To høyttalere på hjemmekinoreceiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To høyttalere på hjemmekinoreceiver?

Det er noen år siden sist jeg orienterte meg i hifimarkedet - og det har tydeligvis skjedd endel de siste årene... Jeg vurderer å bytte mitt gamle stereoanlegg i en hjemmekinoreceiver. Kan få kjøpt en brukt Onkyo TX-SR68. Men jeg orker ikke ha en haug høyttalere i stua og prioriteten er å høre musikk, men samtidig ha muligheten til å kjøre PC og film på stereoanlegget - spørsmålet er da om det går å kjøre bare to høyttalere + sub på denne og andre flerkanals hjemmekinoreceivere? Høyttalerne er fem-seks år gamle Audio Pro'er.

Newcomer geirarne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer uten problem :-)

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det går bra, du får selvsagt ikke surroundlyd, men stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var kanskje et dumt spørsmål, men jeg tenkte kanskje elektronikken i receiveren filtrerte lyden og sendte noe til høyttalerutgangene for senter- og bakhøyttalere osv - selv om det ikke var noen høyttalere tilkoblet der. Men da er det altså ikke slik det foregår. Takker for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Django
    Ja, det var kanskje et dumt spørsmål, men jeg tenkte kanskje elektronikken i receiveren filtrerte lyden og sendte noe til høyttalerutgangene for senter- og bakhøyttalere osv - selv om det ikke var noen høyttalere tilkoblet der. Men da er det altså ikke slik det foregår. Takker for svar.
    Nei, ingen info sendes dit det ikke fins noen mottaker.
    Har du produkter med hdmi utganger er dette rimeligste løsningen for deg.
    Best lydkvalitet får du om du velger å koble inn stereokomponenter, men om du ikke er av den mest kresne sorten er dette veien for deg

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes teknologi så bruker 2 høyttalere, men det sitter ikke i en surround forsterker. Det hadde vært overflødigt.

Det finnes en rekke dvd og bluray spillere så senner ut stereosignaler med slik effekt. Det er da veldig viktig å sitte riktig i forhold til høyttalerenne, så og må stå riktig...

Skal du ikke kjøre på med flere høyttalere i fremtiden bør du overhode ikke vurdere surroundforsterker. overhode.
    Da hadde jeg heller kjøpt ny Stereoforsterker, til samme prisen så en brukt surroundforsterker. Å komt lydmessigt bedre ut av det. å heller benyttet meg av surround effekten til dvd/bluray spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jornbr
    Det finnes teknologi så bruker 2 høyttalere, men det sitter ikke i en surround forsterker. Det hadde vært overflødigt.

Det finnes en rekke dvd og bluray spillere så senner ut stereosignaler med slik effekt. Det er da veldig viktig å sitte riktig i forhold til høyttalerenne, så og må stå riktig...
    Hva i all verden babler du om? :S

En surround forsterker har all kompetanse til å takle stereosignaler fult ut.

Når man i tillegg vil benytte seg av HDMI teknologien, er det all grunn til å velge seg en surround forsterker mtp pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av analog76
    Nei, ingen info sendes dit det ikke fins noen mottaker.
    Har du produkter med hdmi utganger er dette rimeligste løsningen for deg.
    Best lydkvalitet får du om du velger å koble inn stereokomponenter, men om du ikke er av den mest kresne sorten er dette veien for deg
    Ja, bluerayspilleren jeg vurderer og PCen jeg allerede har, de har jo HDMI-utganger.

Kresen og kresen - jeg liker jo god lyd - men jeg klarer godt å høre på WMA-filer avspilt på et godt anlegg. Kanskje jeg kan kjøre lyd videre fra receiveren til min gode gamle Yamaha? Den kostet 5-6 tusen for 10 år siden og jeg husker hvor sjokkert jeg var over hvor mye bedre den låt enn Tandberg'en (toppmodellen uten radio) den erstattet. Kanskje Onkyo'en (som ny koster rundt 7 000) låter tilsvarende bedre enn Yamahaen? Det har jo skjedd en teknologisk utvikling de siste ti-årene

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hva i all verden babler du om? :S

En surround forsterker har all kompetanse til å takle stereosignaler fult ut.

Når man i tillegg vil benytte seg av HDMI teknologien, er det all grunn til å velge seg en surround forsterker mtp pris.
    Hvorfor det?
    hvis en ikke har tenkt å kjøpe flere høyttalere (senter, surround++)
    , da er det bortkastete penger. En får surround effekt i en stereoforsterker med 2høyttalere. Det siden dvd/bluray spillere kan lage denne effekten uavhengig av hvilke forsterker en har.
    Da er det dumt å kjøpe surroundforsterker... Så var det trådstarter(så skriver prioriteten er å høre på musikk) trodde han trengte for å få surroundeffekt.
    Kan heller ikke se han spør noe om hdmi på en måte så gjør at han trenger å ha det... Så her er det du så babler på jordet

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du gjerne få oppdatere meg på hvilken teknologi en stereoforsterker benytter til å lage surround-effekt av et stereosignal.
    I tillegg så vil man jo da overføre lyden via phonokabler eller koax.

Pc = HDMI @1 kabel
    BR-spiller = HDMI @ 1 kabel
    og godt mulig at tuneren også kan overføre bilde via HDMI.

Ingen som nekter å gå via TV'en først, men er da unødvendig det så fremt man ikke har programmerbar fjernkontroll eller en TV som kan styre lyden på forsterkeren.

En ren stereo-forsterker vil på mange områder være bedre på musikkfronten, om man legger i rett beløp, ja.
    Men det er stortsett kun det fordelen med slike forsterkere ligger, når man benytter de i multimedia-sammenheng.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen år siden sist jeg orienterte meg i hifimarkedet - og det har tydeligvis skjedd endel de siste årene... Jeg vurderer å bytte mitt gamle stereoanlegg i en hjemmekinoreceiver. Kan få kjøpt en brukt Onkyo TX-SR68. Men jeg orker ikke ha en haug høyttalere i stua og prioriteten er å høre musikk, men samtidig ha muligheten til å kjøre PC og film på stereoanlegget - spørsmålet er da om det går å kjøre bare to høyttalere + sub på denne og andre flerkanals hjemmekinoreceivere? Høyttalerne er fem-seks år gamle Audio Pro'er.
    Folk her sier så mye rart... :???:

Dersom du vil kjøre kun stereo og subwoofer... Så skal du selvfølgelig se etter en STEREOFORSTERKER som har mulighet for SUBWOOFER.

XTZ har feks dette, men det er mange, mange fler stereo forsterkere som har dette, så det er bare å begynne å lete.

Det er heller DETTE folk burde gi råd om. Dvs Stereo forsterkere med preout til subwoofer.

Stereo er og blir best på stereo, og med en subwoofer så er stereo også dugendes på film. Det vet jeg siden jeg har kjørt film med NAD stereo før selv, og det låt knall.

Hjemmekino receivere KAN bli bra på stereo, men da mener jeg man MÅ kjøpe effekt også, ellers synes jeg det blir platt med musikk i stereo.

Men altså skal du bare ha to fronter og sub, kjøp foraldel en bra stereo forsterker med mulighet for subwoofer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Folk her sier så mye rart... :???:

Dersom du vil kjøre kun stereo og subwoofer... Så skal du selvfølgelig se etter en STEREOFORSTERKER som har mulighet for SUBWOOFER.

XTZ har feks dette, men det er mange, mange fler stereo forsterkere som har dette, så det er bare å begynne å lete.

Det er heller DETTE folk burde gi råd om. Dvs Stereo forsterkere med preout til subwoofer.

Stereo er og blir best på stereo, og med en subwoofer så er stereo også dugendes på film. Det vet jeg siden jeg har kjørt film med NAD stereo før selv, og det låt knall.

Hjemmekino receivere KAN bli bra på stereo, men da mener jeg man MÅ kjøpe effekt også, ellers synes jeg det blir platt med musikk i stereo.

Men altså skal du bare ha to fronter og sub, kjøp foraldel en bra stereo forsterker med mulighet for subwoofer.
    Det er jeg 100% enig i!

Glemte ut det med subwoofer. Det beste er å finne en stereo forsterker så har subb utgang. uten tvil det beste her.
    Dog strengt tatt trenger man ikke hvis en kommer over en forsterker så ikke har. Så lenge subwooferen har høyttalerinnganger, og ut. Men det best å ikke bruke det. blir sikkert signaltap. Ikke alle subwoofere så har bra høyttalerterminaler akkuratt...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter bør da også se etter en blurayspiller med god mulighet for analog ut. Mange blurayspillere som har dette. Denonspilleren som jeg har har feks glimrende analog ut.

Bare å være på utkikk.

Stereo med subwoofer blir mye, mye bedre for trådstarter enn surroundreceiver med HDMI.

Surroundreceiver er for de som vil kjøre med 5 eller 7 høytalere, og skal du kun kjøre med 2.1 høytalere med sub så skal du selvfølgelig kjøpe en bra stereo med mulighet for sub.

Da får du mye bedre lyd for pengene. Tiden har da ikke stått stille for stereoforsterkere heller!

Stereo gir glimrende lyd for film i 2.1, velger du hjemmekino med 2.1 så komme du garantert til å angre. Særlig om du velger en billig hjemmekino receiver med lite watt.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velg surround receiver

Ville valgt surround receiver selv og har anbefalt dette til andre. Du får mye mer for pengene og kan utvide på sikt, dersom du ønsker. Fleksibilitet med tilkoblinger av bilde og lyd signaler med andre ord.

Når du kjører 2.1 høytaleroppsett i en receiver så vil denne mikse 5.1 lydsporet ned slik at du får med f.eks. senter lydsporet generert fra fronthøytalerne dine.

Usikker på om du får til dette med en stereo forsterker, og hva med subwoofer utgang og HDMI - har disse det?

Å kjøpe en Bluray spiller med analog ut er ivertfall feil vei å gå (kompensere), det er bare de kostbare toppmodellene som har dette. Kjøp en rimelig BD spiller og legg litt mer penger i surround receiver er mitt råd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Når du kjører 2.1 høytaleroppsett i en receiver så vil denne mikse 5.1 lydsporet ned slik at du får med f.eks. senter lydsporet generert fra fronthøytalerne dine.

.
    Og det gjør receiveren uten at jeg behøver å stille inn noe selv?

Jeg har nå lånt receiveren hjem (Onkyo TX -SR 608 ). Koblet opp med HDMI noe som er veldig greit og praktisk.

Førsteinntrykket er at forsterkeren har mer enn nok kraft til å drive Audio-Proene, spiller mye høyere enn den gamle Yamahaen (som nok var litt undermotorisert). Mye klarere og reinere lyd ved høyt volum er det også. Men lydbildet mangler mye i bassen (med to høyttalere - sliter med brum i sub'en og må finne ut av det problemet før jeg evt bruker den til musikk). Satte forsterkeren til max bass og da låt det ganske bra på cder fra bluerayspilleren. Har ikke kjørt romkorreksjon med mikrofon enda - det ville kanskje hjulpet? Lyden fra PC og windows mediaplayer er derimot flat og kjedelig. Har tidligere brukt et soundblasterkort som booster opp lyden fra wma på en nydelig måte. Må nok skaffe et slikt til den nye PCen også.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Populært kalt Stereo2.1 dette.
    Forstår ikke helt hvorfor du anbefaler å bruke en surroundforsterker som en stereo forsterker. da det kun er tap i lydkvalitet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jornbr
    Populært kalt Stereo2.1 dette.
    Forstår ikke helt hvorfor du anbefaler å bruke en surroundforsterker som en stereo forsterker. da det kun er tap i lydkvalitet.
    Helt enig.

Skal han bare bruke to høytalere og sub så er det stereoforsterker han skal ha.

Noe helt annet blir selvfølgelig om han skal utvide til 5.1 eller 7.1 med tiden som mange gjør. Men det skal jo ikke trådstarter.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med brum i sub'en og må finne ut av det problemet før jeg evt bruker den til musikk.
    Jordingsfeil fra antennen kanskje?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det gjør receiveren uten at jeg behøver å stille inn noe selv?
    Nei. Du må inn i en meny. Å da kan du bare velge vekk senterhøyttaler. Du får ikke noe surroundeffekt utav det. tvertimot.

Forstår ikke helt hvorfor du vurderer dette Django. Kansje du hjelper en kompis så skal selle den pga. pengemangel eller noe?

Du går ned i lydkvalitet. hvis du en gang kansje kunne tenkt deg å sette opp med senter og surroundhøyttalere så er det eneste grunn til å vurdere å kjøpe den. Men da den tid kommer er den sansynligvis utdatert å ikke verd noe særlig i modsetning til en stereoforsterker så holler seg langt bedre i pris.
    Tidligere har du skrevet du ikke kommer til å kjøpe flere høyttalere.
    Du trenger ikke surroundforsterker for å oppnå surround effekt på 2 høyttalere. Det klarer du med alle helt vanligge stereo 2 kanalst forsterkere i verden. Siden siden det er dvd/bluray spillere så mikser til denne effekten.

Og når du da og får kjøpt flunke ny stereoforsterker så er lydmessigt bedre en surroundforsterker til samme pris brukt. så,.

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man oppriktig opptatt av best mulig lyd i to kanaler, så er en stereoforsterker veien å gå, uten tvil. Det betyr imidlertid ikke at det er dårlig lyd i en surroundreceiver, og det finnes andre faktorer å vurdere i forhold til bruk som det er greit å informere om. Her har surroundreceiveren som regel noen muligheter stereoforsterkeren ikke har.

-Surroundreceiveren som lyd- og bildeswitch, altså å ha alle kilder innom receiveren og så bare ha en kabel til tven for alle kilder
    -Oppskaleringsmuligheter
    -Mulighet for enkel digital tilkobling av annet utstyr med dårlig DAC (eks iPod, PC osv)
    -Romkorreksjon

Hvor viktig er PCen din som kilde til musikk? Om den er mye i bruk bør du vurdere DAC-alternativene dine. Analog lyd fra PC til anlegg er sjeldent flott, og vil kunne ødelegge mer for lytteinntrykket enn forsterkerdelen i en surroundreceiver mot forsterkerdelen i en stereoforsterker.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste