Kobles forsterkere og receivere sammen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kobles forsterkere og receivere sammen?

Jeg ser det er flere som har en rack full av forsterkere i tillegg til Receiveren.
    Hvordan henger dette sammen? Kobler man forsterkere mellom receiver og
    høyttalere i en hjemmekino?

Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Jeg ser det er flere som har en rack full av forsterkere i tillegg til Receiveren.
    Hvordan henger dette sammen? Kobler man forsterkere mellom receiver og
    høyttalere i en hjemmekino?

Ja, man kobler effektforsterkere mellom receiver og høyttalere. Blir gjort oftest for å ha litt mere krefter for å drive høyttalerne. Kobler signal kabel mellom receiver og effektforsterker, kobler høyttalerne i effektforsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp stæmmer det, det vi bruker og gjøre er og koble sammen effektforsterkeren/integrert forsterker inn på en reciver som har pre out. Man har Pre out for Front,Center,Bak osv samme gruppe der du utgang for subben Og ikkje minst dette kobles sammen med signal kabel.

Men så er det også nokka som e en hjemmekino Pre Prosessor(Type NAD M15HD, Anthem DV2/AVM2) disse e som regel endel dyrere en vanlige recivere. Dette er en en reciver uten forsterker delen enkelt forklart. Og på denne kan du velge sjøl korsen type effekttrinn du kobler på.

Håpe dette va til hjælp, vess ikkje så e det bare og spørre mere

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det var ikke verre =)

Vil man ha én effektforsterker til L/R og en egen effektforsterker til Center?
    Eller kan man velge å bruke kun en til Center?

Hvordan fordeler man resursene/budsjettet hvis en skal handle alt på en gang? Receiver i forhold til forsterkere.

Kan jo ta følgende drømmeoppsett fra Klipsch som eksempel:

* KL-650-THX LCRs (3)
    * KL-525-THX LCRs (0 eller 2)
    * KS-525-THX surrounds (2 eller 4)
    * KW-120-THX subwoofers (2)
    * KA-1000-THX subwoofer amplifier

- Hvordan velge receiver og forterkere her for å utnytte potensialet?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruke som regel og koble den opp på hovedhøytalerne da det e dæm som e mest tungdreven og la reciveren drive resten, men dette e også alt ettersom kor kraftig reciver du har vel og merke. Vess æ va dæ så ville æ ha gått for en god og kraftig Reciver som kan være sentral i anlegget længe(snakker av erfaring,må oppgradere min snart da den har litt puste problemr med centeren min. Takk for avsløringa Avatar ) og pga av kalibrering og utbygging's muligheter, og et sett gode hoved høytalere og sub først. Så kan du bygge på etterhvert som pængene rulle inn Men husk no det kan gå greit og drive hoved høtalere på reciveren in til du begynne og putte på for mange høytalere

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, men i dette tilfellet er L R og C samme type høyttaler med følgende spec:
    48Hz-20kHz (+-)3dB
    150 w max continuous (600 w peak)
    97dB @ 2.83 volts / 1 meter

Hva med f.eks Yamaha RX-V2067 til ca 10.000,- med følgende spec:
    7-channel; 910W=130W x 7 RMS; 1,330W=190W x 7 max)

Litt off-topic, men kan en vurdere spec på høyttaler og receiver opp mot
    hverandre eller er dette kun tall på papir?

Hvor mye mer effekt i dette tilfellet må eventuelt til for å utnytte høyttaleren mest mulig?

PS. Tenkte å kjøpe det "beste" med en gang hvis jeg får plass til dedikert kino til neste år.
    Bedre å spare seg opp først enn å bytte ut og oppgradere hele tiden tenkte jeg. Har alltid
    drømt om å ha en skikkelig fet hjemmekino, så tenkte å prioritere det istedetfor bil

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ditt tilfelle her vil du klare å få ut 97 db på en meters avstand fra høytaleren din ved bruk av 1 watt, du har med andre ord ganske lettdrevne høytalere . Selv om yamaha'en ikke klarere å yte helt 130w per kanal når alle er drift vil det nok ikke ligge så mye under 100watt per kanal. Dette tilsvarer at du vil få presset ut omtrentlig 117db av høytalerene dine med 100 watt inn på hver. Noe som er langt over hva de fleste vil regne som komfortabelt Så i dette tilfellet vil nok reciveren ha få problemer med å drive høytalerene.

Du kan såklart vurdere specs opp mot hverandre, men det blir relativt ift en god del faktorerer:

Hvor høyt skal du/vil du spille?
    Har høytalerene lav eller høy følsomhet osv?

Samtidig er det viktig å huske på at watt benevningen som ofte blir brukt når produsenter skal beskrive hvor kraftig en forsterker/reciver er sjelden stemmer overens med virkeligheten. Da spesielt i tilfeller hvor en reciver til 3k har 160W x 7 RMS. Det blir ofte viktiger å se på strømforsyningen til reciveren for å se om den faktisk har noen mulighet for å levere den oppgitte effekten til alle kanalene eller om det bare er tull. Onkyo 607 var f.eks oppgitt til 140W per kanal, men klarte bare ca 30W når alle var i drift... For å si det slik. Strømforsyningen veier en del, så om en reciver veier si 11kg og skal yte like godt som en på 18kg er det i praksis umulig siden strømforsyningen på den tyngste vil veie omtrent like mye hele din "lille" reciveren og den vil da heller ikke klare å levere akkurat oppgitt effekt.

Produsentene måler på ulike måter når watt skal oppgis, det er bare et fåtall som faktisk stemmer overens med virkeligheten. Det de i praksis sier er at alle kanalene har potensialet til å yte den oppgitte mengden watt, men da kanskje med bare en eller to av dem i drift. NAD og H/K er to merker hvor tallene stemmer så og si overens med virkeligheten. Yamaha sine dyrere reciveren "lyver" ikke mye heller.
    Håper dette ga deg svar på et par spørsmål

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av and_elli
    ... det vi bruker og gjøre er og koble sammen effektforsterkeren/integrert forsterker inn på en reciver som har pre out. ...
    Integrert forsterker?! Det går vel ikke? Må det ikke være et rent effekttrinn her?

Det var vel også grunnen til at jeg mislyktes med å hekte en Music Angel KT88 effektforsterker på pre-out`en på Denon AVR-2807?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Integrert forsterker?! Det går vel ikke? Må det ikke være et rent effekttrinn her?

Det var vel også grunnen til at jeg mislyktes med å hekte en Music Angel KT88 effektforsterker på pre-out`en på Denon AVR-2807?
    Hvis man har en integrert med prosessorinngang går det fint. Det er fremdeles en integrert forsterker men man bruker kun effekt-delen i den.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvis man har en integrert med prosessorinngang går det fint. Det er fremdeles en integrert forsterker men man bruker kun effekt-delen i den.
    Takk for oppretelsen min tols1, sorry glæmte og skrive det. Men enkelte integrerte har vel også en bypass ingang man kan bruke?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det løses på litt forskjellige måter mener jeg å ha lest. Noen har en egen inngang hvor signalet går utenom forforsterkerdelen (en integrert består jo av forforsterker og effektforsterker i samme boks) og rett inn på effektdelen, mens andre har en løsning hvor volumet automatisk settes til et referansenivå når man velger prosessorinngang. Det kan man jo for så vidt gjøre selv også hvis man vil bruke en integrert uten prosessorinngang til å drive frontene. Man må bare huske å bruke samme voluminnstillingen hver gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post Ang forsterkere og receivere..

Hei folkens! Jeg har to spørsmål som går litt på de samme tingene som har vært diskutert over:
    Jeg har vurdert å bytte ut min NAD forforsterker til en receiver av rent tekniske årsaker/problemer, syns NAD`en er vanskelig å bruke med tanke på lydsystemer, og hvordan den gjengir dem. Pluss at den ikke er oppdatert m.t.p å gjengi 3D. Hadde i så fall tenkt på en Pioneer VSX 2020, da den er mye framsnakket.
    Anyway, spørsmålet er som følger: hvis jeg kobler på mitt 2kanals effekttrinn til den nevnte Pioneer, til frontene, vil de kreftene jeg "sparer" på frontene bli puttet på andre plasser, f.eks centeren, eller vil de bare "forsvinne", evt. bli lagt til på frontene..? Regner med det kan lønne seg å beholde det ene eller begge trinna, kontra det å bare bruke de integrerte watt`a. 8)
    Problemstilling 2:
    Er tidvis plaget med at lyden forsvinner fra centeren når jeg ser film eller spiller PS3, og da kan jeg høre den svakt fra frontene. Dette problemet kom etter at jeg grunnet plassmangel måtte gå fr 7.1 til 5.1, men vet ikke om det har noe å si. Det er tross alt periodevis dette skjer, men er usikker på hvor problemet ligger: dårlig kabel, feil på NAD, feil på center..Er kjedelig å måtte kjøre en BD-film på enhanced stereo, fordi lyden forsvinner ved DD eller HDMA..Innbiller meg at ved å gå over til alt-i-ett-pakke receiver blir det mindre feil..hehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •