Yamaha vs Pioneer vs Denon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha vs Pioneer vs Denon

Vurderer å bytte ut min Denon 3806. Har lest litt tidligere i Dvd og hjemmekino, og der ser det ut som der er Yamaha og Pioneer som har dratt fra Denon litt på innlevelse i kino lyd osv.

Vurderer den nye Yamaha 3067
    AVshop.no / YAMAHA RX-V3067 Black 11.2 Surround receiver får den til 12999 eller noe slikt mener jeg.

Vurderer også Denon 4311 og 3311
    DENON AVR-4311 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

Vurderer også Pioneer VSX-LX53 Receiver eller SC-LX73 surround receiver?
    Receiver & Forsterker - Elkjøp

Så er spørsmålet hvilken reciever som er best på kinolyd for tiden? Veit at dette blir som Mercedes, bmw, audi diskusjon, men greitt å¨få noen innspill

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha sies å være den beste, spessielt på film! Pioneer er OK, men litt for energisk i toppen for min del.

Denon er nok en liten outsider dette året, tipper dem kommer sterkt tilbake med sine xx12 modeller (dog, 3311 og 4311 er ikke dårlige, tvert imot!!)

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill. Noen flere som har innspill?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av det jeg har hørt av 3067 vs 4311 hadde jeg valgt 4311 10 av 10 dager i uka. Følte jeg må mye høyere opp i volum før 3067'n løsner, mens 4311 har bedre driv hele veien!

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer også desse recieverene , hadde lyst og gå for 3067. Da jeg fant ut at det ikke er mulighet for front presence og pre out på front ht samtidig. Falt den vekk da jeg vil ha 9 kanaler og pre out på frontene. Ender vel på 4311 og Denon igjen

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD og Hjemmekino... det er lenge siden de kom ut ja... Nå heter bladet bare Hjemmekino :-D

Med tanke på høytalere så er det vel Yamaha og Denon som stiller sterkest.

Men skal sies at du får veldig mye for pengene nå med de nyeste Pioneer forsterkeren med ICE. (73 og opp)
    Og de har tatt et steg opp på lydsiden. 73 fikk en 6`er i test nå nettop.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte Yamaha RX V-3067 i går etter laaang tids grubling.Stod mellom 4311,4810,AVC A1 HD (ble solgt) Pioneer LX 73 og LX83,Marantz og Onkyo Processoren og denne Yamaha-en.
    Begrunnelse :
    1.Monitor Audio er veldig energiske og friske i toppen.Yamaha-en mørkest av disse.Sammen med Parasound håper jeg det blir gull.
    2.Jeg kjører 2 subber og denne kalibrerer for 2 stk.
    3.Jeg kan stille på EQ-en etter jeg har kjørt romkorreksjon.Dvs f.eks dempe deler av toppen og lage min egen kurve på subbene selv om romkorreksjonen har fikset fasen.
    4.Jeg kan lytte mens jeg gjør disse innstillingene.Trenger ikke å vente som på f.eks Onkyo.
    5.Har hatt toppmodellene til Yamaha og Denon før.Husker Yamaha-en som best til film(har hatt 2 av Yamaha).Mer romfølelse.
    6.Det har vært/er problemer med noen av Denon-modellene med softwaren.Dette blir fikset,men kan ta noe tid.
    7.Denon har vist seg i målinger å være svake når de blir lastet med flere høyttalere.Tar man f.eks 4810 så klapper den sammen og kutter på allerede 7x36w ved 1 % forvrenging.Mens f.eks en Onkyo 608 til noen få tusen klarer mer.For dårlig av noen som skilter seg med 9x140w.(Ja,jeg kan vise til dette)
    8.Prisen på 13.000.
    9.Lsound er en vanvittig bra butikk.Hjelper også godt på at det er 5 min unna der jeg bor.De tar seg god tid til en prat både i butikk og på telefonen (Jan Ove heter han) og har haugevis av tips hvis du sliter med å få det bra/som ønsket resultat.
    10.Her er linken til test av 4810 :
    Home Theater: Denon AVR-4810CI A/V Receiver

Lykke til på jakten :-)

Newcomer peiper sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket høyttaleroppsett var det du brukte 4810'ern på da du fant ut at den var så kraftløs?

Mvh Terje

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peiper
    Hvilket høyttaleroppsett var det du brukte 4810'ern på da du fant ut at den var så kraftløs?

Mvh Terje

Det er målt effekt med 8ohm-load på alle utgangstrinnene, se linken vedlagt i innlegget over ditt.

Newcomer peiper sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Det er målt effekt med 8ohm-load på alle utgangstrinnene, se linken vedlagt i innlegget over ditt.
    Skjønner da det!
    Vil bare poengtere at jeg ikke har opplevd 4810 som svak på mitt oppsett med mentor høyttalere. Har kjørt filmer på uanstendig volum uten å knele forsterkeren, så jeg synes bare at konklusjoner på forsterkeres ytelse bør basere seg på lytteinntrykk. Har også hatt AVC-A1HD og synes heller ikke at den har hatt problemer med å drive høyttalerne.
    Jeg har ikke heller hatt softwarerelaterte problemer med disse forsterkerne.

Mvh Terje

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man opplever sjelden at en receiver har manglet effekt før man klasker på effekttrinn og merker hvor avslappet og ustresset det egentlig kan låte.

Når det gjelder Denon og firmware-problemer så henvises det nok til de seriøse (showstopper vil nå jeg si) problemene med videodelen på den siste 4311 receiveren.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teigas
    Vurderer å bytte ut min Denon 3806. Har lest litt tidligere i Dvd og hjemmekino, og der ser det ut som der er Yamaha og Pioneer som har dratt fra Denon litt på innlevelse i kino lyd osv.

Vurderer den nye Yamaha 3067
    AVshop.no / YAMAHA RX-V3067 Black 11.2 Surround receiver får den til 12999 eller noe slikt mener jeg.

Vurderer også Denon 4311 og 3311
    DENON AVR-4311 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

Vurderer også Pioneer VSX-LX53 Receiver eller SC-LX73 surround receiver?
    Receiver & Forsterker - Elkjøp

Så er spørsmålet hvilken reciever som er best på kinolyd for tiden? Veit at dette blir som Mercedes, bmw, audi diskusjon, men greitt å¨få noen innspill

I forhold til høyttaleroppsettet ditt (som ingen kommenterer), så hadde jeg valgt Pioneer SC LX73 uten tvil. B&W er krevende høyttalere, og Pioneer har mest krefter i fem kanaler i forhold til dem du nevner, overlegent. De er også veldig detaljerte.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peiper
    Skjønner da det!
    Vil bare poengtere at jeg ikke har opplevd 4810 som svak på mitt oppsett med mentor høyttalere. Har kjørt filmer på uanstendig volum uten å knele forsterkeren, så jeg synes bare at konklusjoner på forsterkeres ytelse bør basere seg på lytteinntrykk. Har også hatt AVC-A1HD og synes heller ikke at den har hatt problemer med å drive høyttalerne.
    Jeg har ikke heller hatt softwarerelaterte problemer med disse forsterkerne.

Mvh Terje
    +1

Det er hyggelig å lese specs på et ark, men det foregår så mye mer inne i den boksen som gjør noe med lyden. Her må man bare ta seg til til å teste.

Min AVR-A100 (omtrent en AVR-4311) har for øvrig vært problemfri. Etter mye testing viste den seg best for meg, men ikke nødvendigvis best for deg! Test Pioneeren og Yamahaen! Jeg skal ikke veilede/villede deg til å kjøpe det samme som meg for å godtgjøre mitt eget kjøp, du får låne med deg godsakene hjem og vurdere selv! De er alle knallgode (4311/A100, 3067 og LX73 ble testet, dog ikke alle under ideelle forhold, mind you)! Frem med kredittkortet og finn deg en butikk hvor du har returrett.

EDIT: Jeg bruker forresten receiveren omtrent 50/50 til musikk og film, så for min del var stereo også en viktig faktor.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4810 er vel "gammel"

4311 er billigere og bedre i mine øyne

Jeg er ihvertfall kjempe fornøyd med min 4311, ingen feil på den

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Tar man f.eks 4810 så klapper den sammen og kutter på allerede 7x36w ved 1 % forvrenging.Mens f.eks en Onkyo 608 til noen få tusen klarer mer.For dårlig av noen som skilter seg med 9x140w.(Ja,jeg kan vise til dette)

10.Her er linken til test av 4810 :
    Home Theater: Denon AVR-4810CI A/V Receiver

Lykke til på jakten :-)
    Hei

Stemmer dette, men sjekker man testen av AVR-4310 på samme sted, ser man at den ikke klappet sammen med 7 høyttalere i drift. Ser ut til at dette "kun" var et problem med AVR-4810. Skulle nesten tro at det var en feil med receiveren de hadde til test. AVR-4810 har jo uttallige gode tester rundt om på nettet og blader der man kjørte på med fullt oppsett/høyttalere, der det ikke er et eneste ord om at receiveren klappet sammen, eller fikk noen problemer.
    Er enig at det er litt bekymringsverdig med "alle" feilene Denon receiverne kommer med, samtidig er vell det prisen Denon må betale for hele tiden være først med de nyeste tingene/funksjonene.
    Når det gjelder Denon kontra Pioneer er jeg overbevist om at Pioneer har mest krutt under panseret og at Denon kneler før Pioneer. Begge låter forøvrig meget godt sammen med B&W. Jeg personlig ville holdt en knapp på Pioneer.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke meninga å fornærme noen eller kritisere 4810.Den ligger til 17.000 på brukten her og jeg har snakket med selgeren.Så den var høyaktuell.
    Pioneer har jeg aldri prøvd og hadde lyst på Lx73 eller lx 83 for å prøve noe helt nytt.Lx 83 fant jeg ikke på tilbud den siste stunden.Dustin hadde den til 16.200.
    Det har ikke vært lett å velge.
    Siden trådstarter ikke skal bruke effekt,så har vel Pionner mest å rutte med.Kom med mine begrunnelser.Folk har forskjellige grunner til kjøp og jeg har som sagt kjøpt i "blinde og uhørt".

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Var ikke meninga å fornærme noen eller kritisere 4810.Den ligger til 17.000 på brukten her og jeg har snakket med selgeren.Så den var høyaktuell.
    Pioneer har jeg aldri prøvd og hadde lyst på Lx73 eller lx 83 for å prøve noe helt nytt.Lx 83 fant jeg ikke på tilbud den siste stunden.Dustin hadde den til 16.200.
    Det har ikke vært lett å velge.
    Siden trådstarter ikke skal bruke effekt,så har vel Pionner mest å rutte med.Kom med mine begrunnelser.Folk har forskjellige grunner til kjøp og jeg har som sagt kjøpt i "blinde og uhørt".
    Hei

Sikkert ingen som er fornærmet, jeg ble ikke fornærmet av innlegget ditt, og innlegget mitt var heller ikke ment som noe angrep på deg ihvertfall :-D
    Var bare at testen du linket til er meget "rar", greier ikke helt å forstå det som sagt, da 4310 gjorde det ganske godt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •