Hvilken receiver : Denon AVR-4311 eller Pioneer SC-LX83?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken receiver : Denon AVR-4311 eller Pioneer SC-LX83?

Hei

Hvilken receiver velger man her?, begge ligger i samme prisklasse og har sine fordeler og ulemper. De låter forsåvidt forskjellig, men begge passer godt sammen med B&W CM serie.
    Denon :
    + Varm klang?
    + Forbedret?, nyere Audyssey romkalibrering
    + Noe av de beste bildebrikkene på markedet fra Anchor Bay?
    - Blir meget varm, ihvertfall 3808 og 4810
    - Sliter litt med "tungdrevne" høyttalere
    - Mye bugs?
    Pioneer :
    + Meget bra design
    + God romkalibrering med MCACC
    + Blir ikke varm overhodet ift. Denon
    + Låter meget nøytralt
    + Masse krefter
    - Mangler endel av det Denon har......(Tenker på AirPlay, flere forsterkertrinn, bedre bildebrikke på Denon osv..
    Vanskelig valg dette her, føler på en måte at Denon har mest å komme med, spekket med utstyr, men tror nok at Pioneer har mest krefter!
    Selv om jeg er på leting etter ny receiver, er musikk i stereo 1.priotet.
    Det som taler mot Denon er at det er endel "feil" på AVR-4311, disse blir jo sikkert fikset, men det er jo litt irriterendes å måtte vente på firmware oppgraderinger. Pioneer scorer mye på ren kraft, god romkalibrering, men kun 7.1 og dårligere bildebrikke kontra Denon.
    Effektforsterker er ikke aktuellt pga. mangel på plass i racket!
    Noen som har erfaring med begge disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme prisklasse?
    4311 = 17k

SC-LX83 = 23k

Kommer vel an på hvordan man serr det, men jeg mener ihvertfall at SC-LX73 er mer i samme prisklasse og den er på tilbud på soiundgarden

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dubious
    Samme prisklasse?
    4311 = 17k

SC-LX83 = 23k

Kommer vel an på hvordan man serr det, men jeg mener ihvertfall at SC-LX73 er mer i samme prisklasse og den er på tilbud på soiundgarden
    Hei

Man får tak i SC-LX83 til rundt samme pris som AVR-4311, 17-18.000.kr!
    Man trenger ikke å handle på Soundgarden.
    Får prøve og ordne med et hjemlån på 4311 og teste hva den er god for.
    Spesifikasjonsmessig er jo 4311 imponerendes, men litt bekymringsverdig at så mange har diverse problemer med den, kjedelig å måtte laste ned firmware i det uendlige. Er jo nesten sånn at når alt er fikset, så kommer det en ny modell! Vil ha designet og kraften til Pioneer, men GUI og alle de andre mulighetene til Denon, he he....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har 4311 og bruker den mange timer hver dag og har enda ikke funnet noen feil

Skulle egentli ha pioneer men hadde ikke råd og på hifi klubben får man jo rente fri avdrag over 12 måneder

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme utgangspunkt som deg når LX83 kostet 17k på Dustin. For a avkrefte temperaturpåstanden din: min A100 er så vidt lunken etter 3 timer med Ringenes Herre på full guffe i 5.1. Ikke tenk på det. Hva bugs angår måtte jeg bare minne meg selv på at investeringen var langsiktig.

Alt endte opp med personlig smak. Jeg syntes Denonen har en mer tilbakelent "dempet belysning, cognac og sigar"-klang over seg. De Pioneerene jeg har hørt (LX72 og LX82) har vært hakket mer "stikkete" i toppen, uten at jeg opplever dem som mer detaljerte. Engasjerende i kinoen, men litt trettende i stereo over tid.

MIN personlige mening. Jeg hører mye akkustisk musikk og mye liveinnspillinger, der ligger også referansematialet mitt.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har 4311 og bruker den mange timer hver dag og har enda ikke funnet noen feil
    +1. min A100 er i drift minst 4-5 timer hver dag. Ingen feil så langt, har hatt den 5 dager nå. Er VELDIG var på alle potensielle feil, var veldig skeptisk med tanke på akkurat det når jeg kjøpte den.

EDIT: Romkalibrering. Audyssey MultEQ XT32 er glimrende. Du bekymrer deg for "feil" ting, om jeg får lov å si det. Få opplevd begge kandidatene, det er i lyd og bilde magien ligger. Begge disse receiverne er glimrende, men alt annet enn lyd og bilde er bare bling spør du meg.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    +1. min A100 er i drift minst 4-5 timer hver dag. Ingen feil så langt, har hatt den 5 dager nå. Er VELDIG var på alle potensielle feil, var veldig skeptisk med tanke på akkurat det når jeg kjøpte den.

EDIT: Romkalibrering. Audyssey MultEQ XT32 er glimrende. Du bekymrer deg for "feil" ting, om jeg får lov å si det. Få opplevd begge kandidatene, det er i lyd og bilde magien ligger. Begge disse receiverne er glimrende, men alt annet enn lyd og bilde er bare bling spør du meg.
    Hei

Joda, AVR-4311/A100 er meget fristendes dem, har bare ikke lyst å trå feil.
    Angående varmeutviklingen tviler jeg på at de nye modellene til Denon er blitt noe bedre enn AVR-4310/4810 eller 3808, kan selvfølgelig ta feil her men....
    I racket mitt, har jeg ikke de beste mulighetene for "lufting", så hos meg opplever jeg at dem utvikler ganske mye varme ift. Pioneer receiverne jeg har hatt her hjemme, SC-LX82/83. Den var som du sier lunken.
    Men har aldri opplevd at dem har blitt så varm at dem har slått seg av eller noe sånt, ble bare så overrasket over at Pioneeren var så lunken som den var i forhold til tross for at den hadde mindre "lufting" enn Denon receiverne, 4310/3808, da den er endel større! Begge har helt upåklagelig romkalibrering.
    Men meget spennende om Audyssey har blitt enda bedre, på bildedelen har jeg ingen tvil om at Denon receiverne er hakket vassere en Pioneer!
    Nei, det beste er vell om jeg får ordnet med et hjemlån av 4311/A100, kansje den overbeviser......
    Samtidig, det var et eller annet med Pioneer som tiltrakk meg veldig!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Joda, AVR-4311/A100 er meget fristendes dem, har bare ikke lyst å trå feil.
    Angående varmeutviklingen tviler jeg på at de nye modellene til Denon er blitt noe bedre enn AVR-4310/4810 eller 3808, kan selvfølgelig ta feil her men....
    I racket mitt, har jeg ikke de beste mulighetene for "lufting", så hos meg opplever jeg at dem utvikler ganske mye varme ift. Pioneer receiverne jeg har hatt her hjemme, SC-LX82/83. Den var som du sier lunken.
    Men har aldri opplevd at dem har blitt så varm at dem har slått seg av eller noe sånt, ble bare så overrasket over at Pioneeren var så lunken som den var i forhold til tross for at den hadde mindre "lufting" enn Denon receiverne, 4310/3808, da den er endel større! Begge har helt upåklagelig romkalibrering.
    Men meget spennende om Audyssey har blitt enda bedre, på bildedelen har jeg ingen tvil om at Denon receiverne er hakket vassere en Pioneer!
    Nei, det beste er vell om jeg får ordnet med et hjemlån av 4311/A100, kansje den overbeviser......
    Samtidig, det var et eller annet med Pioneer som tiltrakk meg veldig!
    Angående varme så er jo Pioneeren digital (klasse D forsterker), så varme er jo ikke et tema. Og når jeg sier lunken, så er det i forhold til andre AB-forsterkere jeg har hatt i hus. Hvordan 4310/4810/3808 er aner jeg ikke. På en andre (og viktige) siden så er jo da lydsignaturen på klasse D og klasse AB, som alt annet innen faget, en elsk/hat diskusjon. Googlet it and see for yourself, det er mange diskusjoner og like mange konklusjoner som det er debattanter. Er derfor jeg sier du bare må teste.

Hva som er vassest kan ikke jeg fortelle deg, her må ører og øyne på/i eget hode gjøre overbevisningsarbeidet for deg. Heldigvis!
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Jeg hadde samme utgangspunkt som deg når LX83 kostet 17k på Dustin. For a avkrefte temperaturpåstanden din: min A100 er så vidt lunken etter 3 timer med Ringenes Herre på full guffe i 5.1. Ikke tenk på det. Hva bugs angår måtte jeg bare minne meg selv på at investeringen var langsiktig.

Alt endte opp med personlig smak. Jeg syntes Denonen har en mer tilbakelent "dempet belysning, cognac og sigar"-klang over seg. De Pioneerene jeg har hørt (LX72 og LX82) har vært hakket mer "stikkete" i toppen, uten at jeg opplever dem som mer detaljerte. Engasjerende i kinoen, men litt trettende i stereo over tid.

MIN personlige mening. Jeg hører mye akkustisk musikk og mye liveinnspillinger, der ligger også referansematialet mitt.

En ikke helt ubetydelig faktor er høyttalerne man kobler til receiveren sin. Med de Daliene du har, så er Denons tilbakelente diskant nok et bedre valg. Til kraftkrevende og mørkere B&W 683, CM9 o.l. så stter jeg en knapp på Pioneerens mer frampå klang og krefter.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    En ikke helt ubetydelig faktor er høyttalerne man kobler til receiveren sin. Med de Daliene du har, så er Denons tilbakelente diskant nok et bedre valg. Til kraftkrevende og mørkere B&W 683, CM9 o.l. så stter jeg en knapp på Pioneerens mer frampå klang og krefter.
    Hehe! Du har valgt Pioneer. Jeg har valgt Denon. Du synes Dali Blue er lyse i klangen og at CM9 er mørke, jeg er ikke direkte enig. Og sånn går no dagan.

Jeg velger å ikke sette en knapp. Prøv begge. Prøv enda flere også for den sakens skyld.

EDIT: Det jeg ER uforbeholdent enig i er at matching av utstyr er viktig! Prøv HJEMME, ikke i butikken med helt andre kilder, helt andre høyttalere og helt andre romløsninger.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denon Varm?

Jeg har hatt en Denon 4308A i ett og ett halvt år og spillt den mange timer til dagen, koblet tv også gjennom den.

Har ikke merket noenting på den i det hele tatt frem til for noen dager siden da datteren min velta plante og vann over den, nå er den til rep.

Det er geniale forsterkere.:smile:

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denon blir varmere enn Pioneer receivere!

Sitat Opprinnelig postet av tommyknocker
    Jeg har hatt en Denon 4308A i ett og ett halvt år og spillt den mange timer til dagen, koblet tv også gjennom den.

Har ikke merket noenting på den i det hele tatt frem til for noen dager siden da datteren min velta plante og vann over den, nå er den til rep.

Det er geniale forsterkere.:smile:
    Hei

Har selv hatt Denon AVR-3805, 3808A, har hatt 4310 og 4810 på hjemlån, samt Pioneer SC-LX82 og 83 i eie, Denon receiverne blir helt klart varmere enn Pioneer med sin ICEpower teknologi. Dette trenger selvfølgelig ikke være noe problem overhodet da Denon uansett skal gå i "protect/slå seg av" om varmen skulle bli for sterk. Men for min egen del som har begrenset med ventilasjon/lufting i racket mitt synes jeg det er greit med en receiver som ikke utvikler så mye varme, selv om jeg aldri har opplevd noen problemer med det, verken med Denon eller Pioneer. Var bare noe som overrasket meg veldig da jeg testet Pioneer kontra Denon, hvor lunken Pioneer var i forhold til Denon receiveren min på samme plass i racket, og med mindre "lufting/ventilasjon" da LX82/83 er endel større enn for eksempel 3808A og 4310/4311 modellene.
    Ekstrem varmeutvikling kan være med på å korte ned levetiden på produktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel vel

Samme prisklasse?
    4311 = 17k

SC-LX83 = 23k

I disse dager er faktisk pris man må betale lavere for LX83 (15K) en 4311 (16K)
    Blir vel mest riktig å sammenligne med den prisen man må betale?
    /dag

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke man har mulighet for god kjøling ved plassering av komponentene(spesielt forsterker naturligvis), vil jeg mene det er klokt å gå for Pioneer i dette tilfellet fordi du vet at den er merkbart bedre på kjøling enn Denon modellen. Personlig har jeg løst varmeproblemene ved å ha en stereobenk hvor jeg har god plass til en forsterker på øverste hylle ved siden av flatskjermen, hvor forsterkeren da får optimale arbeidsbetingelser med luft rundt på alle kanter.Denne type løsning anbefales

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg ut til at 4311 har lyd mens man er i menyene, men at lyden kuttes når man går inn i menyene på LX83. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?
    /dag

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor finner du LX-83 til 15K og 4311 til 16k?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheMadDog
    Hvor finner du LX-83 til 15K og 4311 til 16k?
    LX-83 får du til 14.995 hos Soundgarden, Netshop ,Elkjøp. Sikkert flere med.
    Hifi-klubben skal som du sikkert vet ha 16998,- for 4311.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile finn beste pris

Sitat Opprinnelig postet av ropheim
    LX-83 får du til 14.995 hos Soundgarden, Netshop ,Elkjøp. Sikkert flere med.
    Hifi-klubben skal som du sikkert vet ha 16998,- for 4311.
    Prisjakt har en god tjeneste : Surroundforsterkere / receivere - Finn de beste tilbudene, informasjon og omtaler lek med den!

/dag

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •