom som skal spille fra sine respektive ekspress enheter. Håper ikke dette ble alt for rotete.

PS: En liten bonus er at disse airport expressene også boster wifi signalet ditt der de står.
    Takk for innlegget, men airport express er ikke aktuelt, men har kikket på det. Grunnen til at jeg har valgt å bygge på squeezebox er at dette kan jeg lage hva jeg vil rundt. Med server delen der så har jeg full kontroll på hva jeg putter ut av lyd til de ulike sonene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalajohansen
    Kjøp en stereoforsterker / monoforsterker per sone/rom ettersom hva du har behov for. Cat6 er glimrende kabling for denne typen lyd. bruk alle parene. Fargede ledere = + og hvit med stripe = -

Kjøper du forsterker med mekanisk av/på (fysisk av/på bryter ikke no elektronikk tull) kan du ganske enkelt styre stikkontakten som forsterkeren er plugget inni via KNX eller hvilket som helst styresystem slik at den går av og på sammen med lyset eller alarmen til huset eller hva du måtte ønske.

Da slipper du mange forsterkere som drar standbystrøm og det blir mye billigere enn en dyr multikanal forsterker.

En monoblokk som tåler 4 ohm belastning kan du som tidligere nevnt koble to 8 ohms høyttalere i paralell.

Cat 6 kabel er helt glimrende til dette formålet så sant du ikke skal drive kjempestore elementer som krever store strømmer. Sammenlagt er arealet ikke så værst, og dette er tross alt kabel som er meget godt skjermet og tåler frekvenser laaaaaaaaaaaaaaaaaangt over det du noen sinne vil få ut av forsterkeren din. Billig er det også!
    Great.. her er jeg inne på det jeg tenker.. Da blir det cat 6 i allerede trekt rør. Kan du gi men noen eksempler på stereoforsterkere som har mekanisk bryter, gjerne også monoblokker?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •