Receiver, effekt, mye vil ha mer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver, effekt, mye vil ha mer?

Heisann,

Har en Yamaha RX-V767 receiver som er koblet mot to Dali Ikon 5 MKII.

Jeg har satt opp BI-Amp med de to bakre kanalene til å hjelpe til å drive høyttalerene. Forsterkeren er også satt til 6 ohm som høytaleren er oppgitt til.

Jeg synes lyden er veldig bra og de spiller ganske høyt i leiligheten, men jeg sitter med følelsen av at disse høyttalerene kan spille enda bedre.

Er det slik med effekt at man alltid vil ha mer?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok kunne hente ut enda litt til med effekt forstkerer ja. Kan være lurt å sjekke brukt markedet hvor en kan få mye for penga! Vet ikke hva budsjettet ditt er men denne: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/72328/cat/13 gir mye for penga.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med Bi-Amping er jo litt misvisende,siden effekten fortsatt kommer fra samme strøm kilde.
    En effektforsterker har litt mer og by på.
    Sjekk Avtorget,det trenger ikke koste mye.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar begge to.

Ja, jeg har hørt at enkelte tror man får dobbelt effekt ved bi-amping, noe jeg har forstått ikke er tilfelle. Noe av grunnen er dette med at foresterkeren henter strøm fra samme kilde.

Jeg ønsker å lære litt og har søkt litt rundt allerede; men vil dette si at man vil få mer effekt dersom man har 2 stk mono-effektforestere hver på f.eks 100W fremfor å ha en stereo-effektforsterker på 2x100W?

rs_bandit: Det frister veldig å teste en effektforsterker til frontene i oppsettet mitt, men min bedre halvdel har nok litt å si om en boks til i stuen

Men hypotetisk sett; hvis jeg hadde skulle brukt 20.000 kroner på en oppgradering, hadde det da vært best å kjøpe en effektforsterker til den prisen eller kjøpt en receiver til den prisen?

Eks:
    Denon AVR100
    eller
    NAD T975

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke får ha flere bokser så er valget enkelt. Kjøp den kraftigste recivern på markedet i normal pris klasse som for øyeblikket er Pioneer sine LX73/83 serie. De er målt til 2X200watt i 8 ohm i stereo. LX71/81 og LX72/82 har samme forsterker modulene og går for fine priser på brukten hvis du ikke MÅ ha 3D.

Kjøper du effekt forsterker for 20k kan du få et voldsverk av en forsterkerer på brukten.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Hvis du ikke får ha flere bokser så er valget enkelt. Kjøp den kraftigste recivern på markedet i normal pris klasse som for øyeblikket er Pioneer sine LX73/83 serie. De er målt til 2X200watt i 8 ohm i stereo. LX71/81 og LX72/82 har samme forsterker modulene og går for fine priser på brukten hvis du ikke MÅ ha 3D.

Kjøper du effekt forsterker for 20k kan du få et voldsverk av en forsterkerer på brukten.
    Har selv en LX82 reciever.
    Dersom man kobler til en Imotiva XPA 1 til center og en stk XPA 2 til begge front vi det gi mer krefter til B&W CT 7.3 (center) og 7.4 til fronter?
    Og hvordan virker dette? Vil man i tillegg kunne få mer krefter fra reciever til øvrige bakkanaler?

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Har selv en LX82 reciever.
    Dersom man kobler til en Imotiva XPA 1 til center og en stk XPA 2 til begge front vi det gi mer krefter til B&W CT 7.3 (center) og 7.4 til fronter?
    Og hvordan virker dette? Vil man i tillegg kunne få mer krefter fra reciever til øvrige bakkanaler?
    Hei

Da vil XPA1 drive senter, XPA2 drive fronter og Pioneer receiveren drive øvrige høyttalere med "alle sine krefter". Altså mer krefter på de høyttalerne receiveren skal drive.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du sier er at dersom man setter på en effektforsterker som driver 2 fronter så vil receiveren ha mer kraft tilgjengelig til resterende kanaler til tross for at den har (f.eks) 7 interne?

Jeg trodde en 7.1 receiver hadde 7 seperate forsterkere som er koblet til samme strømforsyning, men dette er altså en forsterkerblokk?

I så fall synes jeg det høres ekstra interessant ut med effektforsterker.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    Så det du sier er at dersom man setter på en effektforsterker som driver 2 fronter så vil receiveren ha mer kraft tilgjengelig til resterende kanaler til tross for at den har (f.eks) 7 interne?

Jeg trodde en 7.1 receiver hadde 7 seperate forsterkere som er koblet til samme strømforsyning, men dette er altså en forsterkerblokk?

I så fall synes jeg det høres ekstra interessant ut med effektforsterker.
    Hei

Ja, receiveren vil ha mer kraft tilgjengelig til å drive restrerende kanaler/høyttalere. Det blir noe helt annet med en effektforsterker kontra det og bi-ampe. Det er 7 forsterkertrinn som alle er avhengig av samme strømforsyning. Når fronthøyttalerne blir drevet av en egen effektforsterker letter det jobben til receiver/strømforsyningen til de restrerende høyttalerne.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Så mitt spørsmål om 2x mono-effektforsterker på 100w hver er mer optimalt enn 1 stk 2x100 stereo effektforsterker fordi man da har to helt seperate effektforsterkere til hver høyttaler med hver sin strømforsyning?

Kanskje spørsmålene mine er litt opplagt, men jeg synes det er moro å lære gjennom aktiv diksujon

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs helt hvordan de 2x100w er målt og hvordan strømforsyningen er på forsterkeren.
    Men normalt så vil to monoblokker være kraftigere.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Spørs helt hvordan de 2x100w er målt og hvordan strømforsyningen er på forsterkeren.
    Ja, tanken var at de to forsterkerene var målt likt.

Nå sitter jeg og tenker på hvordan et kino-oppsett 7.2 med 7 stk PARASOUND Halo JC-1 hadde blitt + 2 sub'er :twisted:

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    jeg ser at det blir koplet voldsomt mellom en vs flere strømforsyning og kraft. jeg kunne godt tenkt meg å høre litt mer utfyllende om de tekniske forklaringene rundt dette da jeg mistenker at en del av disse påstandene et direkte feil.
    blant annet forutsetter dette at strømforsyningen er underdimensjonert. det gis også inntrykk av at dersom du kun kopler til en ht så har man plutselig 7x100w, altså 700w i den ene kanalen (for å sette det litt på spissen). Men det er vel ikke akkurat slik det er...

Biamp'ing er forøvrig også ansett for å gi bedre lydkvalitet pga. at det sparer forsterkeren fra å måtte forholde seg til forskjellene i last mellom diskant og basselement. Dette vil jeg tro først og framst påvirker forsterkermodulene, ikke strømforsyningen og vil dermed ha en verdi selv om det er delt strømforsyning.
    (men dette er gjetting fra min side)

monoblokker vs stereo forsterker:
    For det første, en tokanals effektforsterker kan godt, og vil ofte, ha flere strømforsyninger (trafoer er det vel vi egentlig prater om?). Det kan nok stemme at disse gjerne har høyere kvalitet i monoblokker, men poenget med monoblokker er ikke at de skal gi mer effekt. Poenget et kanalseparasjon, at signalet fra komponentene som driver høyre kanal ikke skal påvirke venstre kanal.
    Ønsker du mer kraft? Kjøp kraftigere forsterker og fokuser på at den er av god kvalitet. Men kraft er billig, kjøp noe ice greier så har du masse kraft for en billig penge. Skal du ha god lyd blir det kanskje et annet spørsmål...

Personlig kjører jeg receiver + ekstern amp for frontene og synes dette fungerer ypperlig (Marantz sr7005/Thule AV350B/bwn803)
    Er du fornøyd med receiveren du har generelt og spesielt som pre-amp ville jeg gått for en slik løsning.
    MEN: i et "audiofilt" perspektivt er vel aldri en receiver noe man ønsker å ha i kjeden ;-)

Jeg har bestemt meg for å drite i det.Når jeg får større hus vil det heller bli et eget stereoanlegg. Der blir det rør og lettdrevne høytalere i to kanaler ;-)

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du råd, så kjøp Cambridge 840W effektforsterker. Den har jeg prøvd på mine gamle B&W683. Å det ga liv i dem. Da tror jeg den ikke har problem med Daliene dine
    Nad C275BEE. Kommer og til å fungere bra

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •