Eldre receiver, scalering til de nye lydformatene? Mulig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eldre receiver, scalering til de nye lydformatene? Mulig?

Har en Yamaha DSP-Z9. Dessverre har ikke denne hdmi. Har tenkt på å selge denne for å kjøpe ny receiver med alle nye lydformater. Men jeg er veldig fornøyd med den jeg har hvis man ser bort fra hdmi,og spesielt i 2 kanals. Det jeg lurer på er om det finnes noen scalere der ute som omgjør til de nyeste lydformater og som kan brukes på Z9?

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til receiveren din, men regner med den har analog 5.1/ 7.1. Er du fornøyd med lydsignaturen og ikke trenger mer krefter kan du bare kjøpe en blu-ray spiller med analog 7.1 utganger. Jeg gjorde dette selv og spilleren prosesserer da de nye lydformatene mens forsterkeren bare forsterker

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapp han Haugesunderen der...

Hm... nei, den Yamahaen er nok så gammeldags at du like greit kan hive den, eller du kan gi den til meg, så skal jeg til og med betale frakten for deg

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger
    Har en Yamaha DSP-Z9. Dessverre har ikke denne hdmi. Har tenkt på å selge denne for å kjøpe ny receiver med alle nye lydformater. Men jeg er veldig fornøyd med den jeg har hvis man ser bort fra hdmi,og spesielt i 2 kanals. Det jeg lurer på er om det finnes noen scalere der ute som omgjør til de nyeste lydformater og som kan brukes på Z9?
    med en bluray spiller så har innebygd dekoder så er du på enkleste vei til alle nye lydformater. uten det koster skjorta å en arm.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Kjenner ikke til receiveren din, men regner med den har analog 5.1/ 7.1. Er du fornøyd med lydsignaturen og ikke trenger mer krefter kan du bare kjøpe en blu-ray spiller med analog 7.1 utganger. Jeg gjorde dette selv og spilleren prosesserer da de nye lydformatene mens forsterkeren bare forsterker
    Joda, den har 7.1, tom 9.2 har den. Men er det så enkelt altså? Mister man ikke noe kvaliteter i forhold til hdmi?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Kjapp han Haugesunderen der...

Hm... nei, den Yamahaen er nok så gammeldags at du like greit kan hive den, eller du kan gi den til meg, så skal jeg til og med betale frakten for deg
    Frakten vil bli ca 8000,- :-)

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger
    Frakten vil bli ca 8000,- :-)
    Å fy da. Hva om jeg kommer og henter den ??? :evil: :evil: :evil: ???

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel noen "skjær i sjøen" med dekoding internt og analoge kabler?
    Er det ikke noe med bass management?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe i lydkvalitet/ytelse å hente på å bruke HDMI kontra analogt, bare at det er praktisk. Ville ikke byttet ut en slik receiver på grunn av det ihvertfall, ikke når en BD-spiller med dekoder koster under 2000,-.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det er ikke noe i lydkvalitet/ytelse å hente på å bruke HDMI kontra analogt, bare at det er praktisk. Ville ikke byttet ut en slik receiver på grunn av det ihvertfall, ikke når en BD-spiller med dekoder koster under 2000,-.
    Ja, sikkert ikke noe problem - men dette er jo viktig å huske på:

Bass Management When Analog Cables Are Used
    When a disc player is connected to a receiver with multi-channel analog cables, the player must perform digital to analog decoding and send the analog signals to the receiver. In this case, calibration and bass management adjustments such as speaker sizes and channel levels should be done in the player's setup menus or the receiver must have bass management for the 5.1, 6.1, or 7.1 ANALOG inputs. If the player lacks calibration adjustments or the receiver cannot perform adjustments for analog inputs, bass management cannot be performed.

kilde: A Guide to Bass Management (Part I) - Blu-ray Forum

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt greit med dekoding i BD-spiller og 5.1/7.1 analogt til (gammel) receiver. De fleste (alle?) bd-spillere har nok en eller annen form for bass mangement, men noen har fast XO, f.eks. 80 eller 100Hz. Kommer i bruk om man setter noen ht til small. Det som er vel så viktig er at man må kunne sette nivå og avstand/delay for hver kanal i spilleren. Noen (alle?) receivere har ikke den muligheten når de fores med mulikanal analog inn.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Helt greit med dekoding i BD-spiller og 5.1/7.1 analogt til (gammel) receiver. De fleste (alle?) bd-spillere har nok en eller annen form for bass mangement, men noen har fast XO, f.eks. 80 eller 100Hz. Kommer i bruk om man setter noen ht til small. Det som er vel så viktig er at man må kunne sette nivå og avstand/delay for hver kanal i spilleren. Noen (alle?) receivere har ikke den muligheten når de fores med mulikanal analog inn.
    OK, så auto-romkorreksjonen (YPAO o.l.) "virker ikke" når man kjører intern dekoding og analog kabling?

Det er vel en veldig vesentlig mangel?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt forvirret....... Like god lyd eller ikke? Inn på meny før eller etter på bluray-spilleren ved korrigering av lyd ved auto-oppsett på Z9?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke tro at det blir noe problem i et rom med "normal" akkustikk. Den beste surroundlyden jeg har hatt var med dvd-spiller rett inn på effektforsterker, uten noen pre eller prosessor i mellom.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    OK, så auto-romkorreksjonen (YPAO o.l.) "virker ikke" når man kjører intern dekoding og analog kabling?

Det er vel en veldig vesentlig mangel?
    Dersom receiveren skal kjøre noen som helst form for signalprosessering (romkorr., bass management, EQ, delay e.l.) må den da først digitalisere den analoge inputen (A/D-konvertering), kjøre DSP og deretter gjøre nok en DA-konvertering. Så ja - jeg ville ikke gå ut i fra at noen receivere gjør det. Nå kjenner ikke jeg mange receivere, men Arcam kjører pure direct når den får analog multikanal inn, dvs den bypasser alle digitale lydkretser. Men....sjekk brukermanualen for den receiveren det er snakk om.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •