Pioneer/Onkyo/Denon for mindre "masete" lyd enn Yamaha?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer/Onkyo/Denon for mindre "masete" lyd enn Yamaha?

Jeg skiftet nettopp ut min Denon AVR-3805 med Yamaha RX-V767. Bruker Rotel RMB-1075 effekt, og har Monitor Audio GS60 høyttalere i fornt.

Jeg syns lyden ble mer "masete/rotete" med Yamahaen enn Denonen. Dette er lettest å merke når jeg hører på musikk. Når jeg ser på film er det vanskeligere å kontrollere forskjellene, men aner det samme der. Vurderer derfor å bytte den ut igjen med noe annet:

-Onkyo TX-NR708
    -Onkyo TX-NR808
    -Denon AVR-2311
    -Pioneer VSX-2020

Pioneer og Onkyo har jeg lest mye om, og begge virker som gode kandidater. Etter hva jeg har lest holder jeg en liten knapp på Pioneer. Onkyo 808 har mer krefter, men dette spiller vel ikke så stor rolle ettersom jeg bruker effektforsterker.

Denon sine nye receivere har jeg lest lite om. Er derfor veldig usikker på hvordan denne vil gjøre seg opp mot de andre.
    EDIT: Kan legge til at selv om jeg syns Denon hadde mer kontroll og var mer oppløst enn Yamaha, så var det samtidig noe "traust og kjedelig" ved Denon. Jeg ønsker meg vel derfor en receiver som har kontrollen til Denon og lekenheten til Yamaha

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det tenkes at du har et dårlig dempet rom, så du får for mye diskantinformasjon / refleksjoner?
    --
    Thorbjørn

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har kjørt gjennom romkorrigering? Hva legger du i "masete"? Fremtredende diskant?
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er kontroll og lekenhet som er målet så kan det vel være en ide å ta en kikk på H/K og NAD.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har naturligvis sjekket ut forskjellene med Natural - Flat - Front korrigering av ypao ?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har utført "auto-kalibrering" flere ganger, prøvd alle mulige innstillinger, samt prøvd å justere litt manuelt. Kom til slutt fram til hvordan innstillingene burde være for å passe rommet best mulig, men er fremdeles ikke helt fornøyd.

Er ikke umulig at vegger og refleksjoner er litt av årsaken, men det er desverre noe jeg ikke kan/vil gjøre noe med.

Med "masete" så mener jeg litt mer "grøtete". Ikke ta det bokstavelig, for lyden var jo ikke forferdelig, hehe.. Men hvert enkelt instrument, eller hver enkelt lyd-fx ble ikke skilt like godt fra hverandre som på Denon 3805.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Har utført "auto-kalibrering" flere ganger, prøvd alle mulige innstillinger, samt prøvd å justere litt manuelt. Kom til slutt fram til hvordan innstillingene burde være for å passe rommet best mulig, men er fremdeles ikke helt fornøyd.

Er ikke umulig at vegger og refleksjoner er litt av årsaken, men det er desverre noe jeg ikke kan/vil gjøre noe med.

Med "masete" så mener jeg litt mer "grøtete". Ikke ta det bokstavelig, for lyden var jo ikke forferdelig, hehe.. Men hvert enkelt instrument, eller hver enkelt lyd-fx ble ikke skilt like godt fra hverandre som på Denon 3805.
    Har du testet å lytte til musikk uten romkorrigeringen aktivert / med pure direct eller hva det heter på yamaha? hvordan låter det da?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Har du testet å lytte til musikk uten romkorrigeringen aktivert / med pure direct eller hva det heter på yamaha? hvordan låter det da?
    Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring på dette området er at jeg til daglig bruker en Yamaha RX-V1800 og fikk teste en Denon 4810 i over en mnd. Skjønner akkurat hva du mener og er helt enig. Yamaha fremstår mer frempå i forhold til Denon. Til musikk på BD foretrekker jeg helt klart Denon, til film er jeg litt mer usikker. Denon kunne nesten bli litt for lite frempå noen ganger. For eksempel kunne singling av knust glass høres litt tamt ut. Tror likevel jeg komme til å satse på Denon i neste omgang. Veldig deilig å kunne spille veldig høyt og det fremdeles høres behagelig ut.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Min erfaring på dette området er at jeg til daglig bruker en Yamaha RX-V1800 og fikk teste en Denon 4810 i over en mnd. Skjønner akkurat hva du mener og er helt enig. Yamaha fremstår mer frempå i forhold til Denon. Til musikk på BD foretrekker jeg helt klart Denon, til film er jeg litt mer usikker. Denon kunne nesten bli litt for lite frempå noen ganger. For eksempel kunne singling av knust glass høres litt tamt ut. Tror likevel jeg komme til å satse på Denon i neste omgang. Veldig deilig å kunne spille veldig høyt og det fremdeles høres behagelig ut.
    Er derfor jeg tenkte at kanskje Pioneer eller Onkyo var en mellomting av Denon og Yamaha? Spesielt Pioneer syns jeg hørtes interessant ut da jeg leste testen i Lyd & Bilde #9. Men jeg må opp til modellen VSX-2020 for å få "pre-out". Noen som har erfaring med Pioneer i forhold til Denon og Yamaha?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •