receiver vs stereo forsterker - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 25 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 498
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    For min egen del finnes jeg denne diskusjonen fortsatt interessant mest av alt fordi det er fascinerende å se hvordan surroundreceivertilhengere nærmest overgår hverandre i å servere påstander som nærmest er hoderystende og ville blitt ledd av i enhver seriøs hifisammenheng.
    Jeg har drevet med seriøs hifi i mange år, og har et klart skille mellom lyd i 2 kanaler, og lyd i flere. Likevel er jeg ikke enig i den holdningen du her viser ovenfor de som ikke er enig med meg.

Det er nevnt at avforum sammenlignet med hifisentralen er et mer film/surroundrettet forum, og det begynner gradvis å sige inn.
    Dette sier seg vel selv bare man tar et raskt overblikk i trådene som postes her inne. Hifi er en klart mindre del av AVF enn Surround, men det er da på ingen måte en negativ ting. Hvorfor skal det ikke være plass til alle her?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Dette er et tullete svar Gilmour. Det finnes ikke dokumentasjon man kan lene seg på hverken den ene eller andre veien i dette spørsmålet. Receivere er mer enn Yamaha, og Stereo kommer i alle priser og kvaliteter.
    Altså er dette enn så lenge upløyd mark som her blir diskutert som om det var snakk om religion.
    Det er da ikke snakk om hvem som må levere en bevisbyrde, men at man skal komme frem til en egen oppfatning gjennom personlig testing. At L&B kårer en ht som bedre enn en annen vil ikke si at den passer best til dine ører.
    En erkekristen vil aldri kunne omvende en erkemuslim da begge vet de har rett.

Hvorfor er det tullete svar? All erfaring og kunnskap gjennom mange år og ikke minst fornuft tilsier at en kompromissløst bygget stereoforsterker med _et_ mål for øye, nemlig å spille musikk best mulig,- naturligvis er bedre enn en surroundforsterker på dette feltet. Når man forsøker å prate dette bort er det da helt på sin plass å kreve at de som serverer påstander som grenser til det virkelighetsfjerne dokumenterer kunnskapen sin. Jeg vet om mange personer, firmaer,magasiner og hifijournalister som ville synes slik dokumentasjon ville vært meget interessant.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Som mange har skrevet før.

Synes dette er en jobb for bladet lyd og bilde / hjemmekino / fidelity, da dette tydeligvis vekker stor interresse i hifi miljøet. Denne tråden og den forige burde være nok til å prøve å få gjennomført dette.

Jeg hadde kjøpt bladene med engang de kom i hyllene om dette ble testet skikkelig. Fra 5 000 kr klassen til high end klassen. Pure direct vs integrert, ingen rom korreksjon, da dette an løses på andre måter.

f.eks :

Harman/Kardon HK980 Integrert vs Harman/Kardon AVR260 ( ca 4 000 kr )

Pioneer A-A6MK2 Integrert vs Pioneer VSX-920K Surroundreceiver ( 5k nypris )

Hegel H200 vs Pioneer SC-LX83 Surroundreceiver ( nypris det samme, vet Pioneer er på tilbud til 15k nå, men det har Hegelen også vert før ) .

osv osv
    Hvis f.eks Solstad i hjemmekino testet dette. Ville det da bli oppfattet som en udiskutabel sannhet uavhengig av konklusjon? Jeg tror ikke det. Har kabeltesting lagt en fasit for kabeldebatten??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette sier seg vel selv bare man tar et raskt overblikk i trådene som postes her inne. Hifi er en klart mindre del av AVF enn Surround, men det er da på ingen måte en negativ ting. Hvorfor skal det ikke være plass til alle her?

Som jeg også tidligere har påpekt så har jeg full respekt for de som velger surroundreceiver og dermed setter filmlyd i surround meget høyt på prioriteringlisten. Jeg kan meget godt forstå at folk velger surroundforsterker av en rekke ulike grunner. Det jeg derimot ikke godtar er at man forsøker å opphøye en surroundforsterker til en like god musikkformidler i 2 kanaler som en ren stereoforsterker,- fordi dette ikke er riktig og er i så måte å spre vranglære etter mitt skjønn.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til nå er vel ingen av disse påstandene om hvorvidt det ene eller andre er best blitt dokumentert på en overbevisende måte. Hvorfor gjennomfører dere ikke en test isteden for å diskutere dette i all evighet? Ingen av leirene kommer til å overbevise den andre ved å ha flest innlegg om emnet. Hvorfor er dette vanskelig å teste ut ?
    Det lar seg vel i grunn ikke bevise eller dokumentere heller. Det vil jo alltid avhenge av hvilke forsterkere som testes, hvilke høyttalere de testes på, matching, rom, preferanser osv.

Det som er typisk for en del diskusjoner her, er nok at mange vil bruke diskusjonen til å forsvare de valgene de selv har tatt. Selv har jeg valgt stereo fordi jeg har en ide om at det må gi mer valuta for pengene til stereobruk å bruke pengene på to kanaler i stedet for fem eller flere. Om jeg har rett, kan jeg ikke vite! Det som jeg derimot vet, er at det er lydmessige forskjeller på forsterkere utover det som er relatert til hvor strømsterke de er eller hvor mye effekt de har. Jeg har sammenlignet forsterkere ved noen annledninger, og har også endt opp med en 90-watter i konkurranse med 150- og 200-wattere fra andre merker.

En stereo vs. receiver - sammenligning har jeg enda til gode å være med på. Hvis noen har en receiver i 20 000-kronersklassen i Trondheimsområdet, så stiller jeg gjerne med min Hegel H200 til en test! Da kan jeg i det minste danne meg en mening om hva jeg liker best i det aktuelle oppsettet...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Relevant spørsmål er heller: Hvilket grunnlag har surroundreceiverfolket her på forumet i ryggen når man utbasunerer at receiver låter like bra som stereoforsterkere på musikk?
    Det er utrolig mange som har testet/prøvd
    der man eliminerer for faktorer som kan endre lyd
    å da sitter igjen med ingen eller minimale forskjeller
    (med få eller mange opplevde erfaringer)

Det kan selvsgt ikke bety alt å altid men er en slik test/sammenligning gjort der man har tatt forhåndsregler for andre faktorer som kan påvirke lyd er dette bra lesning å matnyttig i en teknisk diskusjon.

Så har man de som har tatt forhåndsregler å alikevel sitter igjen med et resultat der stereo er best.
    (like matnyttig om test/erfaring er gjort på en riktig måte å kan fortelle mere enn ren synsing)

Vi må ta forbehold om ulike utslag kan komme pga ulike recivere/forsterker men også hele rammen rundt med høytalere,lytterom og hvor mange db denne sammenligningen foretas å ikke minst det som er ovenfor lytterens skuldere.

Du Gilmour sammenligner ikke på riktig grunnlag (det har du selv skrevet)
    Du refererer til lyttetester hos butikker å venner men ingen ord om at forhåndsregler var tatt for at en sammenligning skal ha troverdighet.
    Du henviser til kunnskapen i hifiverden eller allmenn kunnskap men har aldri vist til noen slik kunskap.
    (du vil heller ikke finne det enten du mener stereo eller om du så mente reciver var best)

Selvsagt er det lov å skrive om en opplevelse eller mening selv om den ble utført på manglende grunnlag å farget resultatet.

Dumt blir det om man skriver om enorme forskjeller uten faktisk å ha testet dette riktig , dumt blir det også om man bruker mangelfull utført test,sammenligning som ren dokumentasjon for at det ER forskjell

Min er bedre enn din
    Jeg trenger ikke bevise, forklare hvorfor .......... men er du uenig må du dokumentere det

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis f.eks Solstad i hjemmekino testet dette. Ville det da bli oppfattet som en udiskutabel sannhet uavhengig av konklusjon? Jeg tror ikke det. Har kabeltesting lagt en fasit for kabeldebatten??
    En udiskutabel sannhet vil det aldri bli, uansett hvem og hva og hvor mange som gjør testen.

Men ville blitt en pekepinn for meg ihvertfall.

Men jeg mener at folk som faktisk jobber med dette og har det som yrke faktisk klarer å gjøre en slik test minst like bra og antageligvis bedre en f.eks en som har dette som hobby. Disse bladene har også tilgang til slikt utstyr mye lettere, og de har tid + rom til å få til dette.

Min mening.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det tullete svar? All erfaring og kunnskap gjennom mange år og ikke minst fornuft tilsier at en kompromissløst bygget stereoforsterker med _et_ mål for øye, nemlig å spille musikk best mulig,- naturligvis er bedre enn en surroundforsterker på dette feltet. Når man forsøker å prate dette bort er det da helt på sin plass å kreve at de som serverer påstander som grenser til det virkelighetsfjerne dokumenterer kunnskapen sin. Jeg vet om mange personer, firmaer,magasiner og hifijournalister som ville synes slik dokumentasjon ville vært meget interessant.
    Det er et tullete svar fordi en bevisbyrde vil falle begge veier da en generell oppfatning ikke beviser noe som helst, og fordi du vinklet mitt innlegg til fordel for din oppfatning av denne saken. Jeg poengterte at begge sider må teste dette selv for å finne ut hva som er riktig i deres ører.
    Å si at jeg har bestemt meg for dette, men ser ingen grunn til å teste det ut blir for enkelt
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mange har skrevet før.

Synes dette er en jobb for bladet lyd og bilde / hjemmekino / fidelity, da dette tydeligvis vekker stor interresse i hifi miljøet. Denne tråden og den forige burde være nok til å prøve å få gjennomført dette.

Jeg hadde kjøpt bladene med engang de kom i hyllene om dette ble testet skikkelig. Fra 5 000 kr klassen til high end klassen. 2 kanals lytting, Pure direct vs integrert, ingen rom korreksjon, da dette an løses på andre måter. ( Acustiske tiltak )

f.eks :

Harman/Kardon HK980 Integrert vs Harman/Kardon AVR260 ( ca 4 000 kr )

Pioneer A-A6MK2 Integrert vs Pioneer VSX-920K Surroundreceiver ( 5k nypris )

Hegel H200 vs Pioneer SC-LX83 Surroundreceiver ( nypris det samme, vet Pioneer er på tilbud til 15k nå, men det har Hegelen også vert før ) .

McIntosh MA7000 Integrert forsterker vs Pioneer Susano SC-LX90 ( 60 k vs 65 )

Bare for å ta noen eksempler fra soundgarden. Den siste der hadde vært spennende for min del, spennende å e hvordan en så dyr surround receiver hevder seg til musikk i 2 kanaler

Helt dønn enig dette, hadde vært meget interessant. For min egen del ville jeg foretrukket at lyd og bilde hadde utført noe slikt, som har enorm erfaring og god troverdighet med redaktør Lasse Svendsen i front.

Edit: Jammen skal jeg sende en mail til Lasse Svendsen om dette til uken (mandag), og se om det er noen interesse for dette. For som du korrekt påpeker vekker dette temaet åpenbart et stort engasjement hos folk.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må man definere hva som er "bedre". Og allerede her er vi uenige. Noen mener at forsterker skal ha en egenlyd som er musikalsk, passe i mange anlegg osv. Mens andre mener den skal måle renest mulig.
    P.g.a. dette vil ikke en enkeltstående lyttetest si noe særlig. Heller ikke tester i norske blader.

Selv er jeg overbevist etter og ha lest om målinger som andre har utført at det finnes surround receivere som grisebanker mange stereo forsterkere i samme eller dyrere prisklasse når renest mulig lyd er målet. Finnes mye dyrt og dårlig.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et tullete svar fordi en bevisbyrde vil falle begge veier da en generell oppfatning ikke beviser noe som helst, og fordi du vinklet mitt innlegg til fordel for din oppfatning av denne saken. Jeg poengterte at begge sider må teste dette selv for å finne ut hva som er riktig i deres ører.
    Å si at jeg har bestemt meg for dette, men ser ingen grunn til å teste det ut blir for enkelt

Jeg er uenig, bevisbyrden faller per idag _ikke_ begge veier i dette spørsmålet. Gjengs og allmenn oppfatning i alle år både hos bransjeaktører og hos samtlige hifimagasiner/journalister tilsier at en ren stereoforsterker spiller musikk best i stereo fremfor surroundreceiver. Når noen da hevder de har funnet opp kruttet og at dette ikke er korrekt må de naturligvis selv dokumentere dette for at det skal ha noen som helst troverdighet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Selv er jeg overbevist etter og ha lest om målinger som andre har utført at det finnes surround receivere som grisebanker mange stereo forsterkere i samme eller dyrere prisklasse når renest mulig lyd er målet. Finnes mye dyrt og dårlig.

Surroundreceivere grisebanker seriøse stereoforsterkere på musikk ? Dette må være en spøk?

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må man definere hva som er "bedre". Og allerede her er vi uenige. Noen mener at forsterker skal ha en egenlyd som er musikalsk, passe i mange anlegg osv. Mens andre mener den skal måle renest mulig.
    P.g.a. dette vil ikke en enkeltstående lyttetest si noe særlig. Heller ikke tester i norske blader.

Det er et godt poeng dette og. Derfor jeg prøvte å lage en liste av integrerte + surround receivere av samme merke, da dette kanskje skulle måle noenlunde likt.

Har ikke svar på hvordan dette skulle gjøres, jeg tviler f.eks på at min 10 Watter klasse A rørforsterker måler noe serlig bra i det hele tatt. Men at den for meg låter mye bedre en alt jeg har hatt hos meg som antageligvis måler mye bedre er jeg sikker på...

Er vel litt av grunnen til at jeg mener at et seriøst hifiblad f.eks fidelity skal ta en slik test da de vet litt mer hva de skal lytte etter. Har en del inspillinger tilgjengelig der du ikke hører visse ting om du ikke har nok "stillhet" i lydbildet eller headrom. Slike ting .

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En udiskutabel sannhet vil det aldri bli, uansett hvem og hva og hvor mange som gjør testen.

Men ville blitt en pekepinn for meg ihvertfall.

Men jeg mener at folk som faktisk jobber med dette og har det som yrke faktisk klarer å gjøre en slik test minst like bra og antageligvis bedre en f.eks en som har dette som hobby. Disse bladene har også tilgang til slikt utstyr mye lettere, og de har tid + rom til å få til dette.

Min mening.
    Jeg er helt enig med deg i denne saken, men kabeltesting i blader er en av de tingene som virkelig har fyrt opp kabeldebatten. Testene slaktes sønder og sammen av skeptikerne, mens de hylles av entusiastene. Til syvende og sist krangler man fortsatt så fillene fyker i debatt trådene.
    Jeg mener at man lett kan teste ting som dette selv om man går inn for det. Om denne testen i ettertid ikke overbeviser andre så spiller det mindre rolle så lenge man har fått gjort seg opp en egen mening
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et godt poeng dette og. Derfor jeg prøvte å lage en liste av integrerte + surround receivere av samme merke, da dette kanskje skulle måle noenlunde likt.

Har ikke svar på hvordan dette skulle gjøres, jeg tviler f.eks på at min 10 Watter klasse A rørforsterker måler noe serlig bra i det hele tatt. Men at den for meg låter mye bedre en alt jeg har hatt hos meg som antageligvis måler mye bedre er jeg sikker på...

Er vel litt av grunnen til at jeg mener at et seriøst hifiblad f.eks fidelity skal ta en slik test da de vet litt mer hva de skal lytte etter. Har en del inspillinger tilgjengelig der du ikke hører visse ting om du ikke har nok "stillhet" i lydbildet eller headrom. Slike ting .
    Du er inne på noe vesentlig når du nevner rørforsterkeren din. Og det hadde vært interessant å finne ut hvorfor du foretrekker den i oppsettet ditt. Tror faktisk ikke det skulle vært så vanskelig. Og slikt er litt vesentlig å ha greie på når man skal sammenligne elektronikk. Man bør vite hva som er hva. Eller man kan hoppe bukk over alt og holde seg til målinger.

Fidelity tror jeg dog man skal ta med en stor klype salt!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er uenig, bevisbyrden faller per idag _ikke_ begge veier i dette spørsmålet.
    Men i likhet med temaet i denne diskusjonen er ikke dette et faktum, bare din subjektive oppfatning.

Gjengs og allmenn oppfatning i alle år både hos bransjeaktører og hos samtlige hifimagasiner/journalister tilsier at en ren stereoforsterker spiller musikk best i stereo fremfor surroundreceiver.
    Imponert over at du kjenner alle disse menneskene så godt at du kan prate for dem her på forumet. Jeg kjenner de fleste norske aktørene innenfor hifipressen, men har faktisk aldri hilst på deg Det er ikke så store kretsen vi snakker om her
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+1

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surroundreceivere grisebanker seriøse stereoforsterkere på musikk ? Dette må være en spøk?
    Jeg tror også dette er virkelighet, ikke en spøk.

Skal man kjøpe integrert forsterker la oss si til 15000 kroner ville jeg kjøpt en receiver selv for bruk i stereo oppsett.

Men en kombo med pre og med et voksent slutt trinn som uanstreng leverer det du trenger er å foretrekke.

Og da koster det litt mer......

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    +1

Nå har vel du testet mest receivere hos deg som pre ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i likhet med temaet i denne diskusjonen er ikke dette et faktum, bare din subjektive oppfatning.

Imponert over at du kjenner alle disse menneskene så godt at du kan prate for dem her på forumet. Jeg kjenner de fleste norske aktørene innenfor hifipressen, men har faktisk aldri hilst på deg Det er ikke så store kretsen vi snakker om her

jeg kjenner ihvertfall til noen av disse bransjeaktørene og kan ikke si at mange av de heller mot at receiver er greia til to kanals musikk

Side 8 av 25 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •