hjelp til å koble B&O til data (mac)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til å koble B&O til data (mac)

Har søkt på nettet om "prosjektet" mitt, og har ikke klart å funnet ut no spesifikt svar, så derfor spør jeg her inne hvor jeg vet der er mange med høy kompetanse innfor faget =)

Det jeg rett å slett ønsker er:

Jeg vil koble Bang & olufsen beolab penta mk3 (aktive høytalere) til min mac. Jeg ønsker minst mulige komponenter, så derfor disse aktive høytalerene, som jeg personlig syns låter fint =). Hvordan skal jeg gjøre dette? Jeg blir KUN å spille fra mac, eller iphone.

En teori jeg selv har kokt sammen er at jeg kanskje må ha en DAC, som jeg kobler ht til? Så er det visstnok DIN-plugger på disse B&O-høytalerne, så jeg må vel lodde på xlr, eller rca plugger her? Så kan jeg kanskje koble mac`n til DAC digitalt? Lar dette seg gjøre, og vil det bli bra? Jeg har airport express allerede, så kan vel kanskje få dette til tråløst?
    Hvordan blir det med styresignal til B&O-ht?

Er det andre måter å gjøre dette på hvor jeg slipper å invistere i en dyr B&O enhet(spiller) for å koble høytalerne? som sagt, jeg ønsker kunn god lyd via data. Ingen cd e.l

Håper på svar =)

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nyllon
    Har søkt på nettet om "prosjektet" mitt, og har ikke klart å funnet ut no spesifikt svar, så derfor spør jeg her inne hvor jeg vet der er mange med høy kompetanse innfor faget =)

Det jeg rett å slett ønsker er:

Jeg vil koble Bang & olufsen beolab penta mk3 (aktive høytalere) til min mac. Jeg ønsker minst mulige komponenter, så derfor disse aktive høytalerene, som jeg personlig syns låter fint =). Hvordan skal jeg gjøre dette? Jeg blir KUN å spille fra mac, eller iphone.

En teori jeg selv har kokt sammen er at jeg kanskje må ha en DAC, som jeg kobler ht til? Så er det visstnok DIN-plugger på disse B&O-høytalerne, så jeg må vel lodde på xlr, eller rca plugger her? Så kan jeg kanskje koble mac`n til DAC digitalt? Lar dette seg gjøre, og vil det bli bra? Jeg har airport express allerede, så kan vel kanskje få dette til tråløst?
    Hvordan blir det med styresignal til B&O-ht?

Er det andre måter å gjøre dette på hvor jeg slipper å invistere i en dyr B&O enhet(spiller) for å koble høytalerne? som sagt, jeg ønsker kunn god lyd via data. Ingen cd e.l

Håper på svar =)
    kjøp denne : AirPort Express-basestasjon med AirTunes - Apple Store (Norge)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du trenger en Powerlink MK II kabel?
    eBay.co.uk Guides - Which type of B O Powerlink cables do I need
    http://www.bang-olufsen.com/UserFile...ta_english.pdf
    Men Penta har vel en rca inngang også? Da kan du bruke en minijack-rca kabel direkte fra din Mac`s hodetelefonutgang, eller, som foreslått, bruke Airport Expressfor trådløs overføring og en kabel fra Airport Express inn i høyttalerne. Jeg har ikke Airport Express, men jeg går ut fra den analoge utgang på denne tillater volumkontroll fra Mac`en.
    Høyttalerne slår seg på når de får signal automatisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jornbr: Jeg har allerede airport express. som jeg skrev i teksten. Funker bra pr idag slik jeg har koblet anlegget. Problemet er å finne ut hvordan jeg skal koble B&O høytalerne til macen

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Bruke DAC-en i airport express.
    Mac -> Trådløst til -> Airport Express -> Analogt til høyttalerne via overgang eller lignende

2. Bruke ekstern DAC:
    Mac -> Trådløst til -> Airport Express -> Optisk til -> DAC -> overgang til B&O.

Da kan du styre alt trådløst fra Macen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brummund: Takker så meget! =)

Hvilket vil du si er beste alternativ? Med tanke på lyd. Alternativ 2?

Trenger jeg DAC med volumkontroll eller blir dette styrt via mac? Å vil høytalerne da skru seg på når jeg skrur på DAC`en?
    Er jo display i disse høytalerne som viser kilde.. regner med dette utgår når jeg kobler det opp slik? Litt grønn akkurat på dette område =/

Takker for svar

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så trenger du mest sannsynlig en overgang fra RCA/"phonokabler" til B&Os innganger, så det raskeste og rimeligste er dermed å bare teste med Airport Expressens analoge utgang og overgangskabelen.

Bruker du analog fra Airport Express er jeg ganske sikker på at du kan styre volumet fra Macen. Bruker du den digitale mener jeg du kan velge. Jeg har ikke Expressen min koblet opp her nå, så jeg får ikke sjekket.

Jeg ville ikke holde det for usannsynlig at en annen DAC enn den i Airport Express kan være bedre, men ingen grunn til å bruke mer penger enn man må. :-)

Når det gjelder hvordan B&O fungerer er jeg helt grønn, det eneste jeg ser til dem er at de holder til ved siden av den lokale Apple-butikken der jeg bor. :-)

Kan du velge source permament på høyttalerne? Eller nullstiller de seg når du skrur de av/på?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei. Litt klokere nå faktisk.
    Kanskje litt dumt skrevet av meg, men det som er saken er at jeg idag ikke har B&O penta høytalere. Det er bare noe jeg ønsker å invistere i, men ville ikke gjøre det før jeg visste hvordan/eller om det lar seg gjøre med så lite komponenter. Hadde ikke lyst å kjøpe en B&O spiller til 20lapper+ når jeg likevel bare skal spille musikk via mac (itunes/spotify).

Tror jeg bare kjøper høytalerne så får det bare stå sin prøve. he he =)
    Hadde jo helst lyst å ha dette koblet opp digitalt. Det må da bli best lyd av det :P

Når det kommer til overganger å andre plugger så aner jeg ikke helt hvordan jeg får det til. Om det finnes overganger fra DIN. Eller om jeg må lodde å styre selv. Har skjønt det at det er 8-pins DIN på B&O-kabelene. Så betyr det kanskje at det er 8-ledere inni denna kabeln. Skal bli litt av ett prosjekt å få til :neutral:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gærning. :-)

Uansett, B&O Penta - have i found the ultimate AirTunes speaker - Ars Technica OpenForum vil nok glede deg:

now i have a speaker system that wakes up when i start playing something in iTunes
    Vil også fraskrive meg eventuelt ansvar hvis dette ikke fungerer, altså :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hahaha! giiid! Takker for link! Nå er det bare å finne ett strøkent ht-parr så er jeg going:P Bare høytalere å mac, med grei lyd. Tror dette blir bra =)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løsning

Tenkte å avslutte tråden med løsningen det blei.

Planen min var å ha minst mulig komponenter og best mulig lyd til minst mulig pris. he he.
    Oppsettet ble da, macbook pro som sender tråløs musikk (alac fra itunes, eller lossy spotify format) til airport express. Fra DAC i airport express går det en analog 3,5minijack til rca av grei kvalitet (22awg)til hver av høytalerne. Høytalerne (Beolab penta mk3) har egen rca inngang. Pass på å ikke ha for lange/tykke plugger på disse rca kablene da det blir problemer med tilkobling på høytalerne. Gikk akkurat hos meg..

Resultatet er da tråløs musikkspilling med en meget fin lyd til prisen. Ble meget overrasket over lyden i Pentahøytalerne med tanke på vekt og volum.

Neste steg blir vel kanskje ekstern DAC..

Bare spør om dere lurer på noe =)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •