Mer trøkk! Effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mer trøkk! Effektforsterker?

Hey, jeg mistet ufattelig mye trøkk i fronten etter jeg kjøpte meg surround reciver og gidde fra meg stereo forsterkeren min. Har levd med det noen år nå, men subwooferen har stått for mye av det jeg mistet. Men nå vil jeg ha tilbake trøkket fra fronten.

Så jeg lurte litt på med hvordan det ville bli med effektforsterker. Jeg vil fortsatt ha surround forsterkeren, men mye mer effekt i fronten. Vil det bli mer effekt til resten av høytalerene når fronten vil bli drevet av en effektforsterker?

Og hvordan vil tilkoblingen bli?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BenTus
    Hey, jeg mistet ufattelig mye trøkk i fronten etter jeg kjøpte meg surround reciver og gidde fra meg stereo forsterkeren min. Har levd med det noen år nå, men subwooferen har stått for mye av det jeg mistet. Men nå vil jeg ha tilbake trøkket fra fronten.

Så jeg lurte litt på med hvordan det ville bli med effektforsterker. Jeg vil fortsatt ha surround forsterkeren, men mye mer effekt i fronten. Vil det bli mer effekt til resten av høytalerene når fronten vil bli drevet av en effektforsterker?

JA!

Opplevde det samme når jeg gikk til Surroundforsterker.
    Effekt løste dette.
    Nå har jeg like bra effekt i stereo med surround*(faktisk bedre) som jeg hadde med Stereo.

En sterk effektforsterker gir skikkelig sus i stereo med surroundreceiver.
    Akkurat som å bruke en stereoforsterker synes jeg.

Da får du både uttelling i stereo og i hjemmekinoen. Det blir ikke mer effekt til surround høytalerne, men receiveren får det jo lettere ved at den bare bør stå for senter og surround.

Bedre kraft og mye bedre stereo altså.
    Anbefales.

XTZ og NAD er billige effektforsterkere, ellers kan du også få bedre men da må du også ta innhogg i lommeboka. Prøv å match effekt med høytalerne dine...

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva er heller ikke dumt her, mye bra effekt til en god penge

Bruker selv emotiva xpa-3 for å drive mine fronter og center. 200w i 8ohm, funker det

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har selvfølgelig sjekket innstillingene på surround receiveren? At den ikke står på HT small. Og at den ikke deler ved f.eks 100Hz osv?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Du har selvfølgelig sjekket innstillingene på surround receiveren? At den ikke står på HT small. Og at den ikke deler ved f.eks 100Hz osv?
    Høytalerne bør vel vanligvis stå på small.

Men bruker han puredirect så får han allikevel fullrange i stereo. Dvs at det ikke er delt.
    Gjør han ikke forresten det med straight også?

Iforhold til egne erfaringer så mener jeg at effekt er det optimale for fronthøytalere i en hjemmekino. Det gjør underverker for musikken.
    Har selv hatt både mellomklasse Yamaha663 og litt sterkere hjemmekino Yamaha1900. Det ble ikke ordentlig sus på sakene før jeg koblet til effekt. Det enda jeg har ganske lettdrevne høytalere.

Til filmframvisning så går det kanskje greit uten effekt, men husk at film og musikk er to helt forskjellige ting. Film er jo feks ofte meget rolig, og det går langt mellom smell og bang ofte. Musikk er derimot konstant, særlig med mer basstung musikk så er det jo bang, bang hele tiden..8)

Mener også at mer roligere musikk også har bra av effekt, det blir mye bedre lyd av det.

Så jeg anbefaler effekt til alle som har hjemmekino, selv de som har litt større hjemmekinoreceivere har godt av effekt.

Subwoofer og effekt mener jeg er to ting som er veldig viktige i et hjemmekinoanlegg. Liker du film best så kjøper du subwoofer først og liker du musikken best så fokuserer du på effekten først.

Det er iallefall min personlige mening og erfaring.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Høytalerne skal sef stå på small..

Det er ingen selvfølge at HT skal stå på small.
    Jeg fulgte denne bruksanvisningen som alle mener er riktig og satte de på small men det ble lite trøkk og fart i frontrekka da. Ble noe helt annet å se film med HT satt til Large. Så har du nok effekt og fronter med litt størrelse på vil jeg si at du burde ha de satt til Large. Det er uansett en smakssak hvordan du liker lyden de forskjellige innstilingene gir.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Det er ingen selvfølge at HT skal stå på small.
    Jeg fulgte denne bruksanvisningen som alle mener er riktig og satte de på small men det ble lite trøkk og fart i frontrekka da. Ble noe helt annet å se film med HT satt til Large. Så har du nok effekt og fronter med litt størrelse på vil jeg si at du burde ha de satt til Large. Det er uansett en smakssak hvordan du liker lyden de forskjellige innstilingene gir.
    Ok, vet det er vel en smaksak ja, derfor jeg også omformulerte meg.

Jeg vet det er noen få som mener at large er det beste.
    Men til musikk iallefall så får du jo fullrange med puredirect også..

Til film må man jo selv se hva som funker best. Min mening er at subwoofer skal stå for lavfrekvente lyder og bass.

Men alle er jo sef ikke enig i dette, forstår at mange som har gigantiske fronter foretrekker large.
    Men jeg er ikke enig i dette selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    merker stor forskjell når jeg svitcher fra large til small på anlegget mitt på frontene (kjører 2.0)

får mer trykk og du hører at du har mer dybde i lydbildet, f.eks. på rage against the machine må jeg kjøre large hvis jeg skal få fram de grove gitar riffene og bassen slik d skal låte. Skal jeg kjøre "nabovenlig" pleier jeg kjøre de på small siden den dypeste bassen da blir borte.

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

med en effektforterker på høyre og venstre fremme vil surround forsterkeren kunne bruke det så den måtte fore fronthøyttalerene dine med til di resterene høyttalerenne den sitter igjen med. å det vil jo være hørbart med en gang
    slik som det er når en lar en aktiv subb ta seg av den tungste jobben, med kun surroundforsterker.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, og det er jo BARE small eller large som har noe å si. Type ht vs type receiver vs... tja, delefrekvens har selvsagt INGENTING å si :-)

å diskutere om small eller large er det "riktige" uten å samtidig si noe om delefrekvens mener jeg blir helt meningsløst. type sub blir jo også et viktig poeng.

Har du fullfrekvens ht'er med 2 15" pr side og 1200w forsterker til å trekke dem, mens sub'en er en bitteliten sak med ett 10" element så kan vi kanskje være enige om at det vil være en rimelig dårlig ide å sette ht'ene til small og dele på 120hz?

Har du demed stativhøytalere og doble 18" subber, tja, da kan det kanskje være en god ide å sette dem til small allikevel?

kontekst gutter, kontekst...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det nesten er unødvendig å råde til fullrange.

Er nesten sikker på at trådstarter allerede har prøvd dette eller pure direct, og da får han jo fullrange.

Jeg på min side står på at effekt er det riktige.
    Hører det så veldig bra når han sier at han gikk fra stereo til hjemmekinoreceiver.

Da er effekt løsningen mener jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil jeg bare finne meg en effektforsterker, enn at jeg måtte kjøpe ganske så dyr og ny reciver for å drive litt bedre på høytalerene.

Reciveren er en Pioneer, og kunne tenkt meg å finne en Pioneer effektforsterker, så den vil matche cd spilleren og reciveren. Kan også gå for en NAD i værste fall :P Men er det noen som har troa på Abrahamsen eller Electrokompaniet? håper å finne en mellom 2000 til 10000kr. Bor tross alt i en 55 kvadrat leilighet :P Vil egentlig at effektforsterkeren skal være en liten løsning til jeg har fått kjøpt meg hus

Har aktiv sub typen Paradigm PS-100 V.3
    Men føler det ikke er "gyldig" nok for trøkk. Det er mest hovedsaklig film og spill, men musikk forekommer en del også. Så har stilt sub'en på laveste frekvens, og vil ha skikkelig trøkk fra fronten. Og et håp at det vil bli litt bedre lyd fra surround.

Har 6.1 system btw. Hadde et 7.1 system før, men ble litt mye i en så liten leilighet + kjerringa vil ha litt plass også :P

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil jeg bare finne meg en effektforsterker, enn at jeg måtte kjøpe ganske så dyr og ny reciver for å drive litt bedre på høytalerene.

Reciveren er en Pioneer, og kunne tenkt meg å finne en Pioneer effektforsterker, så den vil matche cd spilleren og reciveren. Kan også gå for en NAD i værste fall :P Men er det noen som har troa på Abrahamsen eller Electrokompaniet? håper å finne en mellom 2000 til 10000kr. Bor tross alt i en 55 kvadrat leilighet :P Vil egentlig at effektforsterkeren skal være en liten løsning til jeg har fått kjøpt meg hus

Men føler det ikke er "gyldig" nok for trøkk. Det er mest hovedsaklig film og spill, men musikk forekommer en del også. Så har stilt sub'en på laveste frekvens, og vil ha skikkelig trøkk fra fronten. Og et håp at det vil bli litt bedre lyd fra surround.

Har 6.1 system btw. Hadde et 7.1 system før, men ble litt mye i en så liten leilighet + kjerringa vil ha litt plass også :P
    Pioneer effekt finner du nok ikke til en rimelig penge. Pioneer er skitdyre når det komme til stereo eller effekt hvis du skal trå til
    .
    Jeg har ikke hørt om at de har effekt engang, men jeg er ikke sikker.

NAD har veldig rimelig og anvendelig effekt da. Abrahamsen og EC er jo helt konge, men blir mye dyrere, og da er det viktig at du tenker over hva du vinner mest på mtp effekt... Feks NAD, XTZ og Emotiva gir mye mer watt for pengene mtp effekt.

Kanskje Abrahamsen og EC, (Da bør du heller ikke glemme Parasound) kan gi deg mer utbytte på musikk-kvalitet, men da må du også hugge innpå vilt i lommeboka...

Selv har jeg ikke bra peiling på Subwoofer, har XTZ sub selv og føler det gir meget bra trøkk til både musikk og film. Den ser bra ut også noe som burde tiltale kjærringa hehe.

Selv bruker jeg XTZ som effekt også, ble så imponert av suben deres at jeg også måtte prøve effekten deres. Den er som NADen kjempebillig som effekt, men jeg må si etter å ha prøvd begge at XTZen gir bedre musikk-kvalitet iforhold til NAD, selvom NAD igjen har mer watt billedlig sett.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekt fungerer fint. Ligger mye bra watt ute hele tiden, så budsjette diit klarer du fint å holde deg innenfor (både nytt og brukt).

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du liker å mekke litt selv (eller kjenner en) er ferdigmodulene fra Hypex veldig gode,
    Bruker selv: effekt 2 x UCD400HG med power 2 x SMPS400. Dette fungerer
    veldig bra, ytelsen er antagelig uten konkurranse i sin prisklasse, disse modulene
    (hvertfall med 2 x SMPS400) har ekstremt god kontroll på bass så
    de gir nok det du savner. 3D følelse (rommet) er også ekstremt stort (krever
    jo selvsakt gode høyttalere).

Hvis aktuelt, det man bør sjekke er hvor mange volt rms man får fra pre out,
    på forforsterkerdelen på surround, UCD400 må ha ca 2V rms inn for å gi
    400W ut i 4 ohm (210Wi 8 ohm)

Selges i Norge hos dynaBel AS
    produsent
    Hypex Electronics BV

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei har klipsch rf52 rc52 og rs42 vurdere effekt,kjører pioneer reciver vsx1018.
    valget er sherbourn 5-200 den er 5x200watt eller sherbourn 2-160 160watt to kanal,men store spørmålet centeren står uten effekt,hvilke alternativ er best.i og med at surround høytalerne ikke trenger særlig kraft men er litt redd for å sprenge høytalerne med 200 watt,og alternativ 2 vill da center høytaleren spille dårlig altså får jeg dårlig lyd på film pga center.pioneeren leverer ca40 50 watt fordelt på syv kanaler

trenger sårt hjelp og råd)))))))))

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis pris blir ca det samme hadde jeg gått for 5 kanals effekten. Da med 1 kanal til senter og bi amping på fronter. Og angående å sprenge noe så er sjansen veldig mye større for å sprenge en høyttaler med en for liten forsterker enn med en stor og kraftig en. Effekt får man nesten aldri for mye av
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Small er stort sett alltid riktig, da så godt som ingen har fullrange fronthøyttalere. Har man mye effekt og store høyttalere kan man derimot vurdere å dele endel lavere enn det tradisjonelle 80hz, f.eks 60.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Small er stort sett alltid riktig, da så godt som ingen har fullrange fronthøyttalere. Har man mye effekt og store høyttalere kan man derimot vurdere å dele endel lavere enn det tradisjonelle 80hz, f.eks 60.
    Føler det er viktig i denne "small vs full band" debatten å presisere at å sette HT til SMALL KUN gjelder dersom man har en SUB ;-) Ikke alle har sub i sitt surroundoppsett å da bør man jo sette HT i full range! Ellers føler jeg det er en smakssak,men det kommer an på hvor store høyttalere man har. Å si at det er få som har full range høyttalere i oppsettet sitt er forresten bare tull. Mange har jo det!!!!!!!!!!
    Ellers så kan jeg uten forbehold anbefale å kjøre på med effektforsterker dersom man har plass og råd osv til det.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å så kan man spørre seg hva er en full range høytaler?. Personlig har jeg alltid brukt large/fullrange på mitt oppsett inntil nå. Jeg har bestandig tenkt, at hadde man gulvstående høytalere så var large et opplagt valg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •