receiver vs stereo forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 25 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 498
    Newcomer sulamit sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

receiver vs stereo forsterker

hei, lurer på om det er noe vesentlig forskjell mellom en receiver og stereo forsterker. har hørt at stereo forsterkere skal spille en del bedre når det gjelder musikk, og at man må opp i 10-15000 kr klassen på en receiver skal den låte bra i stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Surroundreceiver, regner med det er det du snakker om?
    I så fall inneholder den gjerne sju forsterkerkanaler, i tillegg til d/a konvertere for omforming av optiske/coaxiale og hdmi innsignaler til analog lyd ut av høyttalerne dine.
    Gjerne også et ganske så stort display, videokonvertere, oppskaleringsverktøy for bilde, romkorreksjon m/medfølgende mikrofon...
    Ja, listen blir ganske lang...

En helt enkel integrert stereoforsterker inneholder normalt sett ikke noen av de ovennevnte tingene, kun to forsterkerkanaler og en strømforsyning enkelt forklart.

Da sier det seg selv, at hvis du ønsker kun lyd av to høyttalere og har en analog lydkilde, vil få mest lyd igjen for pengene ved å velge bort surroundreceiveren

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja. et alternativ er jo å kjøpe en av de rimeligere receivermodelllene med preout. da får du i pose og sekk og kan evt bygge ut med et reint stereoeffekttrinn senere eller samtidig. 5-6K for rimeligstte receiver m/preout og 2-nK for stereoeffekttrinn nytt eller brukt. tror lydforskjellen er marginal.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    tja. et alternativ er jo å kjøpe en av de rimeligere receivermodelllene med preout. da får du i pose og sekk og kan evt bygge ut med et reint stereoeffekttrinn senere eller samtidig. 5-6K for rimeligstte receiver m/preout og 2-nK for stereoeffekttrinn nytt eller brukt. tror lydforskjellen er marginal.
    Nå blir vel ikke lyden fra en billig receiver bedre av å henge på effektforsterker. Lydkvaliteten på de billigste receiverne er nok ikke best når man tenker på musikk. Er det bare stereo det er snakk om så er det bedre med en stereoforsterker framfor en surroundreceiver.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er gode lytteforhold i rommet der høyttalerne er plassert (dvs ganske nøytralt) - så vil man ofte få mer for pengene ved å kjøpe en stereo-forsterker (dvs man får flere watt eller i det minste bedre kvalitet på watt'ene - helst begge deler selvfølgelig)

Er det vanskelige forhold - f.eks. at du ikke kan plassere høyttalerne akkurat der de bør stå, at det er ugunstige refleksjoner i rommet, møbler som ikke kan flyttes osv, osv... så kan ofte en ny receiver med romkorreksjon gjøre at det låter bedre med receiveren som forsterker enn en tradisjonell stereoforsterker.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Nå blir vel ikke lyden fra en billig receiver bedre av å henge på effektforsterker. Lydkvaliteten på de billigste receiverne er nok ikke best når man tenker på musikk. Er det bare stereo det er snakk om så er det bedre med en stereoforsterker framfor en surroundreceiver.
    neida, tenkte mest på som regel er selve forsterkerdelen i de billige receiverene semre greier, et effekttrinn løser dette. er DACen - relativt tvilsomt - hørbart dårligere enn en normal integrert stereoforsterker til <15k, så kan han jo alltids mate ut digitalt til ekstern DAC. finner man f eks romkorreksjon i dagens stereoforsterkere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at stereo forsterker er bedre en hjemme kino forsterker. Vanskelig å få i både pose og sekk. Jeg forsøkte med en hjemmekino forsterker til 11000 mot en 10 år gammel stereo forsterker som kostet ca 7000 ny. Det var stor forskjell hos meg.
    Det beste vil være å tenkte litt langsiktig. Hva har er viktigst nå? Stereo eller hjemmekino.
    Hjemmekino: kjøp en rimelig forsterker med pre out. Suppler med effektforsterker + dac med volum kontroll feks nye til elektrokompaniet og du har både i pose og sekk. Evt kan du kjøpe stereo forsterker med prosessor utgang isteden for effektrinn.

Stereo: alt etter lommebok, billigest stereo forsterker med prossesor utgang, suppler med hjemmekino forsterker senere. Dyrere alternativ effektrinn og dac med volum kontroll. Evt. dac-forforsterker-effektrinn.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Lyden blir bedre med effektforsterker, hvis receiveren ikke har krefter til å drive høyttalerne skikkelig. Og mangel på krefter er vel ofte de rimelige receivernes problem?

Det er jo faktisk to "skoler" blant hi-fi-entusiaster: De som mener at forforsterkeren avgjør lydkvaliteten, og de som mener at de aller fleste forforsterkere er bra nok, og at det er forholdet mellom effektforsterker og høyttalere som teller.

De (riktignok ganske få) blidtestene som er foretatt, peker mot at de siste har rett.

(Har ikke link tilgjengelig, men det er bl.a. en kjent test der folk ikke klarte å høre forskjell på en rimelig forsterker og et "high-end"-oppsett med lik klangkarakter ("lydsignatur"), så lenge begge klarte å drive høyttalerne.)

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Lyden blir bedre med effektforsterker, hvis receiveren ikke har krefter til å drive høyttalerne skikkelig. Og mangel på krefter er vel ofte de rimelige receivernes problem?

Det er jo faktisk to "skoler" blant hi-fi-entusiaster: De som mener at forforsterkeren avgjør lydkvaliteten, og de som mener at de aller fleste forforsterkere er bra nok, og at det er forholdet mellom effektforsterker og høyttalere som teller.

De (riktignok ganske få) blidtestene som er foretatt, peker mot at de siste har rett.

(Har ikke link tilgjengelig, men det er bl.a. en kjent test der folk ikke klarte å høre forskjell på en rimelig forsterker og et "high-end"-oppsett med lik klangkarakter ("lydsignatur"), så lenge begge klarte å drive høyttalerne.)
    Også denne gangen liker jeg det jeg leser, fordi hvis du har rett (noe jeg tror), er det ingen grunn til å bruke mye penger på å spesialisere et ok receiver + effekt-anlegg med en ekstra stereoforsterker mellom for å "få i både pose og sekk".

Dette er selvfølgelig en generell og litt diffus tolkning siden dette blir nokså uspessifisert, men her er det altså hovedoppfatningen og trender generelt som gjelder. Jeg har ikke testet ut hi-fi verden enda, men tror heller ikke det er noen særlig grunn det heller siden jeg mener mitt 5.1 anlegg låter meget bra - også i stereo (2.1) og pure audio (2.0).

Den kunne selvsagt vært morro å teste ut rør/Klipsch verden også, men tror ikke jeg hadde turd å kjøpe noe utestet. Dessuten vet man jo hvordan prisene fortsatt er i hi-fi verden. Et bomkjøp vil være altfor dyrt!

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Mener du da for eksempel at det bare er tull å bruke 15000.- på en 60-watter fra merker som Naim eller Densen? At disse ikke låter bedre enn vesentlig billigere forsterkere med tilsvarende effekt og strømforsyning?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er trådstarter Gilmour som har gjenoppstått?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hei

Ble det noe av en slik receiver vs stereo test i Porsgrunn med Ganilsen?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som surround/stereo-tråden er blitt slettet? Det er i så fall bra mtp skittkastingen som oppstod, og samtidig synd siden flere debattanter klarte å nyansere problemstillingen mer enn det er gjort så langt i denne tråden.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ønske Falsen hadde kunnet gitt oss linken til den testen!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første som slo meg og...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Første som slo meg og...
    +1

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gilmour lever i beste velgående kan jeg informere om Fikk en ukes ban for at det ble rabalder i testtråden, men det lar jeg meg ikke stoppe av

Forøvrig meget god tråd av trådstarter, dette kan aldri bli belyst nok spør du meg. Og skulle det være noen tvil hos trådstarter: Er primærformålet med anlegget musikk er det utvilsomt best med en ren stereoforsterker som er bygget kun med det mål å gjengi musikk best mulig i to kanaler.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Ser ut som surround/stereo-tråden er blitt slettet? Det er i så fall bra mtp skittkastingen som oppstod, og samtidig synd siden flere debattanter klarte å nyansere problemstillingen mer enn det er gjort så langt i denne tråden.

Ja, den tråden ble slettet og jeg pluss flere fikk midlertidig utestengelse. Litt temperatur ble åpenbart for mye for de sarte moderatorsjelene på forumet her.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt temperatur i diskusjonene er bare fint, men når man går på person og ikke sak, da setter vi strek ;-)
    Godt å ha deg tilbake forøvrig.

Regner med at vi er ferdige med den saken, og av vi nå penser tilbake på topic i tråden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Litt temperatur i diskusjonene er bare fint, men når man går på person og ikke sak, da setter vi strek ;-)
    Godt å ha deg tilbake forøvrig.

Regner med at vi er ferdige med den saken, og av vi nå penser tilbake på topic i tråden.

Godt å være tilbake også, Gilmour er i toppform Forøvrig må jeg pressisere at jeg ikke gikk på person i forrige tråd med samme problemstilling som denne som dere slettet. Derimot haglet det med personangrep mot meg, og ikke minst løgner av noen påstander om min påståtte deltagelse på andre fora.

I forhold til tema har jeg mer på hjertet også, selvom jeg ytret noe i forrige innlegg. Surroundforsterker vs stereoforsterker dreier seg mye om hvilken prioritet man har i anlegget sitt.Det man må være klar over er mtp stereoforsterker er at den som hovedregel spiller musikk bedre i stereo enn en surroundforsterker til samme pris. All kunnskap, erfaring og dokumentasjon innenfor hifibransjen opparbeidet gjennom mange år støtter oppunder dette faktum.

Propaganda. Derimot mener jeg man møter på mye propaganda som man har forskjellig mål med å ytre. Bransjen for eks har høyere fortjeneste på surroundforsterkere og ønsker derfor få flest mulig til å kjøpe dette. Derfor forsøker man å etablere en sannhet om at surroundforsterkere spiller musikk like bra i stereo som en stereoforsterker til samme pris: Hvilket er nonsens. Surroundforsterkere kommer også med nye formater, dekoding og funksjoner nesten hvert eneste år,- hvilket er helt i tråd med bransjens ønsker: De skuffer inn penger fordi kundene hele tiden "må" ha den siste modellen med de siste oppgraderingene.

Side 1 av 25 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •