Effektforsterker til JBL LS80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer IlPedro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker til JBL LS80

Hei! ny på forumet men har hørt mye musikk i mitt 46-årige liv, også "live". Jeg lytter mest på blues (også akustisk), rock og litt jazz. Alt fra Melissa Etheridge via Fleetwood Mac til Iron Maiden, he he.
    Jeg har hatt "enklere" JBL høyttalere i mange år, LX 55 fra sent 80-tall på solide, sandfylte stands. I fjor fikk jeg litt Hi-Fi kick og litt penger, så de tro tjenerene ble byttet ut. Jeg elsker dynamikk, så jeg falt for gode omtaler og kjøpte et par System Audio 1750. Disse ble en nedtur hos meg, raske og fine og for en mellomtone... men konsertfølelsen var helt fraværende. Jeg skulle hørt på kompisen som sa: "Jøss, 4 mellomtoner, sitter bassen i siden?" Jeg ville så gjerne ha SA'ene til å fungere, men selv med en innlånt 150 watts Denon og lang innspilling på godt nivå ble det aldri.... live. Flotte høyttalere for rett person, men ikke meg!
    Så dukket de høttalerene jeg egentlig hadde lyst på, JBL LS80 opp på tilbud hos Soundgarden i sommer og feriepengene sto på konto....
    Resultatet er at jeg er lykkelig, disse har alt jeg ønsker meg slik det låter i MIN stue: Luftig men ikke hard diskant, fenomenal på "sprø" lyder som saksofon, cymbaler etc. (hornet låter ikke noe "rart" bare raskt og flott!) nøytral mellomtone og masse trøkk nedover selv om de kunne gått enda lenger (helt) ned i kjelleren i bassen. Flotte på akustisk musikk og de er nøytrale nok til å spille alt annet også om de får beskjed om det. Og det låter konsert, ja.. :-D
    Obs: LANG innspillingstid, bor du i rekkehus som meg, la de stå i time/dagevis på et egnet sted med en stor forsterker på før du tar dem hjem!

Jeg vil spille musikk i stereo, på "sound direct" og uten sub, det låter best. Gjerne LP'er på min Rega P3-24.
    Jeg har en Onkyo 808 surroundreciever som egentlig driver JBL'ene imponerende bra - til å være en surroundforsterker. Men det er til et visst nivå, og jeg liker disse høttalerene så godt at jeg ønsker å få enda mer ut av dem. Da må det andre krefter til!
    Noen forslag? Jeg ønsker meg noe som gir enda mer dypbass uten at mellombassen "tar av" og blir alt for dominerende. Jeg tror rør vil bli for mørkt på disse. Jeg har vurdert Vincent 331, Rotel, NAD (2 stk. 150-wattere?) og også Emotiva sin 300 watter :-), Crown sine kinoforsterkere med DSP (EQ, ++ = morsomt!) har også vært vurdert men DSP'en sies å forsinke lyden i et surroundoppsett hvor flere høyttalere skal spille sammen med frontene?
    Jeg ønsker å finne noe som - gjerne brukt - ikke overstiger 10-15 lapper, gjerne under det.
    Forresten, jeg bruker enda Supra høyttalerkabler fra 80-tallet med feite kopperledere. Og bi-amper fra Onkyo'en selv om jeg ikke inbiller meg at det gir dobbel effekt :-) Mer kontroll, vil jeg dog tro. Kan en overgang til mer"moderne kabler hjelpe, tror dere?
    Takknemlig for alle forslag, music lovers! :razz:

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Emotiva

Hei, jeg bruker Emotiva XPA-2 til mine LS60 og er svært fornøyd. Til prisen vet jeg ikke om noe bedre.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ har også en rimelig effekt. Ligger på samme prisnivå som NAD, er litt mer musikalsk enn nad og har 200watt, Har også mulighet til å splle både A og AB.

A er feks fint å bruke på akustisk eller roligere musikk i puredirect.

Skal du ha en annen effekt som gir mulighet for både A og AB så må du opp i prisklassen 10000-20000kr, ofte dyrere enn dette også.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTZ ja..?

Kanskje det? XTZ er jo rå på ytelse pr. krone. Kanskje en kan brokoble to stk. etterhvert, for den riktige dynamikk-himmel?

Emotiva, ja... Ja funker den på LS 60 så er det jo praktisk talt det samme.

Interessant, takk for tilbakemeldinger. Flere?

P.s. Sitter og hører på anlegget nå, og jeg må jo si at det er litt luksusproblem dette her, det spiller jo riktig bra og dypt som det er.. Men ren "fornuft" har aldri brakt frem de store glis her i verden.....:twisted:

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IlPedro
    P.s. Sitter og hører på anlegget nå, og jeg må jo si at det er litt luksusproblem dette her, det spiller jo riktig bra og dypt som det er.. Men ren "fornuft" har aldri brakt frem de store glis her i verden.....:twisted:
    Hvis du synes oppsettet låter fett med Onkyo, så kanskje du bør teste noen kraftigere modeller fra Onkyo? De har vel ikke så mange effektforsterkere i porteføljen lengre, men det er jo mulig å finne noe brukt. Her er en ny en:

Onkyo tilbake med high-end stereo - Lyd og Bilde

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Hvis du synes oppsettet låter fett med Onkyo, så kanskje du bør teste noen kraftigere modeller fra Onkyo? De har vel ikke så mange effektforsterkere i porteføljen lengre, men det er jo mulig å finne noe brukt. Her er en ny en:

Onkyo tilbake med high-end stereo - Lyd og Bilde
    Ja, den så jo lekker ut. Skal holde et øye på den.... Takker!

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det ble en Hegel H200

Oppdatering i tråden: Det ble en Hegel H200. Nå kan også jeg skrive under på at det å kjøpe store høyttalere uten å ha noe ordentlig å drive disse med er halvveis bortkastede penger. Det visste jeg jo egentlig...
    Hegel'en kommanderer JBL'ene ned i den basskjelleren som den ellers så fint spillende Onkyo 808'en ikke var nede i. Den var i sammenlikning knapt øverst i kjellertrappa.
    Dynamikken er intet mindre enn imponerende og kanalseparasjon og smådetaljer i musikken er også merkbart forbedret. Det aller beste er at dette også merkes godt på lavere lyttenivåer. Det låter "høyt" med trykk uten at jeg egentlig spiller så....høyt.
    Fornøyd? Ja, nå låter det endelig "live" med kvalitet i stua. Så til de grader......

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt, jeg satt og leste tråden nedover og hadde, helt til jeg leste ditt siste innlegg, tenkt å anbefale H200, da jeg er veldig fornøyd med denne komboen selv...
    Men det trengte jeg altså ikke
    Bruker du den som effektforsterker med Onkyoen som forforsterker, eller som integrert? Og hva bruker du i tilfelle som DAC?
    Hva er forskjellen, lydmessig, ved å bruke den som effekt kontra integrert?
    Gratulerer med en killer kombo, uansett
    (Ja, jeg er forutintatt, digger komboen her hjemme)

Edit: Vil du høre mine erfaringer med kabler på denne komboen er det bare å sende meg en PM, jeg gidder nemlig ikke den diskusjonen her ute i forumet lenger da man bare blir idiot-erklært hvis man er dum nok til å høre forskjell på kabler...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •