Spørsmål om LFE i stereo oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om LFE i stereo oppsett

Jeg har et teknisk spørsmål angående basshåndtering på surroundprosessorer.

Kjører aktivt oppsett, med bi-amping til henholdsvis bass/mid/diskant i front. Til nå har jeg brukt sub-utgangen på surroundprosessoren som bassutgang, og 2-veis aktivt delefilter til mid/diskant. Jeg deler ved disse frekvensene:

Sub (bass) : 0 - 100hz
    Midbass/mellomtone : 100hz - 3000hz
    Diskant : 3000hz - ->

Til film fungerer dette kjempefint. I går koplet jeg ut subutgangen og delte heller aktivt via delefilteret i stedet ved stort sett de samme frekvensene og det fungerte fint på musikk men er usikker med meg selv om dette var like OK ved film.

Det jeg lurer på, vil prosessoren tilføre LFE-informasjonen til høyre og venstre kanal når jeg disabler subutgangen slik at jeg da ikke trenger å kjøre 5.1 men 5.0 ved film? Har et ønske om å fortsette å kjøre normal 3-veis deling, men det forutsetter at LFE-utgangen også er med på film.

Bruker Emotiva UMC-1 som prosessor, og selvbygg høyttalere. Bassene er 4 stk 10-tommere som spiller fra ca 23Hz så det skal ikke være grunn til å kjøre egen LFE-kanal hvis denne informasjonen er med hvis jeg kjører 5.0 i stedet for 5.1. Er det andre åpenbare grunner til å kjøre/ikke kjøre sub utgang fra prosessor?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen som ny bruker på avforum

LFE er dybass sporet i ekte surround på feks DVD ,BD osv
    0.1 sporet (feks 4.1 , 5.1 , 6.1 , 7.1)
    Vanligvis er dette 3-120 Hz lyd i 0.1 sporet
    Denne lyden vil bli sendt ut subwoofer utgang da man har aktivert for subwoofer
    (men har du stereo oppsett å ikke surround vil aldri LFE sporet bli tatt med uansett)

Setter man delefrekvens for øvrige høytalere i surround for å sende dypeste bass til subwoofer ugangen er dette dypbass som legges til LFE og blr den totale subwoofer utgang lyden
    (dette gjelder surround oppsett å man får bare deligert fronter i stereo (deligere laveste bass i stereo lyden fronter)

Setter man opp delefrekvens for stereo er dette deligert bass som sendes subwoofer utgang da den er aktivert

Setter man opp avspilling med 5.1 lyd fra ekte surround men velger subwoofer utgang off vil ikke LFE lyden bli tatt med (gjelder surround oppsett o å stereo oppsett vil aldri LFE bli tatt med)

Setter man opp avspilling med 5.1 lyd fra ekte surround , har lagt inn delefrekvens for å deligere dypeste bass fra front , center , surround vil ikke LFE sporet bli avspillt å man får heller ikke dybassen man har deligert fra øvrige høytalere (gjelder surround oppsett å har ingen ting med stereo å gjøre)

Setter man opp avspilling med feks stereo lyd , har lagt inn delefrekvens for å deligere bort dypeste bass fra denne lyden vil ikke denne deligerte bassen bli avspillt om subwoofer utgangen står som off

Ja man kan avspille LFE uten subwoofer men da må man kunne sende LFE til feks fronter
    MEN man må ha surround høytaler oppsett for å kunne ha muligheten
    Dette kan noen recivere , prosessorer ? som valg men om det blir like velykket dypbass lyd enn det en subwoofer vil kunne gi ? avhenger av høytalerene dine
    (altså noen komponenter kan omdirigere LFE ...men uten denne omdirigeringsmuligheten mange mangler mister man LFE ved ikke å bruke suwoofer utgang)

Til musikk vil du ikke få den helt store store forskjellen uten subwoofer /subwoofer utgang da CD osv ikke inneholder egen dypbass lyd (men kan få forskjeller med eller uten om man feks ikke har høytalere som spiller bass bra , da vil en subwoofer til stereo også bli til stor hjelp)

men usikker om det blir like bra til film skriver du (etter å ha prøvd)
    Det er enorm forskjell å avspille ekte surround med eller uten LFE sporet på et vanlig 5.1 oppsett med sepparat subwoofer i ekte surround......du spiller stereo ? å da blir det ingen LFE spor

Så uten surroundhøytalere og ekte surround får du ingen LFE

Emotiva UMC-1 er det mange på forumet som har så de kan sikkert forklare hva den kan eller ikke
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...prosessor.html

vanlig stereo lyd starter på ca 20 hz
    front , center , surround , surround back starter på 20 hz
    (altså LFE er et eget lydspor med bass i ekte surround)

----------beklager om jeg dro inn ekte surround å alt jeg skrev ble litt vanskelig å tyde (rettet opp noe)
    men kort og godt vil du aldri få LFE lyd i stereo men bare mulighet til å deligere laveste hz i stereo lyden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan noen recivere , prosessorer ? som valg men om det blir like velykket dypbass lyd enn det en subwoofer vil kunne gi ? avhenger av høytalerene dine
    (altså noen komponenter kan omdirigere LFE ...men uten denne omdirigeringsmuligheten mange mangler mister man LFE ved ikke å bruke suwoofer utgang)
    Ok, takk for svar. Er usikker på om Emotivaen gjør dette, har ikke forsøkt filmer med utpreget LFE-informasjon enda pga diverse årsaker, kun enkle filmer som nok ikke har så mye av denne informasjonen.

Har i alle år ment at 5.1 (inkludert sub) på en måte er et must i hjemmekinosammenheng, men hvis prosessoren router LFE til V/H når sub-utgangen er disablet vil det jo være et godt alternativ. (når høyttalerne tillater det)

Grunnen til at jeg ønsker å unngå sub-utgangen er planer om å relèstyre (via Emotivaen) en ren analog stereo forforsterker som (naturlig nok) kun skal håndtere analog lyd. Derfor vil innblanding av subutgang kludre til ganske mye.

Skal sjekke litt mer om Emotivaen i morgen. :-)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekte surround som har x.1 lyd (feks 4.1 , 5.1 , 6.1 , 7.1)
    kan noen noen omdirigere LFE ja
    men anlegget må være koplet opp som surround
    Det vil si minimum fronter + surround høytalere

Hva som er ekte surround ?
    Alle multichannel surround man finner på disc/filer
    dolby digital , dts , dolby digital + , dolby thrue hd , dts hd , dts hd ma , multichannel pcm

Har du koplet bare fronter til vil du ikke kunne omdirigere LFE
    (du vil heller ikke få det avspillt med subwoofer)
    fordi
    Ekte surround som har x.1 lyd (feks 4.1 , 5.1 , 6.1 , 7.1)
    avspillt i stereo er downmix
    en downmix vil flate ut lyden på grunn av DRC osv å heller ikke ta med LFE lyden

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •