Ny receiver til Dynavoice F-6 EX 5.0

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny receiver til Dynavoice F-6 EX 5.0

Har kjøpt en 'Dynavoice F-6 EX 5.0' pakke til hjemmekinoen/musikkanlegg og er forsåvidt godt fornøyd prisen tatt i betrakting.

Høytalerne brukes sammen med min gamle Denon AVR-1100rd (5*55watt, http://dl.owneriq.net/0/0394282b-d5c...554b6f693.pdf). Denne mangler både HDMI og dekodere for DD og DTS (for ikke å snakke om de nye surround formatene).

Dermed står vel en oppgradering av receiveren for tur og kandidatene er Onkyo 608 og Yamaha 667 som såvidt jeg skjønner er forholdsvis like når det gjelder ytelse og features.

Spørsmålet er da om jeg kan forvente noe mere 'trøkk' fra Dynavoice høytalerne hvis jeg oppgraderer fra Denonen? I første rekke hadde det vært kjekt med litt mere guffe når jeg spiller musikk men jeg er usikker på om det er mere å hente fra disse høytalerne?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yamaha! du har pre noe jeg mener den andre ikke har og aypo trenger en man mer?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Onkyo

Disse høyttalerne er ganske lettdrevne så du trenger ikke noen dyr receiver her.

Onkyo TX-SR608B er en meget god receiver som garantert er god nok til høyttalerpakken. Komplett.no - Onkyo TX-SR608B hjemmekinoreceiver

Et annet bra alternativ er Yamaha RX-V467BL som er mer en godt nok for disse høyttalerne.
    Komplett.no - Yamaha RX-V467BL hjemmekinoreceiver

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha 467 har bare 4 HDMI innganger og såvidt jeg kan så må jeg da opp til 667 for å få 6 HDMI innganger, evt Onkyo 608.

Dermed er vel spørsmålet om 667 og 608 på noen måte er for 'kraftige' for Dyanvoice høytalerne og at jeg derfor bør gå for en mindre forsterker? Ser at det står 'Max Effekt: 125 W' på Dynavoice F6 men på med min gamle Denon på 55w kan jeg ikke skru volumet 'halveis' en gang før det begynner å høres 'skummelt' ut.

Vil jeg med f.eks. en Onkyo 608 ende opp med 'ubalansert' oppsett hvor høytalerne går døyten hvis jeg skrur volumet forbi kl. 9?

Intermediate Magnus55 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av byton
    Yamaha 467 har bare 4 HDMI innganger og såvidt jeg kan så må jeg da opp til 667 for å få 6 HDMI innganger, evt Onkyo 608.

Dermed er vel spørsmålet om 667 og 608 på noen måte er for 'kraftige' for Dyanvoice høytalerne og at jeg derfor bør gå for en mindre forsterker? Ser at det står 'Max Effekt: 125 W' på Dynavoice F6 men på med min gamle Denon på 55w kan jeg ikke skru volumet 'halveis' en gang før det begynner å høres 'skummelt' ut.

Vil jeg med f.eks. en Onkyo 608 ende opp med 'ubalansert' oppsett hvor høytalerne går døyten hvis jeg skrur volumet forbi kl. 9?
    Maks effekten på høyttalere må du aldri tenke på når du velger forsterker. Du kan sette så kraftige forsterkere du bare vil på alle høyttalere. Finnes ikke farlig for høyttalerne. Det er du som velger hvor mye watt forsterkeren skal pumpe ut i høyttalerne.

Maks watt på høyttalere er hvor mye watt de maks tar inn før de forvrenger seg. Og når du har en forsterker som er oppgitt til mer enn maks watt på høyttalere vil det si at høyttalerne gir seg først. Men da vil du få maks ut av høyttalerne også. Om du derimot har for lite med watt i forsterkeren er det forsterkeren som først gir seg. Dette skjer i form av forvrengte signaler fra forsterkeren ødelegger høyttaleren.

Og du skal være kritisk til watt målinger på forsterkere. Spesielt recivere. 1 watt i en forsterker kan være MYE kraftigere enn i en annen. Og Onkyo velger å vise halv-seriøse watt målinger. De sier de gjerne har 160 watt i alle kanaler. Men det er kun med en kanal i drift. Så når du bruker flere høyttalere må wattene fordele seg mer rundt. Da er det plutselig kanskje bare 90 watt i hver kanal. Og 90 Watt som kanskje ikke er like kraftige som andre alternative recivere.

Men både Onkyo og Yamaha er gode alternativer. Har selv begge sortene, og godt fornøyd =)

Intermediate Magnus55 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av byton
    På Onkyo er det annen form for volumknott. Du skrur og så vises det tall på skjermen på den. Går fra 1-80 tror jeg. Når du kommer på 50+ tror jeg det tilsvarer rundt klokka 11+ på den gamle din, og jeg ville tro F-6 vil klare det uten problemer. På et par JBL E 100 spiller jeg på 60 med full bass EQ uten problemer på enkelte sanger. Og E-100 er vanskelige for forsterkere å drive. Så tror Onkyo'n vil ha stål kontroll på F-6 som er små mygger i forhold =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nyttig info!