Surround med fokus på musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround med fokus på musikk

Jeg er missfornøyd med musikkformidlingen i surroundanlegget i stua og må oppgradere et eller annet, tror det er forstrerkeren som må oppgraderes og vil gjerne ha råd og vink ift om jeg tenker riktig.

Først litt bakgrunn:
    Jeg har 2 anlegg i huset begge drives av Squeezeboxer matet med FLAC:
    - Et stereoanlegg i spisestua med Creek 4320 stereoforster og EPOS ELS3 høytalere, dette låter bra i mine ører til tross for at det står i et ikke ideelt rom med fliser på gulvet.
    - Et surroundanlegg i stua, oppsettet her er Onkyo 606 og Cabasse Jersey Front (+Cab Soccoa center, Cab XO sub, KEF 2005 bak). Her er jeg fornøyd med filmlyden, men missfornøyd med musikk i stereo. Når jeg spiller med normalt lyttenivå blir det for grumsete i mellomtonen, vokaler er ikke like distinkte som i stereoen nevnt over og når jeg spiller litt høyt blir det massivt, men ikke særlig behagelig, intsrumenter flyter litt over i hverandre. Stua det står i skal være bra akustikkmessig (ca 40 kvm, høyt skråtak, trevegger, med lite rette vinkler og stort teppe på gulvet). Tidligere drev Creeken de nevnte Cabasse høytalerene og da var jeg fornøyd med lyden.

Det jeg ønsker er:
    - bedre musikklyd i stua
    - fremdeles ha HD surround lyd
    - invistere max 10.000 i denne omgang

Er karakteristikaene jeg nevner over et tegn på for dårlig/puslete forsterker?

Jeg ser for meg at riktige veien å gå er å oppgradere forsterkerdelen og beholde høytalerene som de er. Virker dette fornuftig?

Så hvordan bør jeg oppgradere forsterkerdelen? Her ser jeg for meg to alternativer:
    1. Oppgradere til en reciever som er bra på musikk? (og har HD surroundlyd)
    2. Oppgradere til en litt billigere HD-receiver med pre out som kan snakke med en stereoforsterker til musikkbruk?

For 10.000 inbiller jeg med at alt 1 er det beste?

Hvilke recievere i denne prisklassen er best på musikk?
    Etter litt googling og lesing på forumet her så har jeg troa på Pioneer L72/73 eller L82. det virker som mange mener denne er best på musikk. Stemmer?

Er det noe forskjell på musikkformidlingen mellom Pio L72/73/82?

Her ble det mye tekst og mye sprøsmål, men essensen er: Resonerer jeg riktig? Er det bedre alternativer?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine råd (basert på at jeg ikke tror forsterkeren er problemet):

Alt 1 (kr 0): Bytt front høyttalerne stue/kino, definer frontene i kinoen som small, med så lav delefrekven som mulig. Gi ev. senteren litt høyere delefrekvens. Bruk LFE inngang på sub.

Hvis du nå blir missfornøyd med stereoopsettet:

Alt 2 (kr 10.000): Selg Cabasse Jersey kjøp gulvstående høyttalere for 10k + det du får for dine gamle. Lytt på høyttalerne før du kjøper.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hvordan kan du mene at det ikke er forsterkeren som er årsaken til problemet, når jeg som nevnt fikk bra lyd når jeg brukte Creeken på de nevnte høytalerene.

Jeg er en utolmodig fyr og i mangel på svar tok jeg skjea i egne hende rog kjøpte meg en brukt Yam 3900 (har hatt en mindre Yam før og var fornøyd med denne). Recieveren er ikke fintunet enda, men det var et enormt løft i lyd, spesielt på film.

På musikk var det og et markant løft:
    - på flac & pure direct fikk jeg en klarhet og renhet i lyden som jeg manglet med den lille Onkyoen.

Det har virkelig gått opp for meg at "store" forsterkere gir et stort løft i lyden også på normale lyttenivåer og at dette muligens er viktigere for moderne recievere enn med gamle stereoforsterkere der man kunne treffe bra med god maching og reletivt liten effekt (eks Creek/Epos).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runes
    Hvordan kan du mene at det ikke er forsterkeren som er årsaken til problemet, når jeg som nevnt fikk bra lyd når jeg brukte Creeken på de nevnte høytalerene.

Jeg er en utolmodig fyr og i mangel på svar tok jeg skjea i egne hende rog kjøpte meg en brukt Yam 3900 (har hatt en mindre Yam før og var fornøyd med denne). Recieveren er ikke fintunet enda, men det var et enormt løft i lyd, spesielt på film.

På musikk var det og et markant løft:
    - på flac & pure direct fikk jeg en klarhet og renhet i lyden som jeg manglet med den lille Onkyoen.

Det har virkelig gått opp for meg at "store" forsterkere gir et stort løft i lyden også på normale lyttenivåer og at dette muligens er viktigere for moderne recievere enn med gamle stereoforsterkere der man kunne treffe bra med god maching og reletivt liten effekt (eks Creek/Epos).
    Det er bare min erfaring at høyttalerne har mye å si. Hvis du fikk så mye løft i lyden ved bytte av forsterker kan det jo være no galt med Onkyoen din ?? Bra det løste seg, men ja det er nok enda mye å hente på fintuning !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •