Kan en 65 watt være kraftigere enn 40 watt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan en 65 watt være kraftigere enn 40 watt?

Jeg kjøpte en ny Rotel forsterker på 40 watt(8 ohm)
    Fra før hadde jeg en ca. 15 år gammel Denon forsterker på 65 watt(8 ohm)

Min gamle er jo mer enn 50 % kraftigere, men i praksis synes jeg det virker motsatt. Hører jeg feil?. Eller får man mere ut av wattene nå om dagen eller noe sånt?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bosve
    Jeg kjøpte en ny Rotel forsterker på 40 watt(8 ohm)
    Fra før hadde jeg en ca. 15 år gammel Denon forsterker på 65 watt(8 ohm)

Min gamle er jo mer enn 50 % kraftigere, men i praksis synes jeg det virker motsatt. Hører jeg feil?. Eller får man mere ut av wattene nå om dagen eller noe sånt?
    Det kan det absolutt gå an - det kommer an på hvor kraftig strømforsyning forsterkeren har!
    Og i tillegg,så er det mange måter å oppgi watt på,så det er ikke alltid så lett å sammenligne!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du må snu litt på trådtittelen din.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs helt på hvordan wattene er målt det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste bakpå nå og det stod 220 watt strømforsyning på 40 watteren mens det stod 210 watt på den på 65 watt

Hvis man kan måle/oppgi watt slik man selv ønsker det, så er det jo ikke noe poeng i å oppgi watt i det hele tatt da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tittelen skulle selvfølgelig være om en 40 watter kan være kraftigere enn en 65 watter

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste bakpå nå og det stod 220 watt strømforsyning på 40 watteren mens det stod 210 watt på den på 65 watt

Hvis man kan måle/oppgi watt slik man selv ønsker det, så er det jo ikke noe poeng i å oppgi watt i det hele tatt da.
    Velkommen til AV-verden..

Se på bilstereo du og se på "oppgitt watt" der.

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

What?

Ah, skjønner frustrasjonen din... men det er nesten så ille.. En produsent kan nesten måle det som de vil, og du/vi må vite forskjellen. Er som mange skriver, en god pekepinn er hvor stor strømforsyning den har, samt under hvilken forvrengning WATT er målt. Strømreserver er alltid bra å ha så en kan med andre ord, i mine øyner, aldri ha en for kraftig og god forsterker!

En lengre, og OK forklaring er :

Det finnes er rekke forskjellige målestandarder for måling av effekt (watt). En watt vil likevel alltid være en watt og er definert som følgende:
    Forskjellen på de forskjellige målestandarder som alle skal definere wattstyrke er at det stilles forskjellige kvalitetskrav med hensyn på forvrengningen som tillates under måling. Noen av de mest brukte målestandarder er FTC, DIN og ”RMS” som igjen ofte refererer til måling gjort ved en gitt motstand (impedans), ofte 8 eller 4 ohm. Av disse målestandardene er FTC den strengeste normen, der målt kontinuerligeffekt skal kunne avgis i hele det hørbare frekvensområdet fra 20-20000Hz med en forvrengning under 0,5%. DIN normen derimot tillater høyere forvrengning og er kun målt ved 1000Hz.

En måling som angir ant. ”RMS” watt i en gitt impedans er ingen egentlig målestandard/norm. ”RMS” betyr bare det samme som kontinuerlig effekt. En ”RMS” måling refererer vanligvis ikke til nivå på forvrengning eller frekvensområdet og vil derfor bare si noe om hvor mye effekt forsterkeren kan gi uten å ta hensyn til forvrengning. Forskjellen på målt effekt for en forsterker etter FTC eller DIN normen, forutsatt at målingen er gjort med samme impedans, blir sjelden over 10%, der en og samme forsterker vil gi litt høyere måling etter DIN normen enn i forhold til den strengere FTC normen. En måling etter DIN normen vil ofte bli tilsvarende en ”RMS” måling.

Andre mer useriøse måter å oppgi effekt på som ”Musikk effekt” og ”maks effekt” sier ingen ting om reelle effektverdier. Det sier bare noe om hvor mye effekt forsterkeren kan gi i et svært kort øyeblikk(en sinusperiode). I realiteten er det slik at jo høyere ”musikk/maks effekt” som oppgis i forhold til kontinuerlig effekt, jo dårligere og mer underdimensjonert er forsterkerens strømforsyning. Ideelt sett vil en forsterker med en uendelig stor/ ”perfekt” strømforsyning gi den samme ”musikk/maks effekt” som kontinuerlig effekt. En uendelig stor/”perfekt” strømforsyning vil gi den samme spenningen til forsterkeren uansett belastning. Spenningen i et kort øyeblikk fra strømforsyningen vil da også være det samme som spenningen ved kontinuerlig drift. Er strømforsyningen underdimensjonert vil spenningen synke mye når den belastes. Jo dårligere dimensjonert strømforsyning, jo mer vil spenningen synke ved belastning. Forsterkeren kan da gi en relativt høy ”musikk/maks” effekt i et svært kort øyeblikk (i det kondensatorene i strømforsyningen tømmes for strøm) før selve strømforsyningen/transformatoren tvinges i kne og spenningen går ned. En forsterker som har dårlig dimensjonert strømforsyning vil gi svært mye forvrengning/”klipping” med dårlig styring av høyttalerne når den belastes hard i det man passerer grensa for maksimal effekt av hva den kan gi. Resultatet blir gjerne ”sprengte” diskanter og basselementer som ”bunner”.

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mest korrekte svar i forhold til det du skriver her er jo at det alltid vil være en fordel om forsterkeren har en ”større” strømforsyning enn hva som strengt tatt er nødvendig for å kunne gi den spesifiserte effekten i 8 ohm. En forsterker på f.eks 2x70 watt i 8 ohm ( til sammen 140 watt) kan i teorien klare seg med en strømforsyning på bare 230watt. (60%virkningsgrad x 230watt =140watt lyd). I praksis er selv en 8 ohms høyttaler en vesentlig vanskeligere belastning for forsterkeren enn en ren 8 ohms motstand. Derfor vil det alltid være en stor fordel med en ”overdimensjonert” strømforsyning. Hvis i tillegg høyttalerne dine er 4 ohm, som mange høyttalere er, vil forsterkeren raskt miste ”pusten” ved ikke å ha overskudd til å drive dem på en god måte. I realiteten vil en forsterker som dette gi mindre effekt i 4 ohm enn 8 ohm siden strømforsyningen i forsterkeren tømmes fullstendig.

En god kvalitetsforsterker har gjerne en ”overdimensjonert” strømforsyning. Det vil si at forsterkeren har en strømforsyning som er dimensjonert til å øke tilgjengelig maks effekt når høyttalerbelastningen faller fra 8 til 4 ohm og videre til 2 ohms last. En forsterker med ”perfekt” strømforsyning (uendelig stor) skal kunne doble effekten når høyttalerbelastningen/impedansen synker fra 8 til 4 ohm og igjen fra 4 til 2 ohm. I praksis er dette sjeldent.

Hvis man f.eks tar utgangspunkt i en strømforsyning som kan trekke 500watt/VA kan vi med denne få en forsterker som kan gi til sammen ca. maksimalt 300watt med lyd (60%virkningsgrad x 500watt=300watt lyd).Ved å definere forskjellig spenning på sekundærsiden av strømforsyningen/transformatoren kan en 500watt strømforsyning brukes til å lage en relativt strømsterk forsterker på 2x70 watt( til sammen 140watt) i 8 ohm eller en strømsvak forsterker på 2x150 watt (til sammen 300watt)i 8 ohm. I det første eksempelet med en strømsterk forsterker (ofte skandinavisk) på 2x70watt i 8 ohm har vi bare brukt litt under halvparten av tilgjengelig effekt til lyd (140 av til sammen 300 watt) i 8 ohm. Denne forsterkeren har overskudd til å yte mer når høyttalerbelastningen fra høyttalerne går under 8 ohm. Forsterkeren som i utgangspunktet er oppgitt til bare 2x70watt i 8 ohm høyttalerlast vil da typisk ha et overskudd til å kunne gi ca 2x120-130watt i 4 ohm og ca maksimalt 2x150 watt i 2 ohm. Mange høyttalere er i dag i realiteten er på 4 ohm (selv om det ofte påståes 6-8ohm). Med den andre forsterkeren på 2x150 watt i 8 ohm har vi allerede nådd den maksimale effekten som strømforsyningen kan gi i 8 ohm. Hvis forsterkeren belastes hardere med f.eks 4 ohms høyttalere vil strømforsyningen tømmes fullstendig uten å kunne gi mer effekt. Resultatet vil bli en forsterker som har høy spenning og lite strøm slik at den mister kontroll og styring av basselementene når det spilles høyt.

Ved å kjøpe en forsterker med ”overdimensjonert” strømforsyning får man nesten dobbelt så mange watt som forsterkeren er spesifisert til å gi ved 4 ohms høyttalere. I tillegg får man ofte vesentlig bedre lydkvalitet og en forsterker som spiller med god kontroll og overskudd uten at strømforsyningen tvinges i kne når man spiller høyt.
    I praksis kan man derfor ofte oppleve at en kvalitetsforsterker på 2x70 watt i 8 ohm og med ”overdimensjonert strømforsyning” spiller vesentlig bedre med mer kontroll og i tillegg høyere enn en ”japansk” forsterker med ”underdimensjonert strømforsyning” på 2x150 watt i 8 ohm.

Konklusjonene må bli at du sjelden får mer enn du betaler for og at strømforsyningen i forsterkeren er den beste målestokk for å finne ut hvor mye forsterkeren kan gi av effekt.
    Ved kjøp av en kvalitetsforsterker med ”færre” papirwatt til litt høyere pris får du sannsynligvis også en forsterker med vesentlig bedre lydkvalitet og som spiller mer musikalsk enn en billigere forsterker med ”flere” watt.

www.patos.no skriver de mye fornuftig

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •