XTZ vs. B&W

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: XTZ vs. B&W

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ vs. B&W

Hei.

Jeg skal kjøpe et anlegg og står for øyeblikket mellom XTZ Class A 100 D3 + et par XTZ 99.26 eller Hifiklubbens NAD C356BEE + B&W CM1. Har hørt NAD og BW, men ikke XTZ ennå. Er det noen som har noen erfaring fra disse to?

Skal koble opp anlegget med SONOS og etterhvert en CD spiller. Høyttalerne skal i hylle/på vegg. Er rimelig blank på dette så jeg er veldig åpen for tips rundt andre kombinasjoner prisklassen 10-15000?

Takker:-)

Newcomer boggie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Eg har har CM1, er meget fornøyd.

http://avforum.no/forum/klubb-entusi...h-klubben.html

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få en mer behaglig diskant/mellomtone og en bass som sitter godt med XTZ høytaleren, og matcher du det med forsterkeren fra samme produsent så får du garantert en lyd som er mer raffinert en NAD.

Nad og B&W oppsettet vil ikke låte dårlig, lang i fra. Men min (dette er personlig smak) erfaring med B&W er ikke god. Jeg elsker mellomtonen i nesten alle modeller de kommer med, men jeg syns diskanten er ufyselig, og de er ikke veldig kontante eller dype i bassen.

Det koker ned til hva du liker, og ikke minst, hva du skal bruke det til. Men mine penger ville gått til XTZ oppsettet. Forsterkeren har også prosessor ingang, noe som er kjempe kult.

Jeg gikk for XTZ 99.26 i denne runden, og vurderte også forsterkeren, men valgte Densen i steden, noe som låter meget flott.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!

Får dra ut å høre på XTZ-oppsettet. Hørte her om dagen det andre standardoppsettet til Hifiklubben, NAD C356BEE + Dali IKON MK2 noe som etter min mening låt mye bedre enn B&W. Riktignok større dimensjon på høyttalerne (det er også en faktor). Nå står det heller mellom Dali og XTZ. Finnes det noen forhandlere i Oslo som har utstilling av XTZ?
    Hørte med Surround.no som selger dem, men de holder til på Skedsmokorset hvilket er et godt stykke fra meg.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Du vil få en mer behaglig diskant/mellomtone og en bass som sitter godt med XTZ høytaleren, og matcher du det med forsterkeren fra samme produsent så får du garantert en lyd som er mer raffinert en NAD.
    Hei

Vel, jeg deler ikke synspunktet ditt mht. diskant/mellomtone på XTZ. Jeg har hatt 99.26 samtidig som jeg hadde CM1 - og konklusjonen sier seg vel selv siden jeg beholdt CM1...

Diskanten på 99.26 er fin den, men ikke så silkemyk som på CM1. Jeg sier ikke at CM1 da er best, men at jeg personlig foretrekker denne. Og jeg skal også innrømme at det var mer "sprut" i diskanten til 99.26, og at rock/black metal hørtes bedre ut. Og bassen er helt klart "bedre" på XTZ, dvs. strammere og dypere. CM1 derimot, har en deilig og varm mellomtone, og er i mine ører overlegne på f.eks. vokal og akustiske instrumenter - de høres mer ekte ut. Og det er overhodet ingenting "rusk" i overgangen mellom elementene på CM1, i motsetning til 99.26 som jeg synes høres litt kvass ut i nedre diskant/ øvre mellomtone. (Men igjen, det kan være at det 99.26 faktisk er mer nøytral, og har et mer riktig nivå ifht. CM1 som jeg vet har ganske dempet respons i overgangen mellom diskant og basselement)

Jeg kan for øvrig trygt anbefale begge høyttalerene, de er begge kjempebra!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Hei

Vel, jeg deler ikke synspunktet ditt mht. diskant/mellomtone på XTZ. Jeg har hatt 99.26 samtidig som jeg hadde CM1 - og konklusjonen sier seg vel selv siden jeg beholdt CM1...

Diskanten på 99.26 er fin den, men ikke så silkemyk som på CM1. Jeg sier ikke at CM1 da er best, men at jeg personlig foretrekker denne. Og jeg skal også innrømme at det var mer "sprut" i diskanten til 99.26, og at rock/black metal hørtes bedre ut. Og bassen er helt klart "bedre" på XTZ, dvs. strammere og dypere. CM1 derimot, har en deilig og varm mellomtone, og er i mine ører overlegne på f.eks. vokal og akustiske instrumenter - de høres mer ekte ut. Og det er overhodet ingenting "rusk" i overgangen mellom elementene på CM1, i motsetning til 99.26 som jeg synes høres litt kvass ut i nedre diskant/ øvre mellomtone. (Men igjen, det kan være at det 99.26 faktisk er mer nøytral, og har et mer riktig nivå ifht. CM1 som jeg vet har ganske dempet respons i overgangen mellom diskant og basselement)

Jeg kan for øvrig trygt anbefale begge høyttalerene, de er begge kjempebra!
    Hei selv Dette er subjektivt så det holder (lyd), så jeg er enig med deg og.
    Det har selvsagt også noe med cd/forsterker og gjøre også. Men begge høytalerne er selvsagt bra, men i mine ører og på mitt annlegg vinner 99.26 i totalinntrykk. Men min drømm er en XTZ/Dali Ikon høytaler med B&W mellomtone, da ville man fått det beste av begge

Uannsett så ønsker jeg Ismannen35 lykke til, begge oppsettene han ser på er bra, så er det en smak sak hva man liker av lyd. Jeg er opptatt av å ikke få slitene ører, og da syns jeg bånddiskant løsningen vinner over dome diskanten (nesten hver gang).

Jeg kan vel også tilby en liten lytte prøve i Oslo syd, hvis det er lettere en å dra til skedsmokorset (der de har lytterom, jeg var der). Men da på Densen forsterker, og ikke XTZ sin.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nad og B&W oppsettet vil ikke låte dårlig, lang i fra. Men min (dette er personlig smak) erfaring med B&W er ikke god. Jeg elsker mellomtonen i nesten alle modeller de kommer med, men jeg syns diskanten er ufyselig, og de er ikke veldig kontante eller dype i bassen.

Det koker ned til hva du liker, og ikke minst, hva du skal bruke det til. Men mine penger ville gått til XTZ oppsettet. Forsterkeren har også prosessor ingang, noe som er kjempe kult.

Jeg gikk for XTZ 99.26 i denne runden, og vurderte også forsterkeren, men valgte Densen i steden, noe som låter meget flott.
    Takk for gode innspill!!!! Mjusikern: Jeg er ganske grønn på dette, så jeg lurer på om jeg har forstått det riktig til at en prosessorinngang gjør at forsterkeren kan kobles til en effektforsterker?
    Veldig hyggelig med tilbud om lyttetest, men Oslo syd blir like langt/lenger unna.

Så akkurat at det har blitt lagt ut et par 99.26 på torget, så jeg er fristet til å gå for dem, men blir det feil så kommer jeg til å gremmes for evig.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ismannen35
    Så akkurat at det har blitt lagt ut et par 99.26 på torget, så jeg er fristet til å gå for dem, men blir det feil så kommer jeg til å gremmes for evig.
    Blir det feil, så er det vel bare å selge de igjen?

Har sansen for B&W, men i min stue står et par 99.26, og de skal ikke byttes ut med det første..

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill!!!! Mjusikern: Jeg er ganske grønn på dette, så jeg lurer på om jeg har forstått det riktig til at en prosessorinngang gjør at forsterkeren kan kobles til en effektforsterker?
    Veldig hyggelig med tilbud om lyttetest, men Oslo syd blir like langt/lenger unna.

Hei igjen. Prosessor inngang bruker du hvis du skal integrere ett rent stereo oppsett i ett surround oppset. Dvs. du får det beste fra begge verdener. Da kobbler du pre-out front på prosessor inngangen, så driver sluttrinnet i stereoforsterkeren fronthøytalerne. Helt genialt.

Jeg har dette på min Densen forsterker, og er kjempe fornøyd, da jeg hører mye på musikk, men også ser mye på film. Da kan jeg nyte begge deler uten å gi avkall på godlyden

De som ligger ute nå (99.26), er litt annerledes en mine, jeg har de som er litt "pyramide" formet. Kabinettet er altså litt annerledes, vet ikke hvor mye det har å si på lyden, da jeg ikke har hørt de. Men når det er sagt, så vurderer jeg dem selv, til stereoen i loftstuen (men da må jeg få tak i en forsterker med litt mer watt en det jeg disponerer i dag.

Husk det hvis du kjøper 99.26, de trenger bra med watt. Jeg begynte med 2x75w, det var litt lite, gikk opp til 2x100 og mye var gjort, så la jeg på ett sluttrin til og har nå 2x200w og det låter helt fantastisk. De oppfører seg som to store gulvhøytalere lydmessig. Ju mer du pøser på, ju mer får du ut av disse små luringene av ett par høytalere

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt! Takk for tips! Har ikke behov for prosessorutgang der høyttalerne blir plassert i dag, men det kan fort forandres:-D

XTZ virker relativt lettsolgt, så det skader vel ikke å kjøpe noen brukt, særlig ikke siden de får mye skryt både her på siden og ellers.....

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt! Takk for tips! Har ikke behov for prosessorutgang der høyttalerne blir plassert i dag, men det kan fort forandres:-D

XTZ virker relativt lettsolgt, så det skader vel ikke å kjøpe noen brukt, særlig ikke siden de får mye skryt både her på siden og ellers.....
    Det er riktig, det er greit å selge brukt. Det bør vel også nevnes at 99.26 har (i en test, skulle gjerne hatt flere å referere til, men det har vi ikke i øyeblikket) utkonkurert B&W sin 805S i en test, da burde den vel levere noe mer en CM1

Lykke til da, du kommer til og kose deg tror jeg.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tester

Her er testen Mjusikern refererer til..

http://www.xtz.se/public/file.php?RE...40401_1_12.pdf

Forøvrig haugevis med tester her: XTZ | Sound in balance

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deler samme erfaring som deg, problemet viste seg å være NAD, ikke B&W. Med andre effektrinn så leverer B&W varene. Ser at denne B&W og NAD myten lever videre i beste velgående. Hadde HFK kjørt Rotel og B&W så hadde dette vært "den ultimate kombo".

Gi B&W noe annet enn NAD og høytalerne blomstrer.

Newcomer Shake sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har b&w cm1 og er godt fornøyd. God lyd, konevennlige og pene å se på! Kan lett anbefale desse! Lykke til!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Deler samme erfaring som deg, problemet viste seg å være NAD, ikke B&W. Med andre effektrinn så leverer B&W varene. Ser at denne B&W og NAD myten lever videre i beste velgående. Hadde HFK kjørt Rotel og B&W så hadde dette vært "den ultimate kombo".

Gi B&W noe annet enn NAD og høytalerne blomstrer.
    Den kan jeg se, jeg har selv gått bort fra NAD i mitt stereooppsett, men beholder surroundoppsettet, da det spiller skikkelig bra til TV og film.

Men jeg solgte ett oppsett som jeg ikke fikk testet før 99.26 var i hus, og det var NAD Monitor series 1000 pre, og 2100 power, det anlegge spillte egentlig j...g bra, og jeg vurderer å finne dette brukt og kjøpe det på nytt til loftstuen. Den forsterker komboen var vellykket på allt av høytalere jeg mata den med, allt fra Monitor Audio, Cewin Vega DC12, NAT Amadeus, Phonar P40. Fikk aldrig teste den på B&W, men tror det kunne ha fungert ut fra det du skriver.

Anyway, Ismannen har fått noen gode råd her, og kommer sikkert i mål med noe som låter flott

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •