Finnes det er slik forsterker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Avhenger jo helt av hva du er ute etter og hvor store høyttalere du skal ha.

Denne ser ut til å fungere:

Sonic Impact T-amp V2 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Og denne er litt kraftigere:

Scansonic Minimate Black - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Skal du ha skikkelig krutt, så pleier vel de fleste PA forsterkere å ha skikkelig av og på knapp også.

Mitt beste tips er egentlig: Gå i ønsket butikk for å handle forsterker, skru forsterkeren på og dra ut støpselet. Så ser du hva som skjer når du plugger den inn igjen. Her er det sikkert en fordel å se på de modellene som har minst mulig dilldall som kan mislike nettbortfall støtt og stadig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalajohansen
    Avhenger jo helt av hva du er ute etter og hvor store høyttalere du skal ha.

Denne ser ut til å fungere:

Sonic Impact T-amp V2 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Og denne er litt kraftigere:

Scansonic Minimate Black - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Skal du ha skikkelig krutt, så pleier vel de fleste PA forsterkere å ha skikkelig av og på knapp også.

Mitt beste tips er egentlig: Gå i ønsket butikk for å handle forsterker, skru forsterkeren på og dra ut støpselet. Så ser du hva som skjer når du plugger den inn igjen. Her er det sikkert en fordel å se på de modellene som har minst mulig dilldall som kan mislike nettbortfall støtt og stadig.
    Mulig dette er veldig vanskelig å svare på, men høytalerne jeg har bestilt er 6-1/2 Inces Kevlar 2-way in-ceiling speakers, 60w nominal, 120w max

Vil dette fungere sammen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er snakk om Cat6 kabel her, og virker som det skal være til høytaler-kabel..? Ikke gjør det, vær så snill. Det er kabel som er beregna på lav spenning (max 300V) og brukt som signal, og man kan ikke ta så mye effekt igjennom den. Greit nok at det er bra kobber, men det er ikke all verden med tverrsnitt altså. Det meste på den kabelen er isolasjon. I verste fall så kan den smelte og starte og brenne, skal ikke mye til selv i korte perioder. Det er mange som fletter Cat 6 kabel til høytaler-kabel, det blir noe HELT annet ettersom de fletter mange kabler sammen og får økt tverrsnitt.. Prøv å bruk kabler som er beregna på det de skal brukes til.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av na_X
    Ser det er snakk om Cat6 kabel her, og virker som det skal være til høytaler-kabel..? Ikke gjør det, vær så snill. Det er kabel som er beregna på lav spenning (max 300V) og brukt som signal, og man kan ikke ta så mye effekt igjennom den. Greit nok at det er bra kobber, men det er ikke all verden med tverrsnitt altså. Det meste på den kabelen er isolasjon. I verste fall så kan den smelte og starte og brenne, skal ikke mye til selv i korte perioder. Det er mange som fletter Cat 6 kabel til høytaler-kabel, det blir noe HELT annet ettersom de fletter mange kabler sammen og får økt tverrsnitt.. Prøv å bruk kabler som er beregna på det de skal brukes til.
    Ok, det er tatt til etteretning...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne type forsterker er den som er best å bruke til det bruket du snakker om. Det er en multiroms forsterker og kan dermed sende forskjellige eller samme signal ut i alle kanaler.

Product: PAMP-4X100 - Processor Amplifier [Crestron Electronics, Inc.]

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cat-kabler har 0.2mm2 ledere x8, altså 1.6mm2 totalt. ikke så gale det.. men jeg ville likevel heller brukt 1.5mm kabel fra biltema til høyttalere.
    cat6 er også litt bortkastet da de bare er flettet litt bedre enn cat5, for å gi bedre båndbredde i mhz-området, som uansett er helt unødvendig for en stereo.
    de fleste uansett kategori er også UTP (uskjermet).

skjønte ikke helt hva du sku bruke de til, om det e snakk om flere typer signal i samme ledning så er jo cat ganske fleksibel.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Denne type forsterker er den som er best å bruke til det bruket du snakker om. Det er en multiroms forsterker og kan dermed sende forskjellige eller samme signal ut i alle kanaler.

Product: PAMP-4X100 - Processor Amplifier [Crestron Electronics, Inc.]
    Ja jeg har sett denne. Men poenget mitt er at jeg ikke trenger noe fancy i det hele tatt. Jeg styrer musikken og volumet på squeezeboksene som igjen er koblet til stereo forsterkere. Derav spørsmålet mitt om de enkle stereoforsterkerne klarte å drive de takhøytalerne jeg skrev om.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av na_X
    Hvor mye spenning tror du kommer ut av forsterkeren din egentlig? Vi prater om helt alminnelige transistorforsterkere her!

1 leder i cat6 er normalt 0.34 mm2. 4 ledere = 1.36 mm2

Her snakker vi om å overføre 30 watt.
    La oss si at utgangsspenning er 12 volt fra den runde forsterkeren der. Da har vi P/U som blir 2.5 Amper i spissbelastning! De fleste kjenner til at 1.5 mm2 er godkjent for 10 amp kontinuerlig i 230 volt anlegg.

Cat6 holder i lange baner!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kvelland

Den fungerer nok helt sikkert. Var ikke spesielt lekker, men det var du vel heller ikke ute etter

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    cat-kabler har 0.2mm2 ledere x8, altså 1.6mm2 totalt. ikke så gale det.. men jeg ville likevel heller brukt 1.5mm kabel fra biltema til høyttalere.
    cat6 er også litt bortkastet da de bare er flettet litt bedre enn cat5, for å gi bedre båndbredde i mhz-området, som uansett er helt unødvendig for en stereo.
    de fleste uansett kategori er også UTP (uskjermet).

skjønte ikke helt hva du sku bruke de til, om det e snakk om flere typer signal i samme ledning så er jo cat ganske fleksibel.
    Cat 6 har 0.326mm2 pr leder, altså tilsvarende høyttalerkabel 1,304mm2.
    Cat 5 har 0,205mm2, som vil tilsi en høyttalerkabel med 2x0,82mm2. Greit å ha kabel frem og tilbake... Heller ikke noe problem å få tak i STP, FTP osv.

Ellers veldig enig. Hvorfor ikke bare bruke en billig høyttalerkabel, hjulet er funnet opp...sånn delevis ihvertfall!

Men trådstarter: Prosjekter anlegget ferdig først! Kabler velges til slutt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cat6 har vanligvis samme diameter 23 eller 24AWG (0.26mm2 eller 0.20mm2)
    Category 6 cable - Wikipedia, the free encyclopedia
    "...in Cat 6 cable and connectors are all significantly lower than Cat 5 or Cat 5e, which also uses 24 AWG wire"
    du tenker muligens på bygningskabel (stigekabel) som bruker enledere istedenfor flere kordeller. tviler på 0.32 ville passet i en rj45 dog

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "...in Cat 6 cable and connectors are all significantly lower than Cat 5 or Cat 5e, which also uses 24 AWG wire"
    du tenker muligens på bygningskabel (stigekabel) som bruker enledere istedenfor flere kordeller. tviler på 0.32 ville passet i en rj45 dog

Det varierer litt. R&M sin er awg 22

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte selvfølgelig på spredenettskabel. Ikke patchesnorer...ikke RJ45...ikke stigekabler...og brukte eksempelet på 22AWG for Cat 6. Så det som en selvfølge at det var snakk om spredenettskabel.

Ville bare presisere tallene, slik at de som kanskje ikke daglig tenker i de baner ser at feks en 24 AWG er 0,82mm2 og faktisk er litt mindre enn 1,5/2,5/4mm2...som ofte er anbefalt til høyttaleranlegg. Var kanskje litt pirkete.

Håper jeg ikke ødelegger tråden til trådstarter med off-topic nåops:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tenb
    Tenkte selvfølgelig på spredenettskabel. Ikke patchesnorer...ikke RJ45...ikke stigekabler...og brukte eksempelet på 22AWG for Cat 6. Så det som en selvfølge at det var snakk om spredenettskabel.

Ville bare presisere tallene, slik at de som kanskje ikke daglig tenker i de baner ser at feks en 24 AWG er 0,82mm2 og faktisk er litt mindre enn 1,5/2,5/4mm2...som ofte er anbefalt til høyttaleranlegg. Var kanskje litt pirkete.

Håper jeg ikke ødelegger tråden til trådstarter med off-topic nåops:
    Neida. Denne tråden er glidd helt ut likevell Dere mistet meg for flere poster siden. Men det er egentlig ok, jeg har kjøpt kabel og trekt det ut til å høytalere i taket, men takk for hjelpen

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg bare skulle tipse om bruktmarkedet :-)

Jeg har distribuert lyd via et par squeezebox duet-bokser, og bruker en eldre Rotel 5x100W effektforsterker jeg kjøpte billig (2000,-) på finn.no

Har stereo på kjøkkenet, mono på badet. Høyttaler har jeg og mange kjente kjøpt fra outdoorspeakerdepot "over fjorden". Veldig bra kvalitet for en billig penge.

Good luck med resten av smarthuset!

DrE

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Undersøk om du heller ønsker å legge Cat.6A(U/FTP)(sambandsklasse Ea) når du først legger opp helt nytt spredernett i et nytt hus! Jeg ville personlig aldri lagt Cat.6(sambandsklasse E) idag. Når det gjelder lederdiameter på grenene i en parkabel er den ofte 0,5-0,6mm, tverrsnittet blir vel da ved 0,6mm (41/145)mm2. Cat.5 og Cat.6 har etter standarden lik lederdiameter.

Legg også minst 25mm rør til spredenett, det gjør det mye mer fleksibelt ved utvidelser, 16mm og 20mm blir trangt ved senere anledninger..

Hvorfor man skal bruke parkabel som høytalerkabel ser jeg ikke, legger man med 0,75mm2 høytalerkabel feks. i røret så holder da det om ikke det er så altfor langt til teknisk rom det tar heller ingen stor plass i røret.. Skal man ha en viss struktur på greiene så bør man ikke tulle og legge inn parkabel inn på forsterkere på teknisk rom når de hører hjemme på patchepanel i fordelingen for Tele/Data.

For Tele/Data materiell av kvalitet så ser du på lanse.no, deres NCS(Norwegian Cabling System) system er meget bra! Draka Kabel og Telesafe materiell. De har også 9" Rack, 19" Rack og masse materiell her som er nyttig til etablering av fordelinger og BoligLAN. Brukte kun denne leverandøren da jeg jobbet som telemontør. Deres materiell, om du ikke får bestilt direkte fra dem får du det igjennom Solar, Elektroskandia og Otra.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •