Ny receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27

Tråd: Ny receiver?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny receiver?

Hei alle sammen!!

Da har tiden kommet for et mulig forsterkerbytte... tror jeg... Har per i dag en Yamaha 765. Har 2 effektforsterkere. 1stk 370 og en 270. Disse driver hver sin dynavoice m-65. Føler punchen uteblir. Har lyst på en prosessor som har det jeg savner!! Alternativet er tips til endringer i menyoppsettet eller andre ting som kan forbedre effekten/punchen av forsterkerne!

Mvh Asle

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvordan rommet ditt er og høyttalerplassering, men det kan jo hende at det er der hunden ligger begravd.. Hvis du ikke allerede har gjort det ville jeg satt PEQ i forsterkeren til "Through" i hvertfall..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne står på hver sin side av tv-benken. Det er mer eller mindre fri sikt fra sweet-spot og fram til begge høyttalerne. Nadene er brokoblet. Rommet er ca.12m2. Synes det er litt snodig at jeg fikk mer punch når jeg kun brukte kun den ene stereoforsterkeren på dem(altså i et vanlig stereooppsett uten Yamahaen). Noen tips

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lotus_
    Høyttalerne står på hver sin side av tv-benken. Det er mer eller mindre fri sikt fra sweet-spot og fram til begge høyttalerne. Nadene er brokoblet. Rommet er ca.12m2. Synes det er litt snodig at jeg fikk mer punch når jeg kun brukte kun den ene stereoforsterkeren på dem(altså i et vanlig stereooppsett uten Yamahaen). Noen tips
    Det er nok preampen i yamahaen som bestemmer lydsignaturen. Har selv svært dårlig erfaring med bruk av hjemmekinoreceivere på musikk. Mangler punch, varme, dynamikk, og alt en god integrert leverer egentlig. Det finnes sikkert noen som er bedre enn andre, men hva med å kjøpe en integrert med HT inngang? Da kan du bruke den som effekt i kinoen og som integrert når du vil høre på musikk uten å koble om. Hvis du er fornøyd med ytelsen på film, så ville jeg sterkt vurdert det hvis jeg var deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha!? Hvordan gjør jeg det? Hvilke forsterkere har høyttalerinngang? Jeg har en nad c370(integrert forsterker), men der er det vel bare høyttalerutganger!? Hva koster eventuelt en slik forsterker?
    Noen som har andre tips?

Takker for svar forresten!

Mvh Asle

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å koble om til stereo med kun NAD'ene, enten som brokoblet eller biamp. Kan være verd å prøve for å se hvordan lyden blir. Hvis det ikke blir bedre: Selg NAD'ene og kjøp en sub :smile:

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    integrert med HT inngang?
    Hvem er det som lager noe slikt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For tiden kjører jeg stereo der nadene er brokoblet. Dette fungerer meget bra! Kan ikke sammenlignes med den lyden jeg får når jeg kobler til yamahaen

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hvem er det som lager noe slikt?
    Det JEG tror han mener er HOME THEATER inngang. Dvs en stereoforsterker som både kan brukes som dedikert Stereoforsterker, og som effekt til hjemmekinoen din når du vil bruke denne. Som regel med en knapp.

XTZ sin stereoforsterker er den billigste som har dette, men ikke via knapp. Du må fjerne skinneplugg bak i utgangene hver gang du skal bytte..
    Altså den rimeligste veien, med ganske bra lydkvalitet for pengene, mer musikalsk enn NAD vil jeg si og med mulighet for både A og AB kraft. Noe som er veldig greit å ha om du skal ha topp lydkvalitet på roligere musikk. Dette er noe som bare dyrere forsterkere ellers har...

Home Theater inngang.....
    Ellers vet jeg at Abrahamsen har dette, Electrocompagniet har dette på sine stereoer, og mange fler også. Men jeg kommer ikke på hva de heter. Andre kan sikkert hjelpe til med å foreslå dette.

Synes det er rart att trådstarter ikke får boostet opp med effekt, Yamaha er som regel ganske bra som PRE.... Mulig du bør endre litt på innstillinger etc?

Ellers, Home Theater inngang, kalles på norsk ofte for prosessorinngang såvidt jeg vet..

Andre har mye bedre erfaring med Home Theater inngang enn meg, spør de som har en sånn i oppsettet mitt. Selv kjører jeg med XTZ effekt til Yamaha1900 i puredirect når jeg spiller musikk og er kjempefornøyd med det.

Men jeg synes det også var litt platt og kjedelig med lite liv uten effekt, men det løste seg med effekt for meg....

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være at høyttalerne var innstillt på "small" på yamahaen f.eks. Du kan ihvertfall konstatere at det er Yamahaen som er problemet, men jeg har selv en RX-V665 som er en pingle iforhold til din, og den låter krem.

Hvordan koblet du når du brukte Yamahaen, koblet du på "main in" på NAD'ene?

@Danke
    Han sier at med bare NAD, så får han den lyden han vil ha.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være at høyttalerne var innstillt på "small" på yamahaen f.eks. Du kan ihvertfall konstatere at det er Yamahaen som er problemet, men jeg har selv en RX-V665 som er en pingle iforhold til din, og den låter krem.
    Det løser han jo med straight eller Pure direct som sender signalet fullrange til høytalerne altså som large til musikklytting...

Det er nok høytaler matchen mistenker jeg, Synes det ikke låt helt rått med Yamahaen til M65 selv. Ikke helt perfekt match desverre.

Det hjalp med XTZ effekt for meg, det løste mye opp det som var feil. Gav mye mer liv til musikken.

Men NAD til M65 og Yamaha tror jeg blir veldig feil. Iallefall med M65. Kjørte selv en NAD hjemmekino med M65..... og det lød... Forferdelig!!!

Alt for skarpt, surt og helt feil bass...

Yamaha var iallefall mye bedre, låt iallfall ikke jævlig, men mye, mye bedre ble det med XTZ effekt!!!

Tror nok jeg kunne oppgradert mye mer med bedre høytalere også, sikler på XTZ høytalere som skulle passe som hånd i hanske til Yamaha og XTZ trinn.

Men det får vente, først skal leilighet byttes, firhjuling fikses, og bil kjøpes inn...

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For tiden kjører jeg stereo der nadene er brokoblet. Dette fungerer meget bra! Kan ikke sammenlignes med den lyden jeg får når jeg kobler til yamahaen
    Les dette Danke!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle 5 høyttalerne er satt som large. På papiret skulle jo dette spille som bare det! Har prøvd å endret mye på innstillingene, men jeg får ikke den lyden jeg ønsker. Lurer litt på om det kan være noe firmware-update som kan gjøre susen!?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan koblet du når du brukte Yamahaen, koblet du på "main in" på NAD'ene?

@Danke
    Han sier at med bare NAD, så får han den lyden han vil ha.
    Dine høytalere... Monitor Audio, er meget godt kjent for å passe Yamaha som hånd i hanske.

Hifihuset selger MA sammen med Yamaha fordi de passer så bra sammen..
    Mange som har nevnt den matchen her inne, og alle er veldig fornøyd.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle 5 høyttalerne er satt som large. På papiret skulle jo dette spille som bare det! Har prøvd å endret mye på innstillingene, men jeg får ikke den lyden jeg ønsker. Lurer litt på om det kan være noe firmware-update som kan gjøre susen!?
    Tro meg. Ganske sikker på at det er matchingen mellom komponentene dine.
    Veldig bra merker du har, men min erfaring er at de ikke passer perfekt sammen desverre.

Råder til at du bytter Nad, eller M65...

Du kan også bytte receiver sef...
    Ryktene går at Onkyo og Denon er greie til M65.

NAD funker bra som effekt til BW og Dali, til mange fler også sef, men dette er høytalere jeg vet de duger bra til. En annen som liker NAD effekt meget godt er også JAMO høytaler, fås ganske billig enkelte steder. Feks Komplett.

Tro meg, matching er uhyre viktig. Like viktig er også rom og plassering sef som bør sjekkes først.

Husk høytalere bør stå like langt fra hverandre som de står fra lytteposisjon. Likesidet trekant..

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Råder til at du bytter Nad, eller M65...
    Er du full eller? Fyren sier jo at M65 låter som det skal med NAD...det er ikke min eller din smak vi diskuterer men hans... Det var siste ord fra meg, god natt.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les dette Danke!!
    Uff, ja sorry så ikke det.

Det var stereo brokoblet ja...

NAD hjemmekino og M65 låt iallefall helt forferdelig. Kan vel hende det var noe feil med mitt eksemplar. Men surt og jævlig var det iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da blir det nok nye høyttalere! Hvordan tror du/dere Jamo S606 vil bli i forhold til m-65? Eventuelt et par DALI Concept 6?

Tusen takk for hjelpen!

Mvh Asle

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du full eller? Fyren sier jo at M65 låter som det skal med NAD...det er ikke min eller din smak vi diskuterer men hans... Det var siste ord fra meg, god natt.
    Mente ikke noe ille med det jeg sa.
    Jeg bare viste til egne erfaringer.
    Prøvde bare å hjelpe.
    Men liker han NAD til M65, så skal ikke jeg bry meg.

Mente iallefall ikke å irritere noen. :smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det spiller bra med nadene, så fungerer det jo dårlig i kombinasjon med yamahaen. Dette skal jo brukes som et hjemmekinoanlegg. Dynavoicene er ikke de dyreste, så det gjør ikke vondt å bytte dem ut!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •