Intregrert + effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Petter-S sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intregrert + effekt?

Har tenkt å oppgradere anlegget i disse juletider, og har derfor noen skikkelig nybegynner spørsmål som jeg trenger svar på.

Per i dag har jeg Dynavoice M65 + NAD C325BEE forsterker, men planen er å kjøpe B&W DM683. Sånn som jeg har lest rundt omkring her er det veldig bra høyttalere, men at de trenger veldig mye kraft fra forsterker.

Det jeg lurer på er om jeg kan bruke den integrert forsterkeren jeg allerede har til å utvide med en effektforsterker. Eks NAD C275BEE eller eventuelt en Vincent SP-331? Eller er det kun kombinasjonen forforsterker og effektforsterker som fungerer?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - rent teknisk går dette greit. Hvis jeg husker riktig, har NADen din to bøyler på baksiden - det er overgangen mellom forforsterker og det innebyggede effekttrinnet i NAD'en din. Fjern bøylene, og så kobler du det nye effekttrinnet ditt til pre-out på NAD'en, og kobler også høyttalerne dine til det nye effekttrinnet. Da bruker du bare forforsterkerdelen av den integrerte forsterkeren din.

Lydmessig vil du kanskje være bedre tjent med å kjøpe deg en dedikert forforsterker - men det er ikke noe du trenger å stresse med.

Hvis det interne effekttrinnet og det effekttrinnet du kjøper i tillegg har samme "gain" - d.v.s. at begge effekttrinnene forsterker det innkommende signalet like mye - kan du forsåvidt bruke begge effekttrinnene i et biampet oppsett. Jeg tror ikke dette er noe du trenger å gjøre - jeg ville bare ha nevnt det.....
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Så da bruker jeg en vanlig rca kabel mellom integrert og effektforsterkeren. Den pre-out broen du nevner er den nr.2 fra høyre?

Med denne metoden kan jeg vell bruke enten Vincent eller Nad effektforsterker?

Hva vil egentlig skille en forforsterker som C165BEE Forforsterker og en C325BEE integrert forsterker?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du et bilde av baksiden på din integrerte: Du fjerner forbindelsen mellom "Pre-out" og "Main-in". Så kobler du fra "Pre-out" til effekttrinnet ditt.

Vedlegg 72939

Forskjellen mellom din integrerte og den forforsterkeren du linker til, er kan hende helt minimal - rent lydmessig. Den eneste forskjellen er at forforsterkeren ikke har et effekttrinn innebygget. Det betyr ikke allverden - du kan godt starte med det det du har - og oppgradere deg etterhvert. Med den forsterkeren du har nå, får du et effekttrinn som "går på tomgang". - det er det hele.

Om du kobler til et NAD eller Vincent effekttrinn, spiller ingen rolle. Eller om du kobler til noe annet.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da har jeg forstått det riktig. Tusen takk for hjelp!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig!

Husk for all del å slå av strømmen når du kobler av og på bøyler og kabler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •