Primare SPA20 - lyd faller bort??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Primare SPA20 - lyd faller bort??

Jeg har hatt denne forsterkeren omtrent siden den kom på markedet. De siste par årene har jeg slitt med at lyden ofte faller ut. Av og til kan dette skje for bare en kanal, men etterhvert har lyden som oftest falt helt ut.

Dette skjer typisk når man ser på TV og lyd er satt opp fra en DM800HD tuner via optisk utgang. Lyden faller ut oftere jo lavere volum er satt opp (typisk 13 eller lavere på SPA20)

Et annet symptom er at jeg har tatt borti forsterkeren (volum bryter) og fått et lite støt. I det jeg har fått dette har lyden forsvunnet. I dette tilfellet har jeg måttet slå forsterker helt av igjen for å få lyd tilbake.

I de fleste tilfeller er det mulig å få lyd tilbake ved å skru opp volumet, men det må ofte settes høyt og man må vente litt (evt. skifte kanal).

Jeg må også opplyse om at forsterkeren de siste 3-4 årene har vært koblet til et Monster HTS filter (overspenningsvern). Kan dette ha noe å si? Jeg har gjort mye for å skjule en masse kabler osv. så det er ikke så lett å eksperimentere med forskjellige tilkoblinger så jeg prøver derfor forum.

Et par andre teorier er at forsterker blir for varm eller at det rett og slett er en feil på den.

Jeg vil tro at det finnes så mange eksperter på dette forumet at det er mulig å lansere gode teorier som jeg så kan teste ut for.

Forsterkeren er forøvrig koblet opp med Audio Pro Avantek Nine fronter med innebygd sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen god ide om hva som kan være årsaken her?

Kan tilføye at lyd istedenfor å falle helt bort, noen ganger også bare blir dårlig - men ikke uhørbar. Det hjelper da også som regel å skru raskt opp lyden.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hvordan denne er konstruert, men skitt i potmeteret kanskje? Har du prøvd å vri volumkontrollen frem og tilbake mange ganger med forsterkeren avslått og sett om det hjelper?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en type pulsteller (digital volumkontroll) på denne slik at den kan rotere uendelig ganger rundt. Jeg kan også bruke fjernkontroll for å skru opp lyd og få denne bra igjen så dette har nok ikke noe med selve volumkontrollen, men skal likevel prøve tipset ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en SPA20 som for tiden ikke er i bruk. Den mistet lyd på en eller to kanaler etter som den fant det for godt. Jeg hadde den på service og noen releer ble skiftet ut. Det fikset problemet. Etter ett par år kom problemet tilbake. Jeg slår den av og på noen (mange) ganger så kommer lyden tilbake. Som du beskrev kan det også noen ganger komme svak lyd i en kanal. Antar at en service vil fikse det pånytt. Har lurt på å prøve "elektriker på boks" for en kjapp rens. Mulig det bare er skitt som er problemet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •