nad c272 watt og ohm...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile nad c272 watt og ohm...

hvor mange watt produserer nad c272 i 6 ohm.jeg bruker jamo classic 10 på 250 watt long term og 180 watt i short term i 6 ohm.har 2*8" basselementer i hver kasse.
    de er biwiret sånn at bassene går til naden (jobber kun med bassen.)og diskant og mellomtone går inn i sony str da 3300es surround receiveren.som også kjører senter og bakhøyttalere.
    naden er oppgitt i 4-8 ohm på 150 watt.

har sendt naden inn på service på strømforsyningen som ble dårlig.
    har heller ikke spill på full bass ikke loudness heller. ved høyt volum.dvs litt over 105-110 db.

noen som vet ca mange watt den produserer ved 6 ohm?
    vet ikke om den nad c272 er for svak til å dra de opp til ett visst nivå i 6 ohm.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD'en din skal være sterk nok til å drive Jamo'ene. Problemet er nå du biamper, så er ikke høyttalerene dine lengre 6ohm: dette fordi ohm bestemmes ut ifra hvordan elementer er koblet sammen, og når du tar bort de skinnene som kobler basseene sammen med terminalene for mellomtone/diskant, da endrer det meste seg!

150watt er uansett nok, men det er nok strømleveransen som er for snau over tid. Kan nok være at den blir litt snau på det området!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den drar 150watt ved 4-8 ohm vil jeg vel regne med at den drar det samme på 6ohm?

Men syns det virket litt rart å koble bassen til naden og diskant/mellomtone til recieveren, sikker på at det er så lurt?

Den naden burde da kunne dra di jamoene ganske greit om jeg ikke tar feil?

Ser sensitivity er oppgit til 91dB på de, det vil si at med:
    1w 91dB
    2w 94dB
    4w 97dB
    8w 100dB
    16w 103dB
    32w 106dB
    64w 109dB
    128w 112dB
    256w 115dB

rett meg gjerne om jeg tar feil her

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har linket til denne en del ganger nå...

NAD Electronics :: Ventilation Notice

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet

problem solved.

Men er det noen som vet om det er lurt koble det slik han har gjort det?

jeg syns det hørtes så rart ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Ser sensitivity er oppgit til 91dB på de, det vil si at med:
    1w 91dB
    2w 94dB
    4w 97dB
    8w 100dB
    16w 103dB
    32w 106dB
    64w 109dB
    128w 112dB
    256w 115dB

rett meg gjerne om jeg tar feil her
    Dette er korrekt dersom man ser på 1stk høyttaler på en avstand av 1m, samt anntar ideelle forhold.

Ved 2m kan du trekke fra 6dB. På den andre siden har du 2 høyttalere, så med ett monosignal vil tapet være 3dB.

Videre må det regnes med ganske så mye kompresjon på rimelige 8" elementer som presses. Vil annta at ved full input er tapet minimum 5dB.

Da vil nivået ved 128w på 2 meters avstand være i området 104dB.

Ved nivåer opp mot 110dB vil en slik konstruksjon ha nådd grensen sin for lengst. Forvrengningen vil være skyhøy.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Problemet er nå du biamper, så er ikke høyttalerene dine lengre 6ohm: dette fordi ohm bestemmes ut ifra hvordan elementer er koblet sammen, og når du tar bort de skinnene som kobler basseene sammen med terminalene for mellomtone/diskant, da endrer det meste seg!
    Dette stemmer ikke helt. Du har rett at ting endrer seg litt akkurat rundt delefrekvensen. Ellers er alt likt. Begge forsterkerne vil se akkurat damme impedans utenfor deleområdet, som om du hadde en forsterker til å drive hele høyttaleren.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problem solved.
    Men er det noen som vet om det er lurt koble det slik han har gjort det?
    jeg syns det hørtes så rart ut.
    Kommer an på Sony'en, man bør lese manualen (ja, faktisk). På Yamaha går det ikke an å koble slik, med mindre man bruke surr.back og biamp-funksjonen. Hvis man har effektforsterker og høyttalere på samme kanal... knitre-knitre-POFF!

Hvordan det er med Sony vet jeg ikke...
    Om det er hensiktsmessig og biampe er en annen sak da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge biwireskinene er tatt bort, og det er ENTEN felles jord på forsterkerne, ELLER adskilt jord i høyttalerne, er koblingen helt grei. Det er helt vanlig kobling for biamping.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på Sony'en, man bør lese manualen (ja, faktisk). På Yamaha går det ikke an å koble slik, med mindre man bruke surr.back og biamp-funksjonen. Hvis man har effektforsterker og høyttalere på samme kanal... knitre-knitre-POFF!

ok, syns det hørtes veldig rart ut, litt skummelt even.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, syns det hørtes veldig rart ut, litt skummelt even.
    Det var utriveligt da jeg fant ut av det, for å si det slik... Yamaha har "jukse-preout"...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile biwire og biamping.

koblet det sånn for å ikke belaste bassen på sonyen, så jeg kan kjøre senter og bak som store.sånn at sonyen kjører mere krutt ut igjennom dem.
    hovedgrunn for at naden skulle ta den tyngste børen med å dra bassene.
    men jeg ser poenget deres der.at motstanden forandrer seg til det værre.
    min første effektforsterker, så en må jo drite seg ut før en får erfaringen.ikke sant.
    når jeg henter den igjen fra hk service og kobler den opp igjen, så kjører jeg kun hele frontsettet på naden og og kun senteren og bakhøyttalerene på receiveren.
    ja det høres logisk ut det.
    men om laskene er på høyttaleren eller ikke fram kun til naden.den deler kun diskant - mellomtone på A utgangen og Bassene på B utgangen.dvs 2 ledningsett pr kasse dele kanalene..da høyttalerne får en bredere vei å gå enn å kjøre i diskant/mellomtone og bass i en ledning med lasker på terminalene.er det å gå tilbake til square 1.

Tusen takk for alle svar.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av starfre
    koblet det sånn for å ikke belaste bassen på sonyen, så jeg kan kjøre senter og bak som store.sånn at sonyen kjører mere krutt ut igjennom dem.
    hovedgrunn for at naden skulle ta den tyngste børen med å dra bassene.
    men jeg ser poenget deres der.at motstanden forandrer seg til det værre.
    min første effektforsterker, så en må jo drite seg ut før en får erfaringen.ikke sant.
    når jeg henter den igjen fra hk service og kobler den opp igjen, så kjører jeg kun hele frontsettet på naden og og kun senteren og bakhøyttalerene på receiveren.
    ja det høres logisk ut det.
    men om laskene er på høyttaleren eller ikke fram kun til naden.den deler kun diskant - mellomtone på A utgangen og Bassene på B utgangen.dvs 2 ledningsett pr kasse dele kanalene..da høyttalerne får en bredere vei å gå enn å kjøre i diskant/mellomtone og bass i en ledning med lasker på terminalene.er det å gå tilbake til square 1.

Tusen takk for alle svar.
    Høres bedre ut, er ikke noe særlig poeng kjøre mye krutt på bakhøytalerne forresten, centeren kan jo trenge litt men kommer igjen på hvilken center, ville heller bare delt litt høyere, om du har sub er det nok ikke noe poeng dele bakhøytalere mer en 80 kanskje 60hz, suben vil ta seg av LFE sporet uansett, centeren kan du jo også dele litt lavere, trenger ikke ha denne til full range. Sett denne på 80/60hz også får recievern litt mer å puste på.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To par kabler fra samme forsterker kalles biwiring, men om den lydmessige gjevinsten er hørbar er det nok delte meninger om, men det blir ihvertfall ikke værre. Sjekk om den reperasjonen på forsterkeren stemmer med "ventilation notice" som jeg linket til, kanskje du får det på garanti!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile samme framgangs måte..

Samme som på sonyen, men jeg har satt det som biwire på fronthøyttalerne og biamp på receiver diskanten og mellomtone på -surround back og bass på utgang A.ja eller kutt ut det og kjør det bare igjennom en effektforsterker via preout..hvis du har det.

ja jeg har fulgt manualboka som fulgte med.

Sur Back Assign (settings of the surround back speaker(s))
    -OFF
    If you have not connected surround back speakers, select OFF
    -BI-AMP
    If you connect front speakers in a bi-amplifier configuration, select BI-AMP.
    samme jeg gjorde på min.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile ok, men.....

Høres bedre ut, er ikke noe særlig poeng kjøre mye krutt på bakhøytalerne forresten, centeren kan jo trenge litt men kommer igjen på hvilken center, ville heller bare delt litt høyere, om du har sub er det nok ikke noe poeng dele bakhøytalere mer en 80 kanskje 60hz, suben vil ta seg av LFE sporet uansett, centeren kan du jo også dele litt lavere, trenger ikke ha denne til full range. Sett denne på 80/60hz også får recievern litt mer å puste på.
    ja kjøre bak som small og centeren som large og jeg bruker patos basic serien.
    jeg har 2 aktive subber.
    men skal jeg da la frontene stå som large da jeg får koblet det via naden.har det noe å si over preout?

du kan jo se siden min : http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/starfre

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile ventilasjon er null problem.

ser du på bildene mine, en av de i hvertfall, så har den plenty med luft rundt seg.står vel 25 cm fra vegg.står på en senterhøyttaler.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av starfre
    ja kjøre bak som small og centeren som large og jeg bruker patos basic serien.
    jeg har 2 aktive subber.
    men skal jeg da la frontene stå som large da jeg får koblet det via naden.har det noe å si over preout?

du kan jo se siden min : http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/starfre
    Skal ikke være noe poeng ha de som large når du har sub som tar seg av dypere frekvensene uansett.
    Jeg har klipsch RF-82 og jeg har ikke disse på large engang, kun på musikk, på film deler jeg de på en 60HZ.

Om du har noe som heter "send bass signals to subwoofers" (eller lignende) kan du sikkert ha de som large.
    Det skal ikke ha noe å si over pre out at du har koblet slik, har bare noe å si for frekvenskurven din så er jo veldig individuelt hva man setter de på. Du kan jo dele de på 40hz, så lar du suben ta over derfra kanskje? For å få dette helt riktig må man jo ha måleutstyr for å måle frekvenskurven, last ned Room Equalizer Wizard og følg den guiden som ligger på forumet her under guider for å måle dette om du vil ha det helt rikitig og perfekt, hvis ikke kan du jo bare ta de på feelingen, se hva du syns høres best ut

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha har "jukse-preout"...

Hva er "jukse-preout"?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Hva er "jukse-preout"?
    Noe må det vel være? Det var en som mente det var såkalt spenningsdeling, slik at det går via noen motstander fra høyttalerterminalene istedet for å gå fra forforsterkeren. Ihvertfall går det riktig ille hvis man kobler på preout og HT-utgang på samme kanal.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •