receiver vs stereo forsterker - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 25 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 498
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Først må man definere hva som er "bedre". Og allerede her er vi uenige. Noen mener at forsterker skal ha en egenlyd som er musikalsk, passe i mange anlegg osv. Mens andre mener den skal måle renest mulig.
    P.g.a. dette vil ikke en enkeltstående lyttetest si noe særlig. Heller ikke tester i norske blader.

Selv er jeg overbevist etter og ha lest om målinger som andre har utført at det finnes surround receivere som grisebanker mange stereo forsterkere i samme eller dyrere prisklasse når renest mulig lyd er målet. Finnes mye dyrt og dårlig.

Timc var vel innom i forrige tråd og nevnte noe om troverdigheten med den type testing av receivere som ble fremlagt
    jeg er forøvrig sikker på at det finnes mange eksempler på det motsatte av hva du fremlegger her også orso
    at det dog flyter over av mindre gode komponenter er vel ingen hemmelighet
    og at masse hauses opp

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En surroundreceiver ER en integrert forsterker, bare bedre utstyrt. Så hvorfor skulle det være slik at receiverne låte dårligere. Det blir som å kjøpe bil uten servostyring for å få bedre kjøreegenskaper, altså en noe feilslått tankegang. Selv ble jeg imponert da jeg i fjor sommer koblet opp min lille Yamaha RX-V665 til usle 2495,- og fant ut at den slettes ikke låt dårligere enn NAD'en min til mange ganger prisen.
    Samtidig ser jeg noen poenger med å bruke stereoutstyr til stereobruk, men det er ting som går mer på estetikk og personlige preferanser enn noe som har med lydkvalitet å gjøre. Det ser jo mye lekrere ut med en glødende røramp med runde kanter enn en firkanta "black box" med et digert display og en 30 cm lang fjernkontroll med 8000 knapper. Eller det nysnekrede racket mitt med stereokomponenter fra denons no-nosens enkle og stilrene tidlige 90-tallsserier, ser ganske fint ut med matchende komponenter omringet av trekvite vegger. Digger å høre musikk på alle oppsettene, men må bare innse at den stygge lille påhengsmotoren (yamahaen) låter jækla bra! Spesielt til prisen.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    En surroundreceiver ER en integrert forsterker, bare bedre utstyrt. Så hvorfor skulle det være slik at receiverne låte dårligere. Det blir som å kjøpe bil uten servostyring for å få bedre kjøreegenskaper, altså en noe feilslått tankegang. Selv ble jeg imponert da jeg i fjor sommer koblet opp min lille Yamaha RX-V665 til usle 2495,- og fant ut at den slettes ikke låt dårligere enn NAD'en min til mange ganger prisen.
    Samtidig ser jeg noen poenger med å bruke stereoutstyr til stereobruk, men det er ting som går mer på estetikk og personlige preferanser enn noe som har med lydkvalitet å gjøre. Det ser jo mye lekrere ut med en glødende røramp med runde kanter enn en firkanta "black box" med et digert display og en 30 cm lang fjernkontroll med 8000 knapper. Eller det nysnekrede racket mitt med stereokomponenter fra denons no-nosens enkle og stilrene tidlige 90-tallsserier, ser ganske fint ut med matchende komponenter omringet av trekvite vegger. Digger å høre musikk på alle oppsettene, men må bare innse at den stygge lille påhengsmotoren (yamahaen) låter jækla bra! Spesielt til prisen.
    Vel, tenker du slik så er det det samme å si at det ikke er fordeler med seperat pre - power vs integrert også ( mindre ting inni en box vs mer ). DETTE er ihvertfall testet av fidelity. Sikkert mange flere også. Husker ikke nummeret men du finner det nok om du googler.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Vel, tenker du slik så er det det samme å si at det ikke er fordeler med seperat pre - power vs integrert også ( mindre ting inni en box vs mer ). DETTE er ihvertfall testet av fidelity. Sikkert mange flere også. Husker ikke nummeret men du finner det nok om du googler.
    Det hadde ikke vært noe problem å delt opp en receiver i x antall separate komponenter:
    1. Dac
    2. Romkorrigering
    3. Preamp
    4. Radio
    5. Prosessor
    6. RIAA
    7. Effekttrinn
    8. Det jeg har glemt
    9. Eventuelt det andre jeg har glemt

Med hvert sitt kabinett og hver sin strømforsyning så hadde nok dette gitt noe bedre lyd, men ikke noe revolusjonerende. Prisen hadde nok kommet på minst 20.000 kroner (ren spekulasjon) for innmaten i en RX-V665 eller en annen enkel budsjettreceiver oppdelt i seperate komponenter?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Hvis f.eks Solstad i hjemmekino testet dette. Ville det da bli oppfattet som en udiskutabel sannhet uavhengig av konklusjon? Jeg tror ikke det. Har kabeltesting lagt en fasit for kabeldebatten??
    Nå er det vel ikke så grådig mange kabeltester å lene seg på heller.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    En stereo vs. receiver - sammenligning har jeg enda til gode å være med på. Hvis noen har en receiver i 20 000-kronersklassen i Trondheimsområdet, så stiller jeg gjerne med min Hegel H200 til en test! Da kan jeg i det minste danne meg en mening om hva jeg liker best i det aktuelle oppsettet...
    Jeg bor i Innherredsveien, oppsettet står i signaturen, dvs. jeg bruker receiver som pre + effekttrinn. Jeg lytter mest til musikk. Yamaha 3900 vs. Hegel H200? Høres ut som en god test I følge visse her bør da Hegelen være en soleklar vinner..

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Jeg bor i Innherredsveien, oppsettet står i signaturen, dvs. jeg bruker receiver som pre + effekttrinn. Jeg lytter mest til musikk. Yamaha 3900 vs. Hegel H200? Høres ut som en god test I følge visse her bør det da være dødt løp i fordel Hegelen...

Hvor mye er utsalgsprisen for Yamahaen? Og da mener jeg veiledende utsalgspris, ikke eventuelle salgspriser. Hegel H200 er en solid og kritikerrost stereoforsterker som jeg på alle måter går god for i en test iallfall.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamahaen gikk i sin tid for 16k på de billigste nettshopene, Datakjeden hadde den bla.a. på tilbud til den prisen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamahaen gikk i sin tid for 16k på de billigste nettshopene, Datakjeden hadde den bla.a. på tilbud til den prisen.

Ok, men vet du noe om utsalgsprisen pr idag? Gjerne en pris som som speiler veiledende pris jevnt over. Hegel H200 ligger såvidt meg bekjent pr idag på en nypris på 23 000 kr hos Soundgarden. Jeg tar dette opp glassklart, slik at vi har utsalgsprisene på begge forsterkerne klart for oss.

Korrekt utsalgspris er 22 995 kr for H200 hos Soundgarden, var innom nettsiden deres just nu.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Yamaha'n er nok ikke i sortimentet lengre og derfor umulig å sette 2011-mai pris på.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dessverre en utgått modell, finner ingen butikker som fører den lenger.

Prishistorikk på prisguiden

Yamaha sine sider, RX-V3900

I følge prishistorikken var 12k det laveste den ble solgt for, sannsynligvis et tilbud på komplett.no. MEN, om vi legger på en SDA2175, kommer vi på en totalpris på 22 000. Da er vi veldig nært Hegelen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dessverre en utgått modell, finner ingen butikker som fører den lenger.

Prishistorikk på prisguiden

Yamaha sine sider, RX-V3900

I følge prishistorikken var 12k det laveste den ble solgt for, sannsynligvis et tilbud på komplett.no. MEN, om vi legger på en SDA2175, kommer vi på en totalpris på 22 000. Da er vi veldig nært Hegelen.

Er SDA2175 et effekttrinn? Isåfall blir det ikke korrekt. Sammenligningen/testen skal være mellom en stereoforsterker og en surroundforsterker,- altså _en_ boks mot _en_ boks. Skal man gå løs på separate pre/effektløsninger ønsker jeg også det på stereosiden for at man skal få korrekt balanse her.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel kostet 20 000,- i 2008
    Elektronikkbransjen - VIL SKAPE NY SKOLE innen HiFi-produksjon

RX-V 3900 hadde veiledende 17990,- i 2009
    Villdyret | Lyd & Bilde
    (å litt mindre i 2008 da den kom)

Lykke til med test
    Håper dere eliminerer for påvirkninger som kan farge resultat

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hvor mye er utsalgsprisen for Yamahaen? Og da mener jeg veiledende utsalgspris, ikke eventuelle salgspriser. Hegel H200 er en solid og kritikerrost stereoforsterker som jeg på alle måter går god for i en test iallfall.
    Har du testa Hegel H200 hjemme ?
    Den gav i mitt oppsett en helt annen lyd enn det tester og fansa sier hvertfall.
    Pga manglende kontroll i bassen på Yamahaen (3900 dere snakker om) ser jeg ikke bort fra at den vil gi en følelse av mer bass og roligere topp.Allerede der har vi kommet til smak og behag.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Hegel kostet 20 000,- i 2008
    Elektronikkbransjen - VIL SKAPE NY SKOLE innen HiFi-produksjon

RX-V 3900 hadde veiledende 17990,- i 2009
    Villdyret | Lyd & Bilde
    (å litt mindre i 2008 da den kom)

Lykke til med test
    Håper dere eliminerer for påvirkninger som kan farge resultat

Meget godt og interessant intervju med Holter i Hegel!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er SDA2175 et effekttrinn? Isåfall blir det ikke korrekt. Sammenligningen/testen skal være mellom en stereoforsterker og en surroundforsterker,- altså _en_ boks mot _en_ boks. Skal man gå løs på separate pre/effektløsninger ønsker jeg også det på stereosiden for at man skal få korrekt balanse her.
    Du har påstått uendelig ganger at en reciver i pure direct endrer analog lyd inn pga spotify , mange nye funksjoner eller hva det nå er.

Nå blir SDA2175 testet mot hegel
    +
    man han teste rx-v 3900 stereo mot hegel
    +
    man kan ved bruk av an avspiller som også har digital utgang kunne teste
    spiller dac til hegel
    v.s
    spiller --> reciver dac + reciverens forsterker i stereo
    +
    spiller ----> reciver dac ---- SDA2175

Slutt å pip Gilmore
    (det er bare en test å vil vise hva x antall folk mener om stereo forskjell ved disse komponentene...ikke gir det fakta eller regler om det totale markedet av utstyr, men garantert interesant for de som deltar)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Har du testa Hegel H200 hjemme ?
    Den gav i mitt oppsett en helt annen lyd enn det tester og fansa sier hvertfall.
    Pga manglende kontroll i bassen på Yamahaen (3900 dere snakker om) ser jeg ikke bort fra at den vil gi en følelse av mer bass og roligere topp.Allerede der har vi kommet til smak og behag.

Smak og behag kan man alltid bortforklare seg med i alle mulige problemstillinger om kvalitet innenfor bilde og lyd, og det er ikke noe jeg støtter. Da vil man aldri kunne slå fast noe som helst, fordi noen alltid vil kunne hevde at det er smak og behag.

Jeg har dessverre ikke testet H200 hjemme hos meg selv,dog hørt på den flere ganger hos en kompis som eier denne.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Du har påstått uendelig ganger at en reciver i pure direct endrer analog lyd inn pga spotefy , mange nye funksjoner eller hva det nå er.

Nå blir SDA2175 testet mot hegel
    +
    man han teste rx-v 3900 stereo mot hegel
    +
    man kan ved bruk av an avspiller som også har digital utgang kunne teste
    spiller dac til hegel
    v.s
    spiller --> reciver dac + reciverens forsterker i stereo
    +
    spiller ----> reciver dac ---- SDA2175

Slutt å pip Gilmore

Spar deg personangrep! Jeg vil bare ha en rettferdig og korrekt sammenligning her. Skal man sammenligne en integrert stereoforsterker, som jo Hegel H200 er,- så skal det naturligvis sammenlignes med en surroundreceiver og ikke med effekttrinn på topp. Man kan gjerne sammenligne med effekttrinn, men da må man også tillate å bruke pre/effektløsninger på stereosiden.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i Innherredsveien, oppsettet står i signaturen, dvs. jeg bruker receiver som pre + effekttrinn. Jeg lytter mest til musikk. Yamaha 3900 vs. Hegel H200? Høres ut som en god test I følge visse her bør da Hegelen være en soleklar vinner..
    Hei! Den utfordringen tar jeg hvis det passer for deg! Hadde faktisk vært interessant i seg selv å fått testet forsterkeren min på CM9 også.

Tror ikke vi trenger å rote oss inn i en lang debatt om kriterier for testingen. For meg holder det i massevis å se om en hjemmkinoreceiver kunne gitt meg tilnærmet like god valuta for pengene til musikklytting.

Ingenting i veien for å teste både med og uten Lyngdorfen.
    (sender deg en PM)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smak og behag kan man alltid bortforklare seg med i alle mulige problemstillinger om kvalitet innenfor bilde og lyd, og det er ikke noe jeg støtter. Da vil man aldri kunne slå fast noe som helst, fordi noen alltid vil kunne hevde at det er smak og behag.

Jeg har dessverre ikke testet H200 hjemme hos meg selv,dog hørt på den flere ganger hos en kompis som eier denne.
    Men da har du allerede kåret Hegel-en som vinner mot en receiver ? Siden det er kvalitet og ikke smak og behag som teller ?
    Jeg orket sjelden å spille høyt med Hegel-en da jeg synes den var skarp i toppen.Synes også at den hadde lite futt i bunndraget.Selv om det var skikkelig detaljert i toppen og stramt i bassen var det hvertfall mitt "smak og behag" og farge lyden litt og miste både åpenhet og detaljer i toppen samt stramhet i bassen.Men vesentlig gøyere og mer behagelig å høre på.
    Hva som blir best kvalitetsmessig da blir jo smak og behag ?

Side 9 av 25 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •