Bi-Amping, med hva og hva er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-Amping, med hva og hva er best?

Hei!

Jeg er ganske ny på området bi-amping og har noen spm vedr. dette som jeg håper noen kan gi korte og greie svar på.
    Har leita på nett etter info om dette emnet, men føler meg like rådløs ennå.
    Det er forresten et par Dali Helicon 400 som brukes.

1.Er det best å bruke to stk identiske forsterkere til dette?

2.Er det mulig å bruke f.eks.receiver til diskant/mellomtone og eff.forst. til bass?

3.Hva kan utfallet være dersom man bruker to forskjellige (eff.)forst. til dette? (Har lest at noen bruker rør i topp og transistor i bunn. Er dette en bra løsning?)

4.Er det noen "gylden-regel" innen dette (bi-amping)? Som f.eks. "at man må aldri..."?

5.Finnes det eff.forst. som er bedre egnet til dette formålet enn andre?

6.Hvor mye har kablene mellom enhetene,(høytt.kabler/rca/xlr), å si?

Håper noen kan gi meg en aldri så liten innførsel i dette

Takker for svar!

Kai.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe elektronikk du tenker å bruke? Receiver, forsterker etc?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg og lurar mykje av det same.

Vurderer onkyo tx nr-808 og kikkar på fleire relativt store HT. Dei aller fleste kan bi-ampast. Reknar derfor med at eg bør gå til innkjøp av effektforsterkar til frontar og evt. center.

Dersom eg i teorien koplar ein to-kanals effektforsterkar til frontane mine på 20w, vil deyt bety at eg vil levera onkyoen si kraft pluss 20w til høgtalarane?

Bi-wiring eller effektforsterkar? Ser ut som det er å velga ein av delane, eller fungerer det godt med begge delar?

Skal endeleg gå til innkjøp av eit skikkeleg anlegg, men ser ut som det vert mykje dyrare og omfattande enn eg trudde...

Beklagar at eg låner tråden din forresten...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Har du noe elektronikk du tenker å bruke? Receiver, forsterker etc?
    Hei.
    For øyeblikket bruker jeg en Onkyo 905, en Lyngdorf sda2175 og 2 stk Parasound HCA1000.
    Onkyo'n skal skiftes ut med en Pioneer LX73 eller LX83 og begge Parasound skal bort til fordel for en Parasound A21 eller A23.

Vurderer også prøve anskaffe meg en Lyngdorf til for å bi-ampe front med disse. Tror resultatet vil låte bra

Testet ut bi-amping med HCA1000, og til tross for pris,kvalitet osv merket jeg et aldri så lite løft i db-nivået og kontroll av ht. Men vet jo at disse ikke egentlig egner seg til denne type ht så det ble bare med en test.
    Begge Parasound brukes nå til bakhøyttalere.

Har også lest at noen bruker stereo forst. til dette formålet, er det en bra løsning?

Hvor mye har kabler, ht/signal, å si? Bør disse være dyr? Bruker nå Tara Labs og Supra.

Takker for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Eg og lurar mykje av det same.

Vurderer onkyo tx nr-808 og kikkar på fleire relativt store HT. Dei aller fleste kan bi-ampast. Reknar derfor med at eg bør gå til innkjøp av effektforsterkar til frontar og evt. center.

Dersom eg i teorien koplar ein to-kanals effektforsterkar til frontane mine på 20w, vil deyt bety at eg vil levera onkyoen si kraft pluss 20w til høgtalarane?

Bi-wiring eller effektforsterkar? Ser ut som det er å velga ein av delane, eller fungerer det godt med begge delar?

Skal endeleg gå til innkjøp av eit skikkeleg anlegg, men ser ut som det vert mykje dyrare og omfattande enn eg trudde...

Beklagar at eg låner tråden din forresten...
    Hei.

Ingen problem det Godt å vite at det ikke bare er jeg som undrer meg over bi-ampingens underlige verden.

Får håpe at det er noen som kan gjøre oss litt klokere på dette området

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kun prøvd med LX83/73 først før evt kjøp av nye forsterkere. LX vil leverer temmelig mye effekt som bi ampet sånn ca 300 W(8 ohm) vil jeg tro er fult innen rekkevidde.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Ville kun prøvd med LX83/73 først før evt kjøp av nye forsterkere. LX vil leverer temmelig mye effekt som bi ampet sånn ca 300 W(8 ohm) vil jeg tro er fult innen rekkevidde.
    Hei.

Ok. Ja burde vel kanskje det. Leverer disse,LX73/83, så mye effekt ut? Eller misforstår jeg nå?

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @rs_banditt: Jeg har hørt andre kaste seg inn i bi-ampdiskusjoner med motsatt innfalsvinkel; "Å bi-ampe receiveren gir ikke høyere effekt, det er den samme strømforsyningen som leverer alt den har uansett!". Tar de feil? Jeg spør fordi jeg ikke har peiling. Det er vel uansett ikke så lett som at man kan gange effekten med to?

Vil gjerne ha litt pondus bak svaret, her må det litt forklaring til.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette stemmer i de fleste tilfeller siden AB forsterkere har felles strømforsyning som "struper/begrenser" det hele. Det litt spesielle med Pioneer er at de bruker klasse D som har seperat strøm forsyning for hver forsterker og mener dog uten å kunne dokumentere dette 100 % at dette også gjelder for brettet som med høy sannsynllighet brukes som utgangspunkt i LX73/83.

Her kommer et datablad på brettet.
    ICEpower — Home Theater

De er målt i flere tester til 7X135 Watt i 8 ohm slik at BI amp vil minst gi ca 2X270Watt noe bør holde for de fleste høytalere og lyttenivåer.

Kjøres en ren FTC målig så klapper ICE modulene sammen... med 63 Watt i 7 kanaler men vil ikke tro at f.eks Onkyo 5008/Yamaha RXV3067/Denon 4011 leverer noe særlig mere uten at jeg har sett FTC målig av de. Bare registert at Pioneer sine LX med ICE måler mest avgitt effekt i samtlige tester jeg har sett mot konkurentene.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, takk for svar! Denon skryter jo av at de har x-antall strømforsyninger i sine receivere også, vil det kunne gjelde de også, til tross for at de er klasse-AB? Jeg gjorde en sammenligning av flere slike målinger du refererer til. Receivere fra 3.000 kr til 20.000 kr (amerikanske modeller, stort sett de jeg fant målinger på) fra Denon, Onkyo, Pioneer og Yamaha. Denon og Pioneer juger i snitt omtrent like mye/lite på watten etter hva jeg har sett, Onkyo og Yamaha kom ikke like heldig ut. La oss si at resultatene, uansett produsent, varierer en del.

Men for å spore tilbake på bi-amp: det er vel uansett ikke dobbel effekt? I bestefall blir det jo her bare 135W til hver av frekvensområdene, avhengig av delefilteret i høyttaleren? De "plusses" vel aldri sammen?
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer at en ikke kan legge sammen slik. Det er som regel bassen som stikker av med mest av effekten. Denon har ilikhet med Onkyo flere strøm forsyninger men fremdels bare 1 på effekt delen ihvertfall på Onkyo kjenner ikke hva Denon og Yamaha har.

Har lest om folk som kjører tri amping med f.eks 500Watt på bass, 125W på mellom og 50 Watt på diskant på DIY Hi-end høytalere.

Målingene som er gjort i USA gir ofte et lavere effekt tall enn de som er i Europa med 220V ihvertfall på ICE.
    Svenske HIFI og musikk har målt SCLX82 til 2X200Watt, 2X380W 4 ohm Mens i USA tipper den sjelden over 170 Watt på 1% THD. Samme er saken med Susano som ble målt til maks 1.5KW trekk i USA mens den kan trekke 2.5KW på 220V.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant, dog noe forvirrende. Har du linker til noen europeiske målinger? Kjenner du til om det er gjort og dokumentert noen målinger i bi-amp? Til info opererer Denon med separate strømforsyninger til alle forsterkerkanaler (det hadde ihvertfall min AVR-2809).

For å "lette litt på stemningen"; Jeg bi-amper frontene mine på min Denon AVR-A100 og gjorde det samme på AVR-2809. Begge steder opplever jeg en klar forbedring i forhold til å kjøre single, men jeg har aldri gjort noen tekniske målinger og kan dermed ikke si noe sikkert. Åpner for en viss placebo-effekt, hvem veit.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre kun blader hvor det står.
    Effekt kuben til Hifi og muskk er ganske avslørende... Pio sine ICE måler bra i 8 og 4 for så å falle ihop. Yamaha måler best på 0 grader og faller i effekt på 30, 60 grader i 8 og 4 ohm. HK måler jevt bra men ikke så mye maks effekt utenom HK990 som er helt SYK men MYE strøm på reciverne.

Men hvis du går inn på linken og leser på ICE f.eks 125ASX2 moduelen på datablad så skriver også B&O at de gir mere effekt i 220V modus enn 110V. Har selv kjørt Biamp på min LX82 og synes det ga et løft lydmessig men mye vil ha mere å har nå RB1092(2X500W) på frontene noe som definitift ga et større løft!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom ein bi-ampar receiver, og brukar effektforsterkar, brukar ein berre effektfors. på eine kanalen då? At ein feks køyrer ein kanal på mellomtone og diskant, og ein kanal, som ein brukar effekt på, til bass?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •