Mer trøkk! Effektforsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Føler det er viktig i denne "small vs full band" debatten å presisere at å sette HT til SMALL KUN gjelder dersom man har en SUB ;-) Ikke alle har sub i sitt surroundoppsett å da bør man jo sette HT i full range! Ellers føler jeg det er en smakssak,men det kommer an på hvor store høyttalere man har. Å si at det er få som har full range høyttalere i oppsettet sitt er forresten bare tull. Mange har jo det!!!!!!!!!!
    Ellers så kan jeg uten forbehold anbefale å kjøre på med effektforsterker dersom man har plass og råd osv til det.
    Du må selvsagt ha en sub for å sette høyttaler til small ja.

Fullrange = flat 20-20,000hz frekvensrespons. Har du det i dine fronthøyttalere? Grunnen til at de fleste av oss har sub er nettopp fordi dette ikke er tilfelle.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Å så kan man spørre seg hva er en full range høytaler?. Personlig har jeg alltid brukt large/fullrange på mitt oppsett inntil nå. Jeg har bestandig tenkt, at hadde man gulvstående høytalere så var large et opplagt valg
    Dette er debattert i det vide og brede både her på forumet og andre steder, men de fleste "eksperter" og fagfolk (inkludert de som står bak f.eks audyssey) anbefaler i utgangspunktet alltid å sette samtlige høyttalere til small.

En fullrange høyttaler er som jeg skrev i forrige post en som gjengir hele det hørbare spektrumet, 20-20,000hz. Det er svært få høyttalere som gjengir den dypeste bassen, derav behovet for en separat sub.

Og hvis man ikke har store høyttalere kombinert med enda større effektforsterkere så har de fleste oppsett godt av at både høyttalere og forsterkere blir avlastet fra den tyngste bassen da den krever mye - dermed kan høyttalere og forsterkere konsentrere seg om resten av lydbildet mens subwooferen får jobbe med det den er laget for.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Bluepower sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at bl.a THX standarden sier deling på 80hz på alle kanaler i surround, er bl.a annet for å hindre utfasninger i området der suben/subene skal ta over. Jeg har alltid hatt gulvstående i front i kinoen, samt røslig senter, men alltid delt alle kanaler på 80 hz. Blir fyldig og fint likevel.
    Ved to kanalslytting i samme system, kjører jeg pure direct som tilsier fullfrekvente fronter og null sub. (Her kan du evnt kjøre på med sub i tilleggg om man ønsker)
    Dette har fungert greit hos meg hvertfall.
    En god 200 - 250 watter på frontene holder langt. Kan anbefale både Rotel og Parasound som du får i prisklassen du nevner.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette er debattert i det vide og brede både her på forumet og andre steder, men de fleste "eksperter" og fagfolk (inkludert de som står bak f.eks audyssey) anbefaler i utgangspunktet alltid å sette samtlige høyttalere til small.

En fullrange høyttaler er som jeg skrev i forrige post en som gjengir hele det hørbare spektrumet, 20-20,000hz. Det er svært få høyttalere som gjengir den dypeste bassen, derav behovet for en separat sub.

Og hvis man ikke har store høyttalere kombinert med enda større effektforsterkere så har de fleste oppsett godt av at både høyttalere og forsterkere blir avlastet fra den tyngste bassen da den krever mye - dermed kan høyttalere og forsterkere konsentrere seg om resten av lydbildet mens subwooferen får jobbe med det den er laget for.
    Har ikke sett den debatten,men i mine ører er en full range høyttaler en som går fra ca 40 og oppover,siden det,etter det jeg vet,er den laveste tonen en bass kan produsere.Men klart jeg forstår de som mener det er hele det hørbare frekvensområdet :-) Uansett så betyr det ikke noe hva som er hva.Det er jo et pluss med SUB uansett :-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange takk for et flott å oppklarende svar

Det har vel ikke noe å si at man setter høyalerne til small selv om receiver velger noe annet i kalibreringen?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for et flott å oppklarende svar

Det har vel ikke noe å si at man setter høyalerne til small selv om receiver velger noe annet i kalibreringen?
    Nei, de fleste receivere setter selv ganske små høyttalere til large, dessverre. Dette endrer du bare manuelt i etterkant.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Har ikke sett den debatten,men i mine ører er en full range høyttaler en som går fra ca 40 og oppover,siden det,etter det jeg vet,er den laveste tonen en bass kan produsere.Men klart jeg forstår de som mener det er hele det hørbare frekvensområdet :-) Uansett så betyr det ikke noe hva som er hva.Det er jo et pluss med SUB uansett :-)
    Har du en høyttaler som faller av rundt 40hz, setter du høyttalerne til small og så kan du sette deling ved kanskje 60hz, så sikrer du at signalet høyttalerne får er godt innenfor det de klarer å levere.

At høyttalerne dine står til "small" i forsterkeren er ikke en personlig fornærmelse mot høyttalerne dine, det betyr bare "send lyd som er under delefrekvensen til subwooferen min". Som det kanskje burde stått, så hadde flere valgt "riktig".

Filteret som håndterer delefrekevensen er heller ikke et hardt filter slik at det kommer 0 lyd under f.eks 60hz til høyttalerne dine. Filteret faller vanligvis med 12dB per oktav. Det vil si at hvis du har satt delefrekvensen ved 80hz, så vil signalet være dempet med 12dB ved 40hz. Så hvis det egentlig er et signal på 75dB ved 40hz, så vil høyttalerne dine få 63dB av disse. Høyttalerne bidrar dermed aktivt selv om høyttalerne er satt til small og delefrekvensen er satt "høyt".
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de fleste receivere setter selv ganske små høyttalere til large, dessverre. Dette endrer du bare manuelt i etterkant.
    Mange takk for svar

Receiverne mine har alltid satt mine Infinity kappa 600 til large, men dette er jo rimelig store høytalere.

Har nå et sett Kef LS 50 som fronter der receiveren valgte small, noe de jo også er, det eneste jeg reagerte litt på var at den satte XO på 40hz, noe som kan skyldes plassering regner jeg med

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for svar

Receiverne mine har alltid satt mine Infinity kappa 600 til large, men dette er jo rimelig store høytalere.

Har nå et sett Kef LS 50 som fronter der receiveren valgte small, noe de jo også er, det eneste jeg reagerte litt på var at den satte XO på 40hz, noe som kan skyldes plassering regner jeg med
    Ja, det kan du antagelig med fordel øke til 80hz og avlaste både høyttalere og forsterker.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •