Music Angle KT88 på B&W 802

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Music Angle KT88 på B&W 802

Lurer på å gå til anskaffelse av en Music Angle KT 88,har et par B&W 802
    høytalere av den gamle serie 3 typen.Hadde tidligere en Acurus A250,men
    den har gått adundas.
    Noen som vet om dette vil bli bra?
    Er det også mulig å kjøre en Music Angel pr høytaler.

Moderator edit: Endret trådtittel

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er vel kansje en litt tvilsom kombinasjon da B&W er
    tungdrevne høytalere til rørforsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takk for svaret.

Det vil heller ikke hjelpe å kjøre 2 Music Angler da? dei er såpass billig
    at man ikke blir ruinert av å kjøpe 2.

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pergunnar
    Ok takk for svaret.

Det vil heller ikke hjelpe å kjøre 2 Music Angler da? dei er såpass billig
    at man ikke blir ruinert av å kjøpe 2.
    Nå er det jo bare jeg som har svart på denne tråden.
    ting blir bedre med 2 forsterkere, men hvordan ønsker du å bruke høytalerne?
    Festspilling?
    Allroundspilling?
    Kun lav volum?
    Det blir nok god lyd fra KT88 rørene

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok for det meste allroundspilling med ikke alt for høyt volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noen erfaring med de høyttalere du nevner, hva er følsomheten på de ?

Benytter selv denne MA KT88 sammen med noen høyttalere fra XTZ. De XTZ er ikke av de mest lettdrevne med en følsomhet på 88db, men har ikke opplevd at denne MA mangler krefter. Selv når eg kjører den i triode modus, der den leverer 2x30w så er den mer enn kraftig nok til mitt bruk.
    Vil tro at strømforsyningen på denne MA (som veier over 20kg) har en stor betydning her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Takk for opplysningen.
    B&W høytalerene har en følsomhet på 90db.Eg har no tatt sjangsen og bestillt
    en fra on9mart.com så får det bære eller briste.Visst det fungerer bra så kommer eg sannsynlig vis til å bestille en til slik at eg kjører en pr høytaler.

Men da får eg et lite problem,siden dette er intigrert forsterker så er det ingen forforsterker,det betyr at signalkilden (CD)må splittes slik at eg får signal til begge forsterkerene,det samme må eg gjøre med TV tuneren har den tilkoblet anlegget også.

Noen som vet om dette vil bli noe problem,har ingen erfaring med dette har kun brukt for og effektforsterker tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er klar over at det allerede er en milelang Music angle tråd her inne hvor du finner alt av relevant og kanskje ikke så relevant informasjon. Tror også du skal sjekke nøye hvordan du skal konvertere til blokker, dette er ikke gjort i en håndvending.

Newcomer fuzzzable sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv testet ut MA MkIII med kt88 rør på mine B&W DM602, dette låt helt greit og hadde masse trykk. Men måtte nokså godt opp i volum (1/2 til 3/4), for å få et godt lydnivå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kan gi MA´n litt åndenød er nok imperdansefall i de lavere frekvenser (30- 100 hz). Jeg vet ikke helt hvor lavt B&W 802 går, men det må være mulig å få frem de dataene.
    De er vel kjent for å være "glad" i strøm, så det er nok en sammenheng her.

Rørforsterkere er generelt lite glad i ujevn imperdanse. Følsomheten spiller kun inn på "lydtrykket" > dvs. hvor høyt du kan spille.
    For en tid tilbake testet jeg en 2x55 KT-88 basert rørforsterker på B&W 803N.
    Det fungerte forsåvidt greit. Var 0 problem å spille høyt nok, men det ble litt rumlete og udefinert i bunnen.

Nå har du jo allerede bestilt en MA - og da er det jo bare å vente og se.

PS - om du velger å evt. kjøpe en til, og bygge de om til "mono" effekttrinn, så vil de allikevel ha problmer med evt. "vanskelig last" (imperdansefall).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei takk for innspill.

Så vidt eg husker så går B&W 802 ned til 32 herts.
    "Hornmann" sa tidligere i tråden at det ikke var gjort i en håndevenning å bygge om til monoblokker.
    Men må man bygge om noe da,da tenker eg fysisk ombygging.
    Kan man ikke koble til to kt88 til en forforsterker, altså at man kobler dei fra foreks aux fra forsterker til preout på forforsterker da må volumknappen på kt88 stå på foreks kl 11 hele tiden og at man regulerer volumet med forforsterker.

Høytalere må kobles slik at ene siden av forsterkeren driver low og andre siden high.

Som sagt tidligere så er eg ingen ekspert på dette,men kan det gjøres på denne måten?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endret trådtittel til mer dekkende beskrivelse for dine spørsmål. /Moderator

Selv har jeg prøvd min engel på litt diverse høyttalere og der er ymse resultater der. På Kef XQ40 var det ikke spesiellt imponerende i motsetning til f.eks. B&W CDM7SE. Flageborg kjørte en på 801 og likte det han hørte...

Om bruken av en engel pr høyttaler så kan du kanskje prøve å biampe som det ser ut som om du beskriver. Kjør en y-split'et signalkabel inn på hver engel fra preamp og ta ut effekt til hhv bass (low) og mellomtone/diskant (high). (Husk bare å fjerne broen på høyttalerterminalene på B&W'ene.) Jeg hadde nok ikke gjort det permanent ettersom det du kan få noe pes med volumjustering.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pergunnar
    Hei takk for innspill.

Så vidt eg husker så går B&W 802 ned til 32 herts.
    Hvor lav frekvens de er istand til å gjengi, har ingenting med imperdansen å gjøre. Alle høyttalere har en imperdansekurve (motstand) som varierer gjennom frekvensregisteret. Det er høyttalerens konstruksjonsmessige løsninger som avgjør hvordan denne kurven er.
    På noen høyttalere er denne forholdsvis linjær, mens på andre så varierer den forholdsvis mye.
    De fleste produsenter oppgir gjerne sine høyttalere med f.eks. 4-, 6- eller 8 ohm imperdanse, men dette forteller langtfra "sannheten".

Det er flere høyttalerkonstruksjoner som i det (utfra en forsterkers "arbeidsbetingelser") kritiske område < 100hz har kraftige imperdansefall. Ned i 1 - 2 ohm er ikke "uvanlig".
    Halvering av imperdanse krever dbl. effekt. 0 ohm = kortslutning.
    Om forsterkeren skal kunne levere "uanstrengt" mot et slikt imperdansefall må den dermed ha store "kraftreserver".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •