Fra 5.1 til 7.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra 5.1 til 7.1

Heisann, har forstått det slik at det ikke er mange blu-rays med 7.1 lydspor enda. Men jeg har mange instillinger på receiveren (onkyo 608 ) for å piffe opp 5.1 til 7.1. Hvilken modus bør jeg bruke?

THX Select2 Cinema
    Audyssey DSX
    Dolby Pro Logic 2
    Dolby EX

Alle disse modusene gjør om 5.1 til 7.1, men hva er forskjellen? Og får jeg DTS-HD lyd på noen? Takk for svar

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pro Logic IIx (feks Dolby PLIIx Movie ville jeg prøvd)

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av superlorre
    Heisann, har forstått det slik at det ikke er mange blu-rays med 7.1 lydspor enda. Men jeg har mange instillinger på receiveren (onkyo 608 ) for å piffe opp 5.1 til 7.1. Hvilken modus bør jeg bruke?

THX Select2 Cinema
    Audyssey DSX
    Dolby Pro Logic 2
    Dolby EX

Alle disse modusene gjør om 5.1 til 7.1, men hva er forskjellen? Og får jeg DTS-HD lyd på noen? Takk for svar
    KJøp deg Toy Story 3...med DTS-HD 7.1 lyd på filmen og en setup guide med 5.1(EX) og 7.1 :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    med DTS-HD 7.1 lyd på filmen og en setup guide med 5.1(EX) og 7.1
    Må vel bare spørre hva dette skal være godt for om disc allerede er 7.1 lyd ?
    Hva mener du med en setup guide med 5.1 når man motar 7.1 DTS HD MA HDMI til reciver som decoder lyden til 7.1 ?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Må vel bare spørre hva dette skal være godt for om disc allerede er 7.1 lyd ?
    Hva mener du med en setup guide med 5.1 når man motar 7.1 DTS HD MA HDMI til reciver som decoder lyden til 7.1 ?
    Slik at man kan høre forskjell på 5.1 kontra 7.1-----det er bare pink noise....:-)
    Men greit å vite at ting fungerer helt fra Blu-ray spiller og gjennom hele kjeden.....og at det f. eks blir 7.1 ut når man setter Blu-ray spiller på PCM ut......kontra bitstream..som jeg gjør for å få lyd i alle høyttalere når jeg spiller filmer med DTS-HD 5.1....
    PS: jeg liker test plater.....det er vel ca 50 år siden jeg hørte den første STEREO test plata.....DECCA records....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger vel ennå ikke med
    Slik at man kan høre forskjell på 5.1 kontra 7.1-----det er bare pink noise....:-)
    Mener du forskjell DTS HD MA 7.1 sporet
    v.s
    Dolby Digital 5.1 EX sporet på disc

(Når en lyd er EX encodet orginalt på disc....Det man må passe på er at ikke alle recivere automatisk decoder EX så man må selv ved enkelte recivere aktivere EX knapp fjernkonrtoll for at utvidelsen skal decodes...det som decodes om ikke EX decodes riktig er vanlig Dolby 5.1 )
    (det samme med dvd dts es disc)

Må vel også spørre hvorfor du ikke bruker Pro Logic IIx til din DTS HD 5.1 lyd
    (lar reciver decode lyden så du får best boost fra codec + pro logic IIx for utvidelse til de to ekstra kanalene bak i 7.1 )

Hvor mange codec decoder du i spiller å hvor mange i reciver ?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Henger vel ennå ikke med

Mener du forskjell DTS HD MA 7.1 sporet
    v.s
    Dolby Digital 5.1 EX sporet på disc

(Når en lyd er EX encodet orginalt på disc....Det man må passe på er at ikke alle recivere automatisk decoder EX så man må selv ved enkelte recivere aktivere EX knapp fjernkonrtoll for at utvidelsen skal decodes...det som decodes om ikke EX decodes riktig er vanlig Dolby 5.1 )
    (det samme med dvd dts es disc)

Må vel også spørre hvorfor du ikke bruker Pro Logic IIx til din DTS HD 5.1 lyd
    (lar reciver decode lyden så du får best boost fra codec + pro logic IIx for utvidelse til de to ekstra kanalene bak i 7.1 )

Hvor mange codec decoder du i spiller å hvor mange i reciver ?
    Har jo fint lite med 5.1 EX lyd, men har jo 6.1 DTS på LOTR DVD og på Blu-Ray...det var da jeg fant ut stort sett ingen (har lest både her og på mange utenlandske forum) at svært få hvis noen hadde fått til DTS HD 6.1 lyd....det samme gjelder jo Terminator 2...) Det går i hvertfall ikke på mitt oppsett...derfor PCM ut på DTS-HD.. da fikk jeg i hvertfall lyd i alle 7.1 høuttalere . Om dette har noe med mib Blu-ray spiller eller min HK vet jeg ikke...bare husker at en som hadde OPPO og Marantz hadde samme problem...har og prøvd DolbyProLogicX og synes ikke det er noe som helst forskjell....og synes det er litt sprøtt/dumt å bruke en Dolby setting når jeg skal spille DTS HD....
    Og har prøvd litt fram og tilbake med Toy Story 3 med og uten Bitstream ut...og begge deler funker like bra...:-)
    PS: har også en DTS demo disc fra 2009....med alle varianter....BOLT er med 6.1 DTS HD=bare 5.1 med bitsstream og 7.1 med PCM....
    skulle vært gøy å prøve en annen Blu-Ray----kanskje det blir en OPPO etter jul :-)

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey DSX mikser ut både DTS-MA og Dolby TrueHD. men bruk den modusen som du synes gir mest opplevelse i kinoen din. Jeg bruker stort sett Audyssey DSX for utmiksing av kannaler..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo fint lite med 5.1 EX lyd, men har jo 6.1 DTS på LOTR DVD og på Blu-Ray...det var da jeg fant ut stort sett ingen (har lest både her og på mange utenlandske forum) at svært få hvis noen hadde fått til DTS HD 6.1 lyd....det samme gjelder jo Terminator 2...) Det går i hvertfall ikke på mitt oppsett...derfor PCM ut på DTS-HD.. da fikk jeg i hvertfall lyd i alle 7.1 høuttalere . Om dette har noe med mib Blu-ray spiller eller min HK vet jeg ikke...bare husker at en som hadde OPPO og Marantz hadde samme problem..
    Det er en ting jeg mener å ha nevnt til deg å det er at du har Panasonic BD å den lager 5.1 til (6.1) 7.1 på en egen måte (som ikke er vanlig på BD spillere ellers)
    BD spillere (normalt) har ikke utvidelsesmulighet fra 5.1 og oppover
    (det har derimot reciver å da gjør den jobben)

BD spillere har heller ikke mulihet til å decode lydcodec som inneholder utvidelser (DTS ES , Dolby EX ,eller feks DTS 24/96 som er en utvidelse fra vanlig DTS)
    (det har derimot recivere mulighet til å gjøre men som jeg nevnte tidligere må man på enkelte recivere selv aktivere for ES/EX da ikke alle recivere automatisk aktiverer for slik decoding ved bruk av høytaleroppsett over 5.1)

LOTR var vel 6.1 (DTS ES) på DVD men noe rart ble BD da det ikke er noen decoding til DTS HD ES fordi det er ingen HD decodere som decoder ES eller om filmen var feilmerket , surr med å få lagt sporet riktig på disc
    (er jo noen bd /DVD som som har helt elendig/ødelagt lyd å ikke er riktig når den avspilles)

Hvorfor det ville gå med din Panasonic var pga den utradisjonelle måten

.har og prøvd DolbyProLogicX og synes ikke det er noe som helst forskjell....og synes det er litt sprøtt/dumt å bruke en Dolby setting når jeg skal spille DTS HD....
    Du må huske at din 5.1 enten den er gjort om til multichannel pcm (5.1 pcm ut spiller) eller 5.1 bitstream som decodes i spiller er 100% urørt å ekte selv om du bruker Pro logic IIx fpr å utvide 5.1 lyd ved feks 7.1 høytaleroppsett.
    (nå har jo ikke DTS mien utvidelsescodec til BD så derfor er feks IIx alternativet)
    Det tas d ut lyd med IIx til surround back kanalene ved bla filtrering osv å lyden er lang fra stor i mengde men blir særegen for bakkanalene i 7.1.

Det som skjer med din panasonic måte 5.1 lyd til 7.1 lyd er at det lages kopi av surround kanalene som legges til surround back kanalene
    (blir på samme måte som om du koplet 2 høytalere på hver surround side utgang for 7.1 høytaleroppsett...altså ikke koplet ut surround back kanalene)
    Jeg skal ikke si det er dårlig måte men som nevnt dette går ikke med fleste spillere å man mister den litt unike lyden IIx (eller andre former for utvidelse)ville tilføre så man får mere ulike opplevelser fra høytalerene å ikke lik lyd fra dem.
    (til musikk vil jeg tro din Panasonic fordeling passer bra men til film ?)
    Jeg skriver ikke hva du skal eller hva som er best for det er ulikt mellom lyttere men prøver å skrive hva som skjer eller forskjellen.

Var det så enkelt at man bare tilfører surround på surround back som beste lydalternativ hadde vi aldri hatt brukt for utvidelses codec .

I ekte lyd 6.0 , 6.1 , 7.1 er det selvsagt egene spor å discrete lyd til hver kanal uten noen form for mix

Hvorfor jeg undret meg om decode DTS HD var jo også at decoder spiller codec blir det ikke samme boost og lydopplevelse som reciver decoder samt da at du ikke valgte IIX mulighet med bitstream men valgte ren multichannel PCM og kopi av surroundkanaler til surround back fikk meg bare til å undre

som nevnt spill for all del slik du mener det er best lyd .....jeg måtte bare spørre (å husk til guiding til andre så er det ikke alle som får samme Pansonic utvidelse mpcm 5.1 til 6.1 eller 7.1......ei heller blir forholdet normalt i forhold til andre spillere ved 3.0 eller 3.1 oppsett)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Det er en ting jeg mener å ha nevnt til deg å det er at du har Panasonic BD å den lager 5.1 til (6.1) 7.1 på en egen måte (som ikke er vanlig på BD spillere ellers)
    BD spillere (normalt) har ikke utvidelsesmulighet fra 5.1 og oppover
    (det har derimot reciver å da gjør den jobben)

BD spillere har heller ikke mulihet til å decode lydcodec som inneholder utvidelser (DTS ES , Dolby EX ,eller feks DTS 24/96 som er en utvidelse fra vanlig DTS)
    (det har derimot recivere mulighet til å gjøre men som jeg nevnte tidligere må man på enkelte recivere selv aktivere for ES/EX da ikke alle recivere automatisk aktiverer for slik decoding ved bruk av høytaleroppsett over 5.1)

LOTR var vel 6.1 (DTS ES) på DVD men noe rart ble BD da det ikke er noen decoding til DTS HD ES fordi det er ingen HD decodere som decoder ES eller om filmen var feilmerket , surr med å få lagt sporet riktig på disc
    (er jo noen bd /DVD som som har helt elendig/ødelagt lyd å ikke er riktig når den avspilles)

Du må huske at din 5.1 enten den er gjort om til multichannel pcm (5.1 pcm ut spiller) eller 5.1 bitstream som decodes i spiller er 100% urørt å ekte selv om du bruker Pro logic IIx fpr å utvide 5.1 lyd ved feks 7.1 høytaleroppsett.
    (nå har jo ikke DTS mien utvidelsescodec til BD så derfor er feks IIx alternativet)
    Det tas d ut lyd med IIx til surround back kanalene ved bla filtrering osv å lyden er lang fra stor i mengde men blir særegen for bakkanalene i 7.1.

Det som skjer med din panasonic måte 5.1 lyd til 7.1 lyd er at det lages kopi av surround kanalene som legges til surround back kanalene
    (blir på samme måte som om du koplet 2 høytalere på hver surround side utgang for 7.1 høytaleroppsett...altså ikke koplet ut surround back kanalene)
    Jeg skal ikke si det er dårlig måte men som nevnt dette går ikke med fleste spillere å man mister den litt unike lyden IIx (eller andre former for utvidelse)ville tilføre så man får mere ulike opplevelser fra høytalerene å ikke lik lyd fra dem.
    (til musikk vil jeg tro din Panasonic fordeling passer bra men til film ?)
    Jeg skriver ikke hva du skal eller hva som er best for det er ulikt mellom lyttere men prøver å skrive hva som skjer eller forskjellen.

Var det så enkelt at man bare tilfører surround på surround back som beste lydalternativ hadde vi aldri hatt brukt for utvidelses codec .

I ekte lyd 6.0 , 6.1 , 7.1 er det selvsagt egene spor å discrete lyd til hver kanal uten noen form for mix

Hvorfor jeg undret meg om decode DTS HD var jo også at decoder spiller codec blir det ikke samme boost og lydopplevelse som reciver decoder samt da at du ikke valgte IIX mulighet med bitstream men valgte ren multichannel PCM og kopi av surroundkanaler til surround back fikk meg bare til å undre

som nevnt spill for all del slik du mener det er best lyd .....jeg måtte bare spørre (å husk til guiding til andre så er det ikke alle som får samme Pansonic utvidelse mpcm 5.1 til 6.1 eller 7.1......ei heller blir forholdet normalt i forhold til andre spillere ved 3.0 eller 3.1 oppsett)

Takk for svar, mye info her....

Virker og virker, dvs Surround left og surround back og det samme på høyre gir jo samme lyd, og gir da bedre surroundfølelse for meg i sweet spot ettersom mine surroundhøyttalere er posisjonert rett til venstre og høyre for meg.....
    Og da kommer "bakkanalene" litt lenger bak meg....:-)

Ellers så er det jo morsomt at hverken de som lager BD spillere, discer og surroundrecievere ikke helt snakker sammen....

Derfor synes jeg det er morsomt med en disc=TOY STORY 3 som gir meg muligheten til å teste litt hvordan ting foregår gjennom hele kjeden...og det er bare Disney som gjør dette...den første jeg var borti var en US utgave av NEMO på DVD...

Ellers synes jeg det er litt rart at "alle" som anmeldte LOTR aldri snakket noe om den siste "kanalen" som manglet...men de fleste hadde vel bare 5.1....
    Samme her i de norske bladene...

Vi får se når jeg oppgraderer en gang om jeg kommer til å fortsette med 7.1 og kanskje går tilbake til 5.1

Ellers så er jeg happy med mitt opplegg, så får vi se hva som skjer hvis jeg bytter til OPPO...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, mye info her....
    Etter det jeg mener decodet ikke spilleren DTS HD 6.1 men 5.1 og laget en kopi av surround left og la til surround back left + surround right og la til en kopi til surround back right så du totalt ville få 7.1

Dette er det såvidt jeg vet bare Panasonic BD som gjør
    (mangler det lydspor på disc i forhold til ut lyd oppsett spiller legger spilleren til lyd men ingen surround lyd eller men rene kopier av eksisterende lyd)

Jeg skriver litt synsing og hva jeg tror.(å noe er ren fakta)
    I "gamledager" (2007/2008/2009) var det mange som ikke hadde Pro Logic IIx på sine recivere så med 7.1 høytalere ble lyd slik
    5.1 lyd fra disc ble bare 5.1
    7.1 lyd fra disc ble 7.1
    Nå var jo fleste disc med 5.1 lyd å vil si at for de fleste med 7.1 høytaleroppsett å mangel av IIx mulighet var surround back høytalerene stort sett tause .
    Det er kanskje en årsak til at Panasonic ga alle uten IIx mulighet men med 7.1 høytaleroppsett mulighet til å få lyd i alle 7.1 høytalerene selv om lyd var 5.1.

Jeg har testet en DMP BD 80 men bare HDMI men vil ikke utelukke at de også har gitt samme mulighet til multichannel analogt også.
    Da det normale på en BD spiller analogt er ikke å legge til surround back lyd fra 5.1 men avspiller bare 7.1 ved 7.1 lyd på disc
    Da eldre recivere ikke har IIx mulighet til å utvide 5.1 til 7.1 analogt......men fleste nye recivere kan utvide 5,1 multichannel analogt til 7.1. .

Var mye frustrasjon for mange 7.1 høytalerbrukere å lyd før da mange satt med tause bakhøytalere.
    For å lage en standard på decodere kom det i 2008 DTS HD MA essential som forteller at decoderen decoder ikke DTS-ES Discrete 6.1 , DTS-ES Matrix 6.1, DTS 24/96 , utvider med DTS 6 NEO men decoder heller ikke Dolby Digital Surround EX .
    (altså ikke decoder den codec med utvidelser eller legger til utvidelser som es/ex osv)

(man må bitstreame slik lyd for at reciver decoder lyden da den har full decoder dekning for formatene.......å som nevnt noen recivere må man manualt velge ex/es da de ikke automatisk går i riktig decoderstilling
    (har en DVD feks DTS-ES Discrete 6.1må man altså på enkelte reciver aktivere ES mnapp fjernkontroll da ES decodingen ikke altid går automatisk............går det ikke auromatisk vil man decode 5.1)

Ellers så er det jo morsomt at hverken de som lager BD spillere, discer og surroundrecievere ikke helt snakker sammen....
    Er som nevnt bare at recivere har full decoding og bd spiller begrenset
    (er vel noen som merker utstyr feks med DTS HD MA limited eller DTS HD MA essential)

De codec som decodes gjøres selvsagt likt samme hvor.
    Har jo altid vært utvikling av decodere å jo eldre recivere man har jo ferre decoder muligheter å selvsagt også muligheter til å utvide x antall kanaler til enda flere.

Et eksempel på begrensning er feks enkelte kabel tv motakere i verden som har problemer med DD 5.1 decoding på sine recivere fordi kabelselskapene bruker mye nyere encoder som de eldre DD 5.1 decodere ikke greier å decode (men en nyere reciver har ikke problem)
    Måtte ta med litt kabeltv siden du er aktiv der

Eksempel på Multichannel PCM er jo som nevnt Panasonic men også Denon lagde noen spesielle BD spillere før der man hadde full rom korrigering på MPCM lyden (delefrekvens , avstander , db pr kanal , boost av LFE som for mange ble riv ruskende galt da nyere recivere også boostet automatisk LFE med 10db (tror det ble fjernet i spiller med firmware)

gir jo samme lyd, og gir da bedre surroundfølelse for meg i sweet spot ettersom mine surroundhøyttalere er posisjonert rett til venstre og høyre for meg.....
    Ja liker du det så er ingen ting bedre.
    Du får mere kraft i lyden bak i den totale 360 graders lyden men jeg mente bare at IIx på 5.1 til 7.1 ville gitt deg en anderledes baklyd enn sidelyd å da gitt enda mere surround (ulik lyder i høytalere) for mere blandet lydbilde bak.
    (beste fordelen du har men de færreste andre er vel at du kan velge...utvide i spiller eller reciver)
    men selv vil jeg mene at utvide i reciver er beste resultat , da også fordi man får best boost codec ved full decoder fremfor decodet i spiller.....å ikke minst legger man seg til å decode alti reciver behøver man ikke tenke som man må gjøre om man decoder flere steder

Nå har jeg ikke LOTR BD men for moro skyld kan du jo prøve å bistreame DTS HD lyden å samtidig aktivere ES på reciver for å se om det er en skjult baklyd (noen omtaler jo LOTHR som DTS HD 6.1 ES)
    Og da kommer "bakkanalene" litt lenger bak meg.

Tar vel litt plass av trådstarters tråd dette men man kan jo lære litt om forskjeller 5.1/7.1 og diverse dvd og utvidelser over 5.1 så man lettere kan velge ene eller andre løsningen for å utvide lyd

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Tar vel litt plass av trådstarters tråd dette men man kan jo lære litt om forskjeller 5.1/7.1 og diverse dvd og utvidelser over 5.1 så man lettere kan velge ene eller andre løsningen for å utvide lyd[/QUOTE]

Helt til slutt når det gjelder Toy Story 3 og "test delen=how to maximize
    you home cinema" er at tidligere utgaver av denne har hatt lyd i Dolby Digital...Toy Story 3 har lyd på denne delen i DTS HD HI RES.....
    Og det er en råd testsnutt på Terminator 2.....THX varianten :-)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Tar vel litt plass av trådstarters tråd dette men man kan jo lære litt om forskjeller 5.1/7.1 og diverse dvd og utvidelser over 5.1 så man lettere kan velge ene eller andre løsningen for å utvide lyd
    Helt til slutt når det gjelder Toy Story 3 og "test delen=how to maximize
    you home cinema" er at tidligere utgaver av denne har hatt lyd i Dolby Digital...Toy Story 3 har lyd på denne delen i DTS HD HI RES.....
    Og det er en råd testsnutt på Terminator 2.....THX varianten :-)[/QUOTE]

Og i dag dumpet Shrek 4 ned i postkassen fra UK: Lyd Dolby TrueHD 7.1

Er vel den første filmen jeg har sett med 7.1 i Dolby True HD :-)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel den første filmen jeg har sett med 7.1 i Dolby True HD :-)
    Er ikke mange av dem nei å ikke som kan spilles på en region B spiller men tror disse er ThrueHD 7.1
    (om man må kjøpe region a disc eller om samme er gitt ut på b men tror a discene ikke er regionsperret?

Chris Botti: In Boston......TrueHD 7.1 24bit 96kHz
    Friday..........TrueHD 7.1
    Lady Cop & Papa Crook.......TrueHD 7.1
    Look For A Star.......TrueHD 7.1
    The Nightmare Before Christmas......TrueHD 7.1 24bit
    Shamo.......TrueHD 7.1
    Spread.......TrueHD 7.1
    Star Trek II: The Wrath Of Khan........TrueHD 7.1 24bit
    Star Trek IV: The Voyage........TrueHD 7.1
    Star Trek VI: The Undiscovered Country.......TrueHD 7.1
    Star Trek: Motion Picture Trilogy........TrueHD 7.1 24bit
    Star Trek: Original Motion Picture Collection........TrueHD 7.1