Subwwofer eller Senterhøytaler (eller ingen av delene)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwwofer eller Senterhøytaler (eller ingen av delene)

Hei.

Jeg har følgende lyd og bilde; Samsung le40a656 (TV), Panasonic DMP-BD80 (BR), Onkyo TX-SR607 (Receiver), Dynavoice F-6 (høytalere).

Jeg er relativt fornøyd med lyden når jeg ser film, men føler at selv om lydeffektene er veldig bra så mangler det noe på dialogene (blir ikke like skarp og fremtredende ift til resten av lydbildet, mangler noe mellomtone). Jeg vurderer derfor å supplere dette med enten en subwoofer eller en senterhøytaler. Mine spørsmål er følgende;

* Vil et kjøp av en av disse hjelpe på mitt problem?

* I såfall hvilken løsning bør jeg velge (kan desverre ikke velge begge)?

* Kan jeg eventuelt kalibrere receiveren slik at jeg får jeg får bedre lyd uten å anskaffe meg ekstrautstyr?

* Hva vil dere kyndige godtfolk i såfall anbefale meg å kjøpe (ved kjøp av subwoofer har jeg vurdert XTZ 99 W10.16)?

Blir veldig taknemlig for tilbakemelding på ett eller flere av spørsmålenen mine da jeg selv er ganske nybegynner i faget

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Begge!

Jeg ville gått for begge! Hvis okonomien er trangt, så ville jeg gått for center først, så deretter sub. Begge løfter lydbildet betraktelig på hver sin måte. :-D.

Etter å ha fått en center så skjønte jeg hva jeg gikk glipp av, samme med sub. Men til dags dato har jeg ikke bak høytalere. (hadde tidligere) Men savnet av de ville ikke vært like stort som center/sub.

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senterhøyttaler uten tvil dersom du føler du mangler dialog. Subwoofer er viktig, men den kan egentlig regnes som luksusobjekt visst du skjønner hva jeg mener. Bass finnes jo i lydbildet allerede, en subwoofer vil bare gjøre bassen mer fremtredende og dyptgående. Dog løfter den lydbildet enormt, men ikke så mye som en senterhøyttaler. Føler jeg da. =)

Jeg ville prioritert en senterhøyttaler i første omgang. =)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kun fronter du har ? (Stereo)

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En subwoofer spiller dype frekvenser som er langt under frekvensområdet for tale,
    du får ikke klarere dialoger med en subwoofer.

Har du prøvd å justere opp litt på diskant?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Økonomien er ikke så trang men plassmangel (og samboeren) setter til en viss grad en stopper for begge. Har heller ikke så høye standarder, vil være meget fornøyd i første omgang dersom jeg fikk litt mer klarhet i dialogene. Jeg har ikke prøvd å justere opp diskanten, men det skal jeg gjøre (takk for tipset).

Jeg føler at jeg har god bass når jeg ser på film så det vel mer mellomtonene jeg søker. Grunnen til at jeg også vurderte sub var at en jeg kjenner sa at en sub kunnel overta basslyden og dermed frigjøre fronthøytalerne til å spille mer mellomtoner (ved rett innstilling). Men det stemmer nok ikke ut fra hva jeg nå hører.

Ja jeg har kun fronthøytalere, ingen surroundlyd hvis det var det du tenkte på (Harman Kardon)?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om dialogen er uklar når lydbildet er rolig (lite action) er det høyttalerene som er "dårlige" og en center som har en bedre konstruksjon kan hjelpe på dette. Om det er dårlig dialog under et "stresset" lydbilde vil sub hjelpe da høyttalerene dine antagelig får endel "IM-distortion".

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kjøpter du Sikkelig Center.

Et oppsett med to fronthøytalere (stereo) har en lei tendens til og gi kun et lite sweetspot, mens en god center vil gi et mye bredere sweetspot og bedre tale/dialog

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg overbevist om at det er en senterhøytaler jeg trenger. Da gjenstår det bare å finne en som passer mitt bruk (både med tanke på plass, pris og ikke minst mitt øvrige lyg & bilde oppsett).

Jeg fant rimelig senterhøytaler fra pioneer (se link) som ville vært utmerket siden den passer perfekt i min TV-benk. Men vet ikke om den har for dårlig kvalitet. Anyone?

Pioneer S-31C Senterhøyttaler | Soundgarden

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha kjørt auto-oppsett først...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt auto-oppsett, dvs stille inn receiveren/høytalere med mikrofon osv?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk litt tid på høyttalerplassering etc, så se heller da hvordan dialogen blir. Det står masse om dette her på forumet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Tromsø
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være lurt å ikke kjøpe en for pinglete center, da kan de bli litt stusselig på mørke dype mannestemmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det dessverre slik at jeg ikke har mulighet til å flytte høytalerne noe. Men de står plassert slik at jeg sitter midt mellom dem og de er plassert i lik avstand på hver sin side av TV og receiver, samt at avstand mellom bakvegg og sidevegg er lik.

Ift til senterhøytaler vurderer jeg også denne; Definitive Technology Mythos Solo - Audiofoni - Høykvalitets HiFi produkter

Men er usikker på om den passer mitt bruk, står at den kan brukes som ren senter.

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lkp022
    Hei.

Jeg har følgende lyd og bilde; Samsung le40a656 (TV), Panasonic DMP-BD80 (BR), Onkyo TX-SR607 (Receiver), Dynavoice F-6 (høytalere).

Jeg er relativt fornøyd med lyden når jeg ser film, men føler at selv om lydeffektene er veldig bra så mangler det noe på dialogene (blir ikke like skarp og fremtredende ift til resten av lydbildet, mangler noe mellomtone). Jeg vurderer derfor å supplere dette med enten en subwoofer eller en senterhøytaler. Mine spørsmål er følgende;

* Vil et kjøp av en av disse hjelpe på mitt problem?

* I såfall hvilken løsning bør jeg velge (kan desverre ikke velge begge)?

* Kan jeg eventuelt kalibrere receiveren slik at jeg får jeg får bedre lyd uten å anskaffe meg ekstrautstyr?

* Hva vil dere kyndige godtfolk i såfall anbefale meg å kjøpe (ved kjøp av subwoofer har jeg vurdert XTZ 99 W10.16)?

Blir veldig taknemlig for tilbakemelding på ett eller flere av spørsmålenen mine da jeg selv er ganske nybegynner i faget
    er det slik du må velge enten senterhøyttaler eller subwofer.

for å få mest mulig nøyaktig surround. da trenger du senterhøyttaler, det er det ingen vei utenom..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •