Forsterker til KEF iQ90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til KEF iQ90

Hei
    Har kjøpt meg ett par iQ90, fra før eier jeg en Cayin 220ic, HK 970 og NAD 521 CD spillere.
    Men jeg må nok innrømme at jeg aldri har vært helt fornøyd med den forsterkeren så nå tenker jeg å bytte den ut også.

Har tenkt litt på Rotel RA 06 SE, Primare I21 eller muligens en NAD?

Noen som hr forslag/synspunkter her?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en tråd om akkurat dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, jeg kunne selvsagt søkt på iQ90

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er en tråd om akkurat dette.
    Jeg må innrømme at jeg ikke finner den andre tråden, prøvde å poste i KEF tråden, men lite respons der også.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gman
    Hei
    Har kjøpt meg ett par iQ90, fra før eier jeg en Cayin 220ic, HK 970 og NAD 521 CD spillere.
    Men jeg må nok innrømme at jeg aldri har vært helt fornøyd med den forsterkeren så nå tenker jeg å bytte den ut også.

Har tenkt litt på Rotel RA 06 SE, Primare I21 eller muligens en NAD?

Noen som hr forslag/synspunkter her?
    Hei!
    iq90 er jo noen flotte høyttalere. Jeg har ikke hørt dem annet enn i butikk og på ei messe, så jeg skal være litt forsiktig med å slå fast hva som vil være den beste forsterkeren på dem.

Rotel RA06 og Primare I21 har jeg derimot sammenlignet mot hverandre hjemme hos meg selv. Da riktignok på B&W CM7, og der syns jeg Primare fremsto som en klart bedre forsterker. Til den prisen I21 går for nå om dagen, så må denne være et røverkjøp!

Innbiller meg kanskje at iq90 trives med ikke for lystklingende forsterkere. Arcam, Primare, Abrahamsen m.fl kan være gode alternativer...

(ps: Jeg prøvde også å søke etter tråd om iq90, men fant bare en om receivere til denne høyttaleren. Men det er vel ikke det du leter etter?)

Kan ellers anbefale deg å teste hjem et par forsterkere hjemme og dømme selv, for det er klart hørbare forskjeller på forsterkere og noen kombinasjoner er bedre enn andre...

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Ja prisen på Primare er helt klart en grunn for at jeg tenker på denne!
    Var et slikt svar jeg så etter Har du noe formening om hvordan Marantz vil fungere?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Ja prisen på Primare er helt klart en grunn for at jeg tenker på denne!
    Var et slikt svar jeg så etter Har du noe formening om hvordan Marantz vil fungere?
    Jeg har ikke testet Marantz. Slik jeg har skjønt det, skal de være gode oppover i frekvensregisteret, men kanskje litt "lette" i bunn. Primare syns jeg hadde en veldig taktfast og god bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden ingen andre svarer i denne tråden er du nå blitt utnevnt til min personlige hifi guru!
    Håper dette ansvaret ikke faller for tungt!

Spøk til side, Primare ligger vel best an nå ja, skulle gjerne ha fått prøvelyttet men tiden strekker ikke til, så det blir mest sannsynlig ett kjøp på nett, med kryste fingre.
    Men jeg må innrømme at jeg falt litt for Yamaha AS700 og AS1000, ser at de får gode kritikker og blir oppgitt med "smooth sound", jeg tror jeg vill foretrekke smooth over nøytral eller mer "hard" lyd. Designet tiltrekker meg også, og jeg må innrømme det teller (her ligger jo også Primare veldig godt an).
    Så spørsmålet blir jo rett og slett om du har noe erfaring med Yamaha sine stereo forsterkere?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble en dobbelposting her...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden ingen andre svarer i denne tråden er du nå blitt utnevnt til min personlige hifi guru!
    Håper dette ansvaret ikke faller for tungt!
    Hehe! Personlig guru er jo en bra tittel! La inn en kommentar ettersom jeg har testet akkurat de to forsterkerne du nevnte i innledningen din, men akkurat nå har jeg mindre å komme med. Men det er jo rart om det ikke er andre her inne som har en mening om Yamaha og andre aktuelle forsterkere...

Edit: PS: har skrevet noen ord om min erfaring med ra06 og I21 her: Forsterker og cd-spiller til B&W's CM7

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var flott og informativt skrevet!
    Men jeg skjønner igrunnen også fra tråden din at håpet mitt om å finne en budsjett forsterker er litt fånyttes.
    Grunnen til at jeg i utgangspunktet tenkte på Rotel var at de også har billige effektforsterkere som ville gjort at jeg kunne få en 10k forsterker i to steg.

Nå har jo Primare også pre-out men effektforsterkerne deres ligger jo i en helt annen prisklasse.

Yamaha s700/1000 har 2x90w i 8ohm og med det tenkte jeg at det kanskje kunne være nok effekt.

Decisions,decisions.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forøvrig et mer generelt forsterker spørsmål også, mulig flere kan gi meg svar på dette?
    Jeg nevner innledningsvis at jeg ikke er veldig fornøyd med Cayin 220ci, dette er vel en sannhet med modifikasjoner.
    Jeg synes den spiller veldig bra på akustisk og rolig musikk, synes blant annet vokal høres veldig bra ut.(Type Leonard Cohen og pink floyd)
    Problemene dukker mest opp når jeg setter på "raskere" musikk som eksempelvis Foo Fighters,Volbeat etc. Da opplever jeg det som "masete" og anstrengende å høre på.

Da er spørsmålet mitt, er dette kanskje typisk for alle typer budsjett forsterkere?
    Må innrømme at jeg har akkurat 0 venner med samme interesse som meg,så jeg har ikke fått hørt så mange forskjellige forsterkere opp igjennom årene dessverre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •