NAD 218 og ulike forforsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD 218 og ulike forforsterkere

Har testet et anlegg bestående av:

CV dc1515
    NAD 218
    NAD 917 (og Yamaha rx?750 og Denon 2700)

Denne forforsterkeren (917) volumkontroll der du ser på volumknotten hvor mye volum som er på. Dårlig forklart, men håper dere skjønner. I alle fall; den starter ca. kl 7 og går ca. til kl 5

Når man skrur volumet til 9 er det brukbart trykk. Kl 12 føler man egentlig ikke så mye behov for å guffe mere på.

Så kommer det som får meg til å lure. Når jeg kobler en Yamaha RX? 750 (brukt som forforsterker) til er det ikke så mye trykk å hente. Denne har imidlertid en annen volumløsning: vri på volumknotten så endres det i db-steg. Skala -80 - 10 tror jeg det var. På -20 - -10 begynner det å bli litt trykk.

Det samme gjelder en Denon 2700 (skala fra -60 - 18). Denne spilte faktisk mye penere (man snakker vel ikke om pent når det gjelder dc1515??, men men).

Nå kommer egentlig spørsmålet mitt:
    Er volumkontrollene på forsterkerne bygget på ulik måte? Der det er db-reduksjon har det noe med lydtrykket direkte å gjøre, der 3db+ er en dobling av lyden?
    Hvorfor går i så fall skalaen til +10 eller +18? Ville det ikke være naturlig at det var full pupp på 0?

Skjønner ikke helt forskjellen her, så om noen kan gi meg en god forklaring her blir jeg kjempeglad.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 917 har en god gammeldags volumkontroll der volumet velges ved at man manuelt varier en motstand (potensiometeret) i en elektronisk krets.

Yamaha 750 har en digitalt kontrollert volumkontroll der volumet velges ved forskjellige kommandoer til en mikroprosessor, mikroprosessoren oversetter disse til forskjellige kommandoene til motstandsverdier i en integrert krets.

Hovedforskjellen rent praktisk er altså kommunikasjonen mellom brukeren og volumkontrollen. Tenknisk sett er ikke måten å variere volum på så veldig forskjellig, rent bortsett fra at den digitalt kontrollerte som regel er bedre enn det manuelle potensiometeret.

Hvorfor skalaen går over 0, eller over kl 12 forden sak skyld er et godt spørsmål. Kanskje fordi man skal ha mulighet til å få fullt nivå på kilder med lav utgangspenning? Ikke vet jeg egentlig, jeg har aldri hatt bruk for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    NAD 917 har en god gammeldags volumkontroll der volumet velges ved at man manuelt varier en motstand (potensiometeret) i en elektronisk krets.

Yamaha 750 har en digitalt kontrollert volumkontroll der volumet velges ved forskjellige kommandoer til en mikroprosessor, mikroprosessoren oversetter disse til forskjellige kommandoene til motstandsverdier i en integrert krets.
    Men betyr dette at NAD-en har en lineært oppbygget volumkurve, mens Yamaha-en har en logaritmisk oppbygget kurve?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havkol
    Men betyr dette at NAD-en har en lineært oppbygget volumkurve, mens Yamaha-en har en logaritmisk oppbygget kurve?
    De aller fleste (mulig det finnes unntak) analoge volumkontroller er logaritmiske. Enten vha et logaritmisk potmeter, eller lineart pot med logaritmisk kretskompensering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •