Et Par Spørsmål?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et Par Spørsmål?

Jeg har nettopp fått interesse av å holde på med stereo både til bil å hjemmebruk. Vil lære så mye som mulig, så jeg håper dere kan svare på noen spørsmål.

jeg har hørt uttrykket "God & Dårlig" watt. hva er greia med det? hvordan finner man ut om det er bra eller dårlig? er det ikke watt man skal se etter når man er på utkikk etter stereo? er ikke watt det samme uansett hvordan man ser på det?

jeg har nettopp fått meg en Pioneer VSX 520. spesifikasjonene forteller meg at den har 5x130 watt. det høres veldig lite ut?? er det noen som har hatt erfaring med denne type forsterker, å kan fortelle meg hvor mye å hva man klarer å drive av høyttalere med denne forsterkeren?

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange som kan forklare det MYE bedre en meg, men se på forsterkeres vekt og mest størrelse på trafo og kondensatorer som forteller hvor mye strømreserver forsterkeren har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    mange som kan forklare det MYE bedre en meg, men se på forsterkeres vekt og mest størrelse på trafo og kondensatorer som forteller hvor mye strømreserver forsterkeren har.
    syntes ikke det var dårlig forklart i det hele tatt! fikk lit bedre forståelse

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt står det "Max Power Consumption" bak på en forsterker. Det er den maks skal klare å trekke fra strømnettet.

Hvis det står at Max er 100Watt. Kan du regne med at 40 til 60% går opp i varme. la os si 50%.
    Det er da kansje 50Watt den klarer å gi ut til høyttalerenne.
    Igjen kan du jo dele dette på 2, hvis det er en 2 kanalsforsterker. Og 4, er det en 4 kanals forsterker også videre på 5, 7, foreksempel en surround forsterker er.

Dette er på en måte en tommelfinger metode/regel.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jornbr
    Normalt står det "Max Power Consumption" bak på en forsterker. Det er den maks skal klare å trekke fra strømnettet.

Hvis det står at Max er 100Watt. Kan du regne med at 40 til 60% går opp i varme. la os si 50%.
    Det er da kansje 50Watt den klarer å gi ut til høyttalerenne.
    Igjen kan du jo dele dette på 2, hvis det er en 2 kanalsforsterker. Og 4, er det en 4 kanals forsterker også videre på 5, 7, foreksempel en surround forsterker er.

Dette er på en måte en tommelfinger metode/regel.
    Det som står bakpå forsterkeren kan man ikke alltid gå etter!
    Mange som oppgir et gjennomsnittsforbruk ved en viss belastning her!

Vekt gir som nemt en viss pekepinn,men heller ikke det er noen fasit!
    Dette kommer an hva slags type forsterker det er også - klasse-D forsterkere f.eks,har som regel mye lavere vekt enn tradisjonelle A/B forsterkere,samt mye høyere virkningsgrad! Gjerne rundt 90%,mot 50-60% på klasse A/B!

Nei det er ikke alltis så lett å vite hvordan man skal tolke disse watt oppgivelsene,for det er så mange måter å måle!
    Som antall kanaler i drift,hvilken impedanse,hvor mange % forvrengning osv...
    Men pris kan jo også vere en ganske god pekepinn!

Det er klart at trådstarter sin receiver til 2-3k ikke yter 5x130 (reelle/gode) watt,når f.eks en Abrahamse stereoforsterker til 10k er oppgitt til 2x70 watt!

Så det skal ikke vere lett dette
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det som står bakpå forsterkeren kan man ikke alltid gå etter!
    Mange som oppgir et gjennomsnittsforbruk ved en viss belastning her!

Vekt gir som nemt en viss pekepinn,men heller ikke det er noen fasit!
    Dette kommer an hva slags type forsterker det er også - klasse-D forsterkere f.eks,har som regel mye lavere vekt enn tradisjonelle A/B forsterkere,samt mye høyere virkningsgrad! Gjerne rundt 90%,mot 50-60% på klasse A/B!

Nei det er ikke alltis så lett å vite hvordan man skal tolke disse watt oppgivelsene,for det er så mange måter å måle!
    Som antall kanaler i drift,hvilken impedanse,hvor mange % forvrengning osv...
    Men pris kan jo også vere en ganske god pekepinn!

Det er klart at trådstarter sin receiver til 2-3k ikke yter 5x130 (reelle/gode) watt,når f.eks en Abrahamse stereoforsterker til 10k er oppgitt til 2x70 watt!

Så det skal ikke vere lett dette
    takk for seriøsiteten i svaret, veldig lett forståelig for en som ikke kan så mye. noen ord som "impedanse" måtte jeg slå opp. mange gode pekepinner for senere valg av stereo

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel at veldig ofte blir billige receivere målt med 1 kanal i drift ved 6 ohm og en sinus tone på 1KHz, hvilket ikke akkurat er strømkrevende, og gjerne en ubehagelig høy THD (forvrengning).

Noen merker er verre en andre her, og de fleste av de populære merkene (yamaha, onkyo, denon, pioneer, sony osv) pga stor konkurranse oppgir ofte slike tall for de rimeligere modellene og blir mer edruelig jo lenger opp i pris en kommer.

Se etter målinger med alle kanaler i drift, 20-20k Hz og <0,5% THD, så blir tallene fort litt mindre (og mer riktig), og f.eks Harman/Kardon oppgir effekt målt slik på alle sine modeller, og har da typisk en liten brøkdel av det konkurrentene oppgir.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette "problemet" med watt var en av grunnene til at jeg ble eier av NAD produkter allerede på slutten av 80tallet, og fortsatt er det i dag. Min surroundforsterker, 754, har 6x70w og spiller fletta av konkurentene som oppgir 7x140w og lignende (da snakker vi om produkter i samme prisklasse). Men så veier den også 21 kg, sammenlignet med 12-14kg som er vanligere hos "140watterne".

De som oppgir ærlige watt på sine rimeligere produkter er det desverre få av, men som nevnt over HK og NAD er ganske safe på dette. Sikkert andre som kan tipse om andre produsenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Dette "problemet" med watt var en av grunnene til at jeg ble eier av NAD produkter allerede på slutten av 80tallet, og fortsatt er det i dag. Min surroundforsterker, 754, har 6x70w og spiller fletta av konkurentene som oppgir 7x140w og lignende (da snakker vi om produkter i samme prisklasse). Men så veier den også 21 kg, sammenlignet med 12-14kg som er vanligere hos "140watterne".

De som oppgir ærlige watt på sine rimeligere produkter er det desverre få av, men som nevnt over HK og NAD er ganske safe på dette. Sikkert andre som kan tipse om andre produsenter.
    har også hørt at NAD er kvalitet. har sikla lit over å kjøpe en grei NAD forsterker, men syns de er lit dyre i pris? eller er det bare meg som leter på feil plass?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er mye av kvalitet ute i jungelen, se på rotel, emotiva, nad, W4S(wyred 4 sound). alle disse leverer bra til prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    det er mye av kvalitet ute i jungelen, se på rotel, emotiva, nad, W4S(wyred 4 sound). alle disse leverer bra til prisen.
    ja det er nok mye bra der ute, men får klare meg med en Ok Pioneer forsterker for en liten stund. oppgradere lit om gangen

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt lenger opp i tråden så kan man ikke stole helt på dette.
    Din receiver sier 5x130w. Det er egentlig 130w med en kanal i drift ved 6ohm. trekk dette til 8ohm så har du ca 100w med en kanal i drift. Bruker du alle fem kan du dele 100w på fem. Dette vil jo ikke stemme 100% men er nok veldig mye nærmere sannheten enn hva Pioneer lurer deg til å tro.
    De fleste opererer med slike tall.

Har Pioneer selv og min "skal" yte 7x190w, men ligger nok nærmere 7x60w.
    Min Rotel 5x100w effektforsterker spiller hvertfall fletta av min pioneer receiver på 7x190w...

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    itax: Jeg skal love deg at du kommer til å oppgradere etterhvert, det er det som er bakdelen med denne hobbyen her...Det bli aldri nok

Men veien opp til ett anlegg du er virkelig fornøyd med er lang, lærerik og morsom Og ikke minst dyr.
    Gjorde selv som deg da jeg var nykommer og så nesten kun på watt styrke men lærte fort at det ikke har allverden å si.
    Nå har ikke slike ting noe å si lenger da jeg kun ser på hvordan ting spiller sammen og hvordan det til slutt låter.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på her med at både NAD, HK og flere andre leverer det de oppgir, gjerne noe mer også.

Ta min NAD 2700 THX som har en strømforsyning på 970va og yter 2 * 150w i 8ohm ifølge nad. Detter stemmer nok egentlig ikke, for den yter nok en del mer med tanke på hvor stort strømforsyning den har.
    Har selv også hatt ett par HK forsterkere som yter 2*70w i 8ohm, som igjen spilte fletta av min gamle Pioneer på 5*110, det var mer en natt og dag her. Kunne ikke samenlignes.

Tipper pioneeren ender på brukten snart å du er fort igang med jakten etter noe alla, NAD

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent og Parasound har også watt som holder hva de lover.

men leste en sånn der test en gang for sikkert 5 år siden der mange merker ble testa opp mot hverandre og de målte reell watt mot hva som sto på innpakninga som "skrytetekst" og der kom Pioneer elendig ut, nest dårligst bak ett ukjent billigmerke på sisteplass.

har også hatt Pioneer reciever og denne imponerte på ingen måte, så skal ikke si noe vondt om Pioneer da de sikkert lager greie produkter for noen men JEG skal personlig aldri ha noe pioneer i mitt hus noen gang

Mange merker kjører 100w rms i 8ohm med 0.0001% forvrengning mens
    Pioneer oftest kjører 100w rms i 6ohm med 10% forvrengning:-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch....i love it
    Vincent og Parasound har også watt som holder hva de lover.

men leste en sånn der test en gang for sikkert 5 år siden der mange merker ble testa opp mot hverandre og de målte reell watt mot hva som sto på innpakninga som "skrytetekst" og der kom Pioneer elendig ut, nest dårligst bak ett ukjent billigmerke på sisteplass.

har også hatt Pioneer reciever og denne imponerte på ingen måte, så skal ikke si noe vondt om Pioneer da de sikkert lager greie produkter for noen men JEG skal personlig aldri ha noe pioneer i mitt hus noen gang

Mange merker kjører 100w rms i 8ohm med 0.0001% forvrengning mens
    Pioneer oftest kjører 100w rms i 6ohm med 10% forvrengning:-D
    Vel vel..... det du sier her, er nok noe vel bastant!
    Enig i at Pio sine billige receivere skryter på seg vel mye,men går du opp til LX serien,så er det seriøse produkter av høy kvalitet!
    LX 71/81 -72/82 -73/83 er vel noe av det kraftigste som finnes på markedet,og det er mange som har mistet behov effektforsterker etter overgang til en av disse nevnte - meg selv inkl

Du kan jo sjekke disse nøytrale målngene her Pioneer Elite SC-07 A/V receiver | Sound and Vision Magazine
    Dette er den amerikanske varianten av LX 81,og tester har vist at disse yter enda mer med 230 V,enn med 110 V som brukes "over there"
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja jeg sier jo at JEG skal aldri ha Pioneer i mitt hus men at sikkert mange andre liker d, jeg syns de skryter veldig mye watt og liker heller ikke den litt skarpe lyden mange av modellene har. Men mulig de dyrere LX-variantene spiller bra, jeg har aldri hørt dem. men de 2-3 anleggene jeg har hørt der Pioneer var kapteinen på skuta har skuta gått rett til bunns i mine øyne:-D

Har Pio endret lydsignatur på de dyrere modellene også, for da kan jeg jo høre på de en gang å gi dem en ny sjanse.........men de billige modellene spiller veldig skarpt og uten nye skikkelig trykk i mine ører.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch....i love it
    Jaja jeg sier jo at JEG skal aldri ha Pioneer i mitt hus men at sikkert mange andre liker d, jeg syns de skryter veldig mye watt og liker heller ikke den litt skarpe lyden mange av modellene har. Men mulig de dyrere LX-variantene spiller bra, jeg har aldri hørt dem. men de 2-3 anleggene jeg har hørt der Pioneer var kapteinen på skuta har skuta gått rett til bunns i mine øyne:-D

Har Pio endret lydsignatur på de dyrere modellene også, for da kan jeg jo høre på de en gang å gi dem en ny sjanse.........men de billige modellene spiller veldig skarpt og uten nye skikkelig trykk i mine ører.
    LX serien er kjent for å vere særdeles nøytrale i klangen,og bør vurderes,hvis man skal gå til anskafelse av receivere i den litt dyrere klassen!

LX 83 vinner jo tester verden over,så noe må dem vel gjøre riktig!

Er ellers enig i at de rimeligere variantene ikke er like bra!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med yamaha dzp-s9 som var en av toppmodelene for noen år siden med sine 30kg. ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    hva med yamaha dzp-s9 som var en av toppmodelene for noen år siden med sine 30kg. ?
    hvordan er den effektmesig?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •