Best løsning på liten plass. Hvordan prioritere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Best løsning på liten plass. Hvordan prioritere?

Mitt utgangspunkt:

Jeg har anlegget/tven mitt/min plassert i enden av stua hvor det da er ca 4*3 meter. Stua er totalt på ca 20 m2. Sitter vel ca tre meter unna tv/fronthøyttalere. Langt ifra optimalt, men sånn er det nå. Sitter omtrent under bakkanalene, og sidehøyttalerne er bra 1,5 meter unna. Men, altså...

Jeg ønsker å bytte ut det jeg har fordi det låter så utrolig dårlig på musikk. Har i dag HT-S9100THX-pakken fra Onkyo. Lurer på om noen har ideer til hvordan jeg skal "bygge" et anlegg som låter godt på den plassen jeg har tilgjengelig. Tanken er å bytte ut receiver og front/center nå, og bakhøyttalere og ny sub på sikt. Jeg tror at stativhøyttalere er best når det er såpass lite plass. Er det riktig tenkt? Det er også viktig for meg at det låter godt selv når jeg spiller svakt. Har tenkt litt på B&W eller XTC. Det krever jo en del kraft for å spille godt. Eller? Tenker samtidig på at føles kjedelig å måtte bruke penger på gode stativer for at en liten høyttaler skal prestere.

B&W685/686 eller kanskje xtz 99.26... xtz93 er en rimeligere løsning.
    Hvor kraftig receiver trenger jeg da? Har en effektforsterker fra Adyton jeg kan bruke. Da krever det selvfølgelig en receiver med preamp. Den billigste løsningen er da Yamaha 667 som jeg kan få for 2500. Men jeg er redd den legger for store begrensninger på valg av senter som skal matche frontene. Eller er jeg helt på viddene? Dumt om receiveren gjør høyttalerne dårlige.

Hvor mye bør jeg legge i en forsterker?
    Vil f.eks Denon 2311 eller Yamaha 1067 være gode alternativ, eller vil jeg være å "kaste bort" penger? Er blitt litt skeptisk til Onkyo etter HDMI-tull på den jeg har nå og en annen bug på en 608 jeg kjøpte for å erstatte den ødelagte. (Leverte den tilbake på onsdag og håper jeg får igjen pengene uten trøbbel.)

Jeg blir veldig glad for innspill, for jeg har fått ordentlig "hang-up" på å kjøpe nytt anlegg, og sitter på nettet som en besatt og leser her og andre steder for å få tips. Har blitt helt koko

Går jeg for en receiver til mellom 6- og 8k har jeg ikke råd til å bytte ut høyttalerne på en stund. Vet ikke om jeg orker å høre mer på søppelet av noen høyttalere jeg har nå. Og receiveren må byttes ut NÅ da den nekter å vise bilder stadig vekk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farfar har forresten et par Dynavoice Superexact han skal selge. Bør jeg prøve å få til en superpris der? Eller krever de så dyr elektronikk at jeg må selge leigheten for å få de til å låte som det er tenkt? (De er jo skremmende dyre, så jeg vil sikkert ikke ha råd til stativer som duger )

Følg iallefall med på finn dere som ønsker dere Dynabel Superexact.

red. skrev Dynavoice... Dynabel er korrekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan hjelpe meg litt?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alle som sitter på avforum hele tiden, så litt rask bump?

Hva er budsjettet? 8k?

Yamaha RX-V667B + M-65 EX-pakke Black 5.0 med Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Derson du kan se på brukten så kan du finne mye bra der og.

Begynne med 2.1 evt. 2.0 ville jeg gjort. XTZ sin 10" og 12" subb får veldig mye skryt. Kanskje den kan være noe sammen med subber?

Har du vært rundt i butikkene for å høre?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er ikke alle som sitter på avforum hele tiden, så litt rask bump?

Hva er budsjettet? 8k?

Yamaha RX-V667B + M-65 EX-pakke Black 5.0 med Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Derson du kan se på brukten så kan du finne mye bra der og.

Begynne med 2.1 evt. 2.0 ville jeg gjort. XTZ sin 10" og 12" subb får veldig mye skryt. Kanskje den kan være noe sammen med subber?

Har du vært rundt i butikkene for å høre?
    Jeg er en smule utålmodig!!!!

Har ikke vært rundt og testa enda. Ønsker litt innspill så jeg vet mer hva jeg skal sjekke ut. Det er tross alt en jungel der ute!

La oss si at dette er budsjettet.

Receiver: 5000-8000
    Fronthøyttalere m/center: 5000/8000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senter:
    SVS SCS-02 Black Senterhøyttaler - 2 x 6" basselement - L-Sound AS

Rommet ditt er ikke så lite at gulvhøyttalere blir for store:
    SVS STS-02 Black Gulvhøyttaler - 4 x 6" basselement - L-Sound AS

Du sparer endel på høyttalerne så du kan gå for denne:
    - L-Sound AS

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke binne deg opp til butikker når du handler, da begrenser du bare deg selv. Om du velger reciver med pre-out, og ikke trenger 3d, så ville jeg sett på brukte recivere som folk på torget selger med hdmi 1.3. Da mange har hoppet på 3d bølgen, og selger sitt relativt nye utstyr. Da er det mange kupp å gjøre.

Reciveren som Gurba linker til virker knall. Om du velger Denon, Yamaha eller Onkyo så er det vanskelig å gjøre store feil, for du får mye for pengene uansett hvilket av de merkene du velger.

For 5-8k på brukten vil du få høyttalere som koster 10+ nye. Hadde jeg vært deg så ville jeg ha begynt med 2.0 da. Også funnet ut hvilke komponenter du trenger videre. Tar litt lengre tid, og koster noe mer, men resultatet er mange ganger bedre.

http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...dt-8000-a.html

Dette er vel en tråd som passer bra for deg

PS: Det er sikkert 100 tråder de siste 2 mnd om høyttaler innen det budsjettet. Bla litt, og bruk søkefunksjonen, så får du alt på sølvfat.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må ha 3D-receiver, så å kjøpe brukt blir nok ikke aktuelt.
    Høyttalere kjøper jeg gjerne brukt, men bør jo da ha hørt en haug av høyttalere for å lage meg en "ønskeliste".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •